|
|
Nytt medlem og fersking - Trenger råd om sykkel
|
Re: Nytt medlem og fersking - Trenger råd om sykkel
[Re: mwawe]
14/07/2009 13:58
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Grattis med ny sykkel. Såg lekkert ut. To tips frå ein anna amatør (meg): (..) i går måtte jeg bremse for jeg synes det gikk farlig fort :-) Kan jo være at jeg var litt nervøs siden det regnet og var bløtt på bakken og redsel for å ramle med så tynne dekk var stor. Er jo ikke mønster på dekkene så faren for å ramle er nok større enn på min gamle Intruder. Jepp. Ta det med ro. Det er glatt og sleipt.. Eg har erfart.. (Men eg har sykla ein del på våt asfalt etter det kor eg har tatt det litt meir med ro, og har ikkje opplevd noko sånt igjen.. (..) tur i dag med mp3 spilleren i lommen og milene foran meg :-) Ha berre musikk på eit øyre så du høyrer bilar og andre syklistar.. 
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
Re: Nytt medlem og fersking - Trenger råd om sykke
14/07/2009 15:09
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Gratulerer med en fin sykkel! Puls og rundtråkk får du mer kontroll på etterhvert. Det finnes gode bøker om treningsteori på sykkel, og treningsdelen av forumet her er også et godt sted å plukke opp tips.
Jeg liker også å sykle med musikk på øret, men når jeg sykler på bilvei er det så viktig å høre trafikken at jeg lar det være. Det er mye mindre kjedelig enn man skulle tro, å sykle 3 - 4 timer på landeveien alene, uten musikk.
|
|
|
[Re: torinb]
16/07/2009 08:12
|
mwawe
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nyyyyyydelig sykkel!!!! Gratulerer. Jeg skal holde utkikk etter denne når jeg er ute og sykler. Det blir stort sett hver dag. Jeg sykler på en sort Storck og har sort hjelm.
Tør du forresten sykle med musikk på ørene... Skal holde utkikk etter deg :-) Angående musikk så har jeg musikk i begge ørene når jeg sykler men på ett veldig lavt lydnivå. Da får jeg med meg hva som skjer i trafikken samtidig som jeg får litt rytmer i ørene. Kjører jeg på veldig traffikerte veier så har jeg ikke musikk på i det hele tatt. Var utover jæren her om dagen og syklet på sykkelstier og da er lyden merkbart høyere. Synes det er digg med musikk på øret, når jeg sykler alene.
|
|
|
16/07/2009 12:05
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Da er det tid for en oppdatering :-)
Jeg var i går kveld ute på min første tur på den nye sykkelen min og det ble en opplevelse av den gode sorten. Ble en "kort" tur på 3,5 mil i regn.
Det som jeg merket mest på var 2 ting og det var sittestilling og sykkelsko. Merket raskt at jeg satt i en mye mer aggresiv stilling og at jeg fikk mer kraft overført til pedalene. Og så var det sykkelskoene da. Jeg har som sagt aldri brukt sykkelsko før så det var jo litt rart i begynnelsen, men kjente godt at det hjalp å få utnytte kraften med nedtråkk og opptrekk. Var enklere å få høyere fart, men ser jo at jeg trenger tid for å få utnytte denne kraften enda mer. Ble mest nedtråkk når jeg ikke tenkte på opptrekk. Men helt genialt og gleder meg til forsettelsen :-)
Det jeg merket etter turen er at jeg var merkbart mer sliten i lårene enn vanlig, men det er sikekrt ny sykkel og sittestilling og vil nok justeres etter hvert vil jeg tro.
Det som var det kjekkeste med hele turen var å kjenne at det var en sinnsykt lite motstand i dekkene. På min gamle DBS Intruder som sikkert veier 14 kilo (håpløst :-) ) med mye mønster i dekkene var det umulig å få høy fart. Måtte jo nesten tråkke nedover bakkene, mens i går måtte jeg bremse for jeg synes det gikk farlig fort :-) Kan jo være at jeg var litt nervøs siden det regnet og var bløtt på bakken og redsel for å ramle med så tynne dekk var stor. Er jo ikke mønster på dekkene så faren for å ramle er nok større enn på min gamle Intruder.
Ellers så ser jeg at jeg må bruke noen timer på å lære meg sykkelcomputeren skikkelig for det er mye jeg ikke skjønner bæret av desverre. Men puls måleren var jo artig og tror nok jeg må senke pulsen eller nivået litt for jeg lå jevnt over på 160 i puls. Når jeg sykler så prøver jeg hele tiden å trø hardt og presse meg selv slik at jeg blir litt sliten i lårene. Vet ikke hva som er normalt med kona mente jeg burde ligge på ca 140. I en bakke så hadde jeg maks puls på 176 og var temmelig sliten etter den bakken. Er det noen her som kan fortelle meg litt mer om dette med puls så hadde jeg satt pris på det.
