Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kravebein ute av ledd

Kravebein ute av ledd #773496 21/07/2009 20:45
2-10-trelim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
hadde en kjedelig parkering i ei grøft på hafjell som resulterte i en flytur med dertil hard landing på skuldera. noen røntgenbilder seinere så viste det seg at kravebeinet var ute av stilling - AC-luxerasjon grad 3.

Er det noen som har opplevd dette som har lyst til å dele sine erfaringer med gjennoptrening - restitusjon - egentlig alt som er verdt å dele?

Re: Kravebein ute av ledd [Re: 2-10-trelim] #773531 21/07/2009 21:35
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Tja, ingenting var ute av ledd for meg, men jeg fikk en kraftig forstuing med strukne bånd i skulderen rundt det ytterste festet til kragebenet. Fastiten var at jeg var syklbar etter tre uker og stiklar omtrent nå, altså etter fire... Til meg sa de to til seks uker med trykk på to.

Føler med deg og poenget mitt er egentlig at du bør forberede deg på litt tid av sykkelen, hvis det er bedre enn som så får du jo bare en positiv overraskelse!

Hva sa legen?

Re: Kravebein ute av ledd [Re: jens fredrik] #773607 22/07/2009 06:46
2-10-trelim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
det var ikke så mye de kunne fortelle meg. en slik skade hadde de sjelden sett - skal sies at personen var sommervikar og ingen ortoped. fikk tips om å ha armen i fatle i 1-2 uker - med litt bevegelse innimellom slik at den ikke stivner helt og så vurdere situasjonen etter det.
det jeg har klart å lese meg til og teste selv er at ved en grad 3 så er leddbandet som går vertikalt og leddband som går horisontalt (altså kravebeinet har to steder som den er festet) begge er revet av. Det tilsier at kravebeinet står mye høyere - over en beinlengde - enn selve skulder. dette er noe de ikke behandler med det første - konservativ behandling som det så fint heter er fysio og øvelser. hvis ikke det hjelper i løpet av ett år så må det vurderes om det skal opereres. da blir det lapping av leddband.
men som sakt dette er det jeg har lest meg til. legen jeg var hos i etterkant av sykehusbesøk og røntgen ville ikke se på bildene en gang, men sykemeldte meg i 4 uker for så å si at jeg fikk ta en tur til legen da.

tror vel det blir en tur til ortoped som har greie på skulder og kan gi en bedre diagnose.

er stor fan av å teste alternative ting og har laget en sak som presser kravebeinet ned på plass der det skal være for så å tape stramt slik at det ligger i posisjon. hvis jeg holder ut det i en stund så kanskje det gror sammen av seg selv.. håper jeg da..

takk for svar. ser ut til at det er samme som har skjedd med meg men bare litt værre.. knaskje 8 uker og så er det bra igjen ICON_SMILE

Re: Kravebein ute av ledd [Re: 2-10-trelim] #773868 22/07/2009 15:26
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Uffda, høres ut som en skikkelig smell. Hos meg var jo ingenting røket eller ute av posisjon, så jeg regner meg selv som heldig.

Hvordan falt du?

Jeg var ukonsentrert på en transportetappe mellom to stier i Aron. Ganske flaut å skade seg på en grusvei med utforsykkel og helhjelm, men det viser at man må være konsentrert hele tiden, ikke bare når det er teknisk...

God bedring!

Re: Kravebein ute av ledd [Re: jens fredrik] #774201 23/07/2009 08:33
2-10-trelim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
takk takk..
her er hendelsesforløpet:
sykkelen stoppa og jeg fortsatte over styret i like stor fart - landet direkte på bakside skulder. overgang sti/grusvei.. hadde altfor stor fart da jeg hadde glemt siste lille dropp ned mot veien..

konsentrasjon og avpassing av fart er vel ganske greit å huske til neste gang..og noen ganger så er det helt ok å komme sist..

