|
Øyungen rundt i Hessdalen (Ålen) lø. 04.07.
|
Øyungen rundt i Hessdalen (Ålen) lø. 04.07.
03/07/2009 11:25
|
TerjeAa
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I morgen arrangeres det et flott fjellsykkelritt i Sør-Trøndelags fjellverden med utsikt inn i nasjonalparken omkring Forollhogna. Info finnes her: http://www.hessdalenil.no/oyungenrundt.htmSjekk også tråden fra i fjor: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=583729&Searchpage=1&Main=55620&Words=%D8yungen&Search=true#Post583729 Dette blir sikkert en fin opplevelse med fortsatt godt sommervær i Trøndelag. Håper myrpartiene er såpass tørre etter varmeperioden at det er mulig å sykle dem uten å slite seg helt ut. Gleder meg uansett, og håper på en tid i underkant av 3 timer
|
|
|
Re: Øyungen rundt i Hessdalen (Ålen) lø. 04.07.
[Re: TerjeAa]
03/07/2009 11:56
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg var med i fjor og kan anbefale rittet. Fint og variert ritt i fin natur.
Stiller etter all sannsynlighet i morgen også.
|
|
|
[Re: EgilS]
03/07/2009 20:52
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skal også med der i morgen, mitt første ritt. Gruergleder meg voldsomt!:)
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
04/07/2009 15:24
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Litt sitrapp fra mine inntrykk etter deltagelse på Øyungen Rundt:
Tilbake fra ei hard økt. Øyungen Rundt var hardt og tøft, men veldig artig! Det var mitt første ritt og jeg tok det rolig i de beryktede bakkene, ca 1 time med bratt stigning stort sett hele veien. Deretter var det enklere parti med fine grusveier inn til øyungen, da startet det virkelig tøffe (iallefall etter min mening) Først var det sykling noen hundre meter i sjøen, deretter ble det iallefall for min del bæring i 2-3 kilometer i gjørme og myr.... Mange løp, men jeg tok det kanskje litt for rolig også her.:) Så ble det litt grusvei før det jeg synes var det tøffeste partiet-kjerrevei i bratt terreng og gjørme. Fy faen jeg var sliten her! Ble så nedoverkjøring på smale stier kun avbrutt av bæring over 3-4 snøfonner... Etter alt dette slitet kom vi endelig på veien igjen og ca 10 kilometer ble gjort ganske raskt unna. Endelig i mål etter 3 t. 8 minutter og 53 kilometer. Godt å komme i mål, men jeg hadde mye mer å gi så jeg var nok litt for forsiktig. Etter mål ble det rolig rulling tilbake til start som var ca 14 kilometer.
Min opplevelse: Løype- litt for mye bæring, men tøft og utfordrende. Opplegg av arrangør- veldig bra med bra skilting. Vær- Helt topp!
Jeg kommer tilbake neste år!
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
04/07/2009 15:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
For min del var rittet sånn halveis over før det hadde begynt ordentlig. Mistet kjedet i en nedoverbakke før stigningen begynte for alvor. Dette hadde rotet til bakgiret også og jeg tapte mye tid. Jeg klarte å kjøre meg opp igjen, men det kostet alt for mye, så da kjøret begynte for alvor i den lange grusstigningen klarte jeg ikke å henge med over toppen. Greide å miste kjedet enda en gang lenger inne i dalen og kjørte derfor en periode i turtempo og ventet på selskap. Jeg fikk i det minste sett litt av den fine naturen.  Jeg klarte heldigvis å ta inn et par plasser i terrengpartiene og det ble greit nok til slutt. Jeg er enig i at det blir for mye løping for en stakkars syklist, men det ble en del mindre av det i år i forhold til i fjor. Får de ryddet og ordnet enda litt mer i dette partiet begynner det å bli greit. Nå er det ferie! EgilS - som skal slutte å justere gir som ikke trenger justering!
|
|
|
06/07/2009 08:19
|
TerjeAa
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Bommet på målet med å komme under 3 timer med vel ett minutt, men jeg får skylde på dårlig service hos min sykkelleverandør som selv etter 3 servicer ennå ikke har klart å få giret til å fungere normalt! Mellomskiva foran kunne ikke brukes, og en del av de andre kombinasjonene sluret også.
