|
|
Bruk hjelm - Alltid
|
Bruk hjelm - Alltid
24/06/2009 20:11
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
På veg hjem igjen i går, så la jeg merke til en person som syntes å ha lagt seg ned på asfalten ved siden av sykkelen sin.
Naturlig nok, så stanset jeg og kom meg over til den siden av vegen der vedkommende lå. Det viste seg å være en dame i 50-årene som hadde gått rett på huet i asfalten. Hun hadde hjelm, men den stod for langt bak på hodet til å beskytte panna.
Dermed endte hun med stort blødende sår i panna, en nese som hadde fått sterk medfart og en del sår på haka. I tillegg til knuste briller så vidt jeg forstod. Etter en samtale mellom meg og 113 med diverse kontroll-spørsmål, så fikk hun reise videre med beskjed om å oppsøke legevakta for rensing av sårene som så ut til å inneholde mye skit.
Det mest utrolige var at hun falt under 10 meter fra jobben sin, i det hun var i ferd med å kjøre ned fra fortauet og ut på vegen (med lav skråkant på fortauet).
Moralen er at du vel så gjerne kan tryne i oppkjørselen din, som i den mest knotete kneika. Og da gjelder det å ha hjelmen på, og ikke minst at hjelmen sitter riktig.
Rolf
|
|
|
Re: Bruk hjelm - Alltid
[Re: Rolf]
24/06/2009 20:16
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Istemmes. Ser altfor mange som har hjelmen for høyt oppe på hodet/pannen. Og for et par uker siden så jeg far og sønn, begge med hjelm som man jo skal ha og blir sett rart på hvis man ikke har, men BEGGE hadde remene under hengende løst under haken - dvs ikke festet. Snakker om falsk trygghet og gjør det jo faktisk verre. Holder større fart og tror hjelmen vil hjelpe hvis det skjer noe.
|
|
|
[Re: thomasengen]
24/06/2009 20:23
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bruker ikke alltid hjelm. Jeg forbeholder meg retten til vind i håret. Det har en pris og det er å kjøre svært defensivt, men det er mye mindre klamt og stressende enn for mange andre.
|
|
|
[Re: janeb]
24/06/2009 20:50
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Jeg bruker alltid hjelm når jeg ferdes på vei, men dersom jeg skal trille ned til puben for å ta en øl, så tar forfengligheten overhånd.
Det er en kalkulert risiko, litt som at jeg velger å sykle langs vei kontra omveien sykkelveien medfører når jeg har det travelt til jobb.
|
|
|
[Re: Rønnern]
24/06/2009 20:54
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Hair perfect comment... 8)
|
|
|
25/06/2009 08:58
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker ikke alltid hjelm. Jeg forbeholder meg retten til vind i håret. Det har en pris og det er å kjøre svært defensivt, men det er mye mindre klamt og stressende enn for mange andre. Hvordan vet du at dine medtrafikanter også kjører defensivt rundt deg ? Jeg kjører alltid med hjelm, uansett. Bedre å se dum ut, enn å bli det 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
25/06/2009 09:08
|
goiddebæh
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener det er egoistisk å ikke bruke hjelm. Det er vi, dine medsyklister, som må ta rede på deg når ulykken er ute... I tillegg, et gammelt argument, men dog like viktig, er at foreldre som forventer at barna bruker hjelm, må jammen se til å bruke det selv også!
|
|
|
25/06/2009 09:11
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bruker ikke alltid hjelm. Jeg forbeholder meg retten til vind i håret. Det har en pris og det er å kjøre svært defensivt, men det er mye mindre klamt og stressende enn for mange andre. Hvordan vet du at dine medtrafikanter også kjører defensivt rundt deg ? Jeg kjører alltid med hjelm, uansett. Bedre å se dum ut, enn å bli det Jeg vet ikke om medtrafikantene kjører defensivt. Derfor gjør jeg det... Jeg har opplevet min porsjon av bornerte syklister som aldri slutter å forundre...
|
|
|
[Re: goiddebæh]
25/06/2009 09:13
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Å bruke defensiv kjørestil som erstatning for sikkerheten en hjelm gir vitner i beste fall om en total forglemmelse av at det finnes andre i trafikken også. Det hjelper da fint lite hvor defensiv en er hvis en liten jente på vei ned på Mix-kiosken løper ut i veien og inn i sida di. Å velte i 5 km/t kan være like fatalt som å velte i 50 km/t. Særlig hvis man i 5 km/t kjører uten hjelm, og en fortauskant stikker opp ...
