Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forbedre tid rena - skr-sætra!?

Forbedre tid rena - skr-sætra!? #758998 23/06/2009 16:38
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Testet meg fra start rena og opp til skrsætra forrige uke, tikket inn på 33 min..ønsker å presse tida ned til 30 pluss/min..Er det realistisk med 3 min bedring fram til birkrittet? ( ca 2 mnd til ).
Hva bør jeg prioritere? Bakkeintervaller?
Syklet alene da jeg testet meg..hadde sikkert pesa bedre med flere, mn uans..

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: Birkebeinern] #759068 23/06/2009 19:22
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Du kan nok redusere denne tiden med ca 1 1/2-2.min når du er i selve rittet, med flere syklister rundt deg som drar lasset. Jeg ville fokusert på bakkeintervaller, samt naturlige intervalltrening frem til start. Da 2-3 ganger per uke. Prøv i tillegg og få med deg noen seedingritt i tillegg, så skal du se at du bikker under 30.min rittdagen ICON_SMILE

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: Birkebeinern] #759105 23/06/2009 20:23
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det er ikke noe stort poeng i å planlegge hvor fort du skal kjøre opp til Skramstad, fordi du skal/bør følge farten til startpulja di. Men det er jo alltid en fordel å ha kapasitet til å kjøre så raskt som mulig :-) Derfor er seeding som nevnt ovenfor veldig viktig om du har ambisjoner.

Min erfaring fra Birken er at man henter greit inn tidelig tapte minutter mot slutten. Jeg hadde feks i fjor et skjema til 3.10 festet på styre, og var drøye minuttet etter på Skramstad, enda mer på Bringbu. Men pulja gikk ikke noe fortere og det var dermed vanskelig å kjøre raskere. Satt defor med gode ben og kunne bare pøse på mot slutten. Kom i mål 3 minutter foran skjema etter hard kjøring de siste milene.

Redigert av maxminus; 23/06/2009 20:24.
Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: ] #759231 24/06/2009 06:23
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg mener også at det lønner seg å ikke ta ut alt på til Skramstad, da har man tross alt flesteparten av milene igjenn og man taper fort sekunder på slutten hvis man har kramper osv i nedoverkjøringene. Det er mye viktigere å ha en god pulje å kjøre med etter terrengpartiet.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: hJürg1] #759262 24/06/2009 07:38
P
polle Offline
Fersking
Fersking
P
Spørsmålet til trådstarter er vel ikke hvorvidt det er lurt å ligge over terskel opp til Skramstad, men hvordan trene de neste 2 mnd for å kunne kjøre raskere enn hva han gjør i dag uten at pulsen er nevneverdig høyere.

Personlig tror jeg kombinasjonen av kort (4 min) og langintervaller (10-15 min) 2 ganger i uka og resten rolige turer er veien å gå.

OP

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: polle] #759433 24/06/2009 12:01
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er enig med flere her at det er dumt å ta det for hardt i starten. Men du skal ikke daffe for mye heller hvis målet om en god tid er viktig...
Å holde seg oppunder enaerob terskel bør derfor være målet så svaret til trådstarter må være å trene på en slik måte at terskel heves.
Da er det så vidt jeg har lært trening i sone 3 som gjelder - og da med lange drag og korte pauser.
Du kan sikker spe på med noen sone 4 økter også, som da skal foregå rundt terskel men kortere drag og lengre pauser.

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: SturlaS] #759599 24/06/2009 17:54
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med seedet startordning slik vi har nå er det en homogenmasse som kjører sammen opp til Skramstad. Normalt skal man sitte relativt greit med opp til Skramstad. Faren for å gå på en smell ved stor fart fra start var større før med klassestart. Nå bør det være større muligheter for en "passe" fart opp til skramstad. Det er utrolig viktig å tøre å gi gass i starten for å få heng på de beste i pulja. De minuttene du taper opp til Skramstad tar du aldri igjen. Når du er på toppen så roer ting seg litt ned og man får gjerne tid til å få vasket ut den værste syra av beina.

Spør en av gutta i eliten om de er sliten på Skramstad. De fleste vil svare at de er helt på og over grensa for hva de tåler. De vet så inderlig godt at de må henge med opp der for å få en rask reise med de "rette" folka videre. Derfor er de villig til å sjanse på at de tåler stor fart opp dit.

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: erling] #759627 24/06/2009 18:37
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tror det er fullt mulig å forbedre seg 3 min på to mnd. Kommer sef an på hvor hvor godt du er i rute nå.

