Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som har løsning på et leit parkett-problem?

Noen som har løsning på et leit parkett-problem? #775806 26/07/2009 08:42
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Morn folkens.

Jeg har nettopp begynt på å pusse opp soverommet i en leilighet jeg kjøpte for noen måneder siden. Resten av leiligheten er snart ferdig så nå sto soverommet for tur, BUT:

Skapinnredningen var fra 50-tallet så jeg slang den på dynga. Under der så oppdaget jeg at eierene før meg ikke hadde vært like grundig da de la ny parkett. Den lå selvfølgelig inntil og ikke under det eksisterende skapet. Grunnet IKEA sitt varesortiment så skal jeg ha grunnere skap (ca 25cm grunnere) enn de som sto der. Ender da opp med en lei glippe mellom parketten og skapet. Bildet i linken under illustrerer godt problemet.

http://gallery.me.com/kringon/100172/IMG_3638/web.jpg?ver=12485396210001

Kan det på noen måte bli pent å skjøte parketten eller legge noe annet der for så å fuge mellom skjøtene, eller er min eneste mulighet her å legge parkett på hele flaten på nytt?

Mvh Kringon

Kringon
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #775816 26/07/2009 09:11
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Trekk skapet ut fra veggen da vell og tett igjen tomrommet bak.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #775827 26/07/2009 09:32
Dan Offline
More than words
More than words
Skjær kanten slik at den blir helt rett hvis den ikke allerede er det. Legg ny parkett i hullet, på tvers av den gamle, slik at det ser ut som en dekordetalje og ikke bare som skjøting. Cruxet er å få det helt flatt uten at det stikker opp en kant. Ved å tilpasse med filtpapp eller hva det heter kan du få høyden perfekt. Hvis du så lar det være en 4-5 mm sprekk mellom den nye og den gamle parketten, som du tetter med svart silikon så vil en eventuell resterende høydeforskjell ikke bli like tydelig og det svarte silikonet vil være med på å definere dette som en dekordetalje.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: engekri] #775828 26/07/2009 09:32
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med engekri her. Sett det nye skapet kant i kant med parketten og for ut med noe i samme materiale som skapet.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: MortenML] #775833 26/07/2009 09:55
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Dan: godt forslag. Har tenkt på å gjøre noe liknende. Svart fugemasse var ingen dum ide.

resten: jeg kan ikke trekke skapet frem da jeg er avhengig av de cm for å ha skap på motsatt vegg også og en seng i mellom.

Kringon
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #776181 26/07/2009 22:04
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
kan jo også legge noen skifer (eventuelt look alike) gulvfliser med mørk grå fuging. Du tilpasser flisene med en vinkelsliper. Jobben er gjort på et par timer. Gjorde deg selv da jeg byttet ytterdør og fikk noen cm til overs mellom dørstokken og parketten. Mulighetene er (som flere påpeker) flere.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Skikongen] #776194 26/07/2009 22:38
husqvarna Offline
Entusiast
Entusiast
jeg stemmer for å flytte skapet frem og tette tomromet bak.
evt kjøpe dypere skap.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: husqvarna] #776211 27/07/2009 04:53
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: husqvarna

Og miste en drøy halv kvadratmeter på et lite sovrom fordi man er lat? ICON_WINK

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #776263 27/07/2009 07:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvor stort er rommet? Å legge ny parkett på et soverom er verken dyrt eller særlig tidkrevende.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: husqvarna] #776268 27/07/2009 07:38
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: husqvarna
evt kjøpe dypere skap.

Godt forslag, spesielt sett i lys av

Sitat: Kringon
resten: jeg kan ikke trekke skapet frem da jeg er avhengig av de cm for å ha skap på motsatt vegg også og en seng i mellom.

GeirK: du har selvfølgelig rett i anslaget ditt om pris og tid, men det er jo enda mindre dyrt og tidkrevende å ikke legge ny parkett ICON_SMILE

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: GeirK] #776270 27/07/2009 07:41
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Det Geir sa. Parkett er ganske rimelig. Ellers kan dere jo se om dere finner (eller kan bygge) dypere skap, men jeg mistenker at ny parkett er både enklest og penest.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Vanilla Ninja] #776271 27/07/2009 07:42
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Vanilla Ninja

GeirK: du har selvfølgelig rett i anslaget ditt om pris og tid, men det er jo enda mindre dyrt og tidkrevende å ikke legge ny parkett ICON_SMILE

Det raskeste og billigste er jo å ikke pusse opp i det hele tatt ICON_WINK

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: JonAre] #776668 27/07/2009 18:07
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Bytt gulv. Og legg det nye gulvet FØR du setter inn nytt skap. fishwhack

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Boas] #776743 27/07/2009 19:59
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Morn, og takk for all respons!!

Da har det blitt bestemt. Har tegnet om hvordan rommet skal innredes, og er ganske så fornøyd med resultatet. Siden dere var så ivrige på å svare så skal jeg ta meg bryet med å tegne før og etter bilder:

Planen da jeg postet denne tråden:

Som dere ser så ble det lite plass mellom sengen og skapene + at det ble lite balanse i rommet. Gulvproblematikken var også noe som plaget meg.

Planen der den er i dag:

Her blir det bedre balanse (hvis det går ann å beskrive plasseringen av møbler på den måten) i rommet. Slipper også å tenke på gulvproblematikken.

Ender opp med å legge nytt gulv pga estetikk. Vil ha en annen farge på gulvet enn det som var der. Skal prøve meg på en type klikk-laminat. Skal prøve å legge ut bilder av rommet når det er ferdig oppusset. Gjenstår nå bare å sparkle, pusse, sparkle, limvann-vaske veggen, tapetsere, grunne, sparkle, pusse, male, male, legge gulv, montere møbler og liste! Er jo straks ferdig ICON_TONGUE

Kringon
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #776753 27/07/2009 20:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal prøve meg på en type klikk-laminat.

