På den annen side: "Ble over høyttaleranlegget bedt om å forlate toget" høres noe gammelmodig ut. Stor sett strippet for kasus, er ikke norsk et utpreget presist språk.
Uten å starte en diskusjon om saken kjerne. Guttene på tiltalebenken har i to år blitt hengt ut som svindlere i avisene, uten en eneste kritisk kommentar fra redaksjonelt hold.
Nå er de frikjent av en enstemmig jury. I domsavsigelsen er det ingen signaler på at de kan ha gjort noe ulovlig uten at det er bevist, de er blankt frifunnet.
Det som forundrer meg mest er hvordan media hele veien har støttet hverandre. Saken ble hauset opp av at TV2 meldte om et bud på 5 millioner. Det viste seg å være feil, men levde videre som en sannhet. Senere har TV2 bl.a. omtalt hvordan de fikk tips fra "Kilder som hadde sine egne interesser", uten at noen av de andre avisene har satt spørsmålstegn ved det.
TV2 kjører en sak svært sterke basert på anonyme kilder med egne interesser. Saken viser seg å være basert på feil (bl.a. et bud som ikke eksisterte), og retten frikjenner aktørene blankt. Har norsk presse så sterke kollegiale bånd at ingen av avisene tør å ta opp hva som egentlig drev TV2?
Barn påkjørt av bil i Trondheim Ambulanse og politi rykket ut. Politiet melder på Twitter ved 15.15-tiden at et barn er påkjørt av en bil i Jakobslivegen i Trondheim. Gutten (5) skal ha syklet nedover da han mistet kontrollen over sykkelen og kjørte på en bil som sto nesten stille.
Gutten ble tatt hånd om av ambulanse, og kom uskadd fra sammenstøtet.
Ble nysgjerrig da jeg leste på ap.no at tyver stakk av med bakdekket på en sykkel. Ble selvfølgelig skuffet over at de faktisk tok hele hjulet, og ikke bare dekket.
Våre naboland får 50 prosent mer politikraft ut av hver ansatt enn det politidirektør Odd Reidar Humlegård gjør med sine 8000 politiutdannede tjenestemenn.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
NRK Sporten hadde et innslag i kveld om hva man kan få for de 22 milliardene et Oslo-OL ville koste. Blant annet skulle man til den samme prisen få motorvei tilsvarende fire runder rundt jorden hvis jeg husker riktig.
Tipper journalisten gikk litt surr i meter og kilometer, men det var litt spesielt at de klarte å lage det innslaget, med tekstskilt og voiceover, uten at noen klarte å reagere på at motorvei fire ganger rundt jorden i forhold til et skarve OL ikke henger på greip i det hele tatt. Men det sier kanskje noe om hvor viktig en sportsredaksjon synes at OL er.
Hadde de opptrådt i 2D hadde det vært en virkelig nyhet...
Dette var en lang og mangfoldig tråd. Men det at Kraftwerk opptrer på Øya er virkelig saker. Vel og merke, hvordan lydtrykket blir når det er 3D skjermer vet jeg ikke helt. Kraftwerk har det med å bytte stil iallefall, de har holdt på ganske lenge. Men de liker å komme med noen favorittlåter, gjerne med en såkalt politisk klang, om atomkraftverk, eller noe teknologisk rettet, som aerodynamik.
De har vel kommet med en nytt album til og med. Ganske finslipt, og de prøver å heve seg over resten.
Sjefingeniør i Justervesenet, Harald Hauglin, synes det er litt pinlig at klokka på nettsida deres ikke er korrekt.
Eg synest det er litt meir flaut at ikkje journalisten klarer å skilja mellom eit skript på ei nettside og dei faktiske klokkene til Justervesenet som har ein usikkerhet på ± 0,1 mikrosekund.
Nå skal vi se... - "Lofoten" er for langt å skrive ut slik at det må erstattes med "norsk øygruppe" for å få plass? Nei. - Lofoten er litt for ukjent for NRKs lesere til at man tør å være så spesifikk, så for sikkerhets skyld skriver man "norsk øygruppe"? Nei. - NRK Nyheter er klikkhorer av snart samme kaliber som VG og Dagbladet? Sannsynligvis.
Har allerede gitt opp aftenposten.no grunnet tabloidisering. Trist hvis man må gi opp nrk.no/nyheter også.
Reporteren (ikke ordrett, tatt fra hukommelsen) til en politimann: "Liket ble funnet ved hjelp av en klarsynt. Har du noen kommentar til det?"
Politimannen så ikke helt komfortabel ut. Det skjønner jeg godt. Jeg blir også litt satt ut av spørsmål som får meg til å lure på om spørsmålsstiller er idiot.
Og til TV2s reportere hvis dere leser dette: Klarsynthet er ikke en godtatt vitenskapelig sannhet og derfor ikke noe en politimann eller noen andre oppegående mennesker trenger å forholde seg til eller ha en mening om. Søk jobb på TVNorge hvis dette var vanskelig å skjønne.
Dramatikk eller ikke dramatikk; det er spørsmålet:
Flykaptein Jan Stalsberg (52) landet endelig med sine 191 passasjerer, etter to dramatiske timer i luften.
– Jeg kan ikke si det var moro, det er aldri noe moro når sånt skjer, men det var ikke noe dramatikk – alt gikk veldig fint, forteller kapteinen til VG.
1. Vignett og presentasjon av deltagere 2. Velkommen og entre deltagere 3. Oppgave 1: pluss og minus 4. Oppgave 2: Sosial bedømmelse 5. Oppgave 3: Oppservasjon 6. Oppgave 4: Hukommelse og hoderegning 7. Første deltager ut 8. Matematikkprofessor 9. Oppgave 5: Multitasking i stolen 10. Andre deltager ut og en til semifinalen Vis mer