Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kan man sette kranklager feil vei (navilink)

kan man sette kranklager feil vei (navilink) #774532 23/07/2009 20:05
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg bytta kranklager før sessongen i år, og lurer på om jeg kanskje har satt det på feil vei. Jeg har nemlig problem med at jeg nesten aldri får kjedet ned på minste klinga forran. Med min deore skifter klarte jeg det av og til, og i et håp om at jeg fikk fikset feilen kjøpte meg en xt skifter, og nå får jeg ikke den ned i hele tatt.. Er ikke mer å justere på heller.

Har sett at noen kranklagere har høyre og venstre justeringer, og jeg ser at det er mer gjenger på pedalarmsiden, en på den siden klinga sitter..

Så en lang utredning fører til spørsmålet - kan jeg ha satt det på feil vei.. Det er ett navilink lager.. Venter i spenning :-)

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Stig Morten] #774665 24/07/2009 07:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Nei!
Det er forskjellige gjenger på høyre og venstre side så det skal ikke gå. Det er så klart mulig om du er i besittelse av kraftig luftverktøy og totalt fravær av fingerspissfølelse.
Da har du destruert ramma di....

Forøvrig vil et bilde hjelpe oss med å finne ut hvorfor dette ikke funker.

LarsB

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: larsb] #774735 24/07/2009 09:26
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Bytta du til et kranklager med samme aksellengde, eller har du fått et som er kortere? Kan du ha glemt en spacer?

Send meg en PM hvis du vil ha ukvalifisert live synsing - jeg er hjemme og har tid nå ... ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #774817 24/07/2009 11:16
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg kan ikke huske at det var noen spacere da jeg tok av det defekte lageret, og jeg fikk tak i ett helt likt lager, både størrelse, modell og utseende var helt likt.

Så jeg forstår rett at gjengene skal gjøre at jeg helt sikkert ikke kunne klart å bomme på dette? For navilink lageret kom med en ende som hadde gjengene fast og i den andre enden var det bare å skru inn koppen som holder lageret på plass. Jeg klarte ikke å huske hvilke side jeg dro ut lageret fra krankhuset når det nye skulle monteres.

sender deg en PM nå "Hæ?" så ser vi om jeg også får til å dukke opp en spennende plass..

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: larsb] #775084 24/07/2009 17:40
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Nei!
Det er forskjellige gjenger på høyre og venstre side så det skal ikke gå. Det er så klart mulig om du er i besittelse av kraftig luftverktøy og totalt fravær av fingerspissfølelse.
Da har du destruert ramma di....

Halvfunny story:
En tidligere ekstrahjelp hos oss tok det nye krankhusgjengeverktøyet vi hadde kjøpt inn og gjenget krankhuset på en terrengramme feil vei.
Som svar på det uunngåelige spørsmålet "hva faen er det du driver med???" svarte han "Hæ? Det va'kke min feil! Verktøyet er jo så jævlig skarpt!!"

En annen av ekstrafolkene brukte faktisk luftverktøy til å skru inn kranklager; entre gjenger og alt.

Det er slike ting som får verkstedansvarlige til å "gjennomgå rutinene" ICON_SMILE

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Vanilla Ninja] #775115 24/07/2009 18:35
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Vanilla Ninja

Halvfunny story:
En tidligere ekstrahjelp hos oss tok det nye krankhusgjengeverktøyet vi hadde kjøpt inn og gjenget krankhuset på en terrengramme feil vei.
Som svar på det uunngåelige spørsmålet "hva faen er det du driver med???" svarte han "Hæ? Det va'kke min feil! Verktøyet er jo så jævlig skarpt!!"

Må bare presisere at det ikke er meg det snakkes om i noen av rollene her ... ICON_SMILE

Etter en kikk i dag konkluderte jeg med at akslingen på kranklageret er for kort. Trådstarter hadde ikke problemer med giret før han byttet lager. Straks etter det gav gir som funket med det gamle opp. Noen som vet hvilket lager som skal stå på en Avalanche 1.0 med Truvativ stylo(?) krank?

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #775119 24/07/2009 18:43
B
Berzerk Offline
Ringrev
Ringrev
B
Ville antatt det skal være et truvativ GXP kranklager, men så lenge kranklager lengde stemmer, skulle det vel ikke bli et problem ?

Vanilla ninja: måtte smile godt av historien ICON_SMILE

Redigert av Berzerk; 24/07/2009 18:46.
Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Berzerk] #775123 24/07/2009 18:45
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Vanlig standard lagerbredde på JIS og ISIS hos Truvativ 3-delt MTB er 113mm. Neste ned blir 108mm.

