Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet?

Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? #772250 19/07/2009 13:07
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei,

Har kjøpt meg en Trek 9.8 2009 modell.
Byttet fra min Diamant Silver Cape.

For å gjøre en lang historie kort, jeg vil gjerne bytte til Sram sitt Twister system.
Må jeg bytte kjedegiret bak også, eller kan jeg bruke Twister sammen med Deore XT bakgiret?

Hvis jeg evt må bytte, vil det være forskjell på å velge Sram X.9 kontra X.O ? Tenker da på nøyaktigheten på girene.

Er rett og slett lei av at mitt XT bakgir aldri lar seg justere skikkelig, bommer alltid på tredje nederste giret på vei oppover igjen, er sånn "små" klatring som gjør at man må ta et lite "halv-gir" for å få den opp.
Trodde en stund dette kanskje skyldtes L-justeringen nede, altså at den var litt for tidlig på stoppen, men får ikke justert dette.

mvh
Stig Berntsen, Askim

Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Lurifax] #772252 19/07/2009 13:10
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Du må bytte gir bak. Sram har også twistere som fungerer med Shimano, men det fungerer ikke like bra. Kjøp X9 det fungerer supert.

Redigert av hundenjanson; 19/07/2009 13:12.
Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: hundenjanson] #772264 19/07/2009 13:43
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis bakgiret ditt krangler bare i én posisjon ville jeg tatt en kikk på girøret. Hvis det er skjevt får du ofte trøbbel på 3.-5. tannhjul. L-skruen kan ikke gjøre kun ett gir unøyaktig; justerer du denne feil påvirker den bare det letteste giret.

Ellers var det nylig en tråd her inn om at enkelte XT-gir kan lage trøbbel uten at man vet hva det skyldes. Hvis ditt bakgir er helt umulig å justere kan du ta med sykkelen til butikken hvor du kjøpte den og be dem skifte det.

Det er forøvrig noen forskjeller på X.9 og X.0. X.0 er lettere og har hardere klikk. Mange liker venstreskifteren til X.9 fordi denne har mange flere hakk enn X.0 sin og gjør det lettere å plassere krankgiret nøyaktig hvor du vil ha det.
Jeg har ikke merket store forskjeller i nøyaktigheten forøvrig.

Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Vanilla Ninja] #772270 19/07/2009 14:04
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei, Takker for gode og til dels like svar :-)
Da bestiller jeg meg Sram Twister og X9 Long Cage fra bikershop i dag. Skal til Bø i Telemark et par dager med familien... Skal ha med sykkelen og da kan jeg jo stikke innom butikken dems i Horten i morgen.
Er det noe poeng i å kjøpe medium cage? eller vil long være mer nøyaktig gitt man f.eks tråkker mye på store skiva fremme?

Trener mest for morro, men skal sykle grenserittet og birken :-)
Veldig hobby syklist jeg altså, selv om jeg har kjøpt meg en dyr sykkel som sikkert enkelte vil mene er overkill til en som meg..

Men men, er som med PC og TV dette her, kan man,,, ja så gjør man :-)

mvh
Stig Berntsen

Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Lurifax] #772275 19/07/2009 14:26
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Lengden på girhuset er avhengig av hvor mange klinger du har på kranken. Sånn veldig enkelt fortalt er det slik at jo større sprang kjedet skal takle, jo lengre må kjedet være. Og jo lengre kjede, jo større behov for langt girhus. Har du tre klinger, kjører du long cage. To = medium og en klinge =short (sånn som hovedregel)

ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Hæ?] #772437 19/07/2009 20:39
V
vegviks Offline
Fersking
Fersking
V
Psst, jeg selger et par X0 twistere, ubrukte sådan, og selger disse for 600kr paret. Interessert? Arti med bra utstyr vettu

mail til vegviks@hotmail.com isåfall

Ride the big one (Notch Johnson)
Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: vegviks] #772556 20/07/2009 07:36
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast

Øyvind
Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Terskel] #774631 24/07/2009 00:32
Lurifax Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Siden mange her har peiling, og jeg ikke har det...

Kjøpte meg ett sett med slike Sram Twister saker, der fulgte det med "holker" også, de er nå etter mitt syn ganske å brede.

Er det meningen man skal kappe disse for å få "normal" bredde totalt sett?

Takker for svar,

mvh
Stig Berntsen

Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Lurifax] #774642 24/07/2009 05:42
Jzbig Offline
Entusiast
Entusiast
Hei

Sram sinne Attack twister grip er kompitable med Shimano, de fungere upåklagelig, har dem selv på min Scott scale 30 sammen med Shimano XTR bak gir

Attack er lys grå på farge, og skal vist nok våre av lavere kvalitet eller XO, om man åpner og ser på innsiden av en XO og Attack så ser man at de samme komponentene er brukt i begge, dvs ingen kvalitets forskjell

Scott Spark Lefty
Scott Scale 30 WW
Scott Ransom LTD
Cube Agree GTC Race
Re: Shimano Deore XT - Sram Twister kompatibilitet? [Re: Lurifax] #774677 24/07/2009 07:47
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Lurifax
Siden mange her har peiling, og jeg ikke har det...

Kjøpte meg ett sett med slike Sram Twister saker, der fulgte det med "holker" også, de er nå etter mitt syn ganske å brede.

Er det meningen man skal kappe disse for å få "normal" bredde totalt sett?

Takker for svar,

mvh
Stig Berntsen

Du kan kappe akkurat hvordan du vil. Men jeg vil råde deg til å ha nok grep igjen til å holde sikkert uten å ha grepet rundt girskifteren. Jeg har opplevd å bøye to kassetter ved noe jeg tror skyldes at jeg har "nestengiret" i harde klatringer. Monterte litt bredere holker og det har ikke skjedd igjen.

LarsB

Redigert av larsb; 24/07/2009 07:48.

Moderator  support