Men alt i alt, så er jeg meget fornøyd med sykkelen og utseendet er helt rått. Sittestilling er også bra og merket ingenting på kroppen i dag. Så jeg regner med at det blir en ny tur i dag med mp3 spilleren i lommen og milene foran meg :-) Grattla med ny sykkel. Artig at du endte opp med en Cervelo, selv om det ikke ble en RS. Jeg har en RS som jeg kjøpte på Bike Bros Madla i mai og er meget fornøyd. Synes allikevel fargene på din er penere enn min litt anonyme grå/sorte variant. En av årsakene til at det ble RS på meg var geometrien. Jeg ønsket ikke en aggressiv kjørestilling, men ønsket allikevel en røff og robust maskin på grunn av min korpus. Jeg veier i overkant av 100 kg, med mye luft i dekkene, noen spacere foran og det brede 3T styret opplever jeg en comfort jeg har lett lenge etter. Jeg sykler stort sett 6 mils treningsturer i ukedagene og en litt lengre tur i helgen. Det varierer fra 15 til 20 mil i uka totalt. Jeg ligger på rundt 135 slag i minuttet i snitt og har ca 25/26 km i snitthastighet på småkuperte løyper. Av Garminen kan jeg lese at jeg har senket snittpulsen, men hevet farten i de samme løypene, noe som kan tyde på bedre form. Synes at jeg får bedre tak på tråkkteknikken, men har erkjent at jeg må jobbe mye mer i helsestudio til høsten (knebøy). Det kreves mange watt for å flytte en stor kropp uansett hvor god sykkelen er. At jeg ikke klarer å presse min egen vekt under 100 er også en faktor. Først nå (etter ca 2 år med landevei) opplever jeg behovet for mer spesifikk trening, drag og styrketråkk vil etter hvert bli en del av mitt treningsopplegg. Jeg har også en del nytte av at jeg allerede i fjor begynte å skrive treningsdagbok. Har jeg dårlige dager er det ofte beroligende å lese at jeg hadde de samme problemene på tilsvarende tid i fjor, men kanskje ikke like alvorlig. Men alt i alt opplever jeg de fleste turene med glede, selv om jeg av og til må tvinge meg selv ut på landeveien. Musikk på ørene styrer jeg unna. Jeg ønsker å ha alle sanser inntakt på smale landeveier utover mot Maridalen eller Sørkedalen. Veiene er hullete og lite oversiktlige enkelte steder og krever av og til unnamanøverer. Disse gjøre aldri før jeg er 100% sikker på at det ikke finnes hverken bilister eller syklister bak meg. Alle kjøretøy lager ikke like mye lyd.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
16/07/2009 12:23
|
mwawe
OP
Fersking
|
OP
Fersking
[quote=mwawe]Jeg ligger på rundt 135 slag i minuttet i snitt og har ca 25/26 km i snitthastighet på småkuperte løyper. Da er du i mye bedre form enn meg :-) Jeg ligger litt for ofte i 150-160 i puls og på mine turer så ligger jeg i gjennomsnitt på ca. 23 km/t. Jeg vil nok merke at formen blir bedre etter hvert. Men sykler stort sett alene og kan nok være at jeg ikke har riktig teknikk inn enda. Det gjelder spesielt på pedalene, da jeg enda sykler som om jeg ikke brukte sykkelsko men vanlige sko. Tar tid å få den teknikken inn tror jeg. Og det at jeg sykler en del alene er nok litt av grunnen til at jeg også hører på musikk mens jeg sykler. De gangene jeg er ute med andre så hører jeg aldri på musikk.
|
|
|
Trenger tips angående gir til min Cervelo S1
23/07/2009 08:34
|
mwawe
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hallo igjen,
Da har jeg vært ute og syklet en del og er meget fornøyd med sykkelen og den viser igjen i nabolaget. Sykkelen har blitt ett samtale emne hvor de synes den er sinnsykt kul. Det er slikt jeg liker :-)
Mine erfaringer foreløpig er at sykkelen er meget stabil og responderer slik jeg vil. Hvis det er noe jeg skal sette fingeren på så er det girene. Jeg bruker kun de øverste girene. Det kunne godt vært tyngre gir for så snart jeg når 50 km/t så er det ikke vits å tråkke mer for girene er for lette.
Er det noe jeg kan gjøre for å få flere gir eller tyngre gir? Står på cranken at det er 50/34 i dag.
Hva kan jeg gjøre og hva lønner seg å gjøre?
Håper noen kan gi meg noen tips.
|
|
|
Re: Trenger tips angående gir til min Cervelo S1
23/07/2009 08:49
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjekk at minste tannhjul bak er 11. Du kan også bytte fra 34 til 36 foran.
Med snittfart på 23km/t er nok utvekslingen midt i blinken.
|
|
|
23/07/2009 10:30
|
Dan
More than words
|
More than words
Det kunne godt vært tyngre gir for så snart jeg når 50 km/t så er det ikke vits å tråkke mer for girene er for lette. Hvilken tråkkfrekvens har du da? Det er ikke umulig at du bare skal venne deg til å sykle med høyere frekvens. Selv har jeg ikke noe problem å føle at jeg legger trykk på pedalene i 60 km/h med 53:12. Så hvis du har 50:12 så skal ikke 50 km/h være noe problem.
|
|
|
[Re: kjerts]
23/07/2009 11:02
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Det må du ikke gjøre, da det ikke vil gjøre at du får noe tyngre tyngste gir. Derimot får du tyngre letteste gir.
|
|
|
[Re: torinb]
23/07/2009 11:33
|
mwawe
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Helt optimalt så vil jeg at alle girene blir litt tyngre.
