Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

XTR-kassett holdbarhet (?)

XTR-kassett holdbarhet (?) #758426 22/06/2009 19:28
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Kjøpte en XTR-kassett(knapt en måned siden) som jeg bruker til ritt. (Ja, nytt kjede også). Jeg har syklet Raumerrittet og Farrisrunden med denne kassetten og jeg ser allerede anntydninging til at 17/20 ringene er slitt.

Er dette noe jeg bare må forvente med XTR kassetter?

XT-kassetten min holdt nesten en hel sesong før den fikk samme slitasje.

Finnes det normale XTRtannhjul 17/20 til en tilnærmet overkommelig pris foruten de latterlige overprisete 17/20 yumeyatannhjulene?

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: krok] #758927 23/06/2009 14:36
K
krank Offline
Fersking
Fersking
K
Jeg diskuterte levetid på XTR kassettene med en fra SHIMANO i forbindelse med Birken i fjor. Jeg vurderte nemmelig XT mot XTR der prisen var 450 mot 1200 kroner.
XTR er noen gram lettere enn XT, XTR har vesentlig kortere levetid, kanskje ned mot det halve av XT (dette var personlig oppfatting av SHIMANO representanten) MEN XTR girer mye finere enn en XT under forutsetning at du gir den en skikkelig kjede.
Holdbarhet og pris mot vekt og presisjon,,,, det er bare å betale..

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: krank] #759006 23/06/2009 16:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
At en XTR kassett girer bedre enn en XT kan jeg vanskelig tro er riktig. Vektforskjell ja, prisforskjell JA. Levetid tja. Funksjon nei.

Pete kom og gi oss den offisielle Shimanolinja rundt dette spørsmålet!

LarsB

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: larsb] #759019 23/06/2009 17:38
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Vel... ICON_BLUSH

[backup Pete-modus]
XTR bruker titan og aluminium i drivverket, så det sier av seg selv at XTR holder dobbelt så lenge ikke så lenge som XT/LX/SLX/Deore...
[/backup Pete-modus]

materialeteknikk - steel is real

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: atlekristensen