Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Frustrert dame søker råd.

Frustrert dame søker råd. #771230 17/07/2009 08:23
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei.

Er en meget aktiv dame, trener 10-15 timer i uka.. Er vel på et slik nivå at jeg vurderer og sykle norgescup neste år og bør vel klare og sykle birken på 3.30-3.40 under fjorårets forhold. Følte meg litt slapp og ikke helt i form her i vår, gikk til legen for en sjekk, alle prøver var ok med unntak av litt forhøyede lever verdier. Dvs. alat: 54 (øvre normal 45.) asat:49 (øvre normal 35.).
Legen mener dette skyldes for mye hard trening over lang tid og har bedt meg ta det med ro. I tillegg har jeg vært uten menstrasjon omtrent siden nyttår og legen mente det og kom av for hard trening over lang tid..

Fastlegen min har jeg mistet troen på og skal bytte, men det er vanskelig sånn over nattet i disse ferietider det og. Virker som hun ikke har peiling og jeg blir sånn passe fortvilt.

Har nå prøvd og trent kun sone 1-2 i 3 uker, samme mengde, men ingen harde økter, tok nye prøver, men de stod på stedet hvil.

Har prøvd og lest meg litt opp på temaet på internett og ser ut som det kun er margianalt forhøyede verdier og således ikke så stor grunn til bekymring.

Så det store spørsmålet:
Er dette normalt for en som trener så mye og således ikke noe og bekymre seg for?
Hvis nei, hva må jeg gjøre?

August er jo full av ritt jeg skulle syklet.. Kan jeg stille på alle de som planlagt? Har mest lyst til bare og klemme til med noen ordentlige hardøkter og kjøre alle ritta, men legen har klart og skremme meg litt..

Håper noen som har opplevd det samme eller har peiling kan gi meg noen beroligende svar..

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #771237 17/07/2009 08:32
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Vet ikke hvor du bor men NIMI kan jo kanskje være et tips hvis du ønsker å bli sjekket av mer idrettskyndig helsepersonell.

http://www.hjelp24.no/test-og-helsekartlegging/category136.html

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: Sportine] #771242 17/07/2009 08:38
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Bor i Trondheim så hvis noen vet av en spesialist i Trondheim som kan passe til meg er det meget aktuelt.

Håper jo jeg slipper og dra til Oslo for og treffe noen som har litt peiling. ICON_SMILE

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #771377 17/07/2009 12:02
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Ta kontakt med Olympiatoppen, de kan muligens hjelpe/henvise til noen som kan.

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #771579 17/07/2009 19:26
T
TurboTom Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har alltid hatt forhøya ASAT og ALAT verdier. Referanse områdene er hva majoriteten av folk ligger innenfor, men det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med deg dersom du har litt høye leververdier. Jeg har skjekket dette grundig, og jeg har hatt disse verdiene over tid. Det spiller ingen rolle om jeg slapper av eller trener 20 timer i uka. Ikke legg for mye i det du! Spesielt når verdiene dine ikke er høyere enn det de er. Hadde de vært på 200-300 hadde jeg vært bekymret.

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: TurboTom] #771814 18/07/2009 10:28
D
Dr. Fabian C. Offline
Fersking
Fersking
D
Hei!

Manglende menstruasjon er en vanlig indikasjon på for hard belastning på kroppen. Mange jenter som driver toppidrett opplever dette i løpet av karrieren, og det er et viktig signal å ta til etterretning. Vil legge mer vekt på dette en de marginale forhøyede verdiene dine. Hvordan så målinger på jern og blodprosent ut?

Beste tipset jeg kan gi deg er å være tålmodig. Tren kun rolige turer og ikke dra disse for langt ut på tid. Slike symptomer som du skisserer er ofte også tegn på feiltrening/overbelastning, og med det bør treningen din tilpasses som om du skulle vært dette. Dvs. mye hvile, og korte og rolige turer i en lengre periode. Bedre å være tålmodig med en gang, enn å ødelegge flere sesonger med en nedbrutt kropp.

F.

"Do. Or do not. There is no try" - Yoda
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: Dr. Fabian C.] #771898 18/07/2009 14:03
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei og takk for svar..

Sitat: Dr. Fabian C.
Hvordan så målinger på jern og blodprosent ut?