/Are Nicolai
Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Berzerk] #775125 24/07/2009 18:46
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jo. Krankhusbredden stemmer, men aksellengden kan være ulik. Jeg mistenker det for å være et 113mm som sitter i og at det skulle vært 116mm thinking

Om det er et GXP, ISIS eller firkant spiller ingen rolle akkurat her. ICON_WINK

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #775233 24/07/2009 20:23
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
jepps.. tok ut lageret i sted, og det var 113mm. Navilink tror jeg standarden hette, med slike riller som pedalarmene skal inn i.

Hadde kastet det gamle defekte, så jeg fikk ikke sjekket opp hva jeg plukket ut tidligere i år. Beach-mountain har fått mail om dem vet hva jeg skulle hatt.. Tror nok du har helt rett med at det er for kort, så det veldig klart uten kjede i sted.. Litt lenger ut så hadde alt vært i skjønneste orden...

da kommer spørsmålet.. bør jeg gå for 118, eller 121 tro..

ps! kjedet ble også mye likar når det mista noen ledd, så jeg takker og bukker for all bistand!!

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #775294 24/07/2009 21:42
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hæ?
Sitat: Vanilla Ninja

Halvfunny story:

Må bare presisere at det ikke er meg det snakkes om i noen av rollene her ... ICON_SMILE

Ikke meg heller! Men jeg har nok kløna med noe jeg også =)

I was just riding along...
Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Stig Morten] #775413 25/07/2009 09:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Stig Morten
jepps.. tok ut lageret i sted, og det var 113mm. Navilink tror jeg standarden hette, med slike riller som pedalarmene skal inn i.

Hadde kastet det gamle defekte, så jeg fikk ikke sjekket opp hva jeg plukket ut tidligere i år. Beach-mountain har fått mail om dem vet hva jeg skulle hatt.. Tror nok du har helt rett med at det er for kort, så det veldig klart uten kjede i sted.. Litt lenger ut så hadde alt vært i skjønneste orden...

da kommer spørsmålet.. bør jeg gå for 118, eller 121 tro..

ps! kjedet ble også mye likar når det mista noen ledd, så jeg takker og bukker for all bistand!!
Har aldri hørt om noe som heter navilink, men det betyr absolutt ikke at det ikke finnes. ICON_SMILE Det kan være et GXP, det kan være ISIS (Octalink er det vel bare Shimano som har?), og det kan være noe annet jeg ikke har peil på.

Sjekk først to ting: står det 73/68 på kranklageret? Og fulgte det med en spacer i lageresken/posen? Hvis du har fått et lager som kan brukes på 73mm og 68mm krankhus, må det ha en skive på din sykkel. Det kunne jeg ikke se at det hadde.

Hvis du skal ha en annen bredde, gå for det korteste du finner over 113mm. Det er svært lite som skal til - som du så fikk vi jo kjedet ned med ujevne mellomrom. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om du skal ha noe breiere enn 113 etter det nicolai sier her oppe.

PS - flott at kjedet ble mer passe. Det var alvorlig langt, ja ... ICON_WINK

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #775481 25/07/2009 12:14
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ja jeg som hadde bomma litt med definisjonen her.. Octalink er helt rett det.. Var ikke med noen spacere når jeg plukket av det gamle lageret i vår, ei heller med i den nye pakka..

Etter en turne rundt i byen nå, så har jeg funnet en god løsning (håper jeg)..

Ingen hadde bredere octalink, men hank kunne jo rutte opp med nye kranksett. Valgte ett sett med utenpåliggende lager, med samme tannhjuloppsett. Deilig lyd i hollowtech armene så jeg var jo solgt der.. noe nytt verktøy og klar for mekking i kveld..

(Kan vel ikke si at det ligner på stæsjsølibat for min del, men den ideen var ikke dum..)

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Stig Morten] #775566 25/07/2009 16:17
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Octalink er det kun Shimano som lager og bruker.
Tilsvarende hos f eks Truvativ heter ISIS. I tillegg har Truvativ et skikkelig tullesystem som kalles Powerspline, som både er tungt og har dårlige spor.
GXP er Truvativ sine utenpåliggende lager. Der har de også laga noe skikkelig dritt, siden det kun er deres egne lager som kan brukes. Akslingen til GXP har nemlig to forskjellige diametre på hver side, og det er det ingen andre som har (GXP står forresten for Giga-X-Pipe, en variant av GigaPipe, som de kaller sine ISIS-lager).

Konklusjonen min er egentlig at du har vært ute på byen og lett etter feil type lager ICON_TONGUE

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Vanilla Ninja] #775625 25/07/2009 18:57
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Tipper det er Powerspline han har, eller GigaPipe. Uansett er det ikke noe problem lengre hvis han har kjøpt ny krank ... ICON_WINK

Krankarmen fra Truvativ satt nå der den skulle, men det hadde vel vært vanskelig med et octalink, hadde det ikke? Kanskje han har fått et Powerspline 113 og skulle hatt 118? De finnes vel i de to lengdene, foruten 108 som uansett er helt på jordet.

