Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enda en touring sykkel tråd...

Enda en touring sykkel tråd... #772740 20/07/2009 13:42
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har jobbet helgen og da er det ikke alltid så mye energi å hente dagen derpå. Jeg sitter her og prøver å finne ut hva slags tur sykkel jeg skal ha meg nå eller til neste år. Jeg har brukt en Nishiki TR29 i år som jeg selger videre til en kompis i dag. Han er 10 cm høyere en meg og kommer til og kle 22 ramma bedre en meg, samt att han har dårlig med gryn og syns ikke sykler er noe av det viktigste i verden.

Akkurat nå kan jeg spa opp sånn ca. 15-20 tusen, men jeg sparer og planlegger og selge litt mere så hvis jeg venter til over nyttår så kan det bli mer.

Jeg har noen ønsker.

- Plass til 29 dekk minimum 2,1 og skjermer.
- Stål eller titan.
- Rohloff vennlige dropouts.
- Behagelig og stabil geometri.
- Drop bars.

Ut over dette syns jeg det er vanskelig og bestemme meg.

- Salsa Fargo ser fin ut men da blir det verre med Rohloff. Hvis jeg skal ha den med flimsy så skal jeg ihvertfall kunne skifte med bremsehendlene. Så en ferdigbygget en kommer ikke på tale. Den få også rimelig kjip omtale av (29'er misslikende?) bikeradar. http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/fargo-09-34828 Her er det en som har bygget den noe i den duren jeg kunne tenke meg. Jeg syns den er ganske fin og se på: http://gnatlikesbikes.wordpress.com/2009/02/16/my-go-fast-salsa-fargo-adventure-touring-bike/

- Også har vi Surley da. Jeg kan så lite om ramme geometri. Karate Monkey har jo sliding dropouts, men har den noe fester for bagasjebrett og hva med geometrien? Jeg kan for lite om dette? Long Haul Trucker virker veldig fin i geometrien, men hvor store dekk har den plass til?

- Cotic Roadrat? Hvo store hjul har den plass til mon tro.

- Thorn. Usikker på om de har 29'ere?

- Santos: http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/touring/product/travelmaster-26-alu-32828 Ser veldig spennende ut. Blir ikke noe handling før dem får opp den engelske sia si. Ser ut som de kan levere Rohloff med reimdrift også?! Det står på specs lista att den har 29 fram hjul, så jeg forstår ikke hvorfor det står 26? Den kan fåes i stål også.

- Tout Terrian Silk Road ser jo veldig fin ut og får topp score i BR, men jeg tror jeg er ferdig med 26 hjul: http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/touring/product/silkroad-custom-build-09-33984 Når jeg drar på sykkelferie i Danmark med kona så sykler jeg en flott gammel DBS spesial som jeg kommer til å beholde som min eneste 26'er.

- Kona? Har alltid likt Kona av en eller annen grund. Er vell kanskje ett billig merke? Disse modellene lurer jeg litt på? http://www.konaworld.com/09_ute_no.cfm
http://www.konaworld.com/09_sutra_no.cfm En av disse kunne vært en grei, ikke for dyr løsning fram til vintern og en vintersykkel mens jeg fortsetter og planlegge hva jeg skal ha for noe ultimate greier.

Har sikkert oversett noe. Kom med innspill.

Mvh. Anders

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #776823 27/07/2009 22:05
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ja jeg kom over denne tråden her etter å ha surret rundt en god stund:http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=355649&page=2&highlight=monstercross He he. Her var det mye lekkert! Mye ganske uoppnåelige greier også. Jeg likte rammene til "singular" ganske godt. Og Surly ser jo veldig bra ut.

Noen som veit om noen som lager rammer med delbart baktriangel for reimdrift? Hadde vært kult og hatt muligheten til dette også?

Legger ved noen bilder min vintage tur sykkel. Perfekt for flate ferier i Danmark sammen med madammen.

Im gonna keep on searching

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #776862 28/07/2009 06:04
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Ikke akkurat en touringsykkel, men den har reim.

Spot

Big wheels keep on turning
Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #776938 28/07/2009 08:41
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Her er min Karate Monkey satt opp som touringsykkel/grusræser.

Det er fester for skjærmer og bagasjebærere på sykkelen. Som alle andre terrengrammer har den kjedelig "handling" på asfalt (min mening, jeg er vant til landeveissykkel) og eneste grunn til at jeg bruker den er at jeg hadde rammen til overs etter å brukt den et par år som SS. Til vinteren skal rammen byttes ut med noe mer passende og da går jeg nok for skreddersøm.