I vinter hadde jeg litt lave jernverdier, men de har vært fine nå. Blodprosent er og har vært bra.
Jeg følte meg som sagt litt slapp for et par måneder siden, men nå føler jeg meg mye bedre og ikke mangel på overskudd.

Har nok hatt perioder der jeg har trent for hardt og mye og har nok også slurvet en del med kostholdet. Har hatt en del trøbbel med stiv musklatur og i vår og gått til behandling. Det og er mye bedre nå.

Skjønner at jeg må ta disse signalene med manglende menstrasjon på alvor, men siden jeg føler meg både bedre og ”lettere i kroppen” nå enn for et par måneder føler jeg at jeg er på riktig vei.

Planen var en aktiv august med mye ritt for så og ta en rolig periode.
Klart jeg må lytte til signalene, men samtidig vil jeg ikke gå glipp av sesongens viktigste måned pga. at en fersk fastlege har skremt meg litt.

Kan jeg kjøre som planlagt og ta det med ro etterpå er jo det store spørsmålet?
Kan de forhøyede leververdiene komme av at jeg har slurvet med kostholdet og får i meg for lite næring?

Virker som du har litt peiling, er du lege eller er det bare nicket?

Mvh fortsatt frustrert dame.. frown

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #772577 20/07/2009 08:29
D
Dr. Fabian C. Offline
Fersking
Fersking
D
Hei!

Jeg er ikke lege, det er bare nicket. Men, jeg har litt peiling på fysiologi, siden jeg har drevet med toppidrett i 15 år.

Skjønner at de rådene du har fått fra fastlegen din er både frustrerende og skuffende for en idrettsjente med ambisjoner. Likevel har jeg sjelden hørt om leger som kommer med veiledning for å være slemme...

Et slurvete kosthold i kombinasjon med meget tøff trening over tid kan gi mange utslag på kroppens funksjoner. Forhøyede leververdier er en av disse - så du skal ikke se bort i fra denne sammenhengen.

Å konkurrere er den største belastningen du kan utsette kroppen din for, selv når du er frisk. Jeg vil ikke råde deg til å gamble med helsa di, ved å kjøre mange tøffe ritt for å så skulle hvile ut etterpå. Da kan det være for sent. De fleste husker hvordan det gikk med Elofsson etter 3mila i Salt Lake City - han kom aldri tilbake...

Få deg gjerne en second opinion hos en annen lege, men vær ærlig ovenfor deg selv i forhold til den risikoen du løper ved å presse en sliten kropp.

Bedre å knuse persen neste år, enn å kanskje ikke kunne delta igjen.

Lykke til, i hvertfall=)

F.

"Do. Or do not. There is no try" - Yoda
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: Dr. Fabian C.] #772594 20/07/2009 09:12
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei.

Takker for svar..
Jer er jo enig i det du skriver, ikke smart og gamble med helsa. Jeg må finne en spesialist som virkelig kan svare på om det vil være akkurat det jeg gjør?
Noen tips til en slik i Trondheim?

Når det gjelder kosthold har jeg innsett dette og tatt noen grep så det er bedre nå, har i tillegg kun hatt lette økter siste 4 uker, men har vel blitt over 10t/uka for det.

Formen føles bedre nå enn for en måned siden så mener jeg er på riktig vei.. Leververdiene var ikke bedre da så det var jo et lite slag i trynet.
Men er de så marginalt forhøyede at det ikke er grunn til stor bekymring?

Uansett har jeg bestemt meg for og lytte mere til kroppen fremover (og samboeren for den del), men har samtidig lite lyst til og miste resten av sesongen fordi en fersk kommunelege ikke har den nødvendige kunnskapen.

Konklusjonen blir vel: Finne en spesialist.. Men hvem??

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #772610 20/07/2009 09:40
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Sitat: borlo

Klart jeg må lytte til signalene, men samtidig vil jeg ikke gå glipp av sesongens viktigste måned pga. at en fersk fastlege har skremt meg litt.

Hadde jeg vært din fastlege hadde jeg sagt det samme... Det at han er fersk er ikke alltid en ulempe.

Hvor gammel er du?

Når du mister menstruasjonen er det noe kødd med hormonene dine. End of discussion. Det er ikke normalt, og IKKE en del av en sunn toppidrettsutøvers hverdag.

