|
|
Tour de France-tråden!
|
Re: Tour de France-tråden!
[Re: ThB]
18/07/2009 22:26
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
....for deretter å slakke noe på farten, slik at flere lagkamerater kunne komme mellom. Et godt poeng det der.
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
[Re: Thomas NWS]
18/07/2009 22:46
|
perchr
Medlem
|
Medlem
I tillegg så synes jeg Cav holder en rett linje i spurten. Det er veibanen/gjerdene som gjør at Thor får litt trange arbeidsvilkår på siden der. Så jeg er vel en av de få som synes Cav burde få igjen poengene. Guttten har ikke tradisjon for å vingle mye i spurtene sine heller. Enig med deg der. Selv om jeg virkelig unner Thor poengene, så synes jeg utifra et objektiv standpunkt at det virker meget strengt å ta fra Cav poengene. Nå er ikke jeg noen ekspert på reglene i Tour de France, men jeg har helt klart sett mye heftigere spurter tidligere hvor det ikke har blitt reagert på samme måte av juryen. Vi får bare håpe dette ikke tar noen av glansen fra Thors evnt seier i kampen om den grønne trøyen til slutt. Heia Thor!
Åk hårdt
|
|
|
18/07/2009 22:53
|
Dan
More than words
|
More than words
I tillegg så synes jeg Cav holder en rett linje i spurten. Det er veibanen/gjerdene som gjør at Thor får litt trange arbeidsvilkår på siden der. Det holder ikke som argument. Å kjøre i en rett linje når kanten svinger er ikke det samme som å holde sitt spor. Cavendish skiftet spor, bevisst eller ubevisst og ble rettferdig disket.
|
|
|
[Re: Dan]
18/07/2009 23:17
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Det holder ikke som argument. Å kjøre i en rett linje når kanten svinger er ikke det samme som å holde sitt spor. Cavendish skiftet spor, bevisst eller ubevisst og ble rettferdig disket. Så hvis Cav da hadde fulgt banens form (svingt med kurven mao) kan vi vel anta at Thor hadde kjørt rett frem, kuttet svingen og tjent noen meter. Umoralsk eller smart kjørt av Thor i et slikt tilfelle?
|
|
|
19/07/2009 07:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Så hvis Cav da hadde fulgt banens form (svingt med kurven mao) kan vi vel anta at Thor hadde kjørt rett frem, kuttet svingen og tjent noen meter. Umoralsk eller smart kjørt av Thor i et slikt tilfelle? For det første så må det selvfølgelig være lov å skifte spor inn mot mållinjen. Ellers ville jo ikke hjelperyttere kunne flytte seg ut av veien eller en konkurrent kunne hive seg ut til siden for å begynne en forbikjøring. Det viktige er at man ikke umotivert skifter spor, noe Cavendish gjør her hvis man skal se strengt på det. Når det gjelder å tjene noen meter på å kutte svingen så er det ikke mer enn centimeter å tjene på det. Det er enkel matematikk. Hvis han tar et spor én meter lengre inn i svingen så tjener han 78,5 cm i en 90-graderssving. Siden denne svingen maks var 10 grader så er det snakk om 8,7 cm å tjene. Men selvfølgelig, noen ganger er det det som avgjør. 
|
|
|
19/07/2009 07:55
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Som gammel matematikklærer er jeg (ikke overraskende) helt enig i resonnementet ditt og gremmes over at jeg brukte meter i stedet for centimeter i eksemplet.
|
|
|
19/07/2009 09:10
|
Dan
More than words
|
More than words
|
|
|
19/07/2009 09:11
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Hushovden selv ble jo disket i en spurt for noen år siden. Da var det smalere vei etter "følgebilgaten" og når han holdt rett linje der så sperret han for en eller annen. Syns den disken var langt strengere enn gårsdagens. Helt fortjent disk av Cav.
|
|
|
[Re: frodegutt]
19/07/2009 16:00
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utrolig hvordan Contador "danset" opp stigningene... Noe annet en spurt i slak oppoverbakke 
|
|
|
[Re: SimonS]
19/07/2009 17:59
|
Ste323
Fersking
|
Fersking
Har noen en link til spurten mellom Cav og Hushovd? Then i could give my critical, and totally unbiased and non-patriotic opinion.  Disappointing if the fight between these two exciting riders is decided by a third party.
