|
Stier mellom Ljøsheim og Sjusjøen/Natrudstilen
|
Stier mellom Ljøsheim og Sjusjøen/Natrudstilen
10/07/2009 22:37
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kart I følge dette kartet går det noen stier mellom nevnte områder. Var i området i dag ifm en lengre grustur og kunne godt ha tenkt meg å slenge innom noen av de stiene der, men spm er om de er sykkelbare? Må kanskje ta meg en tur en dag for å se, men sjekker om noen her på forumet kjenner stiene  Ser vel for meg at den nordligste av de over snørvillen er mest aktuell.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
Re: Stier mellom Ljøsheim og Sjusjøen/Natrudstilen
[Re: Elgvenn2]
10/07/2009 22:39
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hmm, ser ut som om kartet ikke funker nå, men det virket i stad. Uansett, sjekk http://www.hedmarkenkart.no . Kanskje lenken min fungerer igjen etter en stund 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
11/07/2009 15:24
|
r&i
Medlem
|
Medlem
Hei Jeg er kjent i området siden familien har hytte på Gestbodsåsen, men jeg har aldri syklet der. Jeg har derimot ridd over Snørvillen og til Nattrudstilen og til Sjusjøen, og jeg mener den distansen burde gå fint på sykkel også. Fra Kopnaglen (østenden av Snørvillen) og til Ljøsheim er det nesten bare myr, så det spørs om det er noe særlig bra. Men kanskje denne ruten kan gå: Nøkkelåsen - Steinvikfjellet - Gjestbodsåsen - veien til Kognalgen - over Snørvillen - Natrudstilen - Sjusjøen. Det er lenge siden jeg var over Steinvikfjellet til Nøkkelåsen, så jeg husker ikke helt hvordan stien er der, men der er det ihverfall mindre myr.
Lykke til! Vil gjerne høre rapport hvis du bestemmer det for å prøve noen av disse stiene.
|
|
|
[Re: r&i]
11/07/2009 15:59
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jepp, will do, og takk for tipsene! :-)
Redigert av Elgvenn2; 11/07/2009 16:00.
|
|
|
11/07/2009 20:01
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Denne ruta er fin på sykkel, med et lite forbehold om første del som jeg ikke har prøvd, men fra Gjestbodsåsen og videre er det tut og kjør. Stien fra Kroksjøen/Kuåsen og over til Gjestbodsåsen er forresten også fin om det er aktuelt med en rundtur med utgangspunkt i Sjusjøområdet.
Mellom Snørvillen og Ljøsheim er det stort sett myr ja... :-( Men i nødsfall så er det jo en ny grusvei mellom Natrudstilen og Løvlia rett sør for Ljøsheim.
Forresten morsomt å bestige Snørvillen med sykkel og se ansiktsuttrykket til enkelte av fotturistene. Det er tydeligvis fortsatt ikke hevrdagskost med syklister der ;-)
Redigert av kao; 11/07/2009 20:02.
|
|
|
[Re: kao]
12/07/2009 09:12
|
r&i
Medlem
|
Medlem
Supert, da må jeg prøve den turen en gang. Begynte med sykling lenge etter at jeg flytta til Oslo, så jeg har ikke fått testa ut så mye i området rundt Sjusjøen ennå - i tillegg så lider jeg av alvorlig bjørneangst. Fullstendig latterlig, jeg vet det, men det hjelper liksom ikke når man før hver sving lurer på om bamsen plutselig skal dukke opp...
Men jeg tenkte jeg kunne tipse dere om en fantastisk tur jeg prøvde i sommer i tilfelle dere ikke har prøvd den ennå: Kjør (90 kr i bompenger på Elgåsen)/sykle Birkebeinerveien til toppen før det bikker nedover mot Østerdalen. Der er det et sted som heter Prøva hvor det er et par hytter. Her går det sti nordover mot vannet Lyngen, videre forbi vannet går det sti til Steinbua (siste del er steinete, men syklbart) hvor man kan ha en fin rast før man sykler opp på Lyngkampen fra nordsida. Det går jevnt oppover, men ikke brattere enn at det går an å sykle mesteparten(hvis man er sprekere enn meg...) og stien er kjempefin. Det er en fin nedkjøring fra Lyngkampen på sørsida. Denne er brattere og mer rufsete så det er nok best å ta Lyngkampen i denne retningen. Etterhvert kommer man ut på stien mot Prøva igjen. En kjempefin tur, hele runden går over tregrensa (man ser bamsen på lang avstand...) med fantastisk utsikt.
|
|
|
12/07/2009 17:40
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
i tillegg så lider jeg av alvorlig bjørneangst. Fullstendig latterlig, jeg vet det, men det hjelper liksom ikke når man før hver sving lurer på om bamsen plutselig skal dukke opp...
