Jeg har syklet litt men har begynt å få interessen og ønsker å gå fra offroad til landevei. I den forbindelse så trenger jeg litt råd her og kanskje dere kan hjelpe meg å ta ett valg som har vist seg å være vanskelig.
Kan jo fortelle litt om meg og mine ønsker. Jeg er mann på 185,6 cm og veier ca. 85 kilo og sykler 2-4 ganger i uken. Er litt teknofrik og meget opptatt av design og har veldig lett for å gå opp i utstyr fordi det er litt bra med topp utstyr (om jeg har behov for det er en annen diskusjon...hehe). Så jeg hadde først satt av 7000-9000 kroner til ny sykkel, men fant fort ut at da får du ikke mye sykkel, så jeg økte den fra 7000-9000 til 10-12000 kroner. Etter kort tid var den igjen økt til 15000 kroner...hehe
Så jeg har da besøkt alt som er av butikker i Stavanger/Sandnes regionen og har sett mye jeg ikke likte og noen få jeg liker veldig bra. De som jeg liker koster jo selvfølgelig 25000 kroner og oppover desverre.
Men har jo funnet 3 stk som er aktuelle men meget forskjellige egentlig. Og her er dem med link og kommen tar og begynner med den dyreste:
Diamant Trillion Cut Archon - 09 Denne har jeg fått tilbud på til 15000 kroner og er den jeg liker alle best med tanke på vekt (6,8 kilo) og ikke minst design. Det som jeg ikke liker er SRAM Rival systemet. Bråker for mye og liker best Ultegra og dens måte å gire på.
Felt F4 SL Denne har utstyret jeg liker(Ultegra) og er rimeligere. Har fått tilbud på 12500 kroner. Men jeg vil egentlig ha hvit sykkel så utseendet på denne ligger ikke høyt i kurs hos meg. Men det er sikkert denne det lønner seg å kjøpe selv om jeg ikke liker designet)
Scott CR1 Comp CD 18 09 Denne er rimelig og ligger på 9999 kroner på xxl. Utseendet er fint og liker den bra(Archon designet er tøffere). Er jo en tyngre og dårligere utstyr på denne, men dreper ikke lommeboka.
Så det er mine valg foreløpig og håper jeg får noen kommentarere på mine valg og hvis noen har andre forslag så setter jeg pris på om dere uttaler dere her.
Mvh Kenneth
Re: Nytt medlem og fersking - Trenger råd om sykkel
[Re: mwawe]
#76742609/07/200913:48
Som veldig ofte er sagt i denne delen av forumet, så er en passende geometri alfa og omega på en landeveissykkel. Utrolig viktig at den passer deg, ellers blir det ubehagelige turer med pustevansker, stiv nakke og vond rygg. Etter få turer da, så står sykkelen godt plassert i garasjen/boden. Snakker av erfaring her. Før du velger noen av disse syklene må/bør du ta de med ut på prøvetur og se hvor behagelig sykkelen er.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
#76743109/07/200913:56
Velkommen til forumet, og velkommen til den lyse siden
Racer er gøy, utstyr er gøy, og det er lov å være jålete. Desverre er det også dyrt ... som du allerede har funnet ut.
Jeg vet ikke om du har vært på Spinn i Sandnes, de hadde i hvertfall noen Bianchi-sykler som det var greie priser på for et par uker siden.
Sykkelzentrum har noen kampanjer på Felt, som jeg i og for seg ikke har fulgt mer enn at jeg så annonsen i Aftenbladet.
Av de du har listet opp er muligens Diamanten det "beste" kjøpet, men når du ikke liker girsystemet, så er det vel bare å styre unna.
Det som uansett er aller, aller viktigst er at du får en sykkel som passer deg, dernest kan du se på at du liker den. Man sykler mer og fortere på en sykkel som man liker(det er sikkert vitenskaplig bevist også).
For omkring 15 lapper bør det vel være mulig å skaffe seg en racer med Ultegra-utstyr, om du finner en hvit er vel kanskje litt mer usikkert ...