Bruk hjelm. Alltid!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
25/06/2009 09:17
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har opplevet min porsjon av bornerte syklister som aldri slutter å forundre... For det første skulle en jo tro at dette ville medføre bruk av hjelm. For det andre finnes det jo andre trafikanter enn medsyklister man kan frykte i trafikken.
|
|
|
25/06/2009 09:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
Bedre å se dum ut, enn å bli det Hvis man da ikke allerede er det. 
|
|
|
[Re: EgilS]
25/06/2009 09:32
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hvis man først ER det, kan man jo like gjerne bruke hjelm i alle situasjoner. Det er farlig å gå i marka med alle disse kreisie syklistene, vøtt! 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
25/06/2009 09:35
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Eg brukar ikkje hjelm til butikken og sånn.
For meg er det slik at, på slett underlag (asfalt/grus), vil hjelmen hindre meg når eg tar perfekte judoruller ved eventuelle fall, då vinkelen mellom nakke/hode og underlag vil bli veldig uheldig
For folk flest, som ikkje har den lange judofalltreninga som eg har, vil det vere fordelaktig å bruke hjelm. Alltid.
|
|
|
[Re: Arnebv]
25/06/2009 09:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
...vil hjelmen hindre meg når eg tar perfekte judoruller ved eventuelle fall, då vinkelen mellom nakke/hode og underlag vil bli veldig uheldig Fungerer det på bilpanser også?
|
|
|
25/06/2009 09:40
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Eg brukar ikkje hjelm til butikken og sånn.
For meg er det slik at, på slett underlag (asfalt/grus), vil hjelmen hindre meg når eg tar perfekte judoruller ved eventuelle fall, då vinkelen mellom nakke/hode og underlag vil bli veldig uheldig
For folk flest, som ikkje har den lange judofalltreninga som eg har, vil det vere fordelaktig å bruke hjelm. Alltid. oooh, et fint tilbakeblikk der... :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
25/06/2009 09:40
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
Sjølvsagt. Fungerer på alt mogleg.
|
|
|
25/06/2009 09:44
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Bedre å se dum ut, enn å bli det Hvis man da ikke allerede er det. Uten å utdype det jeg har lest fra andre tråder, tror jeg du er inne på noe her 
|
|
|
25/06/2009 09:45
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Sjølvsagt. Fungerer på alt mogleg. Også sidelengs ? Du foretar en kontrollert velt til venstre, mens du med ferm stemme roper "Jeg faller! Jeg faller" for så å judorulle til siden ?
|
|
|
25/06/2009 09:48
|
Rolf
OP
Veteran
|
OP
Veteran
For folk flest, som ikkje har den lange judofalltreninga som eg har, vil det vere fordelaktig å bruke hjelm. Alltid.
Hjelmløs. Du er tilbake  Damen det var snakk om i første post her, hadde nok fart tilnærmet null når hun gikk på snørra (bokstavelig talt). Og hun så heller ikke ut til å være av den uforsiktige typen. (ref ymse andre postinger lenger opp) Rolf
|
|
|
[Re: Hæ?]
25/06/2009 10:27
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Å bruke defensiv kjørestil som erstatning for sikkerheten en hjelm gir vitner i beste fall om en total forglemmelse av at det finnes andre i trafikken også. Det hjelper da fint lite hvor defensiv en er hvis en liten jente på vei ned på Mix-kiosken løper ut i veien og inn i sida di. Å velte i 5 km/t kan være like fatalt som å velte i 50 km/t. Særlig hvis man i 5 km/t kjører uten hjelm, og en fortauskant stikker opp ...
