|
|
Hjelp til valg av speilrefleks
|
Re: Hjelp til valg av speilrefleks
[Re: Espen]
24/06/2009 13:48
|
Arne_And
More than words
|
More than words
At bedre coating har en effekt er det ingen tvil om, men at det skal hjelpe å legge et filter med god coating utenpå et glass med ingen/dårlig coating har jeg ingen tro på. Hvis vi antar et helt perfekt filter så vil dette skje: lyset treffer coatingen på filteret, det er null refleksjon og lyset går uhindret og uforvrengt igjennom. Det lyset som har kommet igjennom filteret er nå identisk med lyset som traff filteret på utsiden. Dette lyset går nå i fri luft og treffer det fremste glasset på objektivet. Hvordan i alle dager kan mer av dette lyset gå igjennom objektivet enn om man ikke har et filter der? Lyset oppfører seg jo på akkurat samme måten enten det har passert gjennom et filter eller ikke.
Hadde man lagt god coating rett på objektivets fremste glass så hadde det hjulpet. Hadde man lagt et spesiallaget filter med god coating og samme kurvatur og lysbrytningsindeks som objektivets fremste glass, lagt dette helt inntil uten noe luft eller annet i mellom, så hadde det redusert refleksjonen. Men når det er luft i mellom filter og objektivets fremste glass så hjelper ikke filteret noe som helst på den refleksjonen man får i denne overgangen mellom luft og objektivets fremste glass.
Siden filtre ikke er perfekte, så vil de innføre bittelitt refleksjon og distorsjon.
Redigert av Arne_And; 24/06/2009 13:49.
|
|
|
24/06/2009 18:43
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Denne testen var råtten og urealistiskt. Det er bare to farger og kunstig lys, disse kan ikke overføres i det virkelige livet med nyanser og teksturer (og forstørringer).
"It appears that in very strong contra-light and flare situations that a good multi-coated UV filter holds up pretty darn well. It does in fact cause a bit of loss of contrast, but nothing awful. In a more normal day to day shot without a strong contra light source there'd be no noticable difference. An uncoated filter on the other hand is an abomination if bright light gets near it."
heldigvis er konklusjonen riktig, men det blir litt vanskelig for folk flest å se da det er skrevet nederst og i siste siden. Jeg skulle ønske at de hadde tatt bilder av naturen/folk ute i skygge/regn/sol, da blir det mer realistiskt.
|
|
|
24/06/2009 21:10
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Et filter er et ekstra lag med glass, som igjen gir refleksjoner som påvirker bildekvaliteten negativt. Det er overflatene som reflketerer eller ikke reflekterer. Jeg antok at folk forstod at et lag med glass (eller linse om du vil) har to overflater som kan reflektere lys. Negativ effekt av filter er tydeligere jo dårligere coating det er og jo høyere kontrast det er i bildet. På ett av mine objektiver blir det f.eks en speiling rundt senter av bildet om man tar bilde av en sterk lyskilde i mørket og har UV-filter på. Speilingen har selvsagt lavere intensitet enn lyskilden og har en litt annen farge, men den er der likevel. Når hele bilder er jevnere opplyst legger man normalt ikke merke til det siden reflektert lysmengde er såpass liten i forhold til direkte lysmengde, men filteret kan ikke bidra positivt til kontrast og bildekvalitet. Det kan være hendig med filter om man fotograferer små barn eller hunder som gjerne tafser på objektivet så man slipper å slite på overflatebehandlingen på dyre objektiver. Forøvrig bør man alltid ha best mulig coating uansett hva slags filter man kjøper, men et godt filter koster typisk like mye som normalzoomen i standardkit. Kanskje er det like greit å heller bytte objektivet? Selgere er ivrige på å selge UV-filter, samt forsikring og andre ting. Grunnen er at de tjener godt på det. Det er knallhard konkurranse på speilreflekskamera og folk sammenligner priser. Mersalget skjer i butikken uten at kunden har sjekket noe som helst. Det skulle ikke forundre meg om de tjener like mye på en forsikring og et filter som på selve kameraet.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
29/06/2009 15:05
|
ona
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
takk til de som har gitt svar i forhold til trådemne.
