Jeg har nettopp begynt på å pusse opp soverommet i en leilighet jeg kjøpte for noen måneder siden. Resten av leiligheten er snart ferdig så nå sto soverommet for tur, BUT:
Skapinnredningen var fra 50-tallet så jeg slang den på dynga. Under der så oppdaget jeg at eierene før meg ikke hadde vært like grundig da de la ny parkett. Den lå selvfølgelig inntil og ikke under det eksisterende skapet. Grunnet IKEA sitt varesortiment så skal jeg ha grunnere skap (ca 25cm grunnere) enn de som sto der. Ender da opp med en lei glippe mellom parketten og skapet. Bildet i linken under illustrerer godt problemet.
Kan det på noen måte bli pent å skjøte parketten eller legge noe annet der for så å fuge mellom skjøtene, eller er min eneste mulighet her å legge parkett på hele flaten på nytt?
Mvh Kringon
Kringon
Re: Noen som har løsning på et leit parkett-problem?
[Re: Kringon]
#77581626/07/200909:11
Skjær kanten slik at den blir helt rett hvis den ikke allerede er det. Legg ny parkett i hullet, på tvers av den gamle, slik at det ser ut som en dekordetalje og ikke bare som skjøting. Cruxet er å få det helt flatt uten at det stikker opp en kant. Ved å tilpasse med filtpapp eller hva det heter kan du få høyden perfekt. Hvis du så lar det være en 4-5 mm sprekk mellom den nye og den gamle parketten, som du tetter med svart silikon så vil en eventuell resterende høydeforskjell ikke bli like tydelig og det svarte silikonet vil være med på å definere dette som en dekordetalje.
[Re: engekri]
#77582826/07/200909:32
kan jo også legge noen skifer (eventuelt look alike) gulvfliser med mørk grå fuging. Du tilpasser flisene med en vinkelsliper. Jobben er gjort på et par timer. Gjorde deg selv da jeg byttet ytterdør og fikk noen cm til overs mellom dørstokken og parketten. Mulighetene er (som flere påpeker) flere.
[Re: Skikongen]
#77619426/07/200922:38
Det Geir sa. Parkett er ganske rimelig. Ellers kan dere jo se om dere finner (eller kan bygge) dypere skap, men jeg mistenker at ny parkett er både enklest og penest.
Da har det blitt bestemt. Har tegnet om hvordan rommet skal innredes, og er ganske så fornøyd med resultatet. Siden dere var så ivrige på å svare så skal jeg ta meg bryet med å tegne før og etter bilder:
Planen da jeg postet denne tråden:
Som dere ser så ble det lite plass mellom sengen og skapene + at det ble lite balanse i rommet. Gulvproblematikken var også noe som plaget meg.
Planen der den er i dag:
Her blir det bedre balanse (hvis det går ann å beskrive plasseringen av møbler på den måten) i rommet. Slipper også å tenke på gulvproblematikken.
Ender opp med å legge nytt gulv pga estetikk. Vil ha en annen farge på gulvet enn det som var der. Skal prøve meg på en type klikk-laminat. Skal prøve å legge ut bilder av rommet når det er ferdig oppusset. Gjenstår nå bare å sparkle, pusse, sparkle, limvann-vaske veggen, tapetsere, grunne, sparkle, pusse, male, male, legge gulv, montere møbler og liste! Er jo straks ferdig
Kringon
#77675327/07/200920:10
Jeg kan ærlig talt ikke se forskjell på pergo-original laminat og vanlig parkett. Utrolig vanskelig å se forskjell. Laminat er litt mer slitesterkt, men mer utsatt for å svelle ved vann-søl.
Dessuten så har jeg store planer om ikke å gå for standard eike-look, men enten hvitt eller en dypere mahogny feeling. (Det er dama som står for fargene). Har hatt hvitt-tregulv før og det skal jeg ALDRI ha igjen. ENORMT med skader og småriper. Har sjekket ut hvitt-laminat og det holder noe bedre.