Bruk hjelm. Alltid! Hvis man ALLTID må bruke hjelm når man sykler, uansett lav fart og defensiv sykkelstil, bør man ikke da alltid gå med hjelm når det er glatt? Er ikke faren for å "velte" i 5 km/t og slå hodet mot noe hardt minst like høy? Hva med ekstremsporten langrenn, hvordan i alle dager folk tør å suse av gårde i så høy fart med masse uberegnelige folk i nærheten, med avstikker inn i skogen som eneste fluktmulighet hvis et lite barn springer ut foran deg, det fatter jeg ikke. Ta på hjelmen ved fødsel, bytt ved behov, og la den sitte på til graven. Det er det eneste sikre.  Poenget mitt er at det finnes mange situasjoner der hjelm vil redusere risiko hvor det i dag er fullt sosialt akseptert å ikke bruke det, man er en raring om man bruker det. Da synes jeg det bør være en viss takhøyde for at noen velger å ikke bruke hjelm i sykkelsituasjoner som er av (etter min mening tilsvarende) lav risiko. Hæ?: innlegget ble et svar til deg fordi du hadde det mest siterbare innlegget.
Redigert av Arne_And; 25/06/2009 10:28.
|
|
|
[Re: Arne_And]
25/06/2009 11:09
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Da synes jeg det bør være en viss takhøyde for at noen velger å ikke bruke hjelm i sykkelsituasjoner som er av (etter min mening tilsvarende) lav risiko. Hva slags situasjoner kan dette være ? Jeg tror da det er takhøyde for at noen velger å ikke bruke hjelm. Personlig kan jeg ikke forstå hvorfor noen velger å ta det jeg mener er en sjanse, helt uavhengig av hvor defensivt/forsiktig man selv mener man er. Sammenlikningen din med ski forstår jeg ikke. Går man på langrenn er det vel ikke så ofte det plutselig hopper barn ut i løypa rett foran deg eller ? Det er vel også nye mykere å treffe snø enn asfalt ? Det er vel heller ikke så voldsomt mange tråkkemaskiner som fyker forbi deg med minst mulig klaring hele tiden heller ? For å dra den andre veien, da. Hva med mopedister ? Burde det egentlig være noe krav at de kjører med hjelm ? De går jo, hvis de er lovlige, ikke spesielt mye fortere enn en landeveissyklist ?
|
|
|
25/06/2009 11:09
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis man da ikke allerede er det.  Jeg føler det er riktig å bekjenne nå. Jeg bruker heller ikke alltid hjelm. Til butikken og andre småærender - keine helm ! I marka - alltid, når jeg slåss meg frem i trafikken - alltid, men det er situasjoner hvor jeg synes velværen ved vind i håret og sol i panna oppveier for den lille ekstra risikoen. Jeg sliter litt med å se at det gjør meg til egoist, men for all del, please enlighten me !
Frem og tilbake er ikke langt. (Derrick Beach - A bird checker) CC: Bike Harder
|
|
|
25/06/2009 11:20
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Går man på langrenn er det vel ikke så ofte det plutselig hopper barn ut i løypa rett foran deg eller ? Hvor i alle dager er det du sykler ? Noe slikt har jeg aldri hørt om, langt mindre opplevd. Hvor er det de spretter ut fra ? Hvis jeg nærmer meg et-eller-annet som barn eller andre kan gjemme seg bak for så å sprette ut rett foran meg, reduserer jeg farten deretter. Når jeg kjører bil så sjanser jeg ikke på at det ikke kommer noen fra høyre, men nærmer meg krysset så sakte at det ikke oppstår noen farlig situasjon om det skulle komme noen. Det kalles å kjøre etter forholdene, og er en allmenngyldig regel, uansett hva slags farkost man fører. Hvis du anslår at det er 0.01% sjanse for at noe kommer til å sprette frem bak det hushjørnet du straks passerer, og du ikke tar høyde for at de 0.01% faktisk betyr at det kan skje, er du dumdristig, eller bare dum, enten du har hjelm på hodet eller ikke.
|
|
|
[Re: kula]
25/06/2009 11:27
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Går man på langrenn er det vel ikke så ofte det plutselig hopper barn ut i løypa rett foran deg eller ? Hvor i alle dager er det du sykler ? Noe slikt har jeg aldri hørt om, langt mindre opplevd. Hvor er det de spretter ut fra ? Det var som et svar til dette sitatet : Hva med ekstremsporten langrenn, hvordan i alle dager folk tør å suse av gårde i så høy fart med masse uberegnelige folk i nærheten, med avstikker inn i skogen som eneste fluktmulighet hvis et lite barn springer ut foran deg, det fatter jeg ikke. Det er nok mer et spørsmål om hvor han går på ski, eller ? Dessuten, jeg skal ikke si det skjer meg hele tiden; det ville vært å overdrive. Så hvis jeg skal være forsiktig, vil jeg anta det skjer meg 20 ganger i uken. Her nede er det sykkelsti ved siden av gangsti. Det er konstant fotgjengere, gjerne turister og små barn, som ikke tenker over dette og skjener ut i sykkelstien.