nå nærmer det seg kamerakjøp,var på japanphoto hvor de hadde canon 450 til 4700 kr, men det var utsolgt.
planen er å kjøpe kamera med et moderat zoom objektiv. har blitt anbefalt 18-200 linse med stabilisator.
dette skulle bli 8000 kr på canon 450 på japan p. men men
gikk videre til en annen butikk hvor jeg ble anbefalt å kjøpe et canon eos d40 med sigma 18-200 os objektiv til totalt 9500 kr uten ekstrautstyr.
merker at dette er et mer stabilt kamera ihånden og at det er mye raskere med over dobbelt så høy bildetakt som 450.
men når jeg googler det så ser jeg at det ikke er nyeste modell og at d50 nå er på markedet. (16 000 kr).
er dette allikevel et bedre kjøp enn 450? selger mente at det ikke burde være tvil. men han er kanskje mest giret på større fortjeneste på salg av restlager på et eldre kamera?
kan noen gi et konkret tips her?
|
|
|
[Re: ona]
29/06/2009 16:57
|
Espen
More than words
|
More than words
40D er et meget godt kjøp nå! Et glimrende hus, som konkurerer i et helt annen segment enn xxx serien.
Jeg ville aldri betalt de ekstra kronene et 50D koster.
40/50 er i en helt annen klasse enn 400/500.
Uten tvil, MYE heller 40D enn 450 eller 500D!
Objektivet har jeg ikke noe erfaring med, men man kan ikke ha allverdens forventninger i denne prisklassen uansett.
Huset er hvertfall kanonbra, løp og kjøp!
Espen
|
|
|
29/06/2009 17:18
|
erlingba
.
|
.
Er enig i det Espen sier her, 40D er et veldig bra hus, og du vil raskt sette pris på den gode ergonomien og tommehjulet på baksiden. I mine øyne er det ikke store forskjellene opp til 50D, de har samme søker, samme autofokus, samme hus, lik skuddtakt, tilsvarende ytelser på høy ISO, men 50D har bedre skjerm og litt høyere oppløsning. Isteden for et objektiv med mye zoom og moderat lysstyrke og skarphet ville jeg valg et med mindre zoom og topp optisk ytelse. Som for eksempel Tamron 17-50 f2.8: Omtale, Pris.
|
|
|
[Re: erlingba]
29/06/2009 17:24
|
Espen
More than words
|
More than words
Enig med generell betraktning vdr objektiv.
Et 17-50 F 2.8-obektiv til 3385,- må jo være verd penga.
e
|
|
|
[Re: erlingba]
29/06/2009 17:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
50D, de har samme søker, samme autofokus, samme hus, lik skuddtakt, tilsvarende ytelser på høy ISO, men 50D har bedre skjerm og litt høyere oppløsning.
Noen har vel konkludert med at 50D kommer ut dårligere på støyfølsomhet enn 40D. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page18.asp
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/06/2009 19:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg kjøpte 400D for drøye halvannet år siden, og det drøyde ikke en uke før jeg angret på at jeg ikke la til 3-4000 eller hva det nå var den gang, og kjøpte 40D (ikke d40. Det er Nikon, det.) i stedet. Til dagens pris er 40D helt uslåelig! 50D har en del ekstra jåleri, men det er nesten alt. Klart; hvis du kan velge fritt blant de to, er 50 nyere og har mer oppløsning og noen juglefunksjoner, så du velger den, men hvis du ta prisen med i betraktningen, vil i alle fall min anbefaling være 40D. Ang. objektiver, foreslår jeg å satse på kvalitetsoptikk og heller kjøpe litt etter hvert. En 17-50/2.8 fra Sigma eller Tamron, f.eks. (Eller en 17-55/2.8 IS USM fra Canon, hvis du har masse penger å bruke.)  Slike superzoomer på 18-200 o.l. når aldri opp når det kommer til optisk kvalitet og lysstyrke. Hvis du aldri skal bytte objektiv (slik tanken vel må være med objektiver med SÅ stort zoom-område), forsvinner vel mye av vitsen med speilrefleks, og du kan nesten like godt kjøpe et dyrere kompaktkamera med 10x zoom.
|
|
|
[Re: Stein]
29/06/2009 20:00
|
EspenStr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Og siden vi da er litt inne på kompaktkamera så er nok ett Panasonic TZ7 tingen i så måte..
