Jeg har for vane å lære mekking ved å prøve og feile, og denne gangen har turen kommet til kranken. Jeg driver og skal ta av en krankarm, men ved å prøve meg fram har jeg klart å ødelegge gjengene i krankarmen, altså der krankarmavdrageren skal festes for å skyve av krankarmen.
Resultatet er da at jeg ikke aner hvordan jeg skal klare å få den av, siden avdrageren bare sklir av når jeg legger litt kraft i den "skruen" jeg skrur inn for å dytte ut armen. Noen som har noen smarte triks?
henrik made a phone call og øyvind make a fix. gadd ikke skrive noe svar, men løsningen er for de som lurer et stykk egnet redskap til å bre slå armen ut. Null stress og armen kan festes igjen siden festeskruen uansett festes i lageret
Gjorde samme/lignende tabbe selv her om dagen. Gjengene ytterst på krankarmen var ødelagt. Løsning: Dremel som filer bort de ødelagte gjengene, så krankarmavdrageren får tak i gjengene som er lenger inn.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Nå har jeg banket og slått alt jeg tør på krankarmen, og den sitter bom fast! Kan det være rust innimellom der, slik at det kan være et triks å dynke området i rustfjerner, eller er dette idioti?
Og krankarmen sitter faktisk fortsatt fast! Jeg har prøvd ulike fester på ulike strategiske steder, men krankarmen nekter å rikke seg! Jeg leter febrilsk etter en glippe mellom "tuppene" innerst i gjengene til krankarmen og gjengene i kranklageret, men det er og blir NULL rom mellom her.
Nå har jeg brukt så mye makt og kraft på sykkelen at jeg ikke tør mer, kan jo umulig være sunt for ramma.
Å kjøpe en dremel og file til slik at jeg får tak med krankarmavtageren har nok ikke så mye for seg, når ikke en glidehammer klarer å rikke dritten!? Jeg prøvde å skru av den andre krankarmen med krankarmavtageren, men endte bare opp med å deformere metallskiven jeg hadde lagt inni for å ha noe å skru imot. Ting tyder på at den sitter like fast.
Takk for alle tips hittil, kom gjerne med flere dersom dere får noen lyse ideer
En siste løsning er jo alltids å ta frem vinkelslipern, litt dristig kanskje.
Utrolig at ikke glidehammern fiksa biffen!
En siste ting du kunne ha prøvd er jo å tilpasse et verktøy evt lagerkoppen så du kan få skrudd den ut uten å fjerne krankarmen. Drastisk er det jo, men who knows, kan fungere!
Hmm, jeg avventer litt og ser, og hvis det ikke dukker opp noen geniale ideer så får jeg ta vinkelsliperkurs! Mener du at jeg skal "kutte opp" krankarmen så den faller av (i festet/gjengene) og kjøpe en ny og sette på, eller misforstår jeg da? Jeg er ikke så erfaren med vinkelslipere/krankarmer!
Hmm, jeg avventer litt og ser, og hvis det ikke dukker opp noen geniale ideer så får jeg ta vinkelsliperkurs! Mener du at jeg skal "kutte opp" krankarmen så den faller av (i festet/gjengene) og kjøpe en ny og sette på, eller misforstår jeg da? Jeg er ikke så erfaren med vinkelslipere/krankarmer!
Jepp! Om du kutter to spor så øvre del detter av
Men jeg vil tro du klarer å skru løs lageret uten å ta av armen? Krever vel bare litt tålmodighet og prøving. Da slipper du å ødelegge krankarmen og du kan prøve å løsne den i en skrustikke
Begge armene sitter fast, eller, i alle fall til jeg finner en tæsj som ikke bøyer seg når jeg skrur til krankarmavdrageren. Så da blir det ikke lett å få av kranklageret!?
Jeg tror jeg har et isis-kranklager!
Det som gjør meg enda litt mer bekymret for sykkelens helse er at det nå, etter glidehammerens herjinger, sitter en svart, litt tjukk plastring klint inntill det minste tannhjulet (som for øvrig er skrudd løst). Det se ut som at denne ringen har flyttet seg fra sin plass, som ser ut til å ha vær inne ved rammen. En del av lageret?
Neste gang jeg skal fikse noe jeg ikke er helt sikker på skal jeg gå til en butikk! Trodde ikke det skulle by på så store problemer å skifte noen klinger
Hehe du kunne jo selvfølgelig også prøvd å varme opp krankarmen med en varmluftpistol før du dro til med glidehammern. Could work! Ettersom varmen sprer seg raskere i aluarmen enn i stål akselen.
er det høyre eller venstre kankram du prøver å få av? Ventre? prøvd å skru ut kranklager på høyre side (hvis venstre side ikke er for strammet for mye) og bruke ramme som mothold i operasjonen? Høyre side kan du evt skru av drev, finne et mothold på baksiden av krank (feks skrustikke) og slå ut akslig i fra kr. armen. bruk da en massende pipenøkkel/stålstag
Dagens tips uten å sage i kr arm
Er det kranklager du skal skifte og har råd til en ny krankarm så kan du som tidligere nevnt i tråden ta et godt saftig kutt gjennom krankarm/lager og så er den av. Tidsbesparende hvertfall
Re: Ødelagte gjenger i krankarm
[Re: ohs]
#77173218/07/200906:36
Jeg har gjort det samme en gang i tiden og måtte ty til kutting. Man trenger dog ikke en vinkelsliper, jeg fikset det med en baufil. Tar kanskje litt lenger tid, men jeg følte at jeg hadde bedre kontroll. Skumelt med vinkelsliper så nære ramma...
