Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Den store stitråden for Stavanger og omegn

Den store stitråden for Stavanger og omegn #770817 16/07/2009 12:15
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
T
Tetsuo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
Sørmarka blir stadig fullere av glade terrengsyklister. Kanskje på tide å fokusere litt på alternativene utenfor byen?

- Rennesøy seiler opp med fine stier både i vestenden og opp mot Rennesøyhodne

- Edlandsfjellet er kjempebra for toppturer på Nonsknuten og Bursfjellet (se stiguide), men krever en viss interesse for knotete stier og bæring mot fantastiske nedkjøringer i belønning

- Synnesvarden

- Vagleskogen er der jo, men kanskje ikke det mest spennende for tiden

- Melshei?

Flere fine turer i Stavanger og omegn?

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Tetsuo] #770966 16/07/2009 18:47
Registrert: May 2009
Innlegg: 478
art Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2009
Innlegg: 478
lykke til med Stavangertråden. Tromsøtråden har blitt en suksess. Får se om dere tar oss igjen..

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: art] #771128 16/07/2009 22:13
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Hålandsmarka er jo grei, men er altfor "liten"; all moroa er jo ferdig på godt under en time...

Vagleskogen har jeg ikke prøvd i år, men du har rett, den er ikke akkurat superspennende.

Har hørt mye fint om Bogafjell, men har ikke rukket å prøve den enda.

Jobber skift i sommer og da er det altfor lett å bare dra i Sørmarka som ligger 10 min unna. Er jo god moro da, men etter å ha syklet der i 8 år går de fleste stiene i blinde.

Er ferdig med skiftjobbinga om ei uke og da har jeg to hele uker med kveldsfri, og da er jeg lett med på oppdagelsestur!

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Molly] #776732 27/07/2009 19:41
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 420
K
karlsons Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 420
Hmm, denne tråden kan da ikke dø hen så fort!

Jeg vet en del toppturer som jeg skal prøve med sykkel neste gang jeg er hjemme i Stavanger og har med stisykkelen. Har aldri syklet de før, men har gått mye i fjellet i området og dermed kommet over noen turer som jeg mener det er verdt å drasse med seg sykkelen på. Jeg tror det er bra muligheter for stisykling i Holtaheia. (Ligger i Strand kommune) Dersom en triller/sykler/bærer sykkelen opp på Ormakam, tror jeg en kan få en riktig trivelig tur ned igjen. Den merkede løypen går vel opp på vestsiden av ormakam og ned igjen mellom ormakam og lågehei. Eller så kan Hatten anbefales! Her er det gode muligheter for sykling på svaberg! Hatten ligger også i Strand kommune, mellom Botne og Oanes. Dersom du kjører RV13 fra Jørpeland mot Oanes, ligger stien til venstre langs hovedveien et par km fra Botne. Det er en liten parkeringsplass på høyre side der så det burde ikke være altfor vanskelig å finne.

Som sagt så har jeg ikke tatt noen av disse turene med sykkel, så dersom noen prøver seg så vil jeg gjerne vite hvordan det gikk ICON_SMILE

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: karlsons] #777335 28/07/2009 19:11
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
Heisan
Kan anbefale Bogafjell.
Der findes lidt af alt,mye knot både op og ned og nogen enkelte hårreisenen /bratte nedkørsler.
Området rundt Melsheia kan også anbefales,her går det nok i mere vanlig sti og knot.
Hvis man virkelig vil slitte og herje,så er Boga tingen.
Kjøre hjem til Trøndelag i helgen,så hvis noen har lyst og dra med på tur i Bogafjell inden da,så stiller jeg gerne op

Claus

Redigert av calfs; 28/07/2009 19:13.

Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778158 29/07/2009 20:40
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
T
Tetsuo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
Bogafjell var nytt for meg. Har du noen tips om startpunkt mv? Stort område?

Ellers må jeg bare gjenta at Rennesøy er kjempebra. Masse fine stier i området rundt Rennesøyhodne og trolig også andre steder. Skal prøve å få lagt ut en stiguide etter hvert.

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778164 29/07/2009 20:44
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
I kveld blev Helgalandsnuten tjekket yes
Der er der mange stier,der findes både højfart flytt og teknisk op/ned

I morgen blir det Bråsteinåsen
Nogen som skal med ?

