Heisann! Jeg skjønner at dette kanksje blir oppfattet som et teit spørsmål, men er såpass paranoid at jeg likevel søker hjelp hos ekspertrisen her inne
Jeg ble i tvil nå når jeg tok en kikk på sykkelen om hvorvidt der er girøret eller ramma som har fått seg en kakk - det ser ut som kanten av dropouten bøyer seg litt innover. Jeg trenger at noen beroliger meg og sier at det bare er girøret som er bøyd!
Hilsen sykkelhypokonder-Øyvind
Re: Er det girøret eller ramma som er bøyd?
[Re: Oeyvind]
#77602026/07/200918:04
Rett etter jeg la ut det bildet over der dro jeg ut på tur (Har ikke nytt girøre, men har bestilt. Var likevel syklbart, så jeg måtte jo ut på tur). Etter fem minutter hørte jeg det knaste en eller annen plass, og hørte noe falle på asfalten. Til min store forundring så jeg en slik skrue som holder sammen det største og mellomste tannhjulet foran ligge på veien, og enda en skrue manglet fra kranken. Altså, to skruer borte, og det midterste tannhjulet i helt skjev stilling. Ved nærmere inspeksjon så jeg at det midterste tannhjulet hadde fått seg en bøy. Jeg mistenker at både den bøyde ramma og bulken i tannhjulet kom ved et lite og svært udramatisk fall på fjellet for noen dager siden, og at dette fikk konsekvenser nå.
Så nå har jeg ei bøyd bakramme og herpa drivverk.
Hva har skjevheten i ramma å si? Hadde vært fint om Nicolai har rett Vil bøyen påvirke styrken i ramma på noen måte? Vil det være utrygt å bruke sykkelen i flere år fremover med denne skjevheten? Og er det noe som helst sjans for å få noe på garantien?
Redigert av Oeyvind; 26/07/200918:49.
Re: Er det girøret eller ramma som er bøyd ? ++
#77607926/07/200919:38
Fikk samme type skade på sykkelen min for ca. 1 mnd siden. Udramatisk fall over på siden, tråkka på og vips så røyk girøret. Satte på nytt girøre og fortsatte å sykle. Under vestmarkrittet dro jeg av girøret på nytt samt en liten bit av ramma, omtrent samme biten som er bøyd på bildet ditt. Jeg fikk ny ramme av Hard Rocx.
Mitt råd til deg er å gå til butikken der du kjøpte sykkelen for å få de til å se på den for en evnentuell garantisak. Å sette på nytt girøre og forsøke å rette ramma kan gå, men kan også resultere i ramme brekkasje...det vet jeg..
Okey, positivt å høre at du fikk ny ramme på lignende skade! Sykkelen min er en commencal, kjøpt på nett i England. Men jeg kan jo håpe på at Sykkelbutikken i Bergen (importør, eller i alle fall distributør, av commencal) er så snille at de ser på den for meg og eventuelt hjelper meg med en garantisak. Men det er jo ikke noe jeg kan forvente, egentlig? Jeg får høre med dem når jeg kommer tilbake til Bergen
Ser ikke helt for meg hvordan jeg skal kunne bevise at fallet jeg hadde var et veldig "snilt" fall, at slaget ramma fikk ikke var spesielt hardt, osv. Jeg mener jo helt klart at en ramme skal tåle å falle relativt sakte over på siden mot en stein, og at det at rammen bøyer seg ved et såpass lite slag burde gi en god sak. Ikke vet jeg!
#77612426/07/200920:23
ja nøyaktig det samme skjedde meg. Det var ingen spørsmål i fra HardRocx i min sak. Ramma var fire år gammel, og HardRocx opererer med en 5 års garanti på ramma. Hva det er for merket ditt aner jeg ikke. I min sak var det veldig enkel siden jeg hadde en direkte kontakt med produsenten. Mye enklere da enn at det skal gå via en importør eller forhandler...
HR er sinnsykt kule mot sine kunder, og dette er god reklame for de. Hatten av for det.
Men, det er ingen garantisak, selvfølgelig.
Du har dessverre tryna og ødelagt noe, noe som ikke har med garanti å gjøre.
Men, jeg er ikke så nervøs for dette, jeg tror ikke denne skaden vil påvirke annleggsflaten for girøret ditt i stor grad, slik at det ikke skal fungere fint med nytt girøre.
/Are Nicolai
[Re: rog]
#77612926/07/200920:35
Synd med rammen din Øyvind, får håpe Sykkelbutikken vil hjelpe deg. Det er jo godt mulig at skjevheten i rammen er liten nok til at et nytt girøre vil gjøre sykkelen brukbar inntil du får byttet bakrammen.
#77614226/07/200920:47
Jeg tviler nok på at en slik skade skal kunne komme inn under garanti i det hele tatt. At Hard Rocx ga deg ny ramme etter ditt uhell må bare kunne tilsies goodwill og servicevilje.
Fall mot stein kan skade en sykkelramme, og ingen produsenter sier noe om at de garanterer at ramma holder mot slike skader.
Jeg ville gjort som Nicolai sier. Selv har jeg klemt tilbake et par slike, og ingen har falt fra hverandre ennå. Ramma blir jo også forsterket av hurtigkoblingen til hjulet og av girøret.
Takk for svar alle sammen! Innser at det er dårlige sjanser for en garantisak. Satser på at det ordner seg når jeg bender det tilbake. Hvilket verktøy bør jeg bruke? Skiftenøkkel?
#77625827/07/200907:24
Skiftenøkkel funker i hvert fall bra på bremseskiver, så det bør gå bra på ramma di også. Pass bare på så det du bruker ikke graver seg ned i metallet på utsiden når du bøyer.
Krankdrevet kan du også prøve å bøye tilbake. Dette er enklest hvis du tar det av og bruker hammer. Blir det ikke bra er det uansett ikke mange kronene for et nytt. Sørg for å skru krankdrevene godt fast etterpå. Grunnen til at drevet ble bøyd skyldes nok at den bolten som manglet har ristet løs over lengre tid.
Jeg har et nytt lx-mellomdrev liggende, og prøvde å sette det på, men det passet ikke! Spideren på Truvativ-kranken var akkurat litt for stor til at drevet ville "sette seg" i sporene på spideren. Jeg fikk drevet inn over krankarmen, men jeg fikk det altså ikke til å passe helt på. har truvativ en egen standard, kan det være dimensjonen som er feil (begge er 32-t så vidt jeg vet), eller er det rett og slett jeg som har vært for trøtt? Det er en Truvativ Firex 3.3 krank
Redigert av Oeyvind; 27/07/200907:56.
#77629027/07/200908:17
Det er litt forskjell i diameteren på festene på 4-arms krankdrev. Noen ganger er den indre diameteren på krankdrevet for liten til at det passer på sporene til kranken.
Jeg har slipt ned de kantene på krankdrevet noen ganger, når jeg har vært helt nødt til å montere nytt og ikke hatt noen alternative deler.
Okey, det drevet jeg prøvde å montere har 104 milimeter ettellerannet. Bør jeg da se etter et drev med et "større tall"? Er dette tallet den indre diameteren? Takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg! Jeg går da ut i fra at shimano-drev kan settes på truvativ-kranken min, så lenge det er riktig indre diameter på drevet?
#77634727/07/200909:46
Med "indre diameter" mener jeg avstanden mellom de tappene som stikker innover der hullene er. De skal ligge an mot en tilsvarende kant på krankarmen, men noen krankdrev har slike tapper som går for langt inn. I så fall må man slipe vekk metall på drevet.
104mm er diameteren på boltsirkelen, og det er den du skal ha.