Og krankarmen sitter faktisk fortsatt fast! Jeg har prøvd ulike fester på ulike strategiske steder, men krankarmen nekter å rikke seg! Jeg leter febrilsk etter en glippe mellom "tuppene" innerst i gjengene til krankarmen og gjengene i kranklageret, men det er og blir NULL rom mellom her.
Nå har jeg brukt så mye makt og kraft på sykkelen at jeg ikke tør mer, kan jo umulig være sunt for ramma.
Å kjøpe en dremel og file til slik at jeg får tak med krankarmavtageren har nok ikke så mye for seg, når ikke en glidehammer klarer å rikke dritten!? Jeg prøvde å skru av den andre krankarmen med krankarmavtageren, men endte bare opp med å deformere metallskiven jeg hadde lagt inni for å ha noe å skru imot. Ting tyder på at den sitter like fast.
Takk for alle tips hittil, kom gjerne med flere dersom dere får noen lyse ideer
Det du sier er at du får festa krankarmavdrageren, men når du skrur inn skruen som skal spenne mot kranklageret så er det full stopp?
Du er sikker på den midtre delen av krankarmavdrageren ikke treffer krankarmen på vei inn (at midtre del av avdrageren rett og slett er for stor, f.eks. hvis du bruker avdrager for octalink på firkant)?
Redigert av Elgvenn2; 18/07/200910:31.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
På den armen jeg må ha av for å få av midtklingen, er gjengene ødelagt slik at jeg ikke får festa avdrageren. På den andre krankarmen får jeg festa den, men metallskiven jeg la imellom for å ha noe å skru mot ga etter før armen kom ut, hvis du skjønner:)
På den armen jeg må ha av for å få av midtklingen, er gjengene ødelagt slik at jeg ikke får festa avdrageren. På den andre krankarmen får jeg festa den, men metallskiven jeg la imellom for å ha noe å skru mot ga etter før armen kom ut, hvis du skjønner
Hmm, du får nok låne deg en dremel og få fresa bort de defekte gjengene på drevsida.....
Skjønner ikke hvorfor i all verden du må legge i mellom noe?!? Grønn skrus fast i grønn, så skrur du inn midterste delen av verktøyet så rød presser mot rød...
Problemet er at i mitt kranklager finnes det ingen "rød", det er ingenting å skru imot. Har forstått at noen eldre lagre er slik Det er bare et hulrom, slik at jeg kan se rett igjennom lageret når de to senterboltene på krankarmene er skrudd av.
Du har ikke tilfeldigvis selvutdragende krankarmer da?
Hva slags krank er det du har?
Redigert av Elgvenn2; 18/07/200920:19.
Jeg har en SHIMANO DEORE FC-M442. Om den har selvutdragende krankarmer vet jeg ikke Jeg vet bare at kranarmavdrageren fra biltema passer til kranken min, men at det mangler noe inni lageret som skruen jeg skrur inn i den første bolten jeg fester til krankarmen kan støte mot.
Du klarer ikke tilfeldigvis å "smette" av midtklinga uten å ta av armen vel? Jeg gjorde dette nettopp selv på en xtr krank, hvor jeg lenge trodde at jeg måtte av med hele skiten inntil jeg innså at ved å løsne inner-skiva fikk rom nok til å lure den av.
Redigert av jørgm; 18/07/200923:08. Rediger grunn: dust
Re: Ødelagte gjenger i krankarm
[Re: jørgm]
#77214719/07/200901:06
Jørgm; Tusen takk for et godt tips! Jeg trodde jeg hadde prøvd alle mulige vinkler og måter for å få klinga av uten å ta av krankarmen, men gikk ned i kjelleren nå for å prøve en siste gang. Og tror du ikke klingen smatt av etter fire sekunder? Og at den nye gikk like lett på som den gamle gikk av? Jess! Merkelige greier, fatter ikke at jeg ikke fikk den av før på den måten Tragikomisk å tenke på all frustrasjonen jeg har hatt og alt den stakkars kranken har blitt utsatt for, når alt som egentlig skulle til var en liten smart håndbevegelse.
Så nå er klingen bytta og kranksettet "komplett". Jeg trenger i alle fall ikke å være redd for at krankarmene skal falle av i nærmeste framtid.
Takk til alle som har kommet med gode tips, dette forumet er virkelig en stor ressurs!