Hmm?? kan ikke hjelpe dessverre. Dere må nok bare til å sondere området og spørre grunneiere om tilgang hvis dere finner noe.
Over til Njåskogen igjen.
Var ute med en kompis på søndag i nydelig tørr god skog. En fantastisk dag med perfekt temperatur og godt selskap.
Midt i tetteste granskauen traff vi på en jogger som kom bort til oss og sa at her var det ikke lov for syklister å være.
"Akkurat ja!?" sa vi. "det står ikke skilt noe sted om at det er forbudt å sykle her ".
"Men det står i vedtektene for Jæren Skoglag" var svaret vi fikk. "bare se på Skoglagets hjemmesider"
I tillegg fikk vi en utgreiing om at sykling var skadelig for trærne da det ble skade på røttene og fare for sykdomspredning, vi ødela stiene og bla bla bla.
Vi sa at vi syntes argumentene var litt tynne, men at vi skulle sjekke ut saken og vedtektene.
Vel tilbake på parkeringsplassen så lette vi med lys og lykte etter noe som kunne antyde at det ikke var lov å sykle der. Ingenting å finne. Det stod alt om båndtvang og skogbrann, men sykling. NADA.
Derimot så stod det et stort skilt om Njåskogen, trærne og historien der og at det ble lagt ned adskillig energi i å tilrette legge forholdene slik at turfolk, barnehager, skoleklasser og idrettsfolk skulle nyte godt av dette fine området.
Syklister er vel idretsfolk er de ikke?
Vel hjemme i hjemmets lune hygge så klarte jeg tilslutt også å finne vedtektene på Time kommunes hjemmesider. Jæren skoglag har ikke hjemmesider.
Link her:
http://www.time.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=13009&FilId=3292Der kan det leses at det kun er lov å sykle på en bestemt nord-sørgående vei bla bla bla.
Les selv.
Siden det ikke håndheves noe forbud med skilting, stiene er vel etablerte og blir "vedlikeholdt" av ikke bare syklister men også x - antall idrettslag, barnehager etc.
Videre, ei er vedtektene lett tilgjengelige og anser det heller ikke som min plikt å bli nødt til å bruke masse tid på finne ev vedtekter før jeg skal på tur.
Videre så anser jeg at friluftsloven og allemansretten også stiller sterkt.
I tillegg så blir det faktisk oppfordret til å bruke skogen og det blir til stadighet arrangert o-løp og diverse andre arrangenmenter her.
Jeg har også flere ganger i det siste funnet store stokker som ligger tvers over stiene. I et tilfelle så fant jeg faktisk pinner som var stukket ned i bakken slik at man i verste tilfelle kunne blitt spiddet.
Jeg kan bare anta at dette er blitt gjort for å hindre syklister og at vedkommende person jeg traff på var en som helst ville ha skogen for seg selv.
Jeg synes det er trist at noen prøver å ødelegge for andre slik og så lenge skogen blir brukt så aktivt av så mange forskjellige grupper burde vi kunne leve i fredelig sameksistens.
Jeg personlig prøver å unngå å skremme folk, bruker ringeklokka og sykler pent og forsiktig forbi med et hei og et smil. Har aldri blitt møtt med annet enn velvilje og positivitet så lenge man selv er høflig og blid og viser hensyn.
Jeg vil fortsette å bruke Njåskogen til å sykle i til et ev vedtatt forbud blir håndhevet ved skilting og tydelig merking.
Et forbud jeg personlig aldri tror vil bli ihverksatt.
Hva mener folket?