Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 24 1 2 7 8 9 10 11 23 24

Tour de France-tråden!

Re: Tour de France-tråden! [Re: kjull] #770359 15/07/2009 15:34
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Ser ut som Cervelo-laget ikke satser en kalori på at Thor skal ta spurtseire. Hva driver de med? - Legger og sparer krefter til å hjelpe Sastre i fjellene??

Re: Tour de France-tråden! [Re: ØyNe] #770377 15/07/2009 16:45
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Må være herlig for å Thor å få så mye hjelp-NOT.
Cavendish valgte vel helt bevisst å ligge litt bak i dag, hadde han trukket opp Thor så hadde Thor vunnet. Samtidig tror jeg oksen fra grimstad ønsket å utfordre litt før i dag, i et forsøk på å ta initiativet fra Cav.

I told u so!
Re: Tour de France-tråden! [Re: ElGordo] #770482 15/07/2009 20:41
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg reposter det jeg skrev den 1/7-09.

"Thor i form? Da må han i det minste jobbe noe med taktikken. Hvor mange ganger tok han opptrekket for Cavendish i Sveits rundt......
Nei Feite-Thor er nok best når det går litt slakt opp mot målgang - ut over det skal det mye til for at han vinner.

Lagarbeidet Columbia viste frem under Giroen er nok ikke noe dårligere nå, selv om Edvald ikke er med.

Tror nok også Freire er en mann som kommer til å slå Hushovd flere ganger."

Mine bange anelser har dessverre slått til. Det triste er at det virker som om Cervelo ikke gjør leksene sine. Det er en fullstendige skandale at de nå innrømmer at de ikke kjente til hvor bratt bakken opp mot målgang i dag egentlig var. Columbia har gode gamle Zabel til å gjøre dette. Skal man vinne må man nesten gjøre litt grundig forarbeid. I tillegg har Feite-Thor bommet på inngangen til en sving på to etapper nå slik at han har måttet dekke inn en luke på egen hånd. Kjøre på for tungt gir taler for seg selv - klønete. Oksen vår bør nok lære seg å telle til mer enn ti :-)

-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
Re: Tour de France-tråden! [Re: Thomas NWS] #770490 15/07/2009 20:46
olechr Offline
More than words
More than words
Å kalle han feite thor blir rimelig dustete.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tour de France-tråden! [Re: olechr] #770496 15/07/2009 20:55
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olechr

Nei du sier ikke det gitt ;-)

Men i ren vekt så har "Tjukken" ca 11 til 12 kg mer å dra på enn Cav og slikt betyr jo noe.

Re: Tour de France-tråden! [Re: Thomas NWS] #770514 15/07/2009 21:11
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er jo direkte latterlig! Dumolin og Txrruka bør jo vinne alle etappene de da?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Tour de France-tråden! [Re: Thomas NWS] #770517 15/07/2009 21:14
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Silda

Men i ren vekt så har "Tjukken" ca 11 til 12 kg mer å dra på enn Cav og slikt betyr jo noe.

Tja, om det er dødvekt det er snakk om så spiller jo slikt en viss rolle.

Det som er betydelig verre er at Thor ble overrasket over hvor bratt den siste bakken inn mot mål var ... det er jo intet mindre enn et prov på ufattelig dårlige forberedelser.

Nå kan man jo diskutere hvisomatt og dersom til man blir blå, men det førte visstnok til at Thor gikk inn i bakken på for tungt gir. Om han hadde slått Cav på 53-13 eller 14(som Cavendish sa at han kjørte på)blir jo et helt annet spørsmål, men det er jo av mer akademisk interesse så lenge Thor og Cervelo klarer å forberede seg så utrolig dårlig til etappen(e).

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tour de France-tråden! [Re: gare] #770524 15/07/2009 21:19
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg synes egentlig det hele er såre enkelt. Cavendish er et hav raskere enn alle de andre, og det eneste som kan slippe andre først over mållinjen er avslutninger som har så harde innganger at Cav selv må jobbe for å i det hele tatt komme frem dit.

Håper inderlig ikke at Hushovd begynner å spurte mot Cav i mellomsprintene - da taper han så det synger. Skal han ta poeng der, må han gjøre som for noen dager siden - kjøre seg frem i et brudd og renske poengbordet.