Det er hvertfall sinssykt mye sau og ku på fjellet nå... I tillegg møter man jo elgen rett som det er!  Som nicket insinuerer, er det best å være venn med dyra når man er på sykkeltur.... hehe
|
|
|
13/07/2009 20:16
|
knutlu
Entusiast
|
Entusiast
Det er forøvrig fint å sykle fra Rømåsen og opp på Sollifjell, Mostefjell og Snørvillen. Derfra ned på grusvei som kan følges til Gjestbusåsen. Lunkefjell og over til NOrdseter, gjerne videre opp på Nevelfjell er også en flott tur med opp mot 100% sykkelbarhet.
|
|
|
19/07/2009 15:17
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Men kanskje denne ruten kan gå: Nøkkelåsen - Steinvikfjellet - Gjestbodsåsen - veien til Kognalgen - over Snørvillen - Natrudstilen - Sjusjøen. Pussig! Har vært uten forum noen dager og hva leser jeg her? Aktivitet i mitt område! Altså, etter en tyngre middag på Ljøsheim i går, følte jeg sterkt for å sykle hjem til Elgåsen. Og siden jeg har lett grusallergi, la jeg turen nettopp over Nøkkelåsen-Steinviksfjellet-Snørvill-lia og retur til Elgåsen. Stien er steinete og tung opp fra Nøkkelåsen og for meg ble det noe trilling. Men belønningen venter litt lenger opp. Sterke assosiasjoner til Skeikampen! Dette var så gøy at jeg fulgte stien videre mot Snørvillen. Arti nedkjøring! Ved kryssing av veien vendte jeg nesa hjemover til Elgåsen via Gjesbodåsen og Kuåsen. Krysse myra direkte fra Ljøsheim og over til Snørvillen er for spesielt interesserte. Er det forresten noen som har prøvd stien fra Steinsviksfjellet og bort til Storstil-lia?
|
|
|
[Re: knutlu]
21/07/2009 19:48
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Støtter Nevelfjell (fra Gaiastova)-Lunkefjell. Flott strekning.
Kanskje noen har tips til kontinuerlig sti fra Sjusjøen "sentrum" til Gaiastova slik at jeg får en runde?
Skal forøvrig prøve meg på en tur tors 23/7 og/eller fre 24/7 og nevnte tur er høyaktuell hvis noen vil slenge seg med.
Hva blir riktig runde fra sentrum over Snørvillen mot Natrudstilen? Orket ikke myra fra enden av vannet mot Snørvillen i fjor.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
21/07/2009 22:55
|
knutlu
Entusiast
|
Entusiast
I TS i fjor var det beskrevet flere stier på fjellet østover fra Pellestova.
Fra Sentrum Sjusjøen bør du nok sykle veien opp til Kroksjøen og inn på stien mot Gjesbusåsen. På andre siden av denne kommer du inn på en grusvei som tar deg til baksiden (østsiden? – har ikke kartet her nå) av Snørvillen, der går det en sti slakt oppover. Ellers ville jeg tatt denne runden motsatt vei. Starte på Rømåsen og opp til Sollifjell fra Leindalen.
|
|
|
22/07/2009 08:41
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Støtter denne, bortsett fra at jeg kanskje ville ha touchet Lunkefjell på sti fra "sentrum" og til Kroksjøen i stedet for å ta veien ;-)
|
|
|
22/07/2009 17:12
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Det er mye bra og mange alternativer mellom Sjusjøen og Nordseter/Nevelvatnet/Reinsvatnet. Selv starter jeg ofte fra parkeringsplassen ved Storåsen - derfra er det omtrent 100% syklbarhet helt til Pellestova (over Lunkefjell, Nevelfjell og Slåsæterfjellet). Det er fullt mulig å lage en runde ved å fortsette over Reinsfjell/Hitfjell og over eller ved siden av Kriksfjell og derfra sørover igjen til Lunkefjell.
Fra Sjusjøen "sentrum" er det mulig å ta seg opp på fjellet utenom hovedvegen ved å følge Birkebeinerløpets trasè motsatt vei.
Personlig synes jeg det er for mye knot øst for "Sjusjøveien" (altså områdene Rømåsen/Mostfjellet/Snørvillen) og søker meg vestover (fra Sjusjøen) når jeg vil ha litt mer flyt i syklinga.
|
|
|
[Re: Straightline]
23/07/2009 08:42
|
knutlu
Entusiast
|
Entusiast
Kort kommentar til knot ved Rømåsen:
Hvis man bruker sommerstien fra Rømåsen opp Leindalen, så er det bare trilling opp på Sollifjell (sikkert mulig å sykle en del av dette for dem som er sterke og teknisk gode). Herfra er det opp mot 100% sykkelbart over Sollifjell, Mostfjell og Snørvillen.