Det er viktig å tåle den farten som skjemaet ditt beskriver opp til Skramstad. Jo lenger frem i pulja du ligger ved Skramstad jo bedre gruppe har du mulighet å få heng på når du kommer ut av første terrengparti. Sprekker skjemaet ditt her eller du har sykla langt over evne har du tøffe mil foran deg. Det er tungt-ja nesten umulig å sykle inn en rask pulje, men å henge (les jobbe) i en rask pulje er smud og rein morro! Vel og merke om du ikke har ligget langt over terskel. Husk i Birken blir du målt etter hvor lett du synes bakkene er, derfor bør du trene målretta på å øke fart og utholdenhet i bakker

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: Gygrid] #759647 24/06/2009 19:23
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Mange god tips her:)
I dag ble det klart at starten i årets birk.ritt blir lagt i ny trase..Start vil være i sentrum, mn grunnet utbygging på torvet vil løypa gå nordover ca en km til undergangen og brekke til venstre over nordre berget og komme inn på den opprinnelige løypa..Dette gjør årets ritt noe over 2 km lengre..
Kommer jeg opp på skr-sætra på 33 min nå skal jeg si meg MEGET fornøyd;)

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: erling] #759671 24/06/2009 19:47
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: erling
De minuttene du taper opp til Skramstad tar du aldri igjen.

Vel, det er akkurat det jeg gjorde i fjor, som beskrevet over. Selvfølgelig kjører eliten det remmer og tøyler kan holde i starten, ettersom dette er en av de beste stedene å kjøre fra de svakeste. Når jeg sammenligner mine passeringstider med eliten, så syklet jeg relativt raskere enn dem i siste halvdel enn i første, noe som viser at de åpnet for hardt.

Uansett så er det som andre har skrevet viktig at man kan sitte relativt uanstrengt med i fremre delen av puljen sin.

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: KenR] #759690 24/06/2009 20:08
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
[/quote] Uansett så er det som andre har skrevet viktig at man kan sitte relativt uanstrengt med i fremre delen av puljen sin. [/quote]

Den opplevelsen tror jeg det er svært få som har på vei opp til Skramstad.

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: erling] #759747 24/06/2009 21:22
Gygrid Offline
Entusiast
Entusiast
Quote:
Uansett så er det som andre har skrevet viktig at man kan sitte relativt uanstrengt med i fremre delen av puljen sin.
Quote:
Den opplevelsen tror jeg det er svært få som har på vei opp til Skramstad.

Hehe uanstrengt får her være et relativt begrep trur eg

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: erling] #759770 24/06/2009 21:57
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Spør en av gutta i eliten om de er sliten på Skramstad. De fleste vil svare at de er helt på og over grensa for hva de tåler. De vet så inderlig godt at de må henge med opp der for å få en rask reise med de "rette" folka videre. Derfor er de villig til å sjanse på at de tåler stor fart opp dit.

Jeg synes vi daffa opp til skramstad jeg. Satt jo 60-70 mann med til Skramstad. Nå er det sikkert ikke alle som synes 25 minutter opp til Skramstad er så veldig rolig da, men jeg var ikke et sekund over terskel. Men det ble satt et sinnsykt tempo rett etter at førstemann hadde fått flaske, sånn at det ble strekk i feltet og også flere småsplitter. Nå klarte jo Hovdenes å kjøre seg opp til teten etter velt, men for de som ikke har like mye trøkk i pedalene som han måtte fint infinne seg i den pulja man hadde havnet i.

Ellers så er det jo ingen i "turpuljene" som skal behøve å åpne over terskel opp til Skramstad når det er seedet start, for da er jo alle omtrent like gode og det må jo være mer fornuftig å kjøre fornuftig i bakkene også kjøre noe sinnsykt på flatene, det er da det blir bra tider ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: bjerkseth] #759911 25/06/2009 08:43
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: bjerkseth

Ellers så er det jo ingen i "turpuljene" som skal behøve å åpne over terskel opp til Skramstad når det er seedet start, for da er jo alle omtrent like gode og det må jo være mer fornuftig å kjøre fornuftig i bakkene også kjøre noe sinnsykt på flatene, det er da det blir bra tider ICON_WINK

Kunne ikke ha vært mer enig!!! Mange tror de "gjør" Birken fra start til Skramstad og deretter opp rosinbakken, men det er hvordan man kjører utenom disse stedene som avgjør hvor god tid man får.

Mitt eksempel fra i fjor tror jeg viser at "alle" starter for hardt. Mine passeringstider fikk jeg fra passeringstidskalkulatoren (fint ord)til Birken som baserer seg på faktiske tider fra året før (eller deromkring). Når jeg aviker såpass kraftig fra dem, negativt i starte og positivt mot slutten, så tror jeg dette indikerer at de fleste starter for hardt. Jeg mener selv jeg hadde et svært godt disponert ritt i fjor.

Fant igjen lappen fra styre i dag tidelig, så her er tidene som viser at man faktisk kan hente igjen mye utover i løpet selv om man ligger litt etter skjema på Skramstad.