Redigert av Clotho_NOR; 25/06/2009 11:47. Rediger grunn: Presisering
|
|
|
[Re: kula]
25/06/2009 11:36
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Går man på langrenn er det vel ikke så ofte det plutselig hopper barn ut i løypa rett foran deg eller ? Hvor i alle dager er det du sykler ? Noe slikt har jeg aldri hørt om, langt mindre opplevd. Hvor er det de spretter ut fra ? Hvis jeg nærmer meg et-eller-annet som barn eller andre kan gjemme seg bak for så å sprette ut rett foran meg, reduserer jeg farten deretter. Når jeg kjører bil så sjanser jeg ikke på at det ikke kommer noen fra høyre, men nærmer meg krysset så sakte at det ikke oppstår noen farlig situasjon om det skulle komme noen. Det kalles å kjøre etter forholdene, og er en allmenngyldig regel, uansett hva slags farkost man fører. Hvis du anslår at det er 0.01% sjanse for at noe kommer til å sprette frem bak det hushjørnet du straks passerer, og du ikke tar høyde for at de 0.01% faktisk betyr at det kan skje, er du dumdristig, eller bare dum, enten du har hjelm på hodet eller ikke. Dette skjer når man sykler på veier feks. En gang ca på midten av det glade 90-tallet da jeg studerte i Bergen kunne jeg ha drept en liten gutt med sykkelen min. heldigvis så endte det bra. Jeg var for sen til en forelsesning ned i byen og kom med full tråkk på tyngste gir langs Årstadveien med retining mot Haukeland. De som er litt lokalkjent vet at det her er en svak høyresving og sykkelfelt i veibanen. Innenfor er det en form for allé med trær og opphøyet fortau. (slik var det hverfall dengang). Jeg syklet som vanlig godt ute i veien (skille sykkelfelt veibane). Plutselig som fra det store intet har jeg en guttpjokk på 7-8 år i forhjulet mitt. Aner ikke den dag i dag hvor han kom fra. Jeg har sikkert panikkbremset, for det neste jeg husker er en skikkelig luftetur med salto og andre c-momenter. For å gjøre historien kort, så endte det bra med både meg og gutten, mens sykkelen fikk noen sår. Men lærdommen er at barn faktisk kan komme ingenstederfra og rett i forhjulet ditt, både på veien og i marka. Og selvfølgelig brukte og bruker jeg hjelm. Har opplevd litt for mange velt med knuste hjelmer til å legge igjen den hjemme.
|
|
|
25/06/2009 11:48
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Var det ikke Seinsfeld som sa at han synes det var besynderlig at man, i stedet for å droppe aktiviteter som kunne skade hodet, heller velger å beskytte det samme hodet som utsetter kroppen for aktivitetene som kan skade det?
Jeg leser her noen av de samme holdningene som kommer når det er snakk om bilbeltebruk. "Jeg dropper det når jeg bare skal i butikken". Problemet slik jeg ser det med slike avvik, er at de flytter grensen for når det er behov for sikring. Og plutselig, så ser vi folk som kun bruker hjelm på ritt. For det har de sett proffene gjøre.
Jeg har sett utøvere fra profflag som kun sykler med caps på trening. Og nei, det er ikke en som har kjøpt drakten. Dette var en proff. Dette synes jeg er dritkjipt å se. Fordi disse er forbilder for mange barn (og enda flere voksne). Jeg har og syklet med folk som tar av seg hjelmen i oppoverbakker. Godt voksne menn som jeg vet ikke har en proffkariere bak seg.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
25/06/2009 11:52
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Jeg leser her noen av de samme holdningene som kommer når det er snakk om bilbeltebruk. "Jeg dropper det når jeg bare skal i butikken". Apropos bilbelte: Bilbeltekontroll Jeg er sjokkert over antallet. 35 - er det mulig???
|
|
|
[Re: Ola R.]