Jeg har enda ikke brukt de 3 letteste girene og det er selv om jeg har syklet opp en meget lang og bratt bakke.
|
|
|
23/07/2009 12:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har enda ikke brukt de 3 letteste girene og det er selv om jeg har syklet opp en meget lang og bratt bakke. Tør man spørre hvor lang og hvor bratt?
|
|
|
[Re: Dan]
23/07/2009 13:50
|
mwawe
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har enda ikke brukt de 3 letteste girene og det er selv om jeg har syklet opp en meget lang og bratt bakke. Tør man spørre hvor lang og hvor bratt? Nå husker jeg ikke hvor lang bakken er og hvilken stigning bakken har men mener at totalt er den mellom 2 og 2,5 km lang. Begynnelsen av bakken er verst og så slaker den ut etter hvert. Bakken jeg viser til er fra Spinneriet ved Oltedal og mot Sandnes (Sviland). Er dette en lang og tung bakke eller er det bare jeg som er pyse?
|
|
|
23/07/2009 14:01
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg har enda ikke brukt de 3 letteste girene og det er selv om jeg har syklet opp en meget lang og bratt bakke. Tør man spørre hvor lang og hvor bratt? Nå husker jeg ikke hvor lang bakken er og hvilken stigning bakken har men mener at totalt er den mellom 2 og 2,5 km lang. Begynnelsen av bakken er verst og så slaker den ut etter hvert. Bakken jeg viser til er fra Spinneriet ved Oltedal og mot Sandnes (Sviland). Er dette en lang og tung bakke eller er det bare jeg som er pyse? Jeg er jo en pyse oppover, og synes vel at den bakken er sånn passelig, den er ikke sååå lang, og heller ikke såååå tung, men bevares, det er jo ikke som om at jeg danser oppover heller ... men sist jeg syklet opp der hadde jeg 39-25, nå har jeg 39-27 om jeg får behov. Gramstadbakken er betydelig brattere, men mye kortere, ca en kilometer, ca 9% stigning. Jeg kan lete litt, så kan jeg se om jeg finner snittstigning for Spinneribakken.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
23/07/2009 15:40
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
mwawe - du er en pyse.  Fra spøk til alvor - og la oss ta det tunge først. Hvis 50-12/11 er for lett når du trør 50km/t er du dessverre plaget med alt for lav frekvens. Det er ingen problemer å trene opp frekvensen til å trø minst 60-65km/t med den utvekslingen. Nedover enda mer, men særlig over 80km/t kan bli vanskelig. Oppover er det slik at en bakke på 2-2,5km nok dessverre ikke er en bakke, men en "bakke". Om du da skulle trødd la oss si 10-15km med samme stigning, ville du da kanskje hatt behov for lettere gir? Når det er sagt, hvis du aldri tror du kommer til å klatre brattere og lengre bakker, så trenger du jo ikke så lette gir. Sett på en 23-11 kassett eller sett på klinger i størrelse 39/52 eller 53. Det finnes til kompaktkrank, og gir deg tyngre utveksling. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
23/07/2009 17:26
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Seldalsbakken fra Spinneriet og opp over mot Sviland er i følge min klokke 2,75 kilometer lang og 194 høydemeter.
Det skulle gi en gjennomsnittlig stigning på 7%.
Redigert av torinb; 23/07/2009 17:27.
|
|
|
23/07/2009 18:59
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Helt optimalt så vil jeg at alle girene blir litt tyngre.
Jeg har enda ikke brukt de 3 letteste girene og det er selv om jeg har syklet opp en meget lang og bratt bakke. Du nevner selv at du ikke har fått inn den helt rette teknikken enda. Det er nok lurere å legge seg til en raskere kadens og et rundere tråkk enn å bytte til en utveksling som sementerer en uheldig teknikk.
|
|
|
[Re: Lektoren]
23/07/2009 19:24
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du ikke har brukt de tre letteste girene opp seldalsbakken som er 7 prosent så har du nok alt for lav kadens.
|
|
|
24/07/2009 11:08
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Anbefaler deg, mwave, å vurdere å anskaffe deg en sykkelcomputer med kadensmåling. Da vil du se hvor mange omdreininger per minutt du har i pedaltråkk.
Som det sies her, bør du helst ligge over 80.
Jeg hadde igår min første tur med nyanskaffa racer (også kompaktgir). Etter å ha syklet på singlespeed cyclocross med kadens mellom 80 og 85, oppdaget jeg allerede underveis at min kadens på racer'n var for lav, hvilket jeg også fikk bekreftet av computern (gjennomsnittskadens på turen ble 73). Det ser ut som om flere gir fører hos meg fort til lavere kadens, kjenner dette igjen også fra terrengsykling.
Vel, jeg vet hva jeg må gjøre.
Av og til er det faktisk ikke bare å skifte noen komponenter ...
Martin
|
|
|
|
|