Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøp av nybegynner-sykkel

Kjøp av nybegynner-sykkel #772960 20/07/2009 21:51
Martinkg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heihopp landeveisentusiaster!

Ble bitt av terrengsykling i fjor høst, og har allerede "måttet" investere i to sykler til bruk i skogen. Turen har nå kommet til landeveien og dens lange fine strekker med kun vinden i øret og sola i ryggen ICON_SMILE

Har enda ikke bestemt meg for at jeg SKAL skaffe meg landeveissykkel, men det frister! Har tittet litt rundt på nettet etter hva jeg kunne tenkt meg av racer. Kan fremdels meget lite, og tar gjerne imot råd/kommentarer fra dere der ute.

Er på ingen måte noen hardcore ritt-syklist og sykler kun fordi det er gøy, ikke fordi jeg nødvendigvis vil bli i toppform. Selv om konkuranseinstinktet er tilstede i relativt høy grad, noe som ofte innbyr til høy intensitet selv på alene-turer der planen var rolig sykling.

Kikkerten har for øyeblikket låst seg inn på en Hard Rocx Equilibrium RR. Skal avsted å teste en litt seinere i uka, men finnes det noen grunner til at jeg burde holde meg unna? (Spec finnes her hvis du velger Road Race på menyen til venstre, også den aktuelle modellen på høyre side etterpå).
Sykkelen skal i første omgang ikke brukes som rittsykkel, og holdbarhet er viktigere for meg enn vekt. Selv om 8,6kg må vel sies å være godkjent?

Andre forslag til sykkel som kan havne i et prisområde rundt 10k er velkomne. Ingen særlige kriterier utenom pris, men en vekt på under 9kg er vel mulig å få til samtidig.

Takker for alt av innspill og kommentarer!

EDIT: er vel ca 177 lav og veier rundt 67 kg om det har noen betydning. Er str 54-56 noe å gå ut ifra i forhold til høyden min?

Redigert av Martinkg; 20/07/2009 22:27. Rediger grunn: vekt, høyde
Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: Martinkg] #773088 21/07/2009 08:48
P
PerO Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
P
Vurderte selv å lage en slik tråd angående Scott CR1 Comp, som koster under 10k på XXL. I forhold til HardRocxen er jo rammen en god del lettere, men til gjengjeld er det Tiagra/105 på den og ikke 105/Ultegra som på HRen. Som nybegynner selv vet jeg ikke hva som burde prioriteres, men på Scotten har jeg et inntrykk av at siden rammen allerede er bra, kan man senere oppgradere resten og la sykkelen vokse med rytteren.

Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: PerO] #773100 21/07/2009 09:03
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
@Martinkg: Sjekk gjerne Scott/Corratec på XXL, Specialized og Bianchi på Hank og andre merker før du bestemmer deg. Sykkelsenteret i Bergen selger vel C'dale CAAD9 for ca 10K også. Den kan du jo også ta med i betraktningen. Med dine 177cm vil du i 99,9% av tilfellene oppleve en 56cm som for stor etter litt kjøring. Med mindre du er svært lang i ryggen. Men det er forskjell på lengden på overrør fra merke til merke, og disse målene som står på syklene som tar utgangspunkt i seterøret er egentlig ofte lite sammelignbart fra sykkelmodell til sykkelmodell. Du må ut og prøve/måle.

@PerO: Velkommen til forumet. Jeg synes du tenker rett når du prioriterer ramme. Tiagra vil holde utmerket en stund, og liker du sykkelen for øvrig er det billigere å oppgradere girsystemet enn å kjøpe ny sykkel(ramme).

Lykke til, begge to. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: Hæ?] #773888 22/07/2009 16:18
P
PerO Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
P
Takk for hyggelig svar! Men til trådstarter, Jamis Xenith Comp på Anton Sport ser også svært god ut for under 10k. Dog liitt tyngre ramme på den også i forhold til Scotten.

Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: PerO] #773900 22/07/2009 17:17
Martinkg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Var å sjekka ut Hard Rocx'n idag. Og som du var inne på Hæ?, 56 ble i lengste laget. Må nok ned på 54 ihvertfall på den sykkelen. Ellers virka det som en flottflott sykkel, fikk tråkka meg noen runder rundt butikken også ICON_SMILE

PerO, Jamis'n så jo også flott ut! Men for meg blir det noe langt å dra (~2t i bil) for å titte på en sykkel. Mulig jeg må finne meg noen fler alternativer å se på i Oslo-området så jeg kan ta en "felles-tur" ICON_WINK

Noen som har noen synspunkter på carbon-ramme vs alu-ramme? Det er jo omtrent like mye i carbon som i alu når jeg har titta på sykler til +/- 11.000. Jeg ser for meg at det er dyrere å lage like sterke/holdbare rammer i carbon som i alu. Vil dette isåfall si at jeg for samme pris kan enten få en brukbar alu-ramme, eller en carbonramme med dårligere kvalitet? Kan det være lurt å gå for en sykkel med alu-ramme for å få kvalitet framfor lavere vekt?
Må nevne her at jeg er økonom framfor vekt-fantast. 2-3hg fra eller til gjør meg lite.

Har ellers sett litt på Bianchi-syklene som Hank Sport har. Er 928 Carbon Mono-Q 105 jeg har brukt mest tid på. Er ikke oppgitt pris på den, men utstyret tilsier vel at det burde være i samme prisklasse, ihvertfall ikke langt unna, som andre sykler her i tråden.

Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: Martinkg] #773938 22/07/2009 18:40
ruddles Offline
Entusiast
Entusiast
Kjør på Martin, Trondheim-Oslo neste år ICON_SMILE Du får jo også endel på bruktmarkedet da, og Nakamura`n på Intersport som er oppgitt til 19990, er kanskje mulig å prute ned til 15-16k? (en kjenning kjøpte en til 15500 i Molde i går)

Redigert av ruddles; 22/07/2009 18:41.
Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: ruddles] #774228 23/07/2009 09:16
Martinkg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hehe, kan ikke si jeg ser for meg Trondheim - Oslo til neste år nei:P

Har lett endel inne på salgsforumet, men har ikke finni noe i riktig størrelse og til en pris som passer meg. Nakamura'n er nok også uansett utafor budsjettet mitt selv om jeg får den for 16k =/ Hadde liksom tenkt å holde beinhardt på at jeg ikke skal over 13, får se åssen det går.

Re: Kjøp av nybegynner-sykkel [Re: Martinkg] #774275 23/07/2009 11:17
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hei!

Alle oss som er på mosjonistbudsjett har vel måtte vurdert karbon opp mot aluminiumsramme.
Mitt inntrykk og mening er at gir og bremseklasse er noe som ikke bør ha høyeste prioritet.
Hjulsett er viktigere. Hjelper ikke med en karbonramme hvis du har dårlig hjulsett, eller det hjelper jo, men innenfor et lavt budsjett har du da mindre å bruke på hjulsett.
Karbon i gaffel og baktriangel og et bra hjulsett er det som bør prioriteres. Da har jeg gått ut fra at du passer sykkelen som er aktuell seff.

Bruk litt tid på diverse bruktannonser, der kan man få gode tilbud. Spesiellt etter ferien kanskje, da folket må betale kredittkortregningen..hehe..

facebook.com/secondhandsessions

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå