Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til montering av skivebremser

Tips til montering av skivebremser #764327 03/07/2009 20:28
A
amm84 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Skal ettermontere skivebremser på en Gary Fischer og lurer på om noen kan gi meg en kort instruks til montering.

Bremsene er Shimano XTR. Jeg har 6 bolts feste på felgene, så kjøper XT skivene og monterer de. Bremsene kommer ferdig luftet, da han jeg kjøpte de av tok de av en ny sykkel.

De kommer med adapter forann, men han sa jeg måtte kjøpe en adapter bak.

Spørsmål:
1: Hvilke adapter burde jeg kjøpe og hva koster dette?
2: Skal skivene skrus rett på felgen, eller skal det ligge noe mellom skiven og felgen?
3: Er det noen ting en burde passe på?

Setter pris på om noen kan gi en kort liste med hva jeg burde gjøre og tenke på.

Re: Tips til montering av skivebremser [Re: amm84] #764383 03/07/2009 22:59
Espen Offline
More than words
More than words
Det finnes både PM og IS XTR-kalippere.

PM (Post mount) og IS (international standard)er to forskjellige festestandarder.

Typen adapter må velges i forhold til dette. Mange produserer adaptere, men kjøp gjerne adaptere fra Shimano.

Dette kan være litt uoversiktlig nå, da PM er i ferd med å bli den nye standarden, men flere rammer og gafler har jo fremdeles IS-fester. De aller fleste bremser har PM-kalippere nå.

Samme kalippere brukes forran og bak, men noen ganger med ulik skivestørrelse og med forskjellige adaptere.

Bildet med bremsehendel er PM. Denne kan settes rett på moderne gafler med PM feste (hull 90 grader på hjulakselen) og 160mm skive.

Noen få rammeprodusenter lager PM bak også, og vanlige PM-kalippere går rett på sammen med 160 skive der også.

PM-kalippere trenger adapter for å festes på gafler med IS-fester. (hullene på festeørene er paralelle med hjulakselen)
Det brukes forskjellige adaptere for forskjellige skivestørrelser.

Skal du sette IS-kalipper på IS-gaffel, går det rett på sammen med 160mm skive. Adapter IS-IS (+20 og +40) kan brukes for større skive.

Skal du sette IS-kalipper på IS-ramme, går det rett på med 140mm skive. Adapter IS-IS (+20 og +40) kan brukes sammen med større skive.

Skal du sette PM-kalipper på IS-ramme, må du ha adapter. Samme type som på IS-gaffel og PM-kalipper, men bak brukes den sammen med 20mm mindre skive.

Eks:
Har man ramme og gaffel med IS, kan man bruke samme PM-kalipper forran og bak, og samme adapter, men det blir 160mm bak og 180 forran.

Regner med du skal skru skivene på navene og ikke på felgene ICON_WINK

De skal rett på, uten noe i mellom.

Og som om allt dette ikke er nok, finnes det litt avvik mellom produsentene også. Det finnes feks 180, 183 og 185mm skiver.

Som nevnt, dette er litt uoversiktlig og kl er 00:58, så finner du ut hva slags kalippere du har og hva slags fester du har på ramme og gaffel, skal jeg lose deg i retning riktig adapter.

Zzzz....

Vedlegg 16941-2.jpg16941.jpg

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Tips til montering av skivebremser [Re: Espen] #764413 04/07/2009 07:44
2
2fat4hills Offline
Entusiast
Entusiast
2

Re: Tips til montering av skivebremser [Re: 2fat4hills] #764424 04/07/2009 08:20
A
amm84 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Tusen takk.

Bremsene er på vei med posten, så da får jeg se når de kommer om de er PM eller IS.

Det er i alle fall IS feste på gaffel og ramme.

Takk for utfyllende info.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå