Hælla noen som har noen erfaring med stier der oppe.....tok en tur for noen dager siden.....starta nede ved slakteplassen og sykla grus opp til øvre blomestøltjørne og tok stien derfra østover langs skarvet og fulgte rødmerka DNT sti ned til bergsjøstølen og bilen igjen....var litt knot, men det var også noen dritfine partier....noen som vet om rundturer med flyt?? Thorgeir på forumet her har nevnt at stien rundt Rødungen skal være bra....noen som vet.......kanskje
Har ikke vært akkurat der ennå. Men det har begynt å røre på seg i det lokale sti-/nedovermiljøet, så det kommer nok noe info etter hvert.
Imidlertid har jeg vært på sydsida, det som kalles Sundreåsen/Veståsen(!?:-)). Fra Bosset (velg Ål-treffet på gulesider.no/kart og kjør hybridkart) går det fin sti med korte knotpartier sydover til Fjellheim. Derfra er det litt grus til klatringa til Dyna. Tror det er best med retur samme vei. Så det er verken en lang tur, eller en rundtur. Men den er fin, og i et terreng jeg kommer til å ha litt mer input på etter hvert.
Kommer tilbake til rapport om sykle runden, tror egentlig ikke det er så gæli.
Nja - jeg håper ikke jeg har nevnt stien rundt denne Rødungen ...
Den som er fin er langs Rødungen og opp på Sangerfjell, men det er jo ved Kleivi! Har ikke sykla denne selv enda, men er fortalt at den er veldig bra. Skal sjekke ut en kveld.
I Bergsjøområdet er det også mulig å sykle fra Eitrestølan via Øvre og Nedre Eitretjern og til Bergsjøstølen. Tror den stien er litt bedre enn den fra Reine til Bergsjøstølen.
I tillegg går det sti fra Hesthovdstølen til Hovdestølen, den er OK å sykle.
Den som er fin er langs Rødungen og opp på Sangerfjell, men det er jo ved Kleivi! Har ikke sykla denne selv enda, men er fortalt at den er veldig bra. Skal sjekke ut en kveld. Thorgeir
Jeg er interessert i tilbakemelding på stiene i området rundt Sangefjell / Rødungen, hvis du (eller noen andre) skal teste disse i nærmeste fremtid. Jeg skal dit om noen uker og vurderer å ta med tohjulingen.
Hei på deg Sprett! Jeg har fremdeles ikke fått surra meg opp til Rødungen, men har forhørt meg med en Andebarkjer ...
Stien begynner omtrent innerst der veien slutter og går halvknotete inn til Tullestølen. Derfra tilbake over Sangernuten ...
Skal være store strekker med sammenhengende syklbar sti!
Kan også anbefale å ta turen til Holsåsen (mellom Bergsjø/Vats og Hol). Her går det mye stier, men en del av dem er temmelig steinete. Derimot er stien opp til fjelltoppen Brenthovd tidvis særdeles bra. Her gjelder det bare å "gidde" å komme seg inn den første biten med litt kjiipe partier ..
Takk for tilbakemelding. Får se om sykkelen blir med oppover denne gangen.
Sangefjellveien fra Kleivi går helt inn til Tullestølen, men det er mulig det er en avstikker fra Sangefjellveien som stien begynner ved. Kult hvis stien over fjellet fra Tullestølen er syklebar tilbake over Sangenuten.
Litt stillestående på tråden her nå så jeg skriver vel egentlig til meg selv.....men hvem vet kanskje det dukker opp noen som blir veldig happy for disse linjene. Var oppe igjen i dag og tok et litt annet stivalg. Sykla opp mot blomestølan men tok til høyre når jeg kom opp til dyrebotntjørne (merka som trillesti på kartet)grei traktorvei noen hundre meter for å gå over i en etterhvert ganske så usynlig sti (tatt feil kanskje).....uansett fant frem etter et kvarters tid til punktet hvor denne stien fletter seg sammen med DNT sti fra Blomestølan.....herifra og ned til øvre eitretjørne er det helt sinnsykt fett, i dag tok jeg blåmerka sti på kartet mot vest og siden klinker inn med stien som kommer fra Skard....fin i starten, men blir etterhvert for teknisk for meg....finnes sikkert neon finlirere med grove maskiner som digger sånt.......subjektiv konklusjon må bli at rutab som først er beskrevet funker best....mindre knot langs DNT ruta fra øvre eitretjørne....litt mer knot fra Blomestølan men ikke mer enn at det ekstra fiiine stipartiet blir verdt det
Stier i Ål-området er jeg interessert i, så linjene er absolutt ikke bortkastet. Er på Sangefjell et par-tre ganger i løpet av året og svinger av og til over til Bergsjø-siden. Foreløpig uten sykkel, men det blir det nok snart en endring på.