Ellers gikk rittet i flott terreng, og i det fine været ble det en super opplevelse. Første gang jeg har syklet i en trase som i to partier er lagt ut i vannet fordi bekkene er for dype! Vannsykling er spennende, men med fin sand og humus på bunnen var det bare å ta i for ikke å måtte stå av og trille!
Etter at første halvdel av rittet stort sett gikk på tørre og støvete grus- og fjellveier, ble det nok vann og søle i siste halvdel! Siden jeg skal løpe St.Olavs-loppet til uka passet det bra med et par km med løping i myr og knot langs Øyungen. Flott seterveiparti på noen kilometer omkring siste drikkestasjon, med passe fine tekniske utfordringer både opp og ned. Eksotisk å passere en stor dunge bjørnebæsj på den ene av de 4-5 snøfonnene som måtte løpes over!!
Arrangørene fortjener heder og ære for fint opplegg, god merking, og ikke minst for farevarsling i de bratte utforkjøringene på grusveiene. Spyling av sykler ved målgang og varm dusj var et pluss! Men det kan være en fordel å informere om slike tilbud på forhånd. Hørte noen som ikke var blitt tilbudt mat (=banan) på matstasjonen, men selv syntes jeg servicen var utmerket, bla. med store drikkebeger som er lette å holde i mens man sykler rolig videre og drikker.
-Men hvor blir det av resultatene?
|
|
|
[Re: TerjeAa]
06/07/2009 08:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette er et av alt for mange ritt som lider under det med dårlig informasjon, nettsiden deres er knapt nok oppdatert siden i fjor. Det koster da ikke så mange kronene å få opp en skikkelig nettside med nødvendig informasjon om det som trengs.
Jeg sliter litt med å finne info om Gruverittet også.
|
|
|
06/07/2009 12:55
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Gruverittet går 26. juli kl 12. Svært lite info om også dette rittet. Tror jeg skal stille der i år for første gang.
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
28/06/2010 09:49
|
Tråkk uten trøkk
Medlem
|
Medlem
Er det noen som har tenkt å delta på årets øyungen rundt som går på lørdag(03.07.2010)?
|
|
|
[Re: Tråkk uten trøkk]
04/07/2010 12:30
|
AsmundBjorshol
Ringrev
|
Ringrev
Fantastisk opplevelse å være med på Øyungen Rundt 2010, løypa var noen få km kortet inn pga mye snø i den gamle seterveien sør for Øyungen. Var helt ukjent med trasèen men er fornøyd med tida 2.44. Utrolig å vasse uti innsjøen opp til lårene. Løypa gikk to ganger uti innsjøen så det ble vel tilsammen 400 meter med "bading", og det gjorde godt i den voldsomme varmen....! Ellers ble det 3-4 km med gåing i myr etter å ha vært ute i kaldt vann. Ellers takk til arrangørene for et fint gjennomført ritt, både merking, speakertjeneste, vakthold kunne ikke blitt bedre. Et stort pluss til de frivillige som sto for forfriskninger på de flotte stervolleen langs løypa. Veldig positiv opplevelse i nydelig natur. Dessuten var det mange hyggelige publikummere underveis.
Jeg har lyst å komme igjen!
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
|
|
|
[Re: AsmundBjorshol]
04/07/2010 19:20
|
tbass
Fersking
|
Fersking
Einig i at det var eit kjempefint arrangement! Masse folk rundt løypa, god mat og fin stemning når ein kom i mål, og til og med ei dame som tilbydde seg å køyre bagane våre tilbake til start der vi hadde parkert bilen. God service  Synd at det artigaste terrengpartiet måtte kuttast ut pga snø, men likevel ein fin trasé. Berre så synd at altfor få deltok! Reknar med det var ein kombinasjon av dårleg marknadsføring og eit dårleg vervarsel kvelden før. Men, så vart det jo knallver med sol og 20+... Håpar fleire stiller neste år! Dette rittet fortener større oppslutning enn det fekk i år.
|
|
|
|
|