De vanligste årsakene til manglende menstruasjon er underernæring/anorexi og for hard fysisk belastning over tid. Og graviditet naturligvis.
Slik jeg ser det er du i risikogruppen for to av disse. Du mister menstruasjonen fordi du har for lite østrogen, hormonet som gjør deg til ei dame. Ikke noe kult spør du meg. Østrogen er viktig for en hel haug med kroppsfunksjoner. Det er ikke bare for å lage pupper, lår og eggløsninger. Blant annet er det viktig for bentettheten din...

Det er noe som kalles "female athlete triad".
En underdiagnostisert og ganske vanlig tilstand blandt kvinnelige toppidrettsutøvere. Den består av anrorexi/underernærning, manglende menstruasjon og osteoporose (benskjørhet).

Dersom du kjører deg så hardt at du ikke har østrogen nok til å bygge opp benvevet ditt mens du er ung, kan du risikere å knekke lårhalsen og ryggvirvlene dine dersom du snubler på gata på veg til ditt eget 50-årslag. Ikke noe kult det heller.

Jeg veit at jeg også kanskje skremmer deg litt nå. Kanskje maler jeg fanden på veggen også, men dette er symptomer som kan være alvorlige. Det betyr ikke nødvendigvis at du er alvorlig sjuk, men jeg synes du bør lytte til kroppen, få tilbake mensen og nyte livet litt. Olympiatoppen skulle kunne hjelpe deg. I alle fall kan de sikkert gi deg navnet på en lege som har greie på disse tingene. Avhengig av hvor gammel du er og hvor lenge du har kjørt deg så hardt kan det være fornuftig å få målt bentettheten din, men det diskuterer du med den neste legen du kommer i kontakt med. Et alternativ er å høre med fastlegen om du kan få henvisning til en endokrinolog, for eks på St.Olavs.

Lykke til

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #772611 20/07/2009 09:42
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F

Uansett har jeg bestemt meg for og lytte mere til kroppen fremover (og samboeren for den del), men har samtidig lite lyst til og miste resten av sesongen fordi en fersk kommunelege ikke har den nødvendige kunnskapen.

Mener du å finne en lege som gir deg det svaret du ønsker å få?

Redigert av freeair; 20/07/2009 09:42.

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: freeair] #772615 20/07/2009 09:51
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei.

Jeg er 27 år.
Trent mye siste to-tre år, 10-15 timer, alltid vært aktiv men før det har det vel vært 5-8 timer tenker jeg.

Ser i mitt første innlegg at jeg skrev jeg mistet menstrasjonen ved juletider, det riktige skal være påsketider.. Sluttet med prevensjonsmiddel og det var etter det jeg mistet den. Trodde først jeg var gravid, men det er jeg da ikke. Så spørs om prevensjonsmiddelet har bidratt til og holde det i gang og når jeg sluttet med det så mistet jeg den.

Du klarer vel delvis og skremme meg, men det er helt greit det.. Jeg må komme meg til en spesialist så fort som mulig..

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: freeair] #772618 20/07/2009 09:57
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: freeair

Mener du å finne en lege som gir deg det svaret du ønsker å få?

Nei, jeg mener og finne en som jeg er sikker på har riktig kunnskap og erfaring fra lignende saker så jeg kan stole på svaret han gir..
Da har jeg tenkt og ta svaret til etteretning og prøve og få et opplegg som peiler meg inn på riktig spor. Hadde jeg nå fått fasiten på hva jeg skal gjøre fremover hadde jeg fulgt det, men må være sikker på at den som gir meg "fasiten" har gode forutsetninger for og gjøre det. Dette er ikke tilfelle med min fastlege.

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #772621 20/07/2009 10:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Å ikke få tilbake menstruasjon etter langvarig p-pille-bruk er vel relativt normalt og lite grunn til bekymring.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: sykkeloyvind] #772629 20/07/2009 10:11
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Ny info der ja...

Kan jo være litt etterslep etter hormonpreparater, avhengig av hvilken type det er snakk om.

ASAT/ALAT ville jeg ikke bekymret meg spesielt for. Tipper jeg har høyere verdier etter en tur på byen.
Bare ta en ny sjekk om en stund.

Uansett bekymrer dette deg sikkert såpass at det er nødvendig med en litt mer spesialisert uttalelse. Det er gynekologer, endokrinologer og allmennleger som sysler mest med menstruasjonsforstyrrelser.

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: sykkeloyvind] #772651 20/07/2009 10:59
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: sykkeloyvind
Å ikke få tilbake menstruasjon etter langvarig p-pille-bruk er vel relativt normalt og lite grunn til bekymring.