Du er sikker på at du vil ha plastikkgulv med bilde av treplanker på?

- Robert Green Ingersoll
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: GeirK] #776756 27/07/2009 20:18
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg kan ærlig talt ikke se forskjell på pergo-original laminat og vanlig parkett. Utrolig vanskelig å se forskjell. Laminat er litt mer slitesterkt, men mer utsatt for å svelle ved vann-søl.

Dessuten så har jeg store planer om ikke å gå for standard eike-look, men enten hvitt eller en dypere mahogny feeling. (Det er dama som står for fargene). Har hatt hvitt-tregulv før og det skal jeg ALDRI ha igjen. ENORMT med skader og småriper. Har sjekket ut hvitt-laminat og det holder noe bedre.

Pris er også en tanke her da jeg på nytt blir student til høsten ICON_TONGUE

Kringon
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: GeirK] #776757 27/07/2009 20:18
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husk at laminat er iskaldt å sette beina ned på. Ikke er det så mye billigere enn ekte tre heller, hvis du ikke går for aller billigste type laminat (som egentling ikke er særlig pent eller holdbart).

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: GeirK] #776758 27/07/2009 20:19
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Laminat oppleves vel også som kaldere enn parkett, hvilket ikke nødvendigvis er det mest ideelle å ha på et soverom her oppi nord.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #776768 27/07/2009 20:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kan ærlig talt ikke se forskjell på pergo-original laminat og vanlig parkett.

Bare se hvordan du finner igjen samme tremønster mange steder på gulvet - og at det ikke slites, noe som viser at det faktisk er tre.

Dessuten så har jeg store planer om ikke å gå for standard eike-look, men enten hvitt eller en dypere mahogny feeling. (Det er dama som står for fargene). Har hatt hvitt-tregulv før og det skal jeg ALDRI ha igjen. ENORMT med skader og småriper.

Her er det jo treslaget og ikke fargen som avgjør. Hvitlasert eik eller ask holder lenge, og ikke det at jeg vet hva dere holder på med på soverommet, men hos oss er det få gulv som er utsatt for mindre slitasje.

Som interiørinteressert hater jeg materialer som gir seg ut for å være noe annet enn det de er.

- Robert Green Ingersoll
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #776800 27/07/2009 21:16
Dan Offline
More than words
More than words
Planen der den er i dag:

Jasså? Du løper rundt i Bærum og kikker gjennom soveromsvinduer? ICON_SMILE Vi pusset opp soverommet i fjor høst og endte opp med akkurat den løsningen du beskriver (bare at vi har litt bedre plass til skap langs bakveggen).

Vi bruker altså IKEAs grunne kjøkkenskap (i blandet bredde 40, 50 og 60 cm) i tillegg til at vi har en skyvedørsgarderobe akkurat der du har plassert din. En forskjell fra din tegning, som kan være noe å tenke på, er at vi har latt skapene på sidene henge i luften, 25 cm over gulvet. På den måten ser rommet litt større ut, fordi man ser gulvet helt inn til veggen. At det på den måten gikk opp med tre skap i høyden fra taket var jo naturligvis en utilsiktet bonus. ICON_SMILE

Skapet øverst til venstre måtte sages litt for å passe med drageren, men det funker fint. Drageren er selvfølgelig hovedgrunnen til at vi gikk for skyvedører.

Som med alle oppussede rom så gjenstår det noen detaljer før det er klart. I dette tilfellet skal det opp en dekkplate under skapene over sengen og så skal det opp noen leselamper og kanskje en liten bokhylle over hovedenden av sengen.

Men mitt poeng var at din idé er testet og funnet veldig funksjonell. ICON_SMILE (Det andre bildet viser vår fine soveromstapet.)

Vedlegg soverom.jpgtapet.jpg
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Dan] #776860 28/07/2009 06:00
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hoi. Det var jo litt av et sammentreff. Jeg lover at jeg ikke stirret alt for lenge inn vinduet ditt.

Ser at dere har plass til et nattbord innenfor skapstammene. Bor i en blokk på borgen i asker og leilighetene er ikke større enn 100kvm. Soverommet er 12kvm. Dermed får ikke vi plass til nattbord der, men jeg har tenkt ut en fix idé. Det med å ha plass under skapstammene for å skape dybde er ingen dum ide, men jeg tenker kanskje å sette en høy 50 bred PAX stamme der og gjøre 1 av 2 ting:

1. montere dører slik at det blir en åpning i nattbordshøyde i skapet.

2. Montere skapdører på hele fjøla (ikea har et sett kjøkken- og garderobedører som er nesten dønn like) og skjære et hull i siden inn mot sengen på hver side og montere lys inni. På den måten får man en litt stilig detalj som ikke ikea har som standard ICON_TONGUE.

Vi får se hva vi ender opp med, men det er godt å se at kjøkkenskapløsningen er utprøvd og godtatt.

Kringon
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Kringon] #776907 28/07/2009 07:37
Dan Offline
More than words
More than words
montere dører slik at det blir en åpning i nattbordshøyde i skapet.

Den planen hadde vi også, fordi vi i utgangspunktet hadde tenkt oss to "skapkolonner" på hver side om sengen. Men vi ble enige om at vi ville få nok skapplass på denne måten og valgte litt mer luft isteden.

Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem? [Re: Dan] #777759 29/07/2009 10:58
D
Dustpuppy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Det ble griselekkert!!!

Sammen er ett fint sted å være <3

Moderator  support