|
lettere provosert over politiet i larvik
|
lettere provosert over politiet i larvik
24/07/2009 06:41
|
CarloZ
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
Re: lettere provosert over politiet i larvik
[Re: CarloZ]
24/07/2009 07:12
|
krise
Medlem
|
Medlem
Dette er nok ikke første gang, og heller ikke siste. Jeg har sluttet å sykle til jobben pga aggressive sjåfører. Selv med blinkende lys og kledd i refleks fra topp til tå gir de klart uttrykk gjennom sin kjøring at vi ikke er velkommen til å bruke veien. Jeg syklet og på tider av døgnet jeg vet det er lite trafikk. Sist jeg syklet møtte jeg 1 kjøretøy om morgenen (kvart over seks om morgenen) på vei til jobb, en buss, som med sin kjøring ødela hele turen!
tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
|
|
|
[Re: krise]
24/07/2009 14:48
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Det som irriterer meg enda mer er alle innleggene under. Folk ass.
|
|
|
[Re: Henrik.]
24/07/2009 16:09
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Vi får bare begynne å anmelde de vi opplever er nærgående med vilje. Dette kan være en hjelpende hånd til politiet som allerede sliter med tillit og omdømme. Når de begynner å ta tak i saker som har en tydelig anmeldelse og gode vitner, skal jeg begynne å snakke varmt om den jobben politiet gjør igjen. De andre trafikantene får vi bare leve med, men vi kan selv gjøre det så vanskelig som mulig for dem å irritere seg. Det enkleste er å være blid, fornøyd og forholde oss til reglene slik at det ikke er noe tvil om hvem som gjør noe galt når noe går galt. God tur alle sykkelvenner, vi er en vennegjeng i vekst!
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
[Re: Henning i Re]
24/07/2009 16:20
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De andre trafikantene får vi bare leve med, men vi kan selv gjøre det så vanskelig som mulig for dem å irritere seg. Det enkleste er å være blid, fornøyd og forholde oss til reglene slik at det ikke er noe tvil om hvem som gjør noe galt når noe går galt. Enig. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: Henrik.]
24/07/2009 16:30
|
comerik
Entusiast
|
Entusiast
Enig med Turbo-Henrik! Det var en del som ikke hadde mye positivt å si om syklister på veien.
For noen år tilbake ble en lastebilsjåfør dømt for å ha presset en syklist inn i et gjerde. Syklisten la merke til hva som stod på lastebilen og fikk vite navnet. Sjåføren ble anmeldt og syklisten vant rettsaken. Så anmelder man en slik sak er det bare å se på tidligere saker og henvise til denne. Saken i Larvik hadde ingen skade blitt gjort, så derfor blir den henlagt. Men det er litt rart at man må bli skadet før man vinner frem.
|
|
|
[Re: comerik]
24/07/2009 17:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Saken i Larvik hadde ingen skade blitt gjort, så derfor blir den henlagt. Men det er litt rart at man må bli skadet før man vinner frem. Litt pussig at bussjefen forsvarte den trafikkfarlige oppførselen med at syklistene hadde ligget i veien for bussen over en lengre strekning. Det kan godt stemme, men når ga det noen rett å presse andre av veien? Stadig er det dette at vi som syklister truer bilistenes tidsskjema, mens de svarer med å true oss med kroppsskade ved sin oppførsel.
|
|
|
[Re: Dan]
26/07/2009 19:06
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Enig at bussens oppførsel er galskap. Jeg har opplevd noe av det samme med NSBs buss for tog busser mellom Sandnes og Stavanger.
Men jeg kan til en viss grad forstå at "folk" blir forbanna på oss av og til. Som når jeg tok igjen to elitesyklister fra Stavanger som syklet to i bredden i rolig pratetempo med kø bak på riksveien.
|
|
|
[Re: peroo]
26/07/2009 19:25
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Enig at bussens oppførsel er galskap. Jeg har opplevd noe av det samme med NSBs buss for tog busser mellom Sandnes og Stavanger.
Men jeg kan til en viss grad forstå at "folk" blir forbanna på oss av og til. Som når jeg tok igjen to elitesyklister fra Stavanger som syklet to i bredden i rolig pratetempo med kø bak på riksveien. Da slipper de trange og risikofylte forbikjøringer og setter seg selv i mindre fare. Ikke ulovlig å ligge to i bredden.
|
|
|
[Re: engekri]
26/07/2009 19:39
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sa ikke at det var ulovlig, bare irriterende.
Den nærmest veikanten kommer i mindre fare. Han ytterst blir forbikjørt ekstra nær fordi de som ligger bak er forbannet på han.
Jeg hadde vært mer positiv om det hadde vært en gjeng som trente på rulle, og ikke to enslige syklister som sitter og diskuterer.