Den samme nevnte legen mente det var prevensjonsmiddelet som hadde holdt mensen igang så hvis det ikke var for det så hadde jeg sikkert mistet den for lenge siden pga. at jeg har trent for hardt for lenge som hun sa..

Men hun var svært bekymret for leververdiene igjen og ikke så bekymret for at jeg hadde mistet menstrasjonen..
Snakker jo om mulig hepatitt og det som verre er.

Er det rart jeg blir forvirret?

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #772781 20/07/2009 15:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det kan vare en ide at ta kontakt med Rosenborg klinikken. De ska ha idrettsleger (tror det ialle fall) men tror de har veldig lang ventetid.

Skjønner godt at du vil snakke med noen annen en din fastlege. Jeg tror aldrig jeg har fått noen bra information om idretts skader fra en vanlig lege.

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: fredriks] #772916 20/07/2009 21:01
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Det er nok en liten sannhet i at mensen holdes i gang ved bruk av noen prevensjonsmidler. Dette kunne tenkes å maskere en situasjon der du ikke ville hatt menstruasjon. Men det blir jo bare spekulasjoner... Dersom du lurer på dette kan du få tatt blodprøver som måler kjønnshormonene dine. Det kan fastlegen enkelt gjøre. Evnt gynekolog/endokrinolog som vi har nevnt tidligere.

Det høres veldig rart ut å mistenke hepatitt med så lave ALAT verdier. Hvor mange ganger har du målt dem?

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: freeair] #773022 21/07/2009 05:19
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei.

Har målt de 3 ganger i vår/sommer, men siden de har klart og rote bort den ene er det da 2 jeg har fått svar på og de begge med de verdiene som skrevet lenger opp her.

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #773101 21/07/2009 09:03
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Hei igjen..

Fikk time på timen til privatpraksis(Aleris) så kom nettopp hjem fra den. Forklarte hele situasjonen for han, han var ikke imponert over "storm i vannglass" utredningen til min fastlege angående leververdiene, de var kun marginalt forhøyet som han sa og således ingen grunn til bekymring.
Angående manglende menstrasjon mente han det og var helt normalt og heller ikke grunn til videre bekymring. I allefall ikke ennå.

Men han og påpekte viktigheten av riktig kosthold så der har det nå godt opp et lys og jeg har nå skjønt at jeg her må forbedre meg. Noe jeg er igang med.

Videre tok jeg også i dag en drøss med prøver, men han så ingen grunn til at jeg måtte ta det med ro med trening og han mente jeg kunne konkurere som planlagt.

Jeg fikk vel egentlig det svaret jeg ville ha i dag, men det var jo nesten for bra igjen.. Fastlegen var jo helt motsatt og har nok skremt meg litt så nå lurer jeg jo nesten på om dagens lege tar for lett på det..

Ikke enkelt, men får vel stole på denne mannen da og ta nye prøver om en tid.

Mvh ikke lenger så frustrert

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #773109 21/07/2009 09:22
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Her illustrerer du det som noen ganger er en styrke, andre ganger en svakhet ved helsevesenet.
Alt etter hvilken "skole" legen har gått, hvilket foretrukket behandlingsregime som benyttes og hver enkelt leges oppfatning vil du få ulike svar.

Når det er sagt: Kroppen har mange måter å si ifra om at ting ikke er som det skal. Slike signaler bør du ta på alvor. Dersom du har bestemt deg for at du skal trene og konkurrere, og i grunn leter etter en lege som kan bekrefte at det er greit så har du jo kommet i mål. Dersom du fortsatt er usikker bør du gå videre med saken og få grundigere utredning.

Uansett er ikke et nettforum rette plassen for å lete etter diagnoser og/eller friskmelding.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: Pjoltergeist] #773119 21/07/2009 09:36
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: Pjoltergeist
Når det er sagt: Kroppen har mange måter å si ifra om at ting ikke er som det skal. Slike signaler bør du ta på alvor. Dersom du har bestemt deg for at du skal trene og konkurrere, og i grunn leter etter en lege som kan bekrefte at det er greit så har du jo kommet i mål. Dersom du fortsatt er usikker bør du gå videre med saken og få grundigere utredning.

Uansett er ikke et nettforum rette plassen for å lete etter diagnoser og/eller friskmelding.