Re: Kravebein ute av ledd [Re: 2-10-trelim] #780633 03/08/2009 11:00
sjurel Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg fikk akkurat samme skaden for fem år siden. Jeg ble imidlertid henvist til ortoped og operert etter kort tid. Dette medførte tre uker med armen i fatle, og videre en opptreningsperiode på tre måneder før skulderen fungerte som normalt uten smerter. -kunne sykle igjen etter to måneder.

Re: Kravebein ute av ledd [Re: 2-10-trelim] #781437 04/08/2009 09:04
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
æsjda dette var jo kjipt! Håper du er på sykkelen raskt og får med deg noen fine høstturer!

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Kravebein ute av ledd [Re: hbakken] #781463 04/08/2009 09:33
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeje, jeg er sykkelbar, men status etter snart seks uker er:

-Kan ikke sove på høyre side
-Mangler styrke
-Tør ikke tenke på hvordan det er å falle på skulderen.

Men for å se lyst på det. Jeg har full bevegelse og det går over etter hvert.

Så konklusjonen er: Skulder er noe herk å skade! Jeg strakk jo bare noen bånd og det tar tiiiiiid å bli bra. God bedring 2-10-trelim!

Re: Kravebein ute av ledd [Re: jens fredrik] #781496 04/08/2009 10:03
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Heisan. Jeg slo mitt (ve side) ut av ledd for noen år siden også. Men det var i en alvorlig ulykke, og et kragebein ut av ledd var mitt minste problem, så det ble mer eller mindre ignorert/glemt. Etter ca 6 mnd begynte jeg å ta push-ups, noe som var veldig vondt i begynnelsen. Klarte kanskje tre stk. Kom seg etterhvert, og i dag synes det såvidt. Budskap: det går seg sannsynligvis til, men tar kanskje litt tid ;))

Re: Kravebein ute av ledd [Re: HM1100] #781847 04/08/2009 18:58
2-10-trelim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
takk for tilbakemeldinger.
etter en del lesing på nett og litt iherdig masing så har jeg kommet meg både til MR og bestilt time hos ortoped - takket være en genial forsikring blir alt dekket.
dommedag er 12 august og jeg skal gråte meg til en operasjon om de ikke ser at det trengs med en gang.

skal ikke klage på smerter det er bare at en del ting man gjerne vil bruke armen til ikke fungerer. sykling på "snill" sti går veldig bra selv om de ikke blir så lange.

når det gjelder det som står skrevet på nett (blitt en mester i å tolke latinsk doktorspråk) så har jeg kommet frem til konklusjonen at det er veldig mye diskusjon om AC-luksasjon grad 3 - grad 1 og 2 behandles konservativt som betyr - "bare vent å se det blir sikkert bra en gang" mens grad 3 blir behandlet med operasjon hvis man er aktiv og under 50 men over 22. Føler vel at jeg kommer greit innenfor den kategorien...

Jeg har trua ICON_SMILE

Re: Kravebein ute av ledd [Re: 2-10-trelim] #781867 04/08/2009 19:22
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Gikk i asfalten ifm Birken i fjor, og fikk AC-luksasjon grad 2. Altså en litt mindre skade enn grad 3. Har hyppig kontakt med ortopeder ifm min jobb i helsevesenet. De har hele tiden sagt at de mest fornøyde pasientene er de som ikke opereres, men at det bare er å ta kontakt hvis det utvikler seg i gal retning.
Gikk på Voltaren 50 mg x 3 i en snau uke. Brukte armen nesten som normalt etter 1-2 uker. Skulle være forsiktig med å bære tungt med skadet arm den første tiden. Begynte å sykle igjen etter 2-3 uker, og på sti etter en mnd. Gikk masse på ski i vinter uten problemer. Litt uggen følelse i skulderen uten at det var direkte vondt i 6-8 mnd. Nå snart 1 år etter tenker jeg lite på det hele. Jeg ville ikke gått for operasjon før jeg ser at konservativ beh. ikke fører frem.
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=58327&Number=601668#Post601668

Redigert av Terskel; 04/08/2009 19:27.

Øyvind

Moderator  support