Redigert av BB700; 29/06/2009 20:06. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
[Re: EspenStr]
29/06/2009 20:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Personlig hadde jeg heller kjøpt en Canon G10 og klart meg med 5x zoom, i så tilfelle. ...Kanksje kjøpt en teleconverter og en vidvinkel-forsatslinse til den evt. ...Og bob er onkelen din! http://www.dpreview.com/reviews/CanonG10/...Men den panasonic-en ser snasen ut, den!
|
|
|
29/06/2009 21:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Hotte dyre kompaktkameraer er ikke så kult synes jeg.
Jeg kjøpte en G7 til kona for noen år siden, og dette er selvsagt et flott kamera.
Det som irriterer meg er at det prøver liksom å være SLR, men er langt unna når det kommer til muligheter og betjening.
Det er for stort til å ha i baklomma også, så jeg har kommet til at et billigere lommekamera er det beste supplement til SLR.(for meg)
e
|
|
|
29/06/2009 21:19
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så enig, men for deg er ikke det å faktisk ikke eie et speilrefleks et alternativ. Ei heller det å bare eie ett objektiv til speilreflekskameraet. ...Hvis jeg har oppfattet deg riktig.
Det jeg mener er at hvis man ønsker seg speilrefleks, men ønsker å ha kun ett objektiv, er det ikke sikkert speilrefleks er det mest hensiktsmessige likevel.
Hvordan mener du det "prøver å være slr"?
|
|
|
29/06/2009 21:53
|
Espen
More than words
|
More than words
Kanskje litt unyansert.
Det er nesten like mye manuelle instillinger som SLR, men ikke fast blender, ikke vidvinkel, treg AF, enda tregere utløser.
Utrolig praktisk å kunne låse blenderen på F12, no. Kjekt å kunne låse ISO på 200, no. Blir for lite lys og mer ISO er ikke bra.
Jeg tok med meg 580-blitsen på G7, på innendørs fotballtrening sammen med eldste dattera, og tenkte dette må da bli brukbart.
Neida, det var ikke lett ass.
Altså jeg synes det er mulighet til å kjøre manuellt utenfor områdene kameraet yter bra, og at dette er egentlig det eneste dette kameraet har som billige kompakte ikke har.
Bente har tatt mange fine bilder med G7 via programmene.
Jeg har et 900 kroners Sony som tar nesten like gode bilder når forholdene er gode. Når forholdene er vanskelige, er det vanskelig med G7 også.
E
Redigert av Espen; 29/06/2009 21:57. Rediger grunn: mer
|
|
|
30/06/2009 07:53
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hvilken optikk om man bare skal ha en linse? Min anbefaling av 18-200mm var på bakgrunn av dette. Ikke det beste objektivet i verden på hverken skarphet eller lysstyrke, men uslåelig på zoomområde. Slike superzoomer på 18-200 o.l. når aldri opp når det kommer til optisk kvalitet og lysstyrke. Hvis du aldri skal bytte objektiv (slik tanken vel må være med objektiver med SÅ stort zoom-område), forsvinner vel mye av vitsen med speilrefleks, og du kan nesten like godt kjøpe et dyrere kompaktkamera med 10x zoom. Med et mer lyssterkt objektiv vil man kanskje i gitte situasjoner kunne ta bedre bilder, men det hjelper ikke hvis motivet er for langt unna. Da ruler superzoom. Pluss, både Nikon, Canon og (til dels) Sigma sitt 18-200mm er himmel og hav bedre enn noe superzoom-kompakt. Det er _ikke_ først og fremst pga. utskiftbar optikk, man bør velge et speilrefleks. Hastigheten, særlig ved fokus, men også utløserforsinkelse og seriebilder, er den viktigste forskjellen på speilrefleks og kompakt. La meg sitere min favoritt-fotoekspert Ken Rockwell : No compact camera, at any price, is fast enough for photos of people, pets, news and sports. If your friends stop to pose for your photos, pocket cameras are great, but if they're moving, you really want a true SLR.