Forsåvidt enig i det siste, men har jaggu fått mye mer innspill og kunnskap som jeg stoler mer på i denne tråden enn hos min fastlege.
Ser vel egentlig ikke noe galt i og ta opp saken her, er glad jeg gjorde det og takker for alle svar.
Selvfølgelig vil jeg at legen skal si at det ikke er grunn til noe bekymring, hvem vil ikke det? Men jeg har ikke lett etter en lege som skulle gi meg det svaret som nevt i innlegg lenger opp her. Dagens lege virket mye mer troverdig og kunnskapsrik enn min fastlege, hadde han derimot understøttet fastlegens teorier måtte jeg jo tatt det til etteretning.

Så er selvsagt fornøyd med det svaret han ga, men det var først og fremst fordi han fikk meg til og føle meg trygg og ikke så bekymret lenger. Selvsagt positivt at han sa han ikke så noen grunn for at jeg ikke kan stille i ritt heller, men det var ikke det viktigste!

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #773132 21/07/2009 09:56
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Forsåvidt enig i det siste, men har jaggu fått mye mer innspill og kunnskap som jeg stoler mer på i denne tråden enn hos min fastlege.

Det kan godt være at mye som her sies er basert på evidens og grundig kildevurdering, men det har du ingen garanti for. Ingen her har noen kjennskap til deg og din helse utover det lille du har gitt oss av info.
(Ikke til forkleinelse for dere andre, men dere skjønner kanskje poenget?)

Så er selvsagt fornøyd med det svaret han ga, men det var først og fremst fordi han fikk meg til og føle meg trygg og ikke så bekymret lenger. Selvsagt positivt at han sa han ikke så noen grunn for at jeg ikke kan stille i ritt heller, men det var ikke det viktigste!

Sånn sett har legen din gjort en god jobb i å skape trygghet hos deg - og det er mye mulig at han har rett i sine uttalelser; basert på et vesentlig bedre grunnlag for å uttale seg enn oss.
Jeg er overhode ikke ute etter å ta deg - eller ditt ønske om å være frisk nok til å trene. Jeg maner bare til forsiktighet i forhold til lettvindt omgang med tvilsomme kilder - spesielt når det involverer din egen helse.

Lykke til!

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: Pjoltergeist] #773169 21/07/2009 10:55
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Skjønner ikke helt problemet her, den frustrerte dama er litt mindre frustrert etter at hun fikk det hun søkte, nemlig gode råd.

Dette er nok et bevis på at fastleger kan litt om mye, men når det kommer til problemer som krever dypere kunnskap, er det en spesialist som gjelder. Det er lett å si "gå hjem, ta det rolig og ta en pille". Vil man bli frisk i dagens helse-Norge, må man ta tak i egen situasjon, noe trådstarter har gjort takket være gode råd fra dette forumet.

Lykke til videre borlo ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Frustrert dame søker råd. [Re: tommygutt] #773191 21/07/2009 11:24
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Takk for det tommygutt! ICON_SMILE

Jeg fikk mange gode råd her jeg, så om noen mener denne diskusjonen ikke hører hjemme her får så være..

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #773305 21/07/2009 14:40
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Klart denne diskusjonen er helt OK å starte her!

Så lenge borlo er oppegående (og det tyder jo alt på) blir vel ingen av svarene tatt som vitenskapelige fakta?

Dessuten kan det jo være andre som får tilsvarende problem og da kan finne igjen denne tråden for råd og vink. Derfor håper jeg borlo også deler resultatene fremover?

Uansett; lykke til!

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: SturlaS] #774166 23/07/2009 07:46
U
Unparalleled Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Hvor mye kostet en time hos Aleris, med "en drøss med prøver"?

Vanskelig å vite når treningseffekten går fra å "bli satt i banken" til å ha negativ langsiktig effekt på formen.

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: Unparalleled] #774216 23/07/2009 08:55
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
900,- og var nærmere ett kvarter enn en time inne til legen..

Re: Frustrert dame søker råd. [Re: borlo] #776144 26/07/2009 20:48
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Høye leverværdier.Tar du kosttilskud? Det var det første en overlege ved A-hus spurte min kone om.

Børge
Re: Ikke lenger frustrert dame.. [Re: B.B.] #779900 02/08/2009 07:54
B
borlo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Den frustrerte damen har blitt glad! ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support