Re: Tour de France-tråden! [Re: Hæ?] #770530 15/07/2009 21:23
Thomas NWS Offline
Ringrev
Ringrev
He he - rasende festlig at det er uttrykket "Feite Thor" dere henger dere opp i.

Til de av dere som leser akkurat det de vil lese vil jeg poengtere at hverken kroppsfasong eller vekt har blitt brukt mot Hushovd i mitt innlegg som en årsak til at han ikke lykkes.

Jeg vil derfor presentere mine hovedpoenger i klartekst uten flåsete klengenavn som skyggelegger det hele;

- dårlige taktiske valg
- dårlig lagsamarbeid
- dårlige forberedelser (jfr jobben Zabel gjør for Columbia)
- Thor har klønet det til to ganger for seg i høyresvinger
- Thor har brukt for tungt gir

Summen av dette gir ikke nok poeng i TdF for å vinne den grønne trøyen.

Se - ikke et ord om kropp der ;-)

Re: Tour de France-tråden! [Re: Thomas NWS] #770534 15/07/2009 21:26
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg vil derfor presentere mine hovedpoenger i klartekst uten flåsete klengenavn (...)

Takk. Kanskje du skal gjøre det hver gang? Da blir du tatt uendelig mye mer seriøst av mottaker også. ICON_SMILE

Re: Tour de France-tråden! [Re: Hæ?] #770633 16/07/2009 07:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er jo mye tøffere å slenge dritt om en av Norges aller beste idrettsutøvere enn å være saklig og klar.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tour de France-tråden! [Re: Hæ?] #770636 16/07/2009 07:49
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Da vi så dette under oppsummeringen i går kveld, sa selv kona, som er uttalt sykkel-u-interessert, "det virker som om han alltid har noe annet eller noen andre å skylde på enn seg selv".

Når det er sagt, så kan det jo nå virke som at den eneste muligheten han har for å ta den grønne, er om Cav ikke kommer seg til Paris (som er hovedmålet). Eller dropper trøya for å klare å komme seg til mål dersom han tar ut for mye på alle disse etappeseierene.

Dette kan jo faktisk bli litt spennende alikevel. Ja, også har vi det med den gule blusen også da. Men, den får de andre krangle om (og var det ikke en med noen prikker på og?).

'...once more, and more intensity!'
Re: Tour de France-tråden! [Re: Juffe] #770647 16/07/2009 08:09
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
For meg ser det ut til at massespurt er en lagidrett, og uten et kobbel av opptrekkere har ikke Thor en sjanse. Selv om han prøver å holde bakhjulet til Cav., er det noe helt annet enn å ligge bak en dedikert opptrekker (eler 5) fra eget lag. Det er kjempesynd nå når han har vist kjempeform dag etter dag. Men ny dag, nye muligheter!

Re: Tour de France-tråden! [Re: Juffe] #770649 16/07/2009 08:11
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Pondus
Da vi så dette under oppsummeringen i går kveld, sa selv kona, som er uttalt sykkel-u-interessert, "det virker som om han alltid har noe annet eller noen andre å skylde på enn seg selv".

Når det er sagt, så kan det jo nå virke som at den eneste muligheten han har for å ta den grønne, er om Cav ikke kommer seg til Paris (som er hovedmålet). Eller dropper trøya for å klare å komme seg til mål dersom han tar ut for mye på alle disse etappeseierene.

Dette kan jo faktisk bli litt spennende alikevel. Ja, også har vi det med den gule blusen også da. Men, den får de andre krangle om (og var det ikke en med noen prikker på og?).

Tror det er lagets prioriteringer som er hovedproblemet, men han kan jo ikke stå og drite ut arbeidsgiveren på internasjonalt TV ... derfor finner han på andre forklaringer.

Re: Tour de France-tråden! [Re: ØyNe] #770653 16/07/2009 08:25
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Cav hadde nok vunnet fra Thors bakhjul med et Cervelo-tog i mange av tilfellene også...

Re: Tour de France-tråden! [Re: kjerts] #770656 16/07/2009 08:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Men Thor er i hvertfall med, nesten hver gang.