Ellers så fant jeg dette: Det er lov å sykle flere i bredden så lenge en ikke hindrer annen trafikk. Men kommer det biler eller andre kjøretøyer bakfra som skal forbi, skal man sykle etter hverandre en og en. Det er ”Grunnregler for trafikk” i Vegtrafikklovgivningens § 3 som regulerer forholdet: ”Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.”
|
|
|
[Re: engekri]
26/07/2009 20:04
|
Dan
More than words
|
More than words
Da slipper de trange og risikofylte forbikjøringer og setter seg selv i mindre fare. Ikke ulovlig å ligge to i bredden. Det er greit å ligge to i bredden i det man blir tatt igjen av bilene. Men å fortsette å ligge to i bredden isteden for å legge godviljen til og slippe bilene lettere forbi er bare tull og slikt som gjør bilister hissige på oss alle. Ja, jeg vet at bilisten uansett skal over midtlinjen og det er greit. Men når forbikjøringen skjer i rolig tempo, som det jo blir hvis bilen har måttet bremse ned til syklistenes fart, og det i tillegg ikke kommer trafikk imot, så finnes det ingen grunn til å ligge to i bredden. Det bare provoserer. Selv kjører jeg alltid nære kanten hvis det er fri sikt, slik at bilistene kan krysse midtstripen uten problemer. Hvis det derimot er dårlig sikt så går jeg litt lengre inn mot midten slik at de ikke kommer forbi. Når det er fri sikt slipper jeg dem forbi ved å legge meg ut mot kanten igjen. Da holder de min fart og forbikjøringen blir udramatisk selv om de ikke holder 1,5 meters avstand. Syklister som tror de har rettigheter i trafikken er noe herk. (Nei, bilister har ikke heller rettigheter. Alle trafikanter har derimot plikter.)
|
|
|
[Re: CarloZ]
26/07/2009 20:36
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Om det er noen trøst, hvilket det sikkert ikke er, så er det en helt vanlig hendelse i disse trakter. Når jeg ikke føler for å bli presset av veien, tar jeg heller tur i skogen med terrengsykkelen, det er mye tryggere. Helt seriøst, jeg føler at det er mye tryggere i skogen. Og jeg tror ikke man får gjort noe fra eller til når det gjelder sikkerhet i trafikken for syklister. Skal det skje noe av betydning må det drastiske tiltak til, men ingenting tyder på at så vil skje.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
26/07/2009 21:44
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Saken i Larvik hadde ingen skade blitt gjort, så derfor blir den henlagt. Men det er litt rart at man må bli skadet før man vinner frem. Litt pussig at bussjefen forsvarte den trafikkfarlige oppførselen med at syklistene hadde ligget i veien for bussen over en lengre strekning. Det kan godt stemme, men når ga det noen rett å presse andre av veien? Stadig er det dette at vi som syklister truer bilistenes tidsskjema, mens de svarer med å true oss med kroppsskade ved sin oppførsel. God reklame for Timeekspressen.
|
|
|
[Re: ohels]
26/07/2009 23:28
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjører både fire og to hjul, og forsøker å ta hensyn til de med henholdsvis færre/flere hjul når jeg ferdes i trafikken. Hopper opp på fortauet så snart fortauskanten er lavere enn 5ocm og vinker bilen forbi hvis det er klar sikt og ingen kommer i møte. Kjører også gjerne over streken i midten så tråkkeren i veikanten slipper øresus og eksoshoste.
Likedann forsøker jeg å ikke hisse meg opp hvis en på annet antall hjul enn meg selv ikke kjører i henhold til hva jeg finner ønskelig.
Allikevel har jeg av og til lyst til å be copiloten i bilen slenge døra i leggen på tredjemann i bredden på trange, traffikerte veier, eller hive hansken min i bakruten på en litt lite hensynfull motorisert forbikjører og utfordre til duell på gammelt gentlemanvis.
Politiet her i Larvik har hatt en del nedbemanninger de siste årene (i helgene må de komme fra Tønsberg om jeg skulle ha behov for bistand i ett overfall/ran). Derfor forstår jeg godt at en slik - la oss være ærlige - ikke-sak henlegges.
Noe helt på siden: Bilister stopper ofte og slipper en frem hvis det er rushtrafikk og man blir stående og ellers ikke ville kommet ut i veien, og de takker alltid hvis man viker vei for dem på samme vis. Fotgjengere hilser pent og smiler når man møter dem i skogen. Syklister derimot får jeg aldri respons fra når jeg forsøker å få øyekontakt og gi bort ett smil...
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
[Re: lateral]
27/07/2009 03:26
|
O.J.
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hjelmkamera burde vert obligatorisk når man sykler i trafikken....
O.J.
|
|
|
27/07/2009 04:59
|
Dan
More than words
|
More than words
Syklister derimot får jeg aldri respons fra når jeg forsøker å få øyekontakt og gi bort ett smil... Det er jo ikke så rart, da det veldig ofte er vanskelig å se inn gjennom frontruten på en bil, som funker som et speil rettet i 45 graders vinkel mot himmelen. De ganger man får øyekontakt så er det nesten alltid gjennom sidevinduet. Selv vinker jeg takk, men jeg konsentrerer meg om å krysse veien isteden for å se på bilføreren etter at han har stoppet.
|
|
|
27/07/2009 20:55
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Syklister derimot får jeg aldri respons fra når jeg forsøker å få øyekontakt og gi bort ett smil... Det er jo ikke så rart, da det veldig ofte er vanskelig å se inn gjennom frontruten på en bil, som funker som et speil rettet i 45 graders vinkel mot himmelen. De ganger man får øyekontakt så er det nesten alltid gjennom sidevinduet. Selv vinker jeg takk, men jeg konsentrerer meg om å krysse veien isteden for å se på bilføreren etter at han har stoppet. Er ikke så vanskelig å se inn i hjelmen min  Er sykkel-til-sykkel smil/hils jeg tenkte på..
Redigert av lateral; 27/07/2009 20:55.
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
27/07/2009 21:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Er ikke så vanskelig å se inn i hjelmen min  Er sykkel-til-sykkel smil/hils jeg tenkte på.. Ah, selvfølgelig. Men da er det jo ikke så rart. Alle andre syklister er jo enten amatører eller birkentullinger, så dem kan man jo ikke hilse på. 
|
|
|
|
|