Claus


Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778170 29/07/2009 20:50
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
T
Tetsuo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
Hvor er Helgalandsknuten?

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Tetsuo] #778172 29/07/2009 20:51
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
Jeg starter ved Spenncon(der fordriver jeg timerne på dagstid.
Går ligesom en vei gennem over til et ridecenter ved E39
Følger du den så kik højre og venstre,der går der en del knottede stier
Oven for denne vei går der en parralelsti,der findes der også mye fint
Men alt dette egner sig nok mest for grovere sti sykkel

Claus


Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Tetsuo] #778173 29/07/2009 20:52
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
Vi er ute ved foss-eikeland

Claus

Redigert av calfs; 29/07/2009 20:53.

Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778353 30/07/2009 08:12
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Claus, når tenkte du å starte?

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Molly] #778596 30/07/2009 13:59
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
ca 19.00 fra Spenncon
Og så 2-3 timer.

Claus


Redigert av calfs; 30/07/2009 13:59.

Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778676 30/07/2009 16:34
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Rekker nok ikke det, dessverre frown

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Molly] #778730 30/07/2009 18:18
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
Ingen tur på meg i dag,ting skar sig på jobben.
Vi må vel få til nogen fellesture neste gang jeg kommer til Sandnes

Claus


Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778755 30/07/2009 18:54
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Jeg må få innrømme at jeg faktisk kom meg ut til Foss-Eik til 1900, hadde tenkt å sykle uansett om jeg traff deg eller ikke, men da jeg kom fram bøtta det ned så seriøst at jeg kjørte hjem igjen til strikkepinnene istedet.

Nå reiser jeg til Trondheim neste uke og blir der, så du får heller bli med på fellestur der ICON_WINK

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Molly] #778777 30/07/2009 19:38
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
C
calfs Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 499
ha ha ha
Ja,herren fra oven var ikke sparsom med vanddråberne.
Da blir det fellestur i Trondheim senere.
Gikke har flere gange sagt at vi må ta en tur til Trondheim og sykle.
Skal prøve og tromme sammen gjengen fra Verdal,så for du guide en tur i marka.

Claus


Claus
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: calfs] #778822 30/07/2009 20:31
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Molly Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 791
Såklart. ICON_SMILE Bare å samle sammen alle inntrønderne det, og komme å besøke Trønderhovedstaden!

Den emigrerte inntrønderen (bj)arne blir nok lett med og støtteguider ICON_WINK

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Tetsuo] #783674 07/08/2009 06:52
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
Bogafjell/Fosseikeland

Hei, noen som er med å utforske området i helga? Ser ut på YR som om regnet ikke blir så altfor ille. Gjørme er uansett veldig bra for huden. Jeg kan i utgangspunktet både lørdag og søndag (en av dagene).

Tror målsetningen i løpet av høsten må være å lage en seriøs løype bestående av Vagleskogen, Bogafjell og Melsheia. Har også hørt at det er fint på andre siden av Arboret.

Rolf

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Rolfkr] #787036 12/08/2009 02:30
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 13
C
Canadan Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 13
Any luck out at Bogafjell? I've also grown tired of Sørmarka, and my new ride is too big for the trails there (Cove G-spot). Is there anyone going out somewhere new this weekend I could join (if the boss'll let me that is)?

Also, I've got a cabin up at Sirdal for a weekend coming up, are there any good loops, downhills etc for bikes out there?

Sorry if this has all been discussed before, I cannot search that easily through a translated version of this page.

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Canadan] #787128 12/08/2009 07:04
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Hei,

Jeg bor på Bogafjell, men har enda ikke forsøkt med på så alt for mange av stiene her oppe. Men, noe er det blitt. Jeg er gjerne med på en knotetur en kveld.


'...once more, and more intensity!'
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Juffe] #787260 12/08/2009 08:33
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
Flott da må vi få til en tur eller tre. Hva med i kveld??

Utforskingen min ble litt amputert. Syklet fra Lura via Vagleskogen, så jeg var litt mo i lårene når jeg så hvor bratt (og vått) det var på Bogafjell. Det ble hvit og blå runde i vagleskogen i stedet.