I always have a compact camera in my pocket to catch whatever happens around me. I use compact cameras for scenic photos, travel and landscapes, which hold still. Jeg fotograferer datteren min nesten daglig. Hun er 4 år, og i konstant aktivitet. Med kompaktkameraet mitt er det klin umulig å få et bra bilde av henne annet enn når hun sover eller ser på barne-TV. Med mitt Nikon D90 - no problemo ! www.kenrockwell.com er smekkfullt av nyttig informasjon, tips, anbefalinger, tester osv. I forhold til andre slike nettsteder, fokuserer han mer på praktisk bruk og på bildene du kan ta, enn laboratoriemålinger og teori. Om Nikon 18-200mm : It's enabled me to create more great photos than I ever thought possible. What more can I say? Et par eksempler til på hans no-nonsense tilnærming til emnet : Sharpness is the most overrated aspect of lens performance.
Lens sharpness seems like it ought to be related to making sharp photos, but it isn't.
Sales and marketing departments fuel this misconception because it scares people into buying new lenses. Sharpness is easy to test and analyze, so magazines oblige less experienced photographers with reams of colorful charts and graphs. People would make far better pictures if they spent time learning how to make great photos with what they already own instead of worrying about their tools.
Photographic lenses, used properly, have always been sharp, even at the dawn of photography in the 1840s. Optical design is a much older science than photography. The reasons some photos aren't sharp rarely have anything to do with the lens. All cameras, especially digital ones, offer about the same image quality in real use. The real difference is how easy or possible it is to make the needed adjustments to get decent photos in each different kind of real-world condition. Test charts shot under controlled conditions completely ignore the real world and thus only compare performance for one limited aspect of performance under only one combination of conditions, which is why those tests have nothing to do with how your photos look. That's why I ignore lab test reports and just try for myself. Lab work is useful for sorting out minutiae otherwise invisible between similar cameras in real photography and that's it. Når du først ser på EOS 40D, bør du ta med Nikon D90 i vurderingen. Bittelitt dyrere, spesifikasjonsmessig omtrent likt, men med den samme høyoppløste skjermen som på 50D. Denne skjermen kan nesten ikke overvurderes, det er utrolig nyttig å kunne vurdere skarphet, eksponering og hvitbalanse på skjermen med en gang bildet er tatt. På 40D kan du bare glemme dette. Pluss at D90 - i følge masse tester, men også min erfaring, en kompis har 40D - er en del enklere og mer intuitivt å bruke
Frem og tilbake er ikke langt. (Derrick Beach - A bird checker) CC: Bike Harder
|
|
|
[Re: EspenStr]
30/06/2009 08:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og siden vi da er litt inne på kompaktkamera så er nok ett Panasonic TZ7 tingen i så måte.. I motsetning til to, som kanskje blir for mye.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: kula]
30/06/2009 08:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Denne skjermen kan nesten ikke overvurderes, det er utrolig nyttig å kunne vurdere skarphet, eksponering og hvitbalanse på skjermen med en gang bildet er tatt. På 40D kan du bare glemme dette. Det mener jeg er tull. Hvis jeg zoomer inn i bildet på min 30D kan jeg i de aller fleste tilfeller avgjøre om bildet er i fokus. Eksponering avgjør jeg med histogrammet og den blinkende overeksponeringsvarslet som følger med. Jeg trenger ikke høyere oppløsning for å lese et histogram. Hvitbalanse? Den korrigerer jeg på PC-skjermen min, som har en oppløsning på 1920x1200.