Beklager den daarlige norsken
|
|
|
[Re: Ste323]
19/07/2009 18:02
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
19/07/2009 19:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Etter å ha sett den videoen enda noen ganger så er det jo temmelig tydelig. Cavendish ser seg til høyre, ser Thor med sitt forhjul allerede i høyde med hans eget bakhjul og da beslutter han seg for å holde et rett spor inn mot gjerdet til tross for at han har god plass på sin venstre side. Hvis ikke det er en bevisst sperring så vet ikke jeg.
Det som er litt synd er at Hushovd rakk å klage, siden juryen allerede hadde sett saken og bestemt seg for disking. Hvis ikke Hushovd hadde sagt noe så ville Cavendish likevel ha blitt disket men Hushovd hadde slippet å få høre at han syter.
|
|
|
19/07/2009 19:27
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men Hushovd hadde slippet å få høre at han syter. Da hadde det sikkert vært noe annet folk hadde klaget på Hushovd for.  Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
19/07/2009 19:49
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
I dag trur jeg touren blei avgjort. Contador var helt konge siste kilometerne, Lance hadde ingen sjans til å henge med. Krysser fingrene for Alberto nå.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
19/07/2009 20:28
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Er vel flere enn Lance og Contador med :-) Men enig, Contador har stor sjanse for å ta hjem dette. Wiggins overrasker
|
|
|
[Re: NilsRegin]
19/07/2009 20:36
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
I dag trur jeg touren blei avgjort. Einig. Lance kan vel umogleg få lov til å angripe no? Og alle andre er nær 2 min. eller meir bak. Det er vel berre tekniske problem som kan stoppe Contador no.
Tor Hovland
|
|
|
[Re: kjull]
19/07/2009 20:39
|
mariusuv
Medlem
|
Medlem
Tja, om Wiggins overrasker så tittet du vel ikke så mye på Giroen... Joda, det gjorde du sikkert, men han kjørte sterkt der også, selv om det ikke var så utpreget bra som det han gjorde i dag og trolig/forhåpentlig kommer til å gjøre videre også. Han fulgte bra med i noen av de italienske bakkene så hvorfor skal han ikke få det til i franske og sveitsiske alper også. Dessuten er han et friskt pust og viser at mye er mulig.
-Marius
'The whole Universe is a large joke. Everything in the Universe are just subdivisions of this joke. So why take anything too serious.' - Zappa
|
|
|
[Re: torhovl]
19/07/2009 20:40
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag trur jeg touren blei avgjort. Einig. Lance kan vel umogleg få lov til å angripe no? Og alle andre er nær 2 min. eller meir bak. Det er vel berre tekniske problem som kan stoppe Contador no. Et skikkelig angrep uten å dra med seg konkurrenter må vel være greit? Husker du Schleck/Sastre i fjor? Når det er sagt, tror jeg ikke den muskelbamsen har noe å angripe med i motbakker.
|
|
|
[Re: SimonS]
19/07/2009 21:00
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Utrolig hvordan Contador "danset" opp stigningene... Noe annet en spurt i slak oppoverbakke Enig. Helt utrolig. Og når noe ser for godt ut til å være sant, er det ofte ikke sant. Contador har forsynt seg av kjemikaliekrukka. Jada, bare kom med uskyldig inntil det motsatte blablabla. Spanjakken er dopa, og dette er ikke morsomt lenger. Omtrent like dumt som å se Usain Bolt i OL-finalen. Når en setter sammen de åtte raskeste på jordkloden i ett felt, og de sju bakerste er noenlunde på ei linje med Usain 20 meter foran, joggende de siste 15 meterne, så stinker det omtrent like mye som når Contador rykker. sv deppa
|
|
|
[Re: torhovl]
19/07/2009 21:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I dag trur jeg touren blei avgjort. Einig. Lance kan vel umogleg få lov til å angripe no? Og alle andre er nær 2 min. eller meir bak. Det er vel berre tekniske problem som kan stoppe Contador no. Lance er ju også en og en halv minut efter Contador. Lance blev også fra kjørd av alle andre favoriter idag. Han tappade vel nære 50 sekunder på Andy Sleck idag. Så hvorfor er Lance fremdeles så viktig? Dagens etapp visade på det jeg har trott tidligare. Contador er helt klart best og kommer antagligen at vinne. Lance henger ikke med. Lance hade vel heller ikke visat noen betre sykling en mange av de andre innen dagens etapp? Han var med på det beste laget i lag tempoen og var heldig/taktisk bra på en sidevinds etapp.
