Eg trener allerde 4x4 intervaller, men treng innspel til andre sone 5 økter. Er det bra for det maksimale oksygenopptaket å trene spurt, eller er det best med lenger drag, 2-8 min?
Lengre drag øker kapasiteten, det du trenger for å ha en høy utholdenhet. Korte drag under et minutt øker maksimal Vo2, og bedrer spurt evnen. Min erfaring er lengre drag i treningsperioder, og kortere drag uken før et viktig løp, det gir ofte en formtopp.
Hvis jeg har forklart det riktig, har du syklet 7 minutter kontinuerlig, og da er det akkurat passe med 4 minutter pause før neste serie.
Det så ut som en kanllhard økt hvis den kjøres på watt. Fikser du den økta på watt kjerts? Altså 2 min >106%FTP 1 min >121%FTP OSV? Gleder meg til å prøve når jeg er på sykkelen igjen, men det blir knallhardt, tror nok jeg må ha en god dag for å klare den der.
Det varierer litt med påkjenningen. Tirsdager etter ritthelg kan jeg gjerne kjøre 115% i 4-5-minuttere uten å se sone 5-puls, men er jeg uthvilt, slik jeg var i går, kan 113-117% av FTP se slik ut:
Jeg anser altså utvhilt pulskurve som det normale, mens tregere puls er abnormalt, selv om jeg stort sett er mer sliten enn uthvilt gjennom en sesong :-)
Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om puls så lenge jeg har effektmåleren tilgjengelig, men har alltid pulsmåleren med som dokumentasjon av treningstimer og belastning.
Hvordan man tolker sonene spiller heller ikke så stor rolle, så lenge man får kjørt jevnt opp i mot det man er i stand til med den planlagte varigheten på intervallene.
Selv om jeg prøver å ligge så høyt som mulig i sonene, vil det ta tid før pulsen indikerer intensiteten. skulle jeg kjørt 5-minuttere i sone 4-effelt, ville det tatt halve draget å i det hele tatt vippe innom sone 4-puls. Ligger jeg derimot på terskeleffekt i 20-minuttere, ser man fint at pulsen avtar rundt 90%