|
|
|
30/06/2009 08:55
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Denne skjermen kan nesten ikke overvurderes, det er utrolig nyttig å kunne vurdere skarphet, eksponering og hvitbalanse på skjermen med en gang bildet er tatt. På 40D kan du bare glemme dette. Det mener jeg er tull. Hvis jeg zoomer inn i bildet på min 30D kan jeg i de aller fleste tilfeller avgjøre om bildet er i fokus. DET mener jeg er tull. Har du prøvd å sammenlikne en 2.5" 320x240 skjerm med en 3" 640x480 side ved side ? Du må ha prøvd en for å skjønne hvilken vanvittig forskjell det utgjør. Jeg har sammenlignet et Nikon D90 med et Canon 40D, og forskjellen er stor ! Hvitbalanse? Den korrigerer jeg på PC-skjermen min, som har en oppløsning på 1920x1200. Det er sikkert OK hvis du fotograferer i RAW, da kan du justere uten kvalitetstap etterpå. Skyter du derimot i jpeg, går en masse informasjon tapt i det kameraet prosesserer bildet. Med korrekt eksponering og hvitbalanse er dette helt OK. Men all etterbehandling av jpeg medfører et ekstra kvalitetstap. Hvis du vil ha best mulig jpeg rett fra kameraet, er hvitbalansen kritisk. I følge Ken Rockwell er forresten skjermen på EOS 30D ubrukelig til akkurat dette : http://www.kenrockwell.com/tech/dslr-comparison/lcds-2006/index.htm
|
|
|
30/06/2009 09:15
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Ken Rockwell har av og til ett og annet fornuftig å si, men å lansere han som en referansekilde på kameratesting blir ALT for drøyt! Hans testmetodikk er til tider svært besynderlig, og testene hans er mest egnet til underholdning - for det skal han ha; ufrivillig komisk blir det til tider. Jeg har tidligere brukt 30D, og skjermen - i likhet med f.eks 10D sin enda mindre skjerm er fullt brukbar til grov sjekk av både fokus og hvitbalanse. Å støtte seg på kamera-LCD til kritisk vurdering av skarphet, hvitbalanse og eksponering er uansett ikke gangbart - det være seg 1" eller 3" skjerm.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
30/06/2009 09:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du har sikkert rett mhp at det er stor forskjell på skjermene, men det er ikke tull at jeg stort sett klarer å avgjøre om bildene mine er i fokus. Dersom man er opptatt av hvitbalanse, kommer man ikke utenom RAW uansett. Det gjør man vel heller ikke hvis man vil redde over- eller undereksponerte deler av bildene en tar. Noen ganger er dynamikken så stor at det ikke er til å unngå.
Jeg fatter ikke at noen frivillig kaster bort 94% av lysnivåene som pikselsensorene registrerer uansett. Min analogi fra filmtiden er at man tar negativene til fremkalling hos en fotograf og godtar at han brenner negativene i bakgården mens man går lykkelig derfra med papirkopiene i hånda.
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
30/06/2009 09:33
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ken Rockwell har av og til ett og annet fornuftig å si, men å lansere han som en referansekilde på kameratesting blir ALT for drøyt! Jeg kunne ikke vært mer enig  Det jeg mener er at han driver en site som har en forfriskende, alternativ, og først og fremst praktisk og pragmatisk innfallsvinkel til emnet. Mitt inntrykk er at elt for få vet om og bruker denne; i særdeleshet gjelder dette de som er ferske innenfor området og havner på megapiksel-og-laboratorie-målings-kjøret. slrgear.com, anyone ? ufrivillig komisk blir det til tider Jeg har ikke ledd av noe jeg har lest der enda, har du et eksempel eller to ?