Hvor er Boonen, Pozzato og de andre hypa spurterne?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tour de France-tråden! [Re: sykkeloyvind] #770659 16/07/2009 08:32
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Thor gjør en kjempeinnsats. Og han har blitt uendelig mye bedre til å forklare seg i stedet for å bortforklare seg. Han innrømmer jo glatt at Cavendish er raskere. Ferdig med den. Men han gir ikke opp poengtrøya likevel. Flott - så får vi litt TV-underholdning.

Når Thor får en mikrofon stukket ned i halsen 15 sekunder etter en spurt er det adrenalinet som snakker, ikke fornuften. Å skulle stå der og innrømme for deg selv at DU ikke er god nok er ikke psykisk heldig. Da forteller du jo deg selv at du like godt kan gi opp. Og det skal man jo ikke. At man da finner forklaringer (ikke BORTforklaringer), er vel logisk. Når Hushovd blir intervjuet i forkant av etappene og i lengre tidsrom etter målgang synes jeg han har oppvist fantastisk sportsånd og en passe posjon selvtillit. Og en dugelig dose realisme! Håper han fortsetter slik.

Lykke til videre, Thor. ICON_SMILE

Re: Tour de France-tråden! [Re: sykkeloyvind] #770661 16/07/2009 08:35
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: sykkeloyvind
Det er jo mye tøffere å slenge dritt om en av Norges aller beste idrettsutøvere enn å være saklig og klar.

Er det mulig å få til begge deler, "sende saklig dritt" eller er all dritt usaklig?

De aller fleste her inne er vel enig om at Thor er en rå spurter. Men mye tyder på at Cavendish faktisk er hakket råere selv om en tar i betraktning hans oppofrende lagkamerater.
Problemet er vel at det ikke er mulig å få til en "rettferdig" konkuranse all den tid Cervêlo ikke ser ut til å ha hverken lyst eller ferdigheter nok til å hjelpe Thor helt inn.

Konklusjonen på spurten i går var vel at Thor begikk flere personlige tekniske feil. Han valgte blant annet for tungt gir og han sier selv at han ble for feig.
Det tunge giret skyldes feilinformasjon fra lagledelsen?
At det er mulig i en slik prestisjetung idrett og på et slikt nivå er for meg en gåte.

Nå er det nå en gang sånn at de som mislykkes alltid vil finne forklaringer på fadesen og at den som lykkes alltid vil komme opp med årsaker til suksessen.
Da er det i grunnen ikke rart at mange av oss opplever at vi blir pepret med bortforklaringer fra Hushovd, teamet og TV2 folka.

Hushovd har etter min mening gjort en god Tour tatt i betraktning alle forhold rundt motstandere og laget han sykler for.
Jeg mener at mye av årsaken til drittslengingen rundt Thor ligger i de uforholdsmessig store kravene og forventningen som legges på hans skuldre.
Han stiller egentlig med ett stort handikap til hver eneste spurt i forhold til Cavendish. Men det resulterer bare i bortforklaringer i ettertid i stedet for saklig informasjon på forhånd. Saklig informasjon på forhånd vil sansynligvis være dårlig TV og minske seertallene.

Kampen om trøye er selvfølgelig ikke tapt, mye kan skje, men hvis tendensen fortsetter så vil trøya tilfalle en liten, men stor idrettsmann fra Isle of man.
Det er dumt å håpe på at andre skal mislykkes, men et av håpene til Hushovd kan ligge i at Sastre mislykkes i fjelletappene slik at de må ofre seg 100% for Thor resten av Touren.

På Champsen vil uansett Touren være over for Sastre så da vil både Thor og Cav stille likt, eller vil de det?

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Tour de France-tråden! [Re: sykkeloyvind] #770668 16/07/2009 08:44
Kjeserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sykkeloyvind
Men Thor er i hvertfall med, nesten hver gang.

Hvor er Boonen, Pozzato og de andre hypa spurterne?

Tar jeg ikke helt feil så er det Boonen og Pozzato du ser her:

De er ihvertfall ikke i teten av feltet.

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
Re: Tour de France-tråden! [Re: Thomas NWS] #770671 16/07/2009 08:50
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O

Jeg tror du skal lete lenge etter idrettsutøvere som er like sterke og med så lav fettprosent som Thor Hushovd. At Thor er stor og sterk gir han flere muligheter i løp som Paris-Rubaix, Rhonde van Vlaanderen og diverse tempoetapper/prologer. Jeg tror ikke han hadde vært noe bedre eller raskere med 10-12kg mindre.