Jeg er litt jålete, og ville vel strengt tatt ikke valgt noen av de du har listet opp, men det har jo ingenting med kvalitet å gjøre, kun med personlige preferanser. Butikkene i området her har jo desverre en lei tendens til å pushe egne merker som f. eks. Vipera og Bros. Nå er ikke det nødvendigvis noe galt i det, men det er litt mer "schwung" over navn som Bianchi og Ridley for den saks skyld, nå har jeg latt Trek forbigå i stillhet, men det er bare min personlige litt barnslige antipati mot Trek som spiller inn, det bør ikke være noen som lar seg påvirke av det(og det er det nok ikke heller )
Så til slutt, og en gang til, du MÅ finne en sykkel som passer deg, dernest MÅ du like den, om det så står Ultegra, 105, Veloce eller Rival-utstyr på den er ikke såååå viktig.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#76745109/07/200914:45
Det er som det har blitt sagt viktig å finne en sykkel som passer din kropp og din bruk. Ser du for deg lange, rolige turer eller kortere hissige trenings-/rittdistanser? I første fall trenger du en sykkel med litt lengre styrerør og litt oppreist sittestilling. I motsatt fall trenger du en av de du linker til ...
Diamanten er uten tvil mye for pengene. Eller helt korrekt; lite for pengene. Lett og høy pris per gram. Dette er en konkurransemaskin som er bygget opp rundt lette "budsjettdeler" for å holde prisen nede. Diamant har en modell til som ligger betydelig høyere i pris, men ikke mye lavere i vekt.
Felten vet jeg lite om, men er trolig en flott sykkel. Rammen har omtrent lik geometri som mange andre konkurransesykler, og delevalget er fornuftig og gjennomtenkt.
Scotten er en velprøvd ramme som har fått mye skryt for racingegenskapene. Vekten der kan nok lettes mye for de 5000 du sitter igjen med i forhold til Diamanten. Ny girgruppe, nye hjul og ny krank, så kommer du langt lettere ut på vekten. Men med de symtomene du snakker om at du merker på utstyrsfronten vil jeg tro at lommeboken blir lettere også.
Dette med utstyr og vekt er egentlig mye psykologisk. Shimano sin 105-gruppe gjør en like god jobb som Ultegra (SL) med tanke på alt foruten å holde sykkelen lettest mulig. Under 105 mener jeg personlig at det er kvalitetsforskjell. Om sykkelen veier 8,3 eller 7,6 har lite å si praktisk. Men om sykkelen har 400g lettere hjul vil det bety mer. Vekt betyr mest bare på roterende deler; hjul og krank. Utover det vil en sykkel på 8,2 kilo sikkert føles bedre enn en på 7,4 hvis den tyngste har lettest hjul.
Lykke til!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#76746409/07/200915:05
LItt av problemet for slike som meg som skal kjøpe sykkel er at alle prater dritt om konkurentene. Men sitt eget merke er jo selvfølgelig best. Og så står jeg der og vet liksom ikke hva jeg skal tro eller mene. Men at jeg blir mer usikker i mitt valg av sykkel er det ikke tvil om.
Kan jo fortelle litt om mine erfaringer på de forskjellige plassene:
Bike Brothers i Sandnes: Var inne om Bike Brothers i Sandnes da jeg hadde fått tilbud på en Bros til 19000 kroner. Nevnte at Diamant, Scott og Felt var aktuelle og da fikk jeg til svar at Felt er dårlig og at karbon rammen sannsynligvis er av kjipeste sort. Diamant med 6.8 kilo bare må være dårlig til den prisen og den lave vekten. Scott sykkelen ble det bare ristet på hodet av og ikke kommentert.
Sykkelzentrum i Sandnes: Litt mer rolig her men fokuserte de på at Bros (BikeBrothers) er noe de selv har designet og er ikke noe kjent merke og kvaliteten deretter. Mente folkene på BikeBrothers er småsleipe Diamant viste de ikke noe særlig om bortsett fra at de poengterte med at ukjent merke = trøbbel. Scott ville de ALDRI ha kjøpt.
G-Sport på Forus: Rune som er sjef der er faktisk den mest rolige personen og den som har vært minst negative mot andre merker. Han har forstått at jeg liker design og min erfaring er at han vil at jeg selv skal velge. Pusher ingenting men prøver å la fakta tale for seg selv. Han har kun snakket sykkelspråk og forklart meg slik at jeg forstår. Han vil jo selge, men ryddig fyr synes jeg. Bare synd jeg ikke liker girsystemet på sykkelen :-(
Sykkelsenteret på Sola: Han selger kun Trek og det er KUN det som er godt nok tydeligvis. Andre merker er ikke bra! Veldig fokusert på at noe MÅ være galt med de andre siden de selger karbon sykler fra 10.000-20.000 kroner. Dårlig kvalitet og tydelige skjøter osv osv osv. Men for all del, hyggelig fyr, ja hvis du liker Trek :-)
Spinn i Sandnes: Utrolig hyggelige folk som jobber der og mye kunnskap. Bare så synd at de selger så dyre sykler. Er ikke mange der som koster under 25000 kroner!!!! De jeg har snakket med der forstår at jeg ikke vil bruke så mye penger på sykkel og tok seg faktisk tid til å forklare mer hva jeg bør se etter og hva jeg bør passe meg for. Synd de ikke har sykler i min prisklasse og design, for da hadde jeg kjøpt sykkel der, enkelt og greit.