|
|
|
30/06/2009 09:40
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg fatter ikke at noen frivillig kaster bort 94% av lysnivåene som pikselsensorene registrerer uansett. Det regnestykket skulle jeg gjerne se, men jeg skjønner hvor du vil. Poenget mitt er at det er mange som ikke er interessert i å etterbehandle bilder. Jeg vil faktisk hevde at dette er noe som de færreste gjør. Selv tar jeg ett og annet bilde i RAW, når jeg vurderer lysforholdene og dynamikkområdet dithen at det er nødvendig. Siden jeg har Nikon, kan jeg velge dette med å holde inne en knapp med høyre pekefinger og skru et hjul et par klikk med høyre tommel  Forresten tror jeg ikke vi hjelper ona ved å diskutere spissfindigheter, hva med å komme med noen konkrete råd i stedet ?
|
|
|
30/06/2009 09:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det regnestykket skulle jeg gjerne se,
Værsågod. 12 bit per pixel fra sensoren tilsvarer 4096 nivåer. Dette skaleres ned til 8 bit per pixel eller 256 nivåer ved konvertering til JPEG. Man mister 93,75% av lysnivåene. Ved 14 bit per pixel mister man nesten 97%. Dette og ikke komprimeringen er hovedproblemet med JPEG. Viktige detaljer i høylys- og skyggepartier går tapt og man får dem aldri tilbake. De som ikke gidder å etterbehandle bilder gidder ikke å få maksimalt ut av bildene sine.
|
|
|
30/06/2009 09:56
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis man ikke vil/kan/ønsker å justere en RAW-bilde litt i ettertid, høres det ut som SLR er over the top.
Dette er jo en av de gode tingene med SLR, som jo gjør mye med resultatet.
Selv den medfølgende RAW-converterer Canon leverer er jo utmerket til enkle justeringer av WB og eksponering.
99% av alle bildene jeg har tatt med SLR, har jeg tatt i RAW.
Noen ganger bruker jeg mye tid i Lightroom (som jeg etterhvert liker meget godt), mens andre ganger kjører jeg enkel skarping og småjusteringer.
Selv enkle RAW-convertere er bedre enn prosesseringen som kameraet gjør selv.
Jeg har en gammel 5D, med samme skjerm som Geis 30D, og den er ikke spesiellt god, men jeg bruker den slik Geir gjør. Ser på histogram og evn overeksponeringer. Det holder i lange baner.
Når jeg en gang kjøper ett nytt hus og får bedre skjerm, blir det helt sikkert digg, men om jeg kommer til å få tatt flere vellykkede bilder, er jeg usikker på.
Skulle jeg ønske meg ting av kameraet det ikke har, kommer fet skjerm et godt stykke ned på lista.
Espen
|
|
|
30/06/2009 10:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her er et eksempel som er overeksponert med vilje. Jeg har brukt alle triks i boka for å få frem detaljer i himmelen på både RAW- og JPEG-fila. 
|
|
|
30/06/2009 10:31
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her er et eksempel som er overeksponert med vilje. ~ "laboratoriemålinger" Her er et eksempel som er overeksponert med vilje. Jeg pleier også å overeksponere med vilje, så jeg kan få brukt alle triks i boka  For å kunne vise disse bildene, må de konverteres til jpeg. Hvis eksponeringen og hvitbalansen er riktig i utgangspunktet, vil du neppe se noen forskjell.
|
|
|
30/06/2009 10:47
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjæresten min skal ha seg digitalt speilrefleks og trenger råd til hvilket kamera hun skal velge. Ser at canon og nikon har kommet med nye kamera i 7000 kr klassen. Er nok mest aktuelt med klassen under. Men hvilket kamera bør velges og hvilken optikk om man bare skal ha en linse? Går vel an å kjøpe disse uten kitlinse?
Hvor kan slikt kjøpes til en rimelig penge? vi reiser på tur neste torsdag og må ha det innen den tid så bestilling fra utlandet er uaktuelt.