Fra samme utgangspunkt kan man også sykle østsiden av Sjusjøen og komme bort til "sentrum".
Noen som vet om stialternativer fra Sjusjøen/Natrudstilen og ned mot Mesnalia?
|
|
|
23/07/2009 08:44
|
knutlu
Entusiast
|
Entusiast
BTW Straightline, ser du bor i Lillehammer. Hva med sti/grus/traktorvei fra Sjusjøen til Lillehammer?
|
|
|
23/07/2009 15:11
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Hva med sti/grus/traktorvei fra Sjusjøen til Lillehammer? Har ikke bodd i Lillehammer mer enn tre måneder, så jeg kan nok ikke slå i bordet med voldsom lokalkunnskap. Men en rute som gir mye sti, er denne: http://gpsies.com/map.do?fileId=cxdhadjnscdlhgio.
|
|
|
25/07/2009 11:26
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Det er mye bra og mange alternativer mellom Sjusjøen og Nordseter/Nevelvatnet/Reinsvatnet. Selv starter jeg ofte fra parkeringsplassen ved Storåsen - derfra er det omtrent 100% syklbarhet helt til Pellestova (over Lunkefjell, Nevelfjell og Slåsæterfjellet). Det er fullt mulig å lage en runde ved å fortsette over Reinsfjell/Hitfjell og over eller ved siden av Kriksfjell og derfra sørover igjen til Lunkefjell. Og fra Krikfjell kan man velge sti som går helt ned til setervangene ved Hornsjø. Fra Hornsjø går det en knotete sti langs Matfartjernet og over til Snultra. Fra Snultra er det morsomme stier over Melsjøhøgda og flere muligheter retning Elgåsen og grusveien til Sjusjøen. Eventuelt kan man ta stien over Kuåsen til Gjestbodsåsen. Og dersom man tar seg bryderiet med å lese hele tråden, ser man at vi har fått til en solid runde... Dette skal prøves neste uke!
|
|
|
[Re: Andersof]
27/07/2009 10:15
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Jeg pakker sekken og blir med deg slik at du kan guide - da slipper jeg å lese hele tråden også.
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
[Re: Thomas NWS]
27/07/2009 17:53
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Det er mye bra og mange alternativer mellom Sjusjøen og Nordseter/Nevelvatnet/Reinsvatnet. Selv starter jeg ofte fra parkeringsplassen ved Storåsen - derfra er det omtrent 100% syklbarhet helt til Pellestova (over Lunkefjell, Nevelfjell og Slåsæterfjellet). Det er fullt mulig å lage en runde ved å fortsette over Reinsfjell/Hitfjell og over eller ved siden av Kriksfjell og derfra sørover igjen til Lunkefjell. Syklet denne runden sist lørdag. Stort sett veldig grei sykling på sti - litt mer utfordringer mellom Ytre Reina (østenden på Reinsvatnet) til Nordseterfjellet. Rett og slett en super tur! Kart og sporlogg her.
|
|
|
28/07/2009 06:47
|
trondg
Fersking
|
Fersking
Meget bra med kart og sporlogg! Tror dette kan bli avslutningen på mitt Tour de Rondane prosjekt som går fra Hjerkinn til Sjusjøen i september. Hvis noen har sporlogg av de andre stiene på Snørvillen/Ljøsheim-siden, legg inn en link. Ser ellers at andersof får pressedekning på stiturene sine på Birkenwebben ...
|
|
|
[Re: trondg]
28/07/2009 20:28
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
He-he, all PR er god PR! Vi skal på fjellet neste uke og jeg akter å legge inn søknad om langtur i tre eksemplar. Spor kommer.
|
|
|
[Re: Andersof]
29/07/2009 11:06
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kult, har planer å sykle litt i området Sjusjøen-Hafjell utover høsten. Skal følge med på denne tråden.
|
|
|
[Re: Oddefa]
29/07/2009 11:51
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har hytte ved Sør-Mesna og pleier å kjøre opp på Sjusjøen for å sykle i området Lunkefjell-Nordseter. Veldig mye bra sti i det området. Det er dog et populært turområde, så vis hensyn til gående.    Forumbruker Skedsmo demonstrerer at det også er artige dropp i området.
|
|
|
[Re: tron]
29/07/2009 11:55
|
trondg
Fersking
|
Fersking
Fine bilder! Ser ut som stien ned fra Nevelfjell? Mot Nordseter?
|
|
|
[Re: trondg]
29/07/2009 12:15
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
Det blir aktivitet i området i dag. Vi er to stk. som drar fra byen (Lillehammer) kl. 18 og starter fra Storåsen ca. kl. 18.30. Det blir vel et par timers tur innover og forbi Lunkefjell, tenker jeg.
|
|
|
29/07/2009 21:04
|
Straightline
Ringrev
|
Ringrev
|