25/06/2009 12:39
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jeg bruker alltid hjelm. Føler meg naken og forsvarsløs uten. Men jeg har sluttet å raljere på generelt grunnlag over de som ikke bruker. Joda, de som smetter inn mellom meg og 20-bussen i morgentrafikken med håret flagrende fritt over tynnhudet skalle, der tenker jeg mitt om kamikazesykling, men det er jo ikke alle som sykler i trafikken. Om noen vil trille rolig til butikken eller stranda uten hjelm på gangveien plager det ikke meg. Alle situasjoner er ikke like farlige, og jeg syns ikke man skal kreve at alle skal opptre som forbilder for barn i enhver situasjon. Aktive utøvere er noe helt annet.
Forskjellen mellom dette og bilbelte, og å stoppe på rødt, forsåvidt, er at bilbelte er påbudt. Å la være å følge dette demonstrerer ikke så mye at du velger å ta høyere risiko, men at du gir blaffen i et påbud.
|
|
|
[Re: Juffe]
25/06/2009 12:40
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg leser her noen av de samme holdningene som kommer når det er snakk om bilbeltebruk. "Jeg dropper det når jeg bare skal i butikken". Problemet slik jeg ser det med slike avvik, er at de flytter grensen for når det er behov for sikring. Denne analogien er problematisk, av flere årsaker. Bilbelte er påbudt. Når du skal i butikken - med bil - så befinner du deg på offentlig vei. Sannsynligvis er fartsgrensen 50km/t, eller i beste fall 30km/t. Om du vil kjøre i 5km/t hjelper ikke så mye, all den tid andre bilister holder 50km/t. Som syklist kan du velge å sykle i veien, i sykkelfelt, på fortau, utenfor veien, på sti osv. Du kan sykle så sakte du vil uten å pådra deg andres vrede. Klart andre syklister i høy hastighet kan kjøre på deg, men det er du like utsatt for om du går også. Er det mange som tar på seg bilbelte for å flytte bilen inn i garasjen eller fra ett sted til et annet på gårdsplassen f.eks. ?
|
|
|
25/06/2009 13:25
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Da synes jeg det bør være en viss takhøyde for at noen velger å ikke bruke hjelm i sykkelsituasjoner som er av (etter min mening tilsvarende) lav risiko. Hva slags situasjoner kan dette være ? Jeg tror da det er takhøyde for at noen velger å ikke bruke hjelm. Personlig kan jeg ikke forstå hvorfor noen velger å ta det jeg mener er en sjanse, helt uavhengig av hvor defensivt/forsiktig man selv mener man er. Sammenlikningen din med ski forstår jeg ikke. Går man på langrenn er det vel ikke så ofte det plutselig hopper barn ut i løypa rett foran deg eller ? Det er vel også nye mykere å treffe snø enn asfalt ? Det er vel heller ikke så voldsomt mange tråkkemaskiner som fyker forbi deg med minst mulig klaring hele tiden heller ? For å dra den andre veien, da. Hva med mopedister ? Burde det egentlig være noe krav at de kjører med hjelm ? De går jo, hvis de er lovlige, ikke spesielt mye fortere enn en landeveissyklist ? Langrennssammenligningen er en bevisst overdrivelse for å illustrere at jeg mener det er en overdrivelse å snakke om at barn plutselig springer ut i veien for deg når du sykler i 5 km/t og at det skal være så fryktelig farlig. Du spør om hva slags situasjoner det kan være, jeg antar da du mener sykkelsituasjoner. Jeg mener at når man sykler i lav fart på et oversiktlig sted hvor det er omtrent null fare for å bli påkjørt av bil (fordi de ikke har lov til å ferdes der du er) så er det en lavrisiko-aktivitet, i alle fall ikke farligere enn å gå på blankisen uten pigger/brodder, eller dure ned bratte, isete langrennsløyper med tett skog rundt, som jo er sosialt akseptert å gjøre uten hjelm. Hvorfor du trekker inn mopedister skjønner jeg ikke. Det er vel ingen som har skrevet noe som kan tolkes som at det er forsvarlig å ikke bruke hjelm på sykkel i slike hastigheter. Takhøyden jeg etterlyser skyldes at det skrives f.eks. "bruk hjelm" i stedet for "derfor velger jeg å bruke hjelm". Man sier at andre SKAL bruke hjelm, UANSETT. Det har man ikke noe med, rett og slett.
|
|
|
|
|