Har jo vært innom noen andre også men det går litt i samme leiet hvos alle baksnakker hverandres utstyr og sykler for å få solgt til meg. Er utrolig irriterende og ikke minst frustrerende. Hvordan skal en person som meg kunne da avgjøre hva som er bra og ikke bra? Men heldigvis så har vi jo forum som dette hvor vi kan spørre og får litt tips og råd.
Nei det er ikke enkelt å handle sykkel, det er ihvertfall sikkert!
[Re: Kjeserud]
#76756609/07/200918:03
Før du velger noen av disse syklene må/bør du ta de med ut på prøvetur og se hvor behagelig sykkelen er.
Det har jeg funnet ut er så og si umulig såfremt du ikke handler på Spinn.
På Sykkelsentrum så er det mulig å få en 5 minutters test utenfor butikken. (Men egentlig så vil de ikke for da er jo sykkelen brukt)
På BikeBrothers så nevnte de det ikke og forsto det slik at se og kjøp.
På G-sport så forstår jeg det slik at det ikke kan testes men du har 14 dagers 100% fornøyd garanti. Da kan du bytte til en annen modell, men du får ikke pengene tilbake.
Så hvordan skal jeg få teste om en sykkel passer meg? Du finner ikke ut av det ved å se på en sykkel eller i beste fall prøve den 5 minutter uten for butikken. Er ikke enkelt dette her.
#76757709/07/200918:23
Som furbruker er det jobben din å tolke det selger sier. Det er tross alt jobben til selger å selge sine produkter til deg.
Du kan jo evt. kjøpe Diamanten og bytte girsystem hvis det er krise.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#76758209/07/200918:29
Sykkelmagasinet testet 9 landeveissykler i 20K klassen i utgave #4 2009. Grundig test gjort av Mads Kaggestad & co. Diamant Archon er tilsvarende sykkel som Nakamura Pursuit 38 som var med i testen. SRAM gir vil ta litt tid å bli vant til, men så snart man har blitt det fungerer det enormt bra. Ser ut til å funke greit for de Astana gutta (edit: og Kurt Asle og Saxo gutta selvsagt)
Du er 185 høy..Har ikke vært for mye på en landevei
Synd å si, men. En prøvetur ville ha begrenset uttelling Det som nå synes rett vil endre seg...
Men..Et par ting ville jeg sett på. Diamanten med sin (i hvert fall avbildede) slopede geometri ville sett liten og rar ut mellom beina dine.... Utstyret på den er dog ikke dum. Kanskje ikke akkurat det mest rubuste hjulsettet å kjøre med i disse trakter.
Jeg hadde kikket to ganger å Felt eller Bros. Felt rammen er fin, og det og insinuere at Feltkarbonen var av dårligste sort, er egentlig nok til å ikke vurdere BROS. Nå er dessverre BROSen så pass god at den skal ta med likevel. ETTER en pruterunde. De gir feite avslag til alle bedrifter, så enten får du samme avslag, eller så vurderer du den ikke.
Felt har tunge solide og gode hjul....Disse kan senere byttes ut til mer rittspesifikke når den tid kommer. Kan fjerne mot halvkiloet her. I mine øyne klart den peneste sykkelen og muligens også den rammen som vil passe deg best
Jeg kjøpte nettopp en Bros Advantage terrengsykkel til kona, og siden jeg jobber i StatoilHydro har vi 25% rabatt på Bros sykler. Jeg tror en rekke andre firma har store rabatter der. Så dersom du sier du skal ha sykkelen hvis du får 25% rabatt, så er jeg temmelig sikker på at du får det der.
En Kollega kjøpte en Felt racer på Sykkelzentrum, og fikk prutet den ned fra 25.000 til 15.000,-.
En annen kollega kjøpte en Diamant Archon på Super-G i juli i fjor, og fikk prutet fra 20.000 til 12.000,-.
Da har jeg surfet litt og ringt litt og fått noen anbefalinger.
Og så har jeg funnet en sykkel som både har design som jeg liker og med det rette utstyret. Det den ikke har er karbon ramme :-( Vekten er på 8,3 kilo, så den er tung i forhold til f.eks Diamant sykkelen.
