Akk ja, jeg skrev et langt, sosifikert og velartikulert innlegg, og webleseren min krasja nettopp... Frack!!!
Det er et par titandrev i XTR kassetten det stemmer. Men er titan brukt i denne sammenhengen mindre holdbart enn stål?
hmm, og resten er stål? Enten bruker Shimano stål for at det skal bli billigere eller for at titan er så dyrt? Eller mener Shimanofolka at titan ikke er holdbart nok?
Mine kunnskaper er desverre begrenset i dette området, så titan ser ut til å være like hardt som stål, men stål er veldig fleksibelt i sin hardhet så det er umulig for meg å si her og nå om at et XTR frikrans er holder lengre enn XTfrikrans uten å vite stål/titan-matrialetypen - OG - teste dette selv. (jeg vil ha en
brinelli-tester!)
[1] Brinell/Rockwell tester er en god pekepinn, men IKKE absolutt sannhet i seg selv.
"It is important to recognize that hardness is an empirical test and therefore hardness is not a material property."
iflg
denne her har titan 330-389 HB, mens iflg [
wikipedia, går stålet fra 120 HB og går helt opp til 1900HB.(1900HB er urealistiskt for sykkelbruk, da blir det for sprøtt og brekker lett, så 200HB (304 rustfritt stål, ikke herdet) er mer realistiskt for sykkelbruk) Stål som ruster er hardere enn rustfritt, men det blir ikke praktiskt nok for oss syklister!
Aluminium er på 15 HB. Kobber er på 30HB, men mye mykere (ductile) enn aluminium, så det er derfor det ikke finnes kobberfelger.
Noen som har sammenliknet levetiden hos XTR/XT-frikransen og funnet ut hvem som holder lengst? Inntil videre stoler jeg på magefølelsen min og mener dette her: "Generellt sett er titan nesten like holdbart som stål!"
Dette er så presist som jeg kan svare på akkurat nå, og jeg kan endre standpunktet mitt når som helst.

Aluminium i XTR kassetten er så vidt jeg vet ikke å finne andre steder enn i sjøstjerna drevene er montert på og de gilde mellomringene mellom de mindre drevene.
(sorry, da tok jeg feil)
Rett materiale til rett bruk, og Shimano har skjønt det med sjøstjerna, den blir jo ikke utsatt for stor mekanisk slitasje der. Mine 32T Shimanodrev av stål holdt 2-3 ganger så så lenge som aluminiumsdrev. Desverre var Shimanodrevene middelmådige bearbeidet, og kvaliteten på stålet kunne hatt vært bedre så levetiden kunne hatt blitt lengre, men jeg er fornøyd nok med prisen - halvparten så
billig dyrt!
[1]
Brinelli scaler / Rockwell scale tester hardheten hos materialer ved hjelp av en diamant-/stål-spiss:
"The depth of penetration for a given amount of force is measured and converted to a scale of relative hardness."
/got hard enoght?