Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mavic crossmax SLR Luftbegrensning?

Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? #772370 19/07/2009 18:45
Gaius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei, kjøpte Mavic crossmax SLR hjulsett i juni 2007 til min Giant. Fikk et lite kast på bakfelgen nær ventilen, leverte inn felgen for justering. Når jeg skulle hente felgen fikk jeg beskjed at det ikke gikk å justere. Da jeg ville reklamere fikk jeg beskjed at jeg ikke skulle ha for store forventninger da jeg skulle ha hatt for høyt lufttrykk i dekkene????? Fikk vel litt intrykk at man ikke var alt for interessert i å ta reklamasjonsjobben. Når man kjøper såpass dyre felger så bør dem vel holde til anbefalt dekktrykk. Er det noen som har hørt dette før? Kan dette være fabrikasjonsfeil? Tar gjerne imot kommentarer på dette.

Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: Gaius] #772373 19/07/2009 18:50
H
Hvaskalståherda? Offline
Entusiast
Entusiast
H
Hørtes rart ut spør du meg. Vet dessverre ikke noe håndfast om dette, men jeg har sett sykkelbutikker selv som blåser dekk opp i ganske høyt trykk med kompressor for å få dekket til å smette på plass.

Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: Hvaskalståherda?] #772378 19/07/2009 19:01
Gaius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har valgt å ikke bruke tubless, kjør med slanger. Da ubalansen var helt intill ventilen fikk jeg servert "sansynligvis for høyt lufttrykk" Synes butikkens svar var noe lettvint. Ettersom jeg ikke gav meg så blir felgen sendt inn for reklamasjon fikk samtidig beskjed at dette kunne ta laaang tid.

Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: Gaius] #772464 19/07/2009 21:14
ThB Offline
Besatt
Besatt
Hvor høyt lufttrykk har du kjørt med, da?

Thomas
Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: ThB] #772474 19/07/2009 21:29
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hørtes lite sannsynlig ut at felgene skal ta skade av å kjøre med anbefalt lufttrykk. Her er det trolig noe å lære, nemlig bruke en annen og mer service vennelig butikk neste gang.

Enkelte sier bare en masse tull for å slippe å bli holdt til ansvar for produktene de selger. Argumenter som at dette vil ta laaang tid osv er heller ikke noe du skal godta uten videre.

Vil tro kjøpsloven tillsier at forventet rep tid på slik vil ligge på maks tre uker.

Så utover det bør du rett og slett forlange at dem hoster opp ny felg til deg.

//Stig Berntsen

Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: Lurifax] #772529 20/07/2009 05:35
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Og strengt tatt er det vel ikkje du som sit med bevisbyrden i ein reklamasjonssak..? Altså at det er butikken som må bevise(?) at det er for høgt lufttrykk som er årsaka til skade..

Kan nokon bekrefte?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: ThB] #772533 20/07/2009 05:57
Gaius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg bruker dekk fra schwalbe, nå kjører jeg på racing ralp 2.1. Max er 4 bar, synes det er litt for hardt foretrekker å ligge på +3,5 bar. Har hatt pumpe med manometer i mange år.
Når man sykler mye så kjenner man fort hvis dekkene er for harde, dårlig komfort.

Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: Gaius] #772547 20/07/2009 07:06
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Mange vil nok argumentere for at 3,5 bar er godt over det som er normalt når det snakkes om komfort. Men dette er ikke for høyt for felgene ville jeg tro.
Ca 2 bar er vanlig lufttrykk med moderne terrengsykkeldekk.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: sykkeloyvind] #772553 20/07/2009 07:31
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
3,5 bar, eller ca. 50 psi er jo som andre påpeker rimelig mye på et moderne terrengsykkeldekk. Her har du masse å hente på komfort og grep, og litt på rullemotstand på ujevnt underlag som grusveier mm.

Om det er for mye for felgene - vel, det kommer ann på dekkstørrelse og Mavics' anbefalinger, men mest sannsynlig tåler felgene det.

Så, i forhold til problemet ditt. Hvis det ikke går ann å rette hjulet skikkelig, godt innenfor en 0,5mm f.eks er det nok en skade på felgen din. Det kan selfølgelig være at vedkomne mekkemann som har tittet på hjulet ditt ikke får det til, men det bør være noe en behersker såpass godt at det ikke skal være et problem.

Om denne skaden skyldes ditt noe høye lufttrykk, tror jeg ikke, sålenge det ikke er noen synlige sprekker eller andre skader på felgene.

Uten å ha tittet på det, vil jeg tro at sålenge felgen ikke har sprukket, har den en liten bulk/flatspot (denne trenger nesten ikke være synlig).

/Are Nicolai
Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: nicolai] #772570 20/07/2009 08:08
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
4 bar er maks du kan kjøre med 2.1 dekk..

Hentet fra mavic tech:
(...)
2.0 dekk maks 4.3 bar/63 psi
2.1 dekk maks 4.0 bar/59 psi
(Dekk over 2.1 er ikke listet for slr)

Infoen lå under slr disc pre 09.

Re: Mavic crossmax SLR Luftbegrensning? [Re: Trym] #772807 20/07/2009 17:16
Gaius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg nemte 3,5 bar da det er det høyeste jeg bruker. Normalt til og fra jobb på asfalt. På grus og sti har jeg mindre.

Grunnen til at jeg la ut denne tråden er om noen har hørt at Mavic har lufttrykk som en begrensning på sine crossmax SLR. Eller om noen har hatt problemer med kast som ikke går at justere rundt ventilen. Bulken er ikke synlig felgen er heller ikke skadet.

Fikk litt intrykk fra butikken at dette ikke var helt uvanlig.

Moderator  support