Dette er hva jeg har sett på nå som kommer som alternativ 4. Cervelo S1 Ultegra SL racersykkel '09 Prismessig er den den dyreste og har ikke karbonramme, men utrolig flott sykkel og forhåpentlig godt utstyr.
Her er hva OsloSportslager sier om sykkelen: Cervelo S1 er den nye modellen av Soloist Team. S1 er aluminiumsutgaven av S2, og et ypperlig alternativ for de som vil kjøre det samme som proffene. Denne rammen har tidligere blitt brukt av Team CSC og har vunnet flere store ritt. Cervelo S1 er av mange magasiner og ryttere blitt kalt den mest undervurderte landeveissykkelen. Mange lar seg blende av dagens fokus på karbon, mens S1 kan gi deg minst like mye igjen for pengene som en middels karbonramme. Sykkelen leveres med Shimano Ultegra SL gruppe med FSA Gossamer kompakt krank og svært solide hjul fra Easton.
Utstyr: Shimano Ultegra SL Hjul: Easton Vista Farge: Hvit/rød Vekt: 8.3 kilo
Hva mener dere om denne som jeg har kommet opp med nå? Er det feil å velge en såpass dyr sykkel som ikke har karbonramme? Eller?
Har bare funnet den en plass og det er Oslo Sportslager og der koster den 15900 kroner. Noen som vet om den er på tilbud noen andre plasser?
Takker for tilbakemeldinger jeg får :-)
#76779009/07/200922:28
Hvorfor er det så viktig for deg å ha sykkel med karbonramme?
Google S1-ramma litt, så finner du helt sikkert noen omtaler på nettet. (Tror ramma het "Soloist Team" eller noe sånt, inntil nylig.) S1-ramma er helt sikkert fin, men den har noen egenskaper som er bra, og andre som ikke vil være bra for alle. Sånn er det med alle rammer.
Skal du sykle fort, er sikkert S1 et godt valg. Skal du ha rolige turer på landet med god matpakke og kamera på lomma, kan du sikkert finne en sykkel du sitter mer avslappet på.
P.S. Du skal være litt heldig om du skal få fint design, kjent merke, det utstyret du liker best og vekt under 8 kg for 15 000. Du må nok selv velge ut hva du mener er viktigst. Cervélo gir deg i alle fall treff på de tre første punktene.
Redigert av Lektoren; 10/07/200905:21.
Re: Nytt medlem og fersking - Trenger råd om sykke
[Re: Lektoren]
#76782710/07/200906:36
Hvorfor er det så viktig for deg å ha sykkel med karbonramme?
Grunnen er vel at alle selger karbonrammer og det ser ut til at det er det som er standard når det gjelder sykkel. I tillegg så mener jeg å ha lest at karbon sykler absorberer støt mye bedre. Så det er grunnen til at jeg ønsker karbon ramme.
#76783610/07/200906:58
men det er ikke standard når det gjelder sykkel. Det diskuteres kontinuerlig om de ulike materialenes svake og sterke sider, og det er ikke noe entydig svar om at karbon er det beste material. Det kommer an på hvilke faktorer en ser på som de viktigste. Blir skeptisk til karbon når jeg ser dyre rammer blir klippet i småbiter i velt. Bittert å betale en halv arm for noe som ikke tåler en smell.
#76789710/07/200908:58
Da har jeg vært ute og sjekket Cervelo S1 og jeg må si at dette er en av de fineste syklene jeg har sett. Det var virkelig en sykkel som jeg likte men det som jeg henger meg litt opp i nå er prisen og utstyret.
Det er ikke karbon og bremser er ikke Ultegra og heller ikke krank. At ikke krank er Ultegra tror jeg ikke jeg merker men vil jeg merke det på bremsene? Mine tanker går på om jeg betaler mye for at det er ett merkenavn.
Men det kribler i beina for dette var noe jeg likte......
#76796010/07/200911:03
Du vil ikke merke noe på bremsekraften om det er 105-bremser. De er vel bare ørlite tyngre.
Det høres ut som om hjertet ditt sier Cervelo, så selv om du f.eks. kjøper Diamant fordi dette virker som et mer fornuftig kjøp tror jeg nok du vil kose deg mer på sykkelturene og generelt være mer fornøyd med Cerveloen.
Ikke undervurder hva følelsene betyr når du skal kjøpe sykkel. Så lenge det ikke går veldig på bekostning av fornuften er det bare å la følelsene bestemme!!
Du vil ikke merke noe på bremsekraften om det er 105-bremser. De er vel bare ørlite tyngre.