|
|
|
[Re: svegar]
19/07/2009 21:28
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
Utrolig hvordan Contador "danset" opp stigningene... Noe annet en spurt i slak oppoverbakke Enig. Helt utrolig. Og når noe ser for godt ut til å være sant, er det ofte ikke sant. Contador har forsynt seg av kjemikaliekrukka. Jada, bare kom med uskyldig inntil det motsatte blablabla. Spanjakken er dopa, og dette er ikke morsomt lenger. Omtrent like dumt som å se Usain Bolt i OL-finalen. Når en setter sammen de åtte raskeste på jordkloden i ett felt, og de sju bakerste er noenlunde på ei linje med Usain 20 meter foran, joggende de siste 15 meterne, så stinker det omtrent like mye som når Contador rykker. sv deppa fra sportsscientists.com http://www.sportsscientists.com/2009/07/tour-2009-contador-takes-yellow.htmlFor the climb to the Verbier, the vertical climb is 652.5 m (8.7km x 7.5%). Therefore, Contador's climbing rate is an extra-ordinary 1,900 m per hour. I say "extra-ordinary" because this is the fastest climb in the history of the Tour de France, in terms of vertical climb rate. I have data, courtesy one of our readers (thank you Alexander) that tracks all the climbs in the last twenty years, and I I can tell you that the previous record for vertical ascension rate was Bjarne Riis at 1843m on Hautacam in 1996 (and we all know what powered Riis to that summit).
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
20/07/2009 01:02
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Det hjelper å ikke ha så mye fett å drasse på i fjellene. Wiggins ser seriøst ut som en krigsfange. Han må ha lavere fettprosent en 4%.   Legg merke til vekta til topp 5 i dag. CONTADOR Alberto 62kg SCHLECK Andy 67kg NIBALI Vincenzo 64kg SCHLECK Frank 67kg WIGGINS Bradley 77kg (garantert feil når du ser på bildene. Virker som man må veie under 70kg for å henge med i fjellene.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Trond Vidar]
20/07/2009 01:33
|
Ste323
Fersking
|
Fersking
Takk for linken silda Not only saying this because i'm a brit, but.. Det er helt tydelig at Cav gjørt ikke noe galt under spurten. Det var barrieren som svingt inn i banen. Det ser ut som Cav så rundt seg og merket til at Hushovd ligget på bakhjulet hans og derfor begynte han å skikkelig spurte. Og som Cav selv forklart i juni http://www.youtube.com/watch?v=eO82YDt94Zw&feature=fvsr en må fokus 100% på spurten, har ikke tanke om 'self-awareness' en gang. At Team Columbia sørget for at Hushovd ligget til siden av feltet og mot barrieren er en del av spillet. Men laget og Cav kunne ikke forutse at barrieren, like før målet, skulle svinge en meter inn i banen. Det var en urettferdig og, kanskje, anglofobisk tolking av situasjonen av juryen imho.
Beklager den daarlige norsken
|
|
|
20/07/2009 03:47
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Enig. Helt utrolig. Og når noe ser for godt ut til å være sant, er det ofte ikke sant. Contador har forsynt seg av kjemikaliekrukka.