Fra Birkenkalkulator.
Skramstad: 28:43
Bringbu: 1:02:00
Kvarstad: 1:48:00
Storåsen: 2:34:00
Mål: 3:10:00

Faktisk passering.
Skramstad: 29:24
Bringbu: 1:03:01
Kvarstad: 1:46:57
Storåsen: 2:29:59
Mål: 3:07:12

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: KenR] #760172 25/06/2009 14:37
Birkebeinern Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Føler meg litt som en amatør når jeg leser på forumet her, men det er forsåvidt sant ettersom det er 2. sesongen jeg satser litt sykkel..Birkebeiner tider på rundt 3 timer osv. er for meg selv helt ufattelig, tipper det er over 10- 12 timer trening min pr uke hvertfall nedlagt treningstid på slike racere!..satser selv på merke:)
hehe

Redigert av Birkebeinern; 25/06/2009 14:39.

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: Birkebeinern] #760181 25/06/2009 15:16
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Birkebeinern
Føler meg litt som en amatør når jeg leser på forumet her, men det er forsåvidt sant ettersom det er 2. sesongen jeg satser litt sykkel..Birkebeiner tider på rundt 3 timer osv. er for meg selv helt ufattelig, tipper det er over 10- 12 timer trening min pr uke hvertfall nedlagt treningstid på slike racere!..satser selv på merke:)
hehe

Om merket er målet, uansett klasse, så er det ikke taktisk smart å kjøre opp til Skramstad på 30 minutter. Men har du KAPASITET til 30 og i steder sykler opp på 32 minutter, så kommer du til å få en fin tur over fjellet. Og selv med 32 minutter til Skramstad så kan du fint karre deg ned mot 3.15 i sluttid. Lykke til ICON_SMILE

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: erling] #760355 25/06/2009 21:12
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
... De minuttene du taper opp til Skramstad tar du aldri igjen...

Dette stemmer ikke spesielt bra med virkeligheten. I håp om at ALLE som starter i pulje 6 i år leser dette og innser det, så håper jeg det blir litt roligere kjøring til Skramstad i år devilsmile

Måtte derfor gå litt vitenskapelig til verks å sjekke det mot tidene i 2008 og 2007
Tok kun ut de som har 28-31 min på Skramstad. Passering er rundet av til nærmeste 20 sek for at grafene skal bli leselige.

2 minutter forskjell på Skramstad har mye og si med tanke på hvor mye du må guffe på med og syrenivået er ekstremt mye lavere dersom du tar det litt roligere og mister 2 minutter i forhold til de som makser ut i pulja di.

Grafene viser relativt tydelig at passeringstiden på Skramstad innenfor dette intervallet faktisk er mer eller mindre likegyldig ( overdriver litt her, men dere skjønner tegninga ) for sluttiden. I 2008 var det like mange av de som endte på 3.05 som passerte på Skramstad på 28 min og 29 min.

Du ser det samme mønsteret for 2007 da forholdene var en del værre. Når man har et utvalg på noen tusen ryttere så blir det en normalfordeling uansett, og når du fjerne de raskeste ( de spiste sikker noe ulovlig ICON_SMILE ) og de tregeste ( de spiste sikkert bare gulerøtter ICON_SMILE ) så står du igjen med samme konklusjon. Det du gjør etter Skramstad er mye viktigere en det du gjør før. Har du mye å køle på med etter første passering så tjener du på det.

Så husk.. ta det litt roligere til Skramstad i år ( jeg orker ikke de vanvittige startene lenger ICON_SMILE )

Vedlegg skramstad08.gifskramstad07.gif
Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: Ruslebiffen] #760443 26/06/2009 06:50
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det jeg ville ha frem er at hvis du må slippe de raskeste i pulja så vil du aldri ta disse igjen. Der er mulig du plukker opp en og annen som møter veggen. Skal du få gode folk å kjøre med fra Skramstad - som jeg mener er svært viktig for ei god sluttid - så må du være med framme i teten. Du klarer ikke å kjøre deg opp til disse igjen senere i rittet. Det kommer så klart opp folk bakfra etter hvert. Men det er ofte enkeltryttere Evt. 2-3 ryttere) som er såppass raske at de ikke er så lette å henge på.

Sparer man seg opp til Skramstad og slipper masse folk avgårde langt foran seg. Da tror jeg du for en ensom opplevelse som temporytter inn mot mål. Tidvis finner du folk å kjøre med. Men skal du få ei god tid til slutt så vil nok disse du finner å kjøre med være for treige.

Vi snakker ikke her om at hele feltet skal ta det litt rolig. Det skjer neppe. Det er alltid noen som pisker opp farten.

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: erling] #760452 26/06/2009 07:09
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Jau, dersom du er blandt de raskeste i pulja så er jeg helt enig, hold teten fra start slik at man har noen å kjøre med. Grafen viser jo også dette ICON_SMILE . For de 83,5% andre derimot så lønner det seg å jazze ned startfarta litt.

eneste muligheten for at hele feltet skal ta det rolig er vel å kjøre masterbil hele veien, og det skjer vel neppe ICON_SMILE

Re: Forbedre tid rena - skr-sætra!? [Re: Ruslebiffen] #760479 26/06/2009 08:16
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja til masterbil som holder igjen opp til Skramstad! 40 min hadde vært fint ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Moderator  support