Re: Tour de France-tråden! [Re: ohels] #770675 16/07/2009 08:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Thor er heller ikke en 100% spurter på samme måte som Cav eller Petacchi. Han er også forholdsvis brukbar i bakkene og en god klassikerrytter.

Re: Tour de France-tråden! [Re: ohels] #770678 16/07/2009 09:00
I
Iniesta Offline
Fersking
Fersking
I
Det er såre enkelt. Cavendish kjører på et rent spurtlag, mens Thor kjører på et lag som er sammensatt med noen opptrekkere til Thor og resten skal hjelpe Sastre.
Hvorfor gjør Cervelo det?
Nr1: Cavendish er den beste sprinteren i verden og Thor kan normalt ikke måle seg. Thor vinner ikke den grønne trøya hvert år og kan heller ikke forventes å gjøre det da han er en av mange gode sprintere. I noen ritt tidligere i sesongen har Thor hatt et helt dedikert lag satt opp for han og det har gjort det lettere å vinne, men å satse alt på Thor i Tour de France ville vært gambling på alt for høyt nivå. Så synes vi skal være fornøyd om han blir nr 2 og kanskje kan vinne en etappe til om han har litt tur.
Nr2. Sammenlagttrøya (gult) har mye høyere status enn den grønne. Når Cervelo har fjorårsvinneren av den gule trøya på laget sier det seg selv at han er pri nr. 1, derfor mindre hjelp til Thor. Selv om Sastre nok ikke vil ta den gule trøya i år eller trolig ikke engang komme på podiet gir han mye publisitet rundt laget i form av å være fjorårsvinner. Dessuten kan han vinne en fjelletappe som jeg personlig synes er mye større prestasjon enn å vinne en spurt ICON_TONGUE
3. Så slutt å klag på Thor og Cervelo :-) De gjør det helt greit ICON_TONGUE

Re: Tour de France-tråden! [Re: Thomas NWS] #770679 16/07/2009 09:01
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C

- dårlige taktiske valg
- dårlig lagsamarbeid
- dårlige forberedelser (jfr jobben Zabel gjør for Columbia)
- Thor har klønet det til to ganger for seg i høyresvinger
- Thor har brukt for tungt gir

Allikevel har han altså kjørt i grønt i år, opptil flere dager til og med, så helt katastrofalt kan det jo ikke være ?

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at starten av TdF for Thor har vært langt over mine forventninger. Og det selv om Haussler er helt vekk, og Lancaster heller ikke kjørt så godt som han kan.

Thor har vært med i stort sett hver eneste massespurt, og presset Cavendish. Uttalelsene til Cavendish om Hushovd, viser jo at han frykter (i den graden den mannen "frykter" noe som helst på en sykkel) og respekterer Thor.

Thor sier jo selv at Cavendish er hurtigere. Ferdig biff. MEN, han sier han er sterkere enn Cavendish. Og de spurtene som da går oppover, vil han ha en større sjanse til å slå Cav. Og som tidligere nevnt her, hvor er de andre sprinterne ? Quickstep har jo så langt vært en skygge av seg selv. Freire ble slått av Thor på en etappe du kan være helt sikker på var viktig for den trippelte verdensmester å vinne på "hjemmebane".

Uansett blir fortsettelsen spennende. Jeg gleder meg, og håper på at "mitt" lag SaxoBank har noen geniale, taktiske trekk liggende for å ta den gule trøya i Paris, selv uten en annen, fantastisk, norsk idrettsmann ICON_SMILE