Vedlegg P1012018.jpg
Redigert av Bahamontes; 28/07/2009 08:41.
Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Bahamontes] #777294 28/07/2009 17:47
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tipset om Spot Brand. Hviste jo egentlig om dem. Har drevet å kikka på dem en stund. Men når jeg beveget tankene over på dropbars, så glemte jeg dem litt bort.

Fin Karate Monkey! Do skal ikke selge den da??? Er den satt opp med Alfine? Mekaniske skivebremser? Skikkelig lekker sak altså. Likte fargene. Den har jo plass til ganske heftige dekk om du vill også. Hvis du vurderer og selge den nå eller til vinteren, så er jeg muligens klar til å kjøpe den. Jeg er 187 høy så ramma bør være rundt 20.

Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #777301 28/07/2009 18:05
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Med mindre du skal på tur godt utenfor alfarvei så ville jeg nok heller valgt Long Haul Trucker av Surlyes modeller. Her er en tråd på mtbr om en kar som dro på skikkelig tur i Bolivia med KM som fortjener å leses som inspirasjon.

Sykkelen min er satt opp med Rohloff og mekaniske skivebremser. Det er en 22" ramme og jeg som er 194cm får en ganske utstrakt sittestilling selv med 70mm stem så om den hadde vært til salgs så hadde den vært minst ett nummer for stor til deg. Rammen er så allsidig, men billig, at jeg neppe kommer til selge den noen gang.

Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #777386 28/07/2009 20:11
E
ere123 Offline
Fersking
Fersking
E
Sitat: Anders A

- Thorn. Usikker på om de har 29'ere?

Tror ikke Thorn har det nei. Virker som de satser mest på Rholoff, 26 tommers hjul og stålrammer. De har også minst en modell med vanlige utenpågir og jeg kjøpte en Thorn Sherpa i sommer. Sålangt er jeg veldig fornøyd, de har vært
veldig hjelpsomme og ryddige hele veien. Jeg valgte å satse på vanlige gir og 26 tommers hjul pga. tilgang av deler langs veien og likhet med de andre syklene mine.

Lykke til med ny sykkel!

Erling

Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #795845 23/08/2009 20:31
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Oi, den var velholdt og fin. Jeg kjøpte en maken damesykkel. Jeg ser du har en annen lykt, på min står det Lucifer av alle ting. Hvordan er det å få tak deler som kan brukes? ICON_SMILE

Stian

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: SgtPepper] #812524 15/09/2009 10:16
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for ros, jeg vasket og gnukket en hel formiddag. Ang deler. Si det SgtPepper. Loppemarked på landet er ett godt tips. Ellers så regner jeg med att hjula er vanlig 26 så dekka kan byttes greit. På de gamle 24 hjul sykla kan det differere noe. DBS min er satt bort for vinteren. Og den står nå på loftet:-)

Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #812533 15/09/2009 10:25
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da er den bestilt!!!

•Frame: Large Size / Salsa Fargo
Fork: Salsa CroMoto, Salsa Classico CroMoly
•Headset: 1 1/8" spacer, Black / Cane Creek S3, Black
•Stem: Salsa Moto Ace S.U.L., 26.0 110mm, black, 115d Black
•Bar: Salsa Moto Ace Bell Lap 44cm 26.0 Anatomic Black
•Shifters: Tiagra ST4500 9sp STIlevers double/tr
•Brakes: Avid BB5 Mechanical Disc Brake Road Front, 160mm Rotor / Secondary: Cane Creek Cross Top 24mm Brake Levers, Black
•Chain: SRAM PC-971 9spd Chain Silver/Gray
•Crankset: Shimano XT M770, 175mm, 22-32-44t w/Bottom Bracket
•Cassette: Shimano XT, 9 speed, 11-34t
•Front Derailleur: Shimano 105 FD-5604, 28.6mm bottom pull
•Rear Derailleur: Shimano XT M771 SGS Top Normal
•Seatpost: Ritchey Pro, 27.2 x 350mm, Black
•Saddle: WTB Rocket V Team, Black Ti Rail
•Tires: Continental Touring, 700 x 37mm, Black, Reflex Steel
•Tubes: 700c x 35-43mm, 32mm PV tube, 140g
•Wheelset: Front: Hope Pro2 Black disc hub 32 h QR / Mavic w/DT Swiss SuperComp Black 1.8mm nipple / Rear: Hope Pro2 Disc Hub 32 h Black 135mm Det er ZTR Arch felger.
•Bar Tape: Salsa Gel Cork, Black

Jeg har ved siden av dette demo bygget bestilt ett flatt Hope stem, En Thudbuster pinne, Atom Lab platform/clips combi pedaler, Ett Surly nice rear rack, Schwalbe RR 2,4 til front og har ett 2,2 fra før. Skjermsett, 45 mm. Låsmuttere til hjul, sete og gaffel. Ble en voldsom sum... JIPPI!

Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: Anders A] #812641 15/09/2009 12:16
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Anders A
Skjermsett, 45 mm.

Nice!! (Ja jeg driter i resten..) ICON_WINK

Et lite forslag, jeg foreslår at du kjøper TO skjermsett og også bruker bakskjermen foran, da blir føttene dine tørre.

Grattis med en flott ...eeeh... skjermsett! ICON_TONGUE

Re: Enda en touring sykkel tråd... [Re: atlekristensen] #813944 16/09/2009 22:23
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg driter i buksa så lenge skjerma passer, he he.

Salsa Fargo [Re: Anders A] #827237 07/10/2009 21:46
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det hele startet som en helt vanlig tredve års dag. Jeg og min kone skulle ha besøk på kvelden av familien og jeg hadde satt meg som mål og rydde huset og lage middag før de dukka opp. Det begynte som vanlig med en følelse av full kontroll og meget god tid, så som vanlig tok jeg alt i overkant rolig (slow starter). Jeg viste at jeg skulle få en kantklipper av mine foreldre og att min kone allerede hadde kjøpt denne til meg:

Så jeg var allerede svært fornøyd og hadde ingen større forventninger til å få enda mer som kunne matche min aproch to olding'nes... Så dukket postdama opp med en diger eske. jeg hadde forventet meg å vente mye lenger og turde nesten ikke å håpe, men den esken kunne ikke være noe annet en sykkel!:

Nå fikk jeg fart på meg. Jeg virret rundt og lurte og tenkte og klødde noen kjappe minutter. Jeg bestemte meg ganske kvikt for att sykelen måtte legges lokk på igjen hvis det skulle bli middag... Det ble en ganske god gryte og etter endt middag skulle pappa få prøve bilen. Da vi kom inn igjen 2 timer senere hadde vi vært langt inn over grusveiene og rydda plass til den i garasjen. Der skal den stortsett få stå til den av en eller annen grund må avløse denne:

Jeg bygget og gnikket og skiftet deler og iøyetok:-)

Klokka ble fire og jeg hadde følelsen av julaften for 100 år siden da jeg gikk til sengs.

Det ble litt overkill med den lowrider'n og 4 flaskeholdere til det bruket jeg har planer om framover nå, men det går så da måtte jeg bare prøve:

I dag er det ca. en uke siden og jeg har fått tråkket litt hit og dit på den. Makan til fantastisk milsluker har jeg aldri opplevd! Nå skal det sies att jeg ikke har al verden med sammenlignings grunnlag når det kommer til stål, men denne ramma/gaffelen er smooth! Det er fristende og følge opp min "aldri mer 26 tommer, med en "aldri mer alu ramme." Jeg merker nesten ikke forskjell på grus og asfalt og grus er nesten bedre. Alt blir som silke å sykle på. Jeg har tilogmed sykla sti med røtter og selv om dekka overhode ikke duger til dette så er sykelen svært tilgivende. Den er utrolig lett giret, noe som sikkert ikke er så dumt med tung last i dette landet her. Den ruller meget bra, hjula virker veldig bra. Jeg lurer på hvordan den vil oppføre seg med 2,2 og 2,4 Racing ralph? Hvis jeg slår meg på nøkternist sporet så veit jeg hvem sykkel jeg skal beholde for å si det sånn.

Mazdaen under er forøvrig til salgs grunnet høy sykkelrelatert optimisme. Den nye bilen min (63 modell) kan maks kjøres 3000 i året:-) Nå må det soves, skal være på majorstua før 12 i morgen og jeg har mest lyst til å trå igjennom Marka, hi hi hi

Re: Salsa Fargo [Re: Anders A] #827278 07/10/2009 23:59
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
La meg bli den første til å gratulere!

Finfin sak!! Kos deg masse!!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Salsa Fargo [Re: Calle Kanin] #830855 13/10/2009 17:10
Anders A Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tusen takk for det:-) Jeg stor koser meg.

Re: Salsa Fargo [Re: Anders A] #831384 14/10/2009 12:50
R
rubraadl Offline
Entusiast
Entusiast
R
Moro å lese om noe annet enn rene stisykler.
Så flott ut denne! En finfin commuter og tur-sykkel.

-Rune-
Re: Salsa Fargo [Re: rubraadl] #832143 15/10/2009 16:16
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Det er bare 2 ting jeg savne på bygge ditt.

1. Mer gummi
2. Woodchipper.

ICON_SMILE

#Pedalenkrs

Moderator  support