Det høres ut som om hjertet ditt sier Cervelo, så selv om du f.eks. kjøper Diamant fordi dette virker som et mer fornuftig kjøp tror jeg nok du vil kose deg mer på sykkelturene og generelt være mer fornøyd med Cerveloen.
Ikke undervurder hva følelsene betyr når du skal kjøpe sykkel. Så lenge det ikke går veldig på bekostning av fornuften er det bare å la følelsene bestemme!!
100 % enig.
[Re: torinb]
#76864211/07/200922:29
GO FOR IT!
Meget bra sagt av deg og jeg må jo si at hjertet mitt forteller meg at Cervelo er sykkelen jeg vil ha. Så får jeg heller bare godta at rammen ikke er av karbon og at den veier 8,3 kilo :-(
Men som Lektoren sa: "Cervélo gir deg i alle fall treff på de tre første punktene"
Og der er jeg enig, så jeg skal ta ett par telefoner på mandag og høre om og eventuelt når jeg kan få den i hus. Gleder meg ............
#76929313/07/200912:28
Da er Cervelo S1 bestilt og får den i dag klokken 15:00 :-) Så jeg er praktisk talt på vei ut av døren nå for å hente den!
Bestilte også med Polar CS200 og håper den er bra. Har i alle år hatt en CatEye som har fungert utmerket og billig var den også så det å nå betale så mye for en sykkelvomputer er litt rart. Men Selger mente at dette var det riktige å kjøpe Polar sin og mente at CatEye trådløs ikke er så bra. Får trøste meg med at det er pulsbelte med på denne også.
Så da er det bare å lukke øyene og trekke VISA kortet :-)
#76930513/07/200912:58
Jeg var i går kveld ute på min første tur på den nye sykkelen min og det ble en opplevelse av den gode sorten. Ble en "kort" tur på 3,5 mil i regn.
Det som jeg merket mest på var 2 ting og det var sittestilling og sykkelsko. Merket raskt at jeg satt i en mye mer aggresiv stilling og at jeg fikk mer kraft overført til pedalene. Og så var det sykkelskoene da. Jeg har som sagt aldri brukt sykkelsko før så det var jo litt rart i begynnelsen, men kjente godt at det hjalp å få utnytte kraften med nedtråkk og opptrekk. Var enklere å få høyere fart, men ser jo at jeg trenger tid for å få utnytte denne kraften enda mer. Ble mest nedtråkk når jeg ikke tenkte på opptrekk. Men helt genialt og gleder meg til forsettelsen :-)
Det jeg merket etter turen er at jeg var merkbart mer sliten i lårene enn vanlig, men det er sikekrt ny sykkel og sittestilling og vil nok justeres etter hvert vil jeg tro.
Det som var det kjekkeste med hele turen var å kjenne at det var en sinnsykt lite motstand i dekkene. På min gamle DBS Intruder som sikkert veier 14 kilo (håpløst :-) ) med mye mønster i dekkene var det umulig å få høy fart. Måtte jo nesten tråkke nedover bakkene, mens i går måtte jeg bremse for jeg synes det gikk farlig fort :-) Kan jo være at jeg var litt nervøs siden det regnet og var bløtt på bakken og redsel for å ramle med så tynne dekk var stor. Er jo ikke mønster på dekkene så faren for å ramle er nok større enn på min gamle Intruder.
Ellers så ser jeg at jeg må bruke noen timer på å lære meg sykkelcomputeren skikkelig for det er mye jeg ikke skjønner bæret av desverre. Men puls måleren var jo artig og tror nok jeg må senke pulsen eller nivået litt for jeg lå jevnt over på 160 i puls. Når jeg sykler så prøver jeg hele tiden å trø hardt og presse meg selv slik at jeg blir litt sliten i lårene. Vet ikke hva som er normalt med kona mente jeg burde ligge på ca 140. I en bakke så hadde jeg maks puls på 176 og var temmelig sliten etter den bakken. Er det noen her som kan fortelle meg litt mer om dette med puls så hadde jeg satt pris på det.
Men alt i alt, så er jeg meget fornøyd med sykkelen og utseendet er helt rått. Sittestilling er også bra og merket ingenting på kroppen i dag. Så jeg regner med at det blir en ny tur i dag med mp3 spilleren i lommen og milene foran meg :-)
#76980014/07/200912:37
Nyyyyyydelig sykkel!!!! Gratulerer. Jeg skal holde utkikk etter denne når jeg er ute og sykler. Det blir stort sett hver dag. Jeg sykler på en sort Storck og har sort hjelm.