Jada, bare kom med uskyldig inntil det motsatte blablabla. Spanjakken er dopa, og dette er ikke morsomt lenger. Omtrent like dumt som å se Usain Bolt i OL-finalen. Når en setter sammen de åtte raskeste på jordkloden i ett felt, og de sju bakerste er noenlunde på ei linje med Usain 20 meter foran, joggende de siste 15 meterne, så stinker det omtrent like mye som når Contador rykker.
sv deppa
Den der syns jeg er for drøy, altså... Ikke veit jeg om han er dopa, men hvis Contador er, kan vel alle de andre også være. Nei, vi får glede oss over store idrettsprestasjoner enten på friidrettsbanen eller i fjellene helt til heltene eventuelt blir tatt for påstanden du kommer med.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: Ste323]
20/07/2009 05:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er helt tydelig at Cav gjørt ikke noe galt under spurten. Det var barrieren som svingt inn i banen. Han ser at Hushovd ligger på siden av ham, han ser at barrieren går inn slik at veien i praksis er en sving, likevel synes du det er greit at han presser Thor inn mot gjerdet ved å holde en rett linje? Jeg skjønner ikke logikken i dette maset fra Cavendish-forsvarerne at "det var gjerdet sin skyld". Når det gjelder det å være 100% fokusert på spurten så kan det muligens være en forklaring til hvorfor han gjør som han gjør, men han blir straffet for handlingen, ikke tanken bak handlingen. Det blir litt som om politiet skulle si "vi glemmer denne boten, siden grunnen til at du kjørte 40 for fort var at du var så fokusert på forbikjøringen du drev med".
|
|
|
20/07/2009 05:36
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Utrolig hvordan Contador "danset" opp stigningene... Noe annet en spurt i slak oppoverbakke Enig. Helt utrolig. Og når noe ser for godt ut til å være sant, er det ofte ikke sant. Contador har forsynt seg av kjemikaliekrukka. Jada, bare kom med uskyldig inntil det motsatte blablabla. Spanjakken er dopa, og dette er ikke morsomt lenger. Omtrent like dumt som å se Usain Bolt i OL-finalen. Når en setter sammen de åtte raskeste på jordkloden i ett felt, og de sju bakerste er noenlunde på ei linje med Usain 20 meter foran, joggende de siste 15 meterne, så stinker det omtrent like mye som når Contador rykker. sv deppa kanskje, kanskje ikke. Kanskje det er fler som er dopa? Mot normalt, har det ikke vært påstander om doping så langt Kanskje dopingjegerne har tatt seg ferie eller kanskje det kommer avsløringer senere...
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
20/07/2009 05:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enig. Helt utrolig. Og når noe ser for godt ut til å være sant, er det ofte ikke sant. Contador har forsynt seg av kjemikaliekrukka.
Jada, bare kom med uskyldig inntil det motsatte blablabla. Spanjakken er dopa, og dette er ikke morsomt lenger. Omtrent like dumt som å se Usain Bolt i OL-finalen. Når en setter sammen de åtte raskeste på jordkloden i ett felt, og de sju bakerste er noenlunde på ei linje med Usain 20 meter foran, joggende de siste 15 meterne, så stinker det omtrent like mye som når Contador rykker.
sv deppa Mulig han er dopet, men jeg synes begrunnelsen din er latterlig. Skal man argumentere slik kan man nesten bestandig mene at en er dopet; den som vinner er dopet fordi han er bedre enn de andre.
|
|
|
20/07/2009 06:21
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ser ikke helt hvordan det er for godt til å være sant.
Hvem av de andre burde hengt med for at etappeseieren skulle vært mer "fortrolig"?
|
|
|
[Re: EgilS]
20/07/2009 06:24
|
Trond Vidar
|
Enig med deg Egil, selv om jeg tviler på om Contador er ren gitt hans fortid med relasjoner til Operasjon Puerto og en del urene lag.
Uansett, dagens rykk og solokjøring var helt rått å se på. Han har en fantastisk rytme og lek på sykkelen som ingen kan matche. Alle disse gutta gjennomfører helt ekstreme utfordringer, og jeg må si at jeg følte med hjelperytterne om virkelig ga jernet inn i bakken i dag. Cancellara som hadde ligget i brudd hele dagen tok i et monsterdrag for shleckbrødrene som knuste han helt, jeg vet ikke om dere så Cancellara etterpå men han tråkka nesten bakover da han var ferdig - og da var det allikevel nesten en mil til toppen. Herlig!
|
|
|
|
|