Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rammestørrelse

Rammestørrelse #775926 26/07/2009 15:20
M
markarider Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei

Vurderer å kjøpe ny landeveissykkel, men er usikker på hva som er riktig størrelse for meg. Virker som ulike produsenter operer med litt ulike mål. Noen i s, m, l, xl mens andre bruker cm. Virker heller ikke som alle produsenter måler på samme måte.

Jeg er 183 cm høy og er ca 87 cm fra fotsålen til skrittet. Er det noen som kan komme med noen tips om riktig rammestørrelse? Det er viktig for meg med en behagelig sittestilling da det blir en del langturer. Hvis noen også har tips til bra kjøp i prisklasse ca 15k så tar jeg gjerne i mot det også ICON_SMILE

Re: Rammestørrelse [Re: markarider] #776028 26/07/2009 18:30
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg tror at med en "klassisk" rammegeometri vil du passe en 56cm, til nød opp til 58cm. Du har ganske lange bein, så det er viktig at overrøret ikke blir for langt. Har du en sykkel i dag som du trives på, mål hvor langt det er fra setet ditt der pinnen ville kommet opp gjennom det og frem til toppskruen i styrelageret. Og mål hvor langt stem du ga også, sånn for sikkerhets skyld.

Disse rammestørrelsene sier egentlig lite, det er den effektive lengden på overrøret som er viktig for deg.

Når det er sagt - med en kortere ramme blir du trolig sittende en del fremoverlent siden du må ha mye pinne visende for å få rett avstand til pedalene. En større ramme med kort stem kan føles bedre. Men ikke gå under 90mm på stemet, da er rammen for kort.

I prisklassen 15K finnes det mender av gode kjøp. Mne det viktigste er at du får satt deg på sykkelen før du kjøper den slik at du vet den er rett. Det utelukker ikke nettkjøp, men det forverrer det.

Lykke til. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Rammestørrelse [Re: Hæ?] #776444 27/07/2009 11:49
M
Mordor Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
To gode systemer til at finne nogenlunde hvilken ramme størrelse som passer til din krop er:

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

https://www.wrenchscience.com/Secure/Fit/Height.aspx?stylecode=R

De kommer med nogen mål som forslag som du kan kan sammenligne med geometri tabellene til de forskellige mærkene.

Re: Rammestørrelse [Re: Hæ?] #776446 27/07/2009 11:50
M
markarider Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei

Takk for utfyllende svar. Er målene som oppgis (56 / 58 cm) alltid fra toppskruen i styrelager til toppen av setepinnen? Ser at sykler med samme mål ofte ser ut til å ha forskjellig størrelse, men mulig den avstanden er den samme.

Edit: Skrev dette innlegget mens det forrige ble lagt inn. Takk for bra linker. Skal sjekke de ut.

Redigert av markarider; 27/07/2009 11:52.
Re: Rammestørrelse [Re: markarider] #776483 27/07/2009 12:48
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: markarider
Hei

Takk for utfyllende svar. Er målene som oppgis (56 / 58 cm) alltid fra toppskruen i styrelager til toppen av setepinnen?

Nei. Disse målene er alltid lengden på seterøret - altså det røret som går fra kranken og opp til overrøret, og som setepinnen skal ned i. Det er derfor slike rammestørrelser ofte er svært villedene, siden dette målet selvsagt blir påvirket av hvor skrått overrøret er, og det kan ha innvirkning på overrørslengden hvis vinkelen på seterøret er slakk. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support, Valentino