Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner trenger sykkel

Nybegynner trenger sykkel #759122 23/06/2009 20:45
I
iste Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Hello
Jeg er har nettopp fått opp øynene for terrengsykling, og trenger sårt noen tips om sykkel og sånt.
Jeg har ikke så masse erfaring med dette, men tenkte å kjøpte brukt.
Spørsmålet er, hva bør jeg satse på?
Heldempet eller ikke?
Jeg kommer nok til å sykler en del på grusveier, men har også lyst til å ha muligheten for å sykle litt utenfor på stier og sånt.
Jeg har ikke et kjempe stort budsjett men tenkte kanskje å bruke opp til 9000kr, kommer litt ann på. Hvordan kan jeg vite om en brukt sykkel er verdt penga? Hvilke merker er bra? Synes Specialized, Everest og Trek ser litt kule ut, men er de bra?
Jeg er 168 høy, og veier 75kg. Hvilken størrelse bør jeg ha da?

Skjønner at det kommer mange dumme spørsmål nå, men en plass må læringen starte?
Håper noen kan hjelpe meg litt på vei.

Re: Nybegynner trenger sykkel [Re: iste] #759132 23/06/2009 21:04
øgle Offline
Entusiast
Entusiast
har en trek fuel 90 som kan passe....
se under salg sykler...
pris?tja...er litt usikker hva den går for..er jo en bra demper både forran og bak og styre er bra. du kan få med et bontrager styre som kanskje passer bedre til sti.
hjulene er helt nye, kjørt tre turer tror jeg...

Re: Nybegynner trenger sykkel [Re: øgle] #759136 23/06/2009 21:12
I
iste Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Den var tøff den, men hva skal du selge den for? Har ikke peiling på hva det koster?
Vet ikke om det er uhøffelig av meg men et spm til dere andre, hvor mye er denne sykkelen verdt? Jeg skal jo bruke 9000kr, og har jo lyst å få valuta for pengene...(Kan svares på PM)

Re: Nybegynner trenger sykkel [Re: iste] #759156 23/06/2009 21:32
Graso Offline
Entusiast
Entusiast
Velkommen på forumet!

Er nok mange her som er mer kvalifisert enn meg når det gjelder sykkelråd, men hvorfor skal det stoppe meg?

for 9k kan du få en finfin brukt hardtail, og også fulldemper, hvis du er heldig. I tillegg nærmer du deg også et prisnivå der du finner mye fint nytt, da fortrinsvis hardtail. Se for eksempel Terrengssykkels test "På sti for ti". Denne er riktignok ett år gammel, men prinsippene gjelder fortsatt og mye av det som står om de forskjellige modellene er også aktuelt for 2009.

Ellers kan det vel nevnes at tommelfingerreglen sier at halv pris av nypris er et greit utgangspunkt for en sykkel som er holdt godt og ikke er for gammel.

Uansett om du kjøper nytt eller brukt, så er det viktig at du prøver den aktuelle sykkelen før en evt. handel. Det er viktig å få en sykkel som du "sitter godt i". Noen småjusteringer kan selvfølgelig gjøres med styre, stem og setepinne, men i grove trekk må du finne deg til rette i sykkelen. Trur nok du i utgangspunktet bør se etter rammestørrelse S eller 16"-17".

Sleng deg med på noen fellesturer, så er det alltids mulig å tafse og evt. prøve litt av hvert. Da er det kanskje lettere å velge riktig når du skal investere (for det er det du gjør) i en ny lekekamerat. Og for all del: Les på forumet. Her er det mange som besitter masse kompetanse og erfaring og sikkert mer enn gjerne kommer med flere og enda bedre råd.

Mulig du ikke ble noe klokere av dette, men lykke til!! yes

-arne-
Re: Nybegynner trenger sykkel [Re: Graso] #759342 24/06/2009 09:41
I
iste Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
I
Flere som har tips?

Re: Nybegynner trenger sykkel [Re: iste] #759520 24/06/2009 13:55
E
eiviki Offline
Fersking
Fersking
E
HardRocx har en del gode sykler til rundt 9-10000. tror selv jeg ville gått for hardtail hvis du hovedsaklig skal bruke den på grusveier. får også større utvalg innen for det budsjettet du har.

Moderator  support