Pris er også en tanke her da jeg på nytt blir student til høsten
Kringon
[Re: GeirK]
#77675727/07/200920:18
Husk at laminat er iskaldt å sette beina ned på. Ikke er det så mye billigere enn ekte tre heller, hvis du ikke går for aller billigste type laminat (som egentling ikke er særlig pent eller holdbart).
[Re: GeirK]
#77675827/07/200920:19
Jeg kan ærlig talt ikke se forskjell på pergo-original laminat og vanlig parkett.
Bare se hvordan du finner igjen samme tremønster mange steder på gulvet - og at det ikke slites, noe som viser at det faktisk er tre.
Sitat: Kringon
Dessuten så har jeg store planer om ikke å gå for standard eike-look, men enten hvitt eller en dypere mahogny feeling. (Det er dama som står for fargene). Har hatt hvitt-tregulv før og det skal jeg ALDRI ha igjen. ENORMT med skader og småriper.
Her er det jo treslaget og ikke fargen som avgjør. Hvitlasert eik eller ask holder lenge, og ikke det at jeg vet hva dere holder på med på soverommet, men hos oss er det få gulv som er utsatt for mindre slitasje.
Som interiørinteressert hater jeg materialer som gir seg ut for å være noe annet enn det de er.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#77680027/07/200921:16
Jasså? Du løper rundt i Bærum og kikker gjennom soveromsvinduer? Vi pusset opp soverommet i fjor høst og endte opp med akkurat den løsningen du beskriver (bare at vi har litt bedre plass til skap langs bakveggen).
Vi bruker altså IKEAs grunne kjøkkenskap (i blandet bredde 40, 50 og 60 cm) i tillegg til at vi har en skyvedørsgarderobe akkurat der du har plassert din. En forskjell fra din tegning, som kan være noe å tenke på, er at vi har latt skapene på sidene henge i luften, 25 cm over gulvet. På den måten ser rommet litt større ut, fordi man ser gulvet helt inn til veggen. At det på den måten gikk opp med tre skap i høyden fra taket var jo naturligvis en utilsiktet bonus.
Skapet øverst til venstre måtte sages litt for å passe med drageren, men det funker fint. Drageren er selvfølgelig hovedgrunnen til at vi gikk for skyvedører.
Som med alle oppussede rom så gjenstår det noen detaljer før det er klart. I dette tilfellet skal det opp en dekkplate under skapene over sengen og så skal det opp noen leselamper og kanskje en liten bokhylle over hovedenden av sengen.
Men mitt poeng var at din idé er testet og funnet veldig funksjonell. (Det andre bildet viser vår fine soveromstapet.)
[Re: Dan]
#77686028/07/200906:00
Hoi. Det var jo litt av et sammentreff. Jeg lover at jeg ikke stirret alt for lenge inn vinduet ditt.
Ser at dere har plass til et nattbord innenfor skapstammene. Bor i en blokk på borgen i asker og leilighetene er ikke større enn 100kvm. Soverommet er 12kvm. Dermed får ikke vi plass til nattbord der, men jeg har tenkt ut en fix idé. Det med å ha plass under skapstammene for å skape dybde er ingen dum ide, men jeg tenker kanskje å sette en høy 50 bred PAX stamme der og gjøre 1 av 2 ting:
1. montere dører slik at det blir en åpning i nattbordshøyde i skapet.
2. Montere skapdører på hele fjøla (ikea har et sett kjøkken- og garderobedører som er nesten dønn like) og skjære et hull i siden inn mot sengen på hver side og montere lys inni. På den måten får man en litt stilig detalj som ikke ikea har som standard .
Vi får se hva vi ender opp med, men det er godt å se at kjøkkenskapløsningen er utprøvd og godtatt.
Kringon
#77690728/07/200907:37
montere dører slik at det blir en åpning i nattbordshøyde i skapet.
Den planen hadde vi også, fordi vi i utgangspunktet hadde tenkt oss to "skapkolonner" på hver side om sengen. Men vi ble enige om at vi ville få nok skapplass på denne måten og valgte litt mer luft isteden.
[Re: Dan]
#77775929/07/200910:58