|
Hvordan teste max puls?
|
Hvordan teste max puls?
10/07/2009 18:19
|
Laban
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Prøvde tidligere idag å teste max pulsen min. Oppvarming bestod av 25 min rolig sykling med enkelte små drag. Test bakken jeg brukte er 1,6 km lang og har en høydeforskjell på 140 m. Mitt forsøk på å komme opp i max puls bestod av 6 min 30 sek hardtråkking til toppen. Når jeg så på klokken etter økten var max puls på 186, noe jeg synes virker litt lite.
Noen som har et innspill på hva jeg evnt. gjør feil? Om jeg gjør feil, hvordan skal jeg da legge opp økten?
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
Re: Hvordan teste max puls?
[Re: Laban]
10/07/2009 18:35
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg tror det beste er å prøve å kjøre opp pulsen i intervaller etter en lengre "rolig" oppkjøring. Nå har jeg også hørt at det skal utrolig mye til å komme opp i makspuls på sykkel. Og noen har og sagt det ikke lar seg gjøre. Det er enklere på spinningsykkel eller på tredemølle. Uansett, oppskriften jeg fikk servert var å jobbe meg rolig opp i 40min sone 1-2 og så spurte i tre intervaller der den siste går til du enten tror du kommer til å dør eller ønsker at du vil  Aller best er å gjøre dette sammen med noen som kan presse deg når du helst vil gi opp. For du har mer å gi enn du tror selv. Lykke til! Og ikke glem å restituere deg godt etterpå...
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
10/07/2009 19:38
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Som Pondus nevner, sinnsykt vanskelig å teste makspuls alene. Tredemølle er etter min mening det klart beste hvor en makker kan stå ved siden av å pushe deg, samtidig som han øker fart og stigningsgrad. Da har du full kontroll på intensiteten. God oppvarming og ett langt drag som starter behagelig og med jevn økning.
|
|
|
10/07/2009 20:25
|
FrankHH
Ringrev
|
Ringrev
1,6 km lang høydeforskjell 140 meter hadde vært bedre om du hadde en stigningsprosent, men tipper den til rundt 6-7 prosent! Som nevnt så er ikke sykel det beste til maxpuls test, isåfall vil jeg anbefalle stigningsgrad over 12-14 prosent myyyyeee hardere oppvarming så tre drag av f.eks. 2-3 min hvor du på det siste draget skal kjøre max puls test:)
Specialized, Ghost, TREK, Giant +++
|
|
|
10/07/2009 22:19
|
øgle
Entusiast
|
Entusiast
Har litt problem med å finne makspulsen min på sykkel å, føler jeg stivner med en puls som ville vært rett under min anaerobeterskel når jeg løper. Har hørt noen har snakket om at man bør teste makspulsen sin i den idretten man skal drive. Og at man kan ha forskjellig makspuls på løping kontra sykling.Stemmer dette? Virker jo på en måte logisk, siden når man løper så bruker man hele kroppen mer enn når man sykler da man jobber mer kun med beina. Jeg bare synser litt. Noen som kan avkrefte evt bekrefte dette?
|
|
|
[Re: øgle]
10/07/2009 23:09
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke mulighet til å oppnå samme puls på sykkel som på langrenn. Hadde jeg f.eks ikke sjangs til å ligge på like høy puls på birkebeinerrittet, som på -rennet.
Men øgle er inne på noe mener jeg. Det er vel irrelevant hva min makspuls på ski er, når det er sykkel jeg tenker!? Eller på en annen side, så er jo maks, maks, så?
|
|
|
[Re: eUnaas]
12/07/2009 12:25
|
Laban
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takker for svar. Poenget var å finne max puls på sykkel, da det er her jeg vurderer å bruke pulsklokken. Gidder ikke styre med klokke på fottur. Skal prøve igjen om en stund, beina var ikke særlig blid på meg etter forrige test.
Redigert av Laban; 12/07/2009 12:25.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
14/07/2009 18:22
|
BakkeKalle
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt de ''letteste'' max puls testene på høsten. Gjerne ett par uker etter at sesongen er ferdig, og det har vært labert med trening. Fordelen er at da er både fysisk og psykisk overskudd bra, hvilket gjør det lettere å tyne seg hardere.