Til helgen kan jeg ikke for da skal jeg til Vrådal smmen med en kompis, det er siste lørdagen for heisbasert kjøring.

Et triks for bratte steder fikk vi jo på terrengsykkel.no i dag. Etter utallige toppturer på ski er det ufattelig at jeg aldri har tenkt på å feste sykkelen på sekken....

Rolf

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Rolfkr] #787292 12/08/2009 08:55
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
I kveld har jeg løpetrening så det passer nok ikke så bra. Kanskje i morgen kveld?

Nå er ikke jeg så kin på utfor at jeg klyver opp med ninetysixen på ryggen, men nå knot er jeg klar for. Er ganske fersk på ren stisykling, men har jo klart å komme meg gjennom RBIK-løypa i vagleskogen uten å sette ned foten så, helt umulig skal det ikke bli.


'...once more, and more intensity!'
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Juffe] #787338 12/08/2009 09:28
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
Hei, da får det bli nsete uke, overtid i morgen

Kjapp forventningsavklaring: jeg er rimelig fersk i terrrenget, og sykler på en Giant Terrago 0 (hartail). Så jeg er absolutt ingen ekspert. Bare svær i kjeften

Rolf

Redigert av Rolfkr; 12/08/2009 10:12.
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Rolfkr] #787407 12/08/2009 10:27
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 65
K
KetilBN Offline
Medlem
Offline
Medlem
K
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 65
Hei Rolf og Pondus - og alle andre

Jeg blir gjerne med på litt sti moro. Har ikke vært i området rundt Bogafjell i det hele tatt, så det hadde vært kult å prøve.
Kan tordag + lørdag/søndag.

Ketil

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: KetilBN] #787847 12/08/2009 18:28
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 887
Mr.Bergli Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 887
Jeg er også vedig gjæren med på litt morsome turer i skogen med kjente og ukjente.
Stiller i samme klasse som Rolfkr, ingen racer i ulent terreng og sykler på HT. Men det skulle vel ikke være den største hindringen.

Er tilflyttet for noen år siden, så jeg er ikke så veldig godt kjent i kriker og kroker i omegn. Hadde vært kjekt å hatt noen å sykle ilag med og finne noen nye løyper.

Ønsker å stå på mailing lista når dere dra på tur:)) Så kan jeg prøve å tilpasse det med noen turer innmellom jobb/reise unger og familie.

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Mr.Bergli] #788791 13/08/2009 19:58
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sånn, da er mine aller første selvmonterte skivebremser kappet til rett lengde og behørig luftet (og luftet igjen) Hele greia tok "kun" 2,5 time ICON_LAUGH

Er det ikke bra nå, så driter jeg i bremsene og kjører fort over alt heller.

Uansett, kan være klar for en stitur snart nå.


'...once more, and more intensity!'
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Juffe] #789025 14/08/2009 07:19
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
T
Tetsuo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 58
Men hva er egentlig de beste oppover- og nedovercruxene i Sørmarka for tiden?

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Tetsuo] #791094 17/08/2009 06:55
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sørmarka har jeg ikke vært i på leeenge, men i går var jeg ute på en løpetur i Melshei og kom over en utforkjøring som nok må prøves. Har du syklet RBIK-Vårturen så sykler du rett frem på stien på toppen der du normalt sykler til venstre og ned på stien ned mod Arboretet. Klønete forklart, men det var en klønete plass å løpe og.


'...once more, and more intensity!'
Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Juffe] #791352 17/08/2009 12:23
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 443
Hei, ser at denne uken ryker på grunn av at ungene begynner på skolen og alskens fritidsaktiviteter, samt 3xkveldsjobbing. MEN til helgen er det åpent. Ser at det er meldt møkkavær, men det er jo ingen hindring. Noen som har lyst til å stisykle litt lørdag eller søndag?

Rolf

Re: Den store stitråden for Stavanger og omegn [Re: Rolfkr] #791374 17/08/2009 12:44
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Juffe Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,199
Sorry, lørdag skal vi i bryllup og søndagen vil jeg prøve å få meg en 3-4 timers langtur. Eller mest av alt, et aldri så lite ritt.


'...once more, and more intensity!'
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support