Kan legge til at jeg i forrige uke testet ut stien mellom Sangenuten og Rødungen på motsatt side av dalen. Etter å ha slitt meg opp til Sangenuten, så ventet en flott sti over Veslesang og deretter en artig nedkjøring mot Rødungen. Jeg tror imidlertid den ble litt for artig, for jeg må ha mistet et stikryss slik at jeg kom ned en steinete sti mot Veritashyttene (skiltet fra Sangefjellveien om man sykler motsatt vei) i stedet for mot Tullestølen. Stien jeg syklet er fullt syklebar hele veien. Selv måtte jeg av noen ganger pga manglende form og teknikk.
Bildet er fra toppen av Veslesang, sett mot Sangenuten og Hallingskarvet.
Ser bra ut den der, så den må testes ved anledning. Ikke det at jeg har noe med det men ser på bildet at du har et smalt styre uten rise....det blir lettere å sykle sti med et litt bredere og med litt rise
Bra innspill. Skaffet sykkelen i fjor og da var tanken at det kom til å bli mest grus. Men etter å ha prøvd meg på sti, så er det ikke tvil om hva som er morsomst. Må nok gjøre tilpasninger i forhold til dette. Nå blir stort sett all sykling på sti.
Stiene i området kan være ganske tekniske, men absolutt kjørbare for de med teknikken og gutsen i orden. Noen partier er relativt steinete, slik at det kan bli så som så med flyten. Andre strekker er forholdsvis lettkjørte.
Slik så det ut i fjor:
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
Ser jo ut som E6 det der, mulig å få noen eksakte referansepunkter for disse stiene(start, via og slutt feks)...takker på forhånd Sprett mulig du vet om disse tingene, men gir allikevel noen tips til endring i oppsettet ditt for å få max ut av stiene..... Low rise styre med litt backsweep (xc type) ikke for lang styrestem den bør også ha litt rise (spesielt hvis styrerørsvinkelen på ramma er spiss i utgpunktet.....ja den er det på scotten)....store dekk.....min 2.25...med litt seig blanding......gjerne slangeløst spesielt mye å hente på HT da du kan få mye suspension ut av dekket.......sko uten racingsåle.....gir mye bedre feste på stein og annet når du må av å skyve/bære......lavt trykk i gaffelen for max utnytting av vandring....sikkertr ikke noe nytt her men men
Jøsses... bilder av meg jo. Slikt er jo alltid koselig.
En del stein og vått til tider, men stort sett er det bare å tråkke på. Det er et virvar av stier som kan brukes, men enkelte av dem er vel best egnet for nedover enn oppover. Jeg kan sikkert smelle opp en GPS-logg fra tidligere lek og moro, da får man med seg partiene som bildene over kommer fra. Må bare finne den først.
--- Rolf
Re: Bergsjø og Reineskarvet
[Re: RBW]
#77885230/07/200920:50
Skal vi sedda. Dette ble jo ikke så bra som jeg hadde håpet, men vi prøver.
Kjører man veien opp så kommer det en diger parkeringsplass på høyre side etter at man er kommet opp alle bakkene. Rett etter den går det en bred sti/kjerrevei opp til høyre. N60 32.858 E8 27.949. Vreng opp der, via et par svært steinete bakker. Det er de samme som det er skiløyer i på vinteren. Følg på oppover. Etter diverse bakker og annet rask går et av en smal sti mot høyre, N60 32.335 E8 27.461. Følg denne så kommer man opp på Veslesanget og der er det jo et hav av muligheter.
Ser ut som om kartet til RBW dekker det meste av turen min. Jeg kom fra nordsiden av Sangenuten. På vei ned fra Veslesang kuttet jeg stien ned til Langtjørni (Veritashyttene, som tidligere nevnt). Parkering er nok best på den store parkeringsplassen på vestsiden av Sangefjellveien der RBW har sitt utgangspunkt.
Vedr. forbedringsforslagene dine, så har det meste stått på oppgraderingslisten min en stund. Men av og til trenger man et spark bak, så nå er styret byttet med et lowrise og med brattere stem. Har økt bredden noe, til 62cm (fra 60). Testet idag og det ga en bedre følelse. Må innrømme det. Takk for sparket, sanouka!
Har Crossmark 2,1 på sykkelen nå. Synes de har fungert bra, men det blir nok mer volum neste gang.
Hælla Thorgeir, er på ferie, men får vel tid til noen turer til oppi der før snøen kommer så da kan jeg sikkert ta med de elektroniske duppedittene dine......tar kontakt med sporten når det blir aktuelt. Skal teste stiene rundt Rødungen(Bergsjøorådet) og Bergsjøen for å kombinere disse med turen rundt Blomestølane og Skarvet.....blir forhåpentligvis en fiiiin langtur....rapport kommer
Tar opp en gammel tråd fra 2009. Har det "skjedd" noe i dette området de siste 10 årene? Tenker da på platået øst for Bergsjø og Rødungen. Finner ikke noe særlig spor, men ser det er en del stier på kartet. Noen som kjenner dette området, hvordan er stisyklingen her?