det var ikke så mye de kunne fortelle meg. en slik skade hadde de sjelden sett - skal sies at personen var sommervikar og ingen ortoped. fikk tips om å ha armen i fatle i 1-2 uker - med litt bevegelse innimellom slik at den ikke stivner helt og så vurdere situasjonen etter det.
det jeg har klart å lese meg til og teste selv er at ved en grad 3 så er leddbandet som går vertikalt og leddband som går horisontalt (altså kravebeinet har to steder som den er festet) begge er revet av. Det tilsier at kravebeinet står mye høyere - over en beinlengde - enn selve skulder. dette er noe de ikke behandler med det første - konservativ behandling som det så fint heter er fysio og øvelser. hvis ikke det hjelper i løpet av ett år så må det vurderes om det skal opereres. da blir det lapping av leddband.
men som sakt dette er det jeg har lest meg til. legen jeg var hos i etterkant av sykehusbesøk og røntgen ville ikke se på bildene en gang, men sykemeldte meg i 4 uker for så å si at jeg fikk ta en tur til legen da.
tror vel det blir en tur til ortoped som har greie på skulder og kan gi en bedre diagnose.
er stor fan av å teste alternative ting og har laget en sak som presser kravebeinet ned på plass der det skal være for så å tape stramt slik at det ligger i posisjon. hvis jeg holder ut det i en stund så kanskje det gror sammen av seg selv.. håper jeg da..
takk for svar. ser ut til at det er samme som har skjedd med meg men bare litt værre.. knaskje 8 uker og så er det bra igjen