Jeg tror også at noen har vært litt kjepphøy i salgsøyeblikket her og gitt ham et lager som ikke passet kranken.

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #775638 25/07/2009 19:22
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Powerspline i feil lengde er ikke usannsynlig, nei. Gigapipe ISIS er heller ikke helt vekk å gjette på.

Octalink er umulig. Sporene er rette, i motsetning til ISIS sine buede kammer, og antallet er ikke det samme.

Kjepphøye selgere finner vi da her og der, så noe slikt kan godt være en forklaring på problemene.

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Vanilla Ninja] #775663 25/07/2009 20:08
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
det er nok en octalink, for her er klippet fra en pdf med den tekniske infoen jeg fant på gt sine sider:

CRANKSET
Shimano 44/34/22 9-speed Octalink compatible

Hank og mange av de andre kunne skaffe octalink i 118, men det ble bestillingsvare.. Dessverre så sjekket jeg ikke sykkelsenteret eller sportsbua (prøvde å slippe unna sentrum)..

Veldig spent på nykranken i allefall!!! Er jo bare ramma som står igjen fra gamlesykkel'n, så nå kan jeg jo begynne å kikke etter nye ramme for å gjøre det komplett, hehe..

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Stig Morten] #775669 25/07/2009 20:15
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Men Stig - det stod da vitterlig en Truvativkrank på sykkelen din, gjorde det ikke? Er det jeg som er på juleferie i juli?

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #775766 26/07/2009 00:11
KamAxel Offline
Ringrev
Ringrev
Det stod en Truvative Blaze-krank på min Avalanche 0.5 fra -05 iallefall. Den hadde ISIS-innfesting og internt (om det er riktig ord) kranklager i dimensjonene 68-113.

Giringen funker fint på min sykkel, men lageret har blitt byttet til SKF, og kranken har blitt byttet ut med en ny av samme type.

Lykke til med den nye kranken iallefall. Håper det løser problemene.

-Amund-

Ja til mykere trær, og måtte sykkeltyver brenne! [Linket bilde fra freesmileys.org]
Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: KamAxel] #775846 26/07/2009 10:41
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Én ting er hva som står på hjemmesiden, en helt annen er hva som faktisk står på sykkelen.
Jeg har i hvert fall solgt mange sykler hvor utstyrslisten har blitt endret fra katalogene kom ut til sykkelen faktisk er i butikken.

Sto det Truvativ på sykkelen til Stig så var det ikke Octalink, og hjemmesiden lyver.

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Vanilla Ninja] #775868 26/07/2009 12:30
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
ja sto truvativ, og på selve kranksettet står det Powersplint.

Nå er alt røska ut og lagt i pose. Inn med nytt kranklager, og det var ingen problem å få justert inn giret nå slik at alle tre tannhjulene er med. Til de åpne lagerene fulgte det med spacere (som sikkert er helt vanlig), og det ble luksus som få.. Nå er det bare å få komme seg ut i marka å teste..

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Stig Morten] #775870 26/07/2009 12:47
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hjemmesider er med andre ord ikke helt til å stole på når det gjelder utstyrslister.

Enden på visa er jo at du har fått en mye bedre krank enn det du hadde fra før. Billige Truvativ-kranker er tunge og har dårlige drev, og lagrene deres tåler generelt mye mindre enn de fleste andre produsenters.

Det beste med det hele er at denne oppgraderingen ikke kan kalles et utslag av stæsjhysteri, siden det dreier seg om en forbedring av funksjon framfor form ICON_SMILE

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Vanilla Ninja] #776683 27/07/2009 18:40
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Steike det skal sies at dette var oppgradering.. Vet ikke om det er pga ei uke med pause fra sykkelen, men jeg mener bestemt etter den første timesøkta på grus og bakker at tråkket ble lettere på en måte. Det var vel ca 250g forskjell på disse to kranksettene så jeg vet ikke om det er det som gjør forskjellen.

Ganske sikker på at det var forbedringer, og selv med den sugende grusen som vi hadde i dag etter "litt" regnvær, så klokka jeg inn til kjappere tid en tidligere på min faste runde.. Nytt sete og setepinne gjorde kanskje sitt til at følelsen var andeledes i dag, men jeg smiler stort i allefall..

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Stig Morten] #776775 27/07/2009 20:36
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
ICON_SMILE

(Og så har du jo spart noen gram på kjedet også ... ICON_WINK )

Re: kan man sette kranklager feil vei (navilink) [Re: Hæ?] #777237 28/07/2009 15:44
Stig Morten Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
hehe, ja ikke sant!!!

Moderator  support