Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ghost shifting - hjelp!

Ghost shifting - hjelp! #758977 23/06/2009 15:57
T
TurboTom Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg har fått et problem med min kjære sykkel, og finner ikke ut av problemet! Så jeg håper på litt hjelp dersom det er noen som har noen gode ideer om hva jeg kan gjøre (bortsett fra å sette den inn i butikk!)

Etter at jeg hadde litt problemer i går, og kjedet vikla seg på utsiden av kranken, og gjorde noen krumspring på utsiden av kasetten har jeg hatt store problemer med ghost shifting på bakgiret. Den er spesielt mellom nr 3 og 5 bak at jeg sliter. Den tar seg en tur ned på mindre skive før den spretter opp igjen.
Jeg har prøvd følgende:
- justere gir wire
- justere foran på grip shiften

Tja, det er så langt jeg har kommet. Tenkte kanskje at girøret hadde fått seg et slag, men det ser rett ut.
Hva bør jeg gjøre?

(Det er et SRAM XO bakgir med grip shift.)

Re: Ghost shifting - hjelp! [Re: TurboTom] #758990 23/06/2009 16:26
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Se enda nøyere på bakgiret. Hvis du sliter mellom 3-4-5 bak er det nesten alltid skjevt girøre.

Re: Ghost shifting - hjelp! [Re: Vanilla Ninja] #759001 23/06/2009 16:42
rexiplex Offline
Ringrev
Ringrev
For å quote tmork:

Justér endepunktene først, deretter kan du finjustere wire. Har vært en bombesikker fremgangsmåte for meg de gangene giret har tulla.

-Ola Martin
Re: Ghost shifting - hjelp! [Re: rexiplex] #759008 23/06/2009 16:57
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
For å sitere andre i den tråden. Endejusteringene har fint lite med hopping på 3-4-5 å gjøre.

Jeg gjetter på at uhellet til poster har kommet til å bøye det fjerde tannhjulet på kassetten en smule. Da vil de tre bli helt umulige. Legg kjedet nederst på kassetten og snurr pedalene bakover mens du studerer om alle tannhjulene på kassetten er rette. Er de ikke det er bare å kjøpe ny kassett. Det er håpløst å prøve å bøye den riktig igjen.

Jeg gjorde det samme to ganger i fjor.

LarsB

Moderator  support