Hva slags ekstrautstyr anbefaler dere? Jeg får ikke akkurat inntrykk av at ona er interessert i raw-prosessering. Eller multicoating. Eller filtre i det hele tatt. Hvis man ikke vil/kan/ønsker å justere en RAW-bilde litt i ettertid, høres det ut som SLR er over the top. Dette er jo en av de gode tingene med SLR, som jo gjør mye med resultatet. Jeg kunne skyte i raw på mitt Nikon Coolpix 995 i 2001. Avanserte kompaktkameraer har raw. SLR lar deg først og fremst ta bilder som du ikke ville fått tatt uten. ISO 1600 er bra - og 3200 helt brukbart - på mitt D90, gitt at eksponeringen er optimal. På kompaktkameraer er alt over ISO 200 ubrukbart. Hva betyr dette ? Du kan ta bilder med mindre tilgjengelig lys !Autofokus er mye raskere og mer presis med SLR, og den klarer seg med mindre lys. Kameraet er umiddelbart klart til å skyte når du skrur det på, og utløserforsinkelsen er i praksis lik null. Resultat ? Det er mye større sjanser for at du klarer å fotografere motiver i bevegelse, samt at du har mye større sjanse for å få tatt det blinkskuddet av et motiv som endrer seg i neste øyeblikk.
|
|
|
30/06/2009 11:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
~ "laboratoriemålinger" (...) Jeg pleier også å overeksponere med vilje, så jeg kan få brukt alle triks i boka  Hvis du mener dette er en ikke-representativ situasjon, må jeg gratulere deg med å alltid eksponere alle bilder perfekt. Når det gjelder MEG, derimot, hender det at jeg bommer på eksponeringen uten å ha sjanse til å ta bildet en gang til. Dessuten hender det ofte at dynamikken er så stor at jeg feileksponerer deler av bildet uansett hvor godt jeg treffer. Dersom man kaster bort store deler av den informasjonen bildebrikken produserer, står man før eller siden med et blinkskudd man virkelig skulle ønske at man hadde tatt i RAW. For å kunne vise disse bildene, må de konverteres til jpeg. Hvis eksponeringen og hvitbalansen er riktig i utgangspunktet, vil du neppe se noen forskjell.
Ja og hvis harddisken ikke krasjer eller huset aldri brenner er det ingen vits i å ta backup. Argumentene dine forutsetter igjen en ideell verden, og den lever ikke jeg i. Og - hvordan får man hvitbalansen riktig i utgangspunktet i innendørs i lampelys eller når man reflekterer blitzen mot en ikke nøytralt grå overflate?
|
|
|
30/06/2009 11:08
|
kula
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
en annen butikk hvor jeg ble anbefalt å kjøpe et canon eos d40 med sigma 18-200 os objektiv til totalt 9500 kr uten ekstrautstyr.
merker at dette er et mer stabilt kamera ihånden og at det er mye raskere med over dobbelt så høy bildetakt som 450. Som med det meste annet; legger du mer penger i et kamera - som du vel å merke kommer til å bruke - kommer du neppe til å angre på det. Hos fotovideo i Møllergata kan du fikle med alle kameraene. Jeg foreslår at du går dit, og leker deg litt med et EOS 40D og et Nikon D90. EOS 50D er for dyrt i forhold til 40D, og koster vel uansett mer enn du er villig til å betale. Det samme gjelder for Nikon D300. EOS 500D og Nikon D5000 er ikke så mye billigere enn 40D og D90, men mye enklere. Det er helt klart verdt pengene å gå ett nivå opp.
|
|
|
30/06/2009 11:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Autofokus er mye raskere og mer presis med SLR, og den klarer seg med mindre lys. Kameraet er umiddelbart klart til å skyte når du skrur det på, og utløserforsinkelsen er i praksis lik null. Resultat ? Det er mye større sjanser for at du klarer å fotografere motiver i bevegelse, samt at du har mye større sjanse for å få tatt det blinkskuddet av et motiv som endrer seg i neste øyeblikk.
Et annet poeng er at den knøttlille bildebrikken gjør at selv om du zoomer til full tele har du veldig kort brennvidde og langt mindre kontroll over dybdeskarpheten.
|
|
|
|
|