Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Carbon vs Alu

Carbon vs Alu #765410 06/07/2009 12:15
Flash Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei folkens

Skal for første gang bruke litt penger for å kjøpe meg en sykkel. Da er det mye å ta stilling til.

Det viktigste og det som volder meg mest hodebry er skal jeg velge carbonramme eller skal jeg holde meg til Alu.
jeg er ca 196 cm høy og veier ca 108 kg. Kombinasjonen av styrke i bein og overkropp gir et moment som ikke er helt ubetydelig for en sykkelramme.

Jeg føler ikke noe stort behov for å gå over 30 000 Kr.

Jeg leser stadig at det er bedre respons og at carbon er stivere. Jeg har begrenset erfaring med Carbon sykkler. Jeg har eid 1 i 24 timer og sykklet kun 400 meter før jeg fant ut at dette ikke var holdbart bokstavelig talt.

Det jeg vel lurer på er: Er det virkelig så stor forskjell på å sykkle på en carbon sykkel vs en med aluramme.

jeg har i dag en Giant Terrago som jeg syntes ser meget god å sykkle på, det føltes svært stiv og ramme geometrien passer meg bra.
Har sett på XTC SL ramma til Giant, men må innrømme at jeg er svært skeptisk på om dette holder.

Jeg antar dette er et tema som har blitt diskutert opp og ned her på forumet, og at det sikker noen her med erfaring.

Re: Carbon vs Alu [Re: Flash] #765443 06/07/2009 12:55
O
olejoro Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Din høyde og vekt er ikke noe problem, men det er enkelte rammer hvor det er oppgitt en maks vekt.
sjekk med butikkene/produsentene, og hvis det er greit for dem så er det greit for deg!
knekker ramma under deg, så får du jo ny...

Carbon er et vannvittig sterkt materiale. Kanskje er ikke den aller letteste carbon ramma noe for deg, men en som er litt mer solid.

hvis du grisekjører ordentlig i terrenget, så ville jeg kanskje vurdert en carbon fulldemper. for 30 000 får du en fulldemper som er lett og fin.
Som du sier er det mye krefter i sving når 108kg skal opp/ned/fram:-)

sykler du mest grus, og er en birken syklist, er hard-tail tingen.

Dette har blitt diskutert opp og ned tusen ganger her inne, men uheldigvis er det ingen fungerbar søkefunksjon, så det er tapt info for dem som ikke husker godt, eller har linker til dette.

Moderator  support