|
|
|
[Re: BakkeKalle]
24/07/2009 09:23
|
Sykkel94
Medlem
|
Medlem
Det har jo med hvor mye du har syklet. Viss du sykler masse og det er det du driver mest med kan du få en høyere puls enn du ville fått uten. Når jeg kjøte min første landevissykkel syklet jeg med en kompis som har hatt racersykkel i flere år enn meg og vi var på et treningsstudio for å teste makspuls og terskel hvor vi jogget på tredemølle. Der jeg var bedre enn han både på makspuls og hadde høyere terskel men når vi syklet stivnet jeg tidligere enn han. Skal sies at det var den lengste turen jeg noen gang hadde hatt som var på 4,5 timer og jeg hadde aldri syklet lenger enn 2 timer 
|
|
|
24/07/2009 09:34
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Har litt problem med å finne makspulsen min på sykkel å, føler jeg stivner med en puls som ville vært rett under min anaerobeterskel når jeg løper. Har hørt noen har snakket om at man bør teste makspulsen sin i den idretten man skal drive. Og at man kan ha forskjellig makspuls på løping kontra sykling.Stemmer dette? Virker jo på en måte logisk, siden når man løper så bruker man hele kroppen mer enn når man sykler da man jobber mer kun med beina. Jeg bare synser litt. Noen som kan avkrefte evt bekrefte dette? Makspulsen er konstant uansett om man sykler, løper eller går på ski. Terskel er forskellig i de forskellige idrettene, men ligger som oftest innenfor ca 87-89% av hrMax. Siden man faktisk bruker flere muskelgrupper når man løper, så blir terskel f.eks. noe høyere ved løping. Det føles også lettere å komme høyere i puls i løping, på grunn av bruk av flere muskler.
|
|
|
[Re: jodajoda]
24/07/2009 18:05
|
øgle
Entusiast
|
Entusiast
Så det vil si at jeg skal kunne klare å komme opp i samme makspuls å sykkel, som ved løping? Jeg spør siden jeg ikke vet, og ikke har klart dette per nå. Hvis terskelen er lavere på sykkel, så vil det kanskje si at jeg må nedjustere intensitetn ved intervaller for å ikke bli stiv når jeg sykler i forhold til når jeg løper.
|
|
|
24/07/2009 20:00
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Så det vil si at jeg skal kunne klare å komme opp i samme makspuls å sykkel, som ved løping? Jeg spør siden jeg ikke vet, og ikke har klart dette per nå. Hvis terskelen er lavere på sykkel, så vil det kanskje si at jeg må nedjustere intensitetn ved intervaller for å ikke bli stiv når jeg sykler i forhold til når jeg løper. Teoretisk skal du klare samme makspuls ved løp, sykkel og evt ski. Jeg klarte det med spinningsykkel og pesing ved siden av, men aldri på sykkel. En enkel greie kan jo være å kjenne etter når du blir stiv, men det fungerer ikke så bra, da det er svært inviduelt i forhold til dagsform. Jeg tror det beste er å finne makspuls ved spinningsykkel eller mølle, og med en som står ved siden av og peser deg. Og da vil høyst sannsynlig terskel være innenfor 87-89% av dette, og da gjerne litt lavere på den idretten du trener minst på. For det er som regel lettere å komme høyt opp i puls på den idretten du trener mest på. Løping er alikevell en metode for å komme raskt opp i høy puls. Jeg tror også det at det som gjør det litt "vanskelig" å komme opp i makspuls på ski/sykkel er at du ma ha med deg teknikken. Jeg kan her bare svare for meg selv, men når jeg er oppe i makspuls, så er koordineringa i kroppen på "bærtur" og ski/sykkel blir svært komplisert  Altså spinningsykkel og mølle er litt enklere, da er det bare å tråkke til du rett og slett ikke klarer mer. Hvis du på intervaller blir fort stiv i et pulsområde som er innenfor 82-92% av hrMax så kan dette være dagsformen, men det kan også være at du bør prøve noen korte intervaller hvor du presser opp mot 92-95% av maks i i korte intervaller dvs 15-30 sek, og repeterer dette 8-10 ganger. Legger dette sammen med noen lengre sone 3 intervaller (82-87%), og slik at du får en samlet intervall tid på 30min og mer. Men en god oppvarming er kansje det aller viktigste. Ikke vær utoldmodig med oppvarminga. En god metode jeg har lært meg er å sykle litt og litt fortere, men kjenner du anntydning til at bena blir litt tunge, roer du ned litt, og holder litt der og øker om litt igjen. En god oppvarming til ei intervalløkt er for meg minst 30-45min. 
Redigert av jodajoda; 24/07/2009 20:02.
|
|
|
24/07/2009 22:56
|
øgle
Entusiast
|
Entusiast
ok.beklager litt dumme spørsmål her, men jeg er bare litt usikker. Vil en med mer trening på sykkel, kunne få en tilsvarende maksimal puls som på løping? D jeg ikke skjønner, er hvorfor jeg ikke klarer å få den opp til 197 slag i minuttet når jeg sykler. jeg får den til 188 max. Jeg har som oftest da varmet opp i 35 min, og kjørt noen forsiktige drag. jeg føler at jeg treffer terskelen 10 slag under det jeg ville gjort ved løping( det føles foresten utrolig frustrerende). D blir jo derfor vanskelig å komme opp i den maksimale pulsen på siste draget, da jeg stivner før jeg rekker opp på løpemaksimal pulsen.
<jeg kjører drag på 4 min med slakk stigning og en liten ekstra stigning på slutten...
|
|
|
25/07/2009 06:38
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Jeg testet makspuls og laktat på tredemølle på löplabbet og fikk 196 i makspuls. På sykkelen har jeg aldri vært over 188. Så på sykkelen bruker jeg sonene utfra min makspuls på sykkel.