Re: Tour de France-tråden! [Re: DagRS] #770686 16/07/2009 09:09
U
Unparalleled Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Thor Hushovd har i norge fått et rykte om både sytete og selvgod. Det siste gidder jeg ikke henge meg opp i en gang, da et sånt ry i norge kommer lettere en ei kvise i en tennårings panne. Men det første, som til dels også gjennspeiles i denne tråden treffer meg midt i forbannapunktet. Når du sykler en fjelletappe i tour de frace, som robbie mcewen ikke klarer tidslimiten på, med bihulebetennelse og forklarer det nøtern og greit i intervjuet etterpå syter man ikke. Det er også tilfelle i de fleste andre situasjoner han har blit oppfattet som sytete i media. Han forklarer hva som er galt, når han blir spurt om det, også sitter soffafolket her hjemme og er foranna fordi en nordmann ikke vant spurten. Dermed kommer barnslige påstander om syting alt for lett. Hvis han driter seg ut, bomgirer eller feilplasserer seg så er han heller ikke redd for i innrømme det, også dette blir refferert til som syting av enkelte individer.
Det jeg har bitt meg merke til i årets tour de france er at han skryter uhemmet av lagkameratene de gangene han får litt hjelp, og nevner ingenting de gangene hjelpen er totat fraværende. I går var resten av cervelolagets innsats en stor skam, og noe av det dårligste jeg har sett av noe lag gjennom de siste års tour de france. Haussler bør være fullstendig ute av form, hvis ikke er det nok ikke mange lag som vil overta han.

Jeg skulle også ønske folk forstod hvor vannvittig sterk syklist Thor er. Dette kommer i mye sterkere grad til utrykk i klassikerene som desverre alt for få nordmenn får med seg. I disse rittene foregår en utskillelsesprosess igjennom hele rittet hvor på slutten kun de sterkeste står igjen. Thor er med i finalen i disse rittene gang på gang, og det er en enorm prestasjon hver gang. Når man tenker på hvor mye større sykkelsporten er enn for eksempel langrennsporten er det å være en av verdens aller aller sterkeste syklist en prestasjon mange av oss her hjemme på berget ikke klarer å fatte betydningen av.

Jeg vil også oppfordre folk til å se flere av de spurtene hvor Cav har vunnet omigjen og legge merke til hvor sinnsykt overlegen Thor er i forhold til andre sterke navn som Ferrar og Chiolek. Benatti og Boonen klarer jo ikke komme i poisjon en gang. Cav er helt rå, ingen tvil om det, men rett bak han kommer en nordmann uten lag som distanserer resten av verdenseliten med flere sykkellengder. Men det er nå en gang vinneren som blir husket i sykkelsporten. Og det er helt greit, men man skal passe seg for å kritisere 2.plassen av den grunn.

Re: Tour de France-tråden! [Re: Unparalleled] #770695 16/07/2009 09:16
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
+1

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Tour de France-tråden! [Re: Trond Vidar] #770729 16/07/2009 10:28
olechr Offline
More than words
More than words
Blir spennede å se idag. Thor virker veldig sterk i år. Men syntes det er rart et så stort lag ikke har noen til å kjøre igjennom løypa på morgenen. Spør de så kan jeg ta på meg den oppgavenen neste år jeg as, blir ikke dyrt en gang;-)

Heia Thor!!!

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Tour de France-tråden! [Re: Unparalleled] #770754 16/07/2009 10:49
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Glimrende!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Tour de France-tråden! [Re: Hæ?] #770823 16/07/2009 12:21
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Hæ?
Håper inderlig ikke at Hushovd begynner å spurte mot Cav i mellomsprintene - da taper han så det synger. Skal han ta poeng der, må han gjøre som for noen dager siden - kjøre seg frem i et brudd og renske poengbordet.

Så mye for å håpe. Da gav vel Hushovd Cav 2 poeng, gjorde han ikke?

Re: Tour de France-tråden! [Re: Hæ?] #770828 16/07/2009 12:29
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
The break includes Lefevre, Calzati and Pellizotti, as well as Markus Fothen (Milram) and Egoi Martinez from Euskaltel. Behind them, even the GC riders get going, with Andy Schleck (Saxo Bank), Cadel Evans (Silence) and Levi Leipheimer (Astana) countering.

Hadde vært fint om Andy og Cadel kom nærmere i sammendraget.

Edit: Glem det. Nytt brudd ser ut til å være satt.

Re: Tour de France-tråden! [Re: kjerts] #770836 16/07/2009 12:47
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
http://www.vg.no/sport/sykkel/tour-de-france/2009/artikkel.php?artid=568790

Næmmen se det. Ikke engang Thor sin feil at han bommet på utvekslingen. Mulig det kostet litt mye å tette den lille luka han ga rett før spurten, men Tyler Farrar slo jo Cavendish med en sykkellengde i spurten så dette kunne Thor ha vunnet

Instagram: @oivindbjerkseth
Side 9 av 24 1 2 7 8 9 10 11 23 24

Moderator  support, Valentino