Redigert av mintman; 25/07/2009 06:40.
Geir
|
|
|
25/07/2009 15:07
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
ok.beklager litt dumme spørsmål her, men jeg er bare litt usikker. Først av alt, ingen spm er dumme, for her er det mange teorier, og det er svært lett og bli forvirret. Vil en med mer trening på sykkel, kunne få en tilsvarende maksimal puls som på løping? D jeg ikke skjønner, er hvorfor jeg ikke klarer å få den opp til 197 slag i minuttet når jeg sykler. jeg får den til 188 max. Jeg har som oftest da varmet opp i 35 min, og kjørt noen forsiktige drag. jeg føler at jeg treffer terskelen 10 slag under det jeg ville gjort ved løping( det føles foresten utrolig frustrerende). D blir jo derfor vanskelig å komme opp i den maksimale pulsen på siste draget, da jeg stivner før jeg rekker opp på løpemaksimal pulsen.
<jeg kjører drag på 4 min med slakk stigning og en liten ekstra stigning på slutten... Jeg mener at hvis du trener nok på sykkel ja, så vil du komme svært nær samme puls som løping. Det er i allefall min erfaring. Jeg trener stort sett bare ski om vinter, og litt rulleski på sommer. Og det blir vel mest sykkel på sommer. Når sykkelsessongen begynnte i år, så klarte jeg ikke komme nærmere enn ca 10 slag under terskel på sykkel. Men etter noen konkuranser og harde intervaller så var alt på plass igjen. Det er vel kansje noen andre som kan si mer om akkurat dette..
|
|
|
25/07/2009 15:20
|
øgle
Entusiast
|
Entusiast
Ok. Så det er bare å trene mer altså=)hehe.... jaja..er vel bare å forlate forumet nå da, og ta turen ut...
|
|
|
25/07/2009 19:00
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Hadde en rar opplevelse (følelse) på dagens treningstur. Merket med en gang at kroppen ikke var helt på nett, pulsen føk opp med en gang jeg tok i noe, men tenkte at vi får kjøre på så lenge jeg orket. Skulle så kjøre opp til Branntårnet, syklet forholdsvis rolig, men pulsen bare økte og økte og plutselig så lå den på 103%(!) av det jeg har definert som makspuls.
Da turte jeg rett og slett ikke å sykle mer, men stoppet og la meg ned mens hjertet pumpet som bare faen, var sikker på at det skulle hoppe ut av brystkassa.
Jeg kunne aldri tidligere husket at jeg hadde vært over 98% av maks på pulsklokka, så jeg regnet med at formelen med 220 minus alder var ganske så nøyaktig for min del.
Når jeg kom hjem så sjekket jeg treningsloggen fra halvannet år tilbake og fant ut at jeg en høstdag i fjor hadde vært oppe i 104% av maks, men som oftest lå jeg på 97 og 98% i de øktene hvor jeg hadde tråkket til litt skikkelig (inkludert ritt).
Så nå begynner jeg å bli veldig nysgjerrig på hva min makspuls egentlig er, eller om jeg har fått harehjerte... Er det et sted hvor jeg kan få testet dette for en ikke helt ublu sum? Trenger profesjonell måling nå for å få vekk tvilen.
Redigert av Rønnern; 25/07/2009 19:01.
|
|
|
[Re: Rønnern]
25/07/2009 19:26
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er akkurat fylt 40, og er egentlig feit og ferdig  Men, siden jeg ofte er godt over 200, og gjerne opp mot 210, så tror jeg vi skal legge den formelen 220 - alder som død. Det er bare tommelfingerregel og den er overhodet ikke riktig for alle. Jeg hadde i så fall flere ganger vært over 115%. Hvis du ikke føler noe annet ubehag ved din høye puls, så er det bare å tråkke til. 
|
|
|
25/07/2009 22:23
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Hvis du ikke føler noe annet ubehag ved din høye puls, så er det bare å tråkke til.  Ubehaget kom veldig fort da jeg begynte å se tresifret tall på prosenten av makspuls, men det kan like gjerne ha vært psykisk. For å demme opp for det psykiske, hadde det vært jævlig greit å vite hva som er min makspuls. Kjenner jeg...
|
|
|
26/07/2009 17:57
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du ikke føler noe annet ubehag ved din høye puls, så er det bare å tråkke til.  Ubehaget kom veldig fort da jeg begynte å se tresifret tall på prosenten av makspuls, men det kan like gjerne ha vært psykisk. For å demme opp for det psykiske, hadde det vært jævlig greit å vite hva som er min makspuls. Kjenner jeg... Tøft å se på da 
|
|
|
26/07/2009 18:01
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Rønneren: Psyken spiller helt klart inn, men ta dette med en lege. Du trenger å fjerne tvilen, og husk, helsa skal komme foran alt annet. Vi har jo som kjent bare en av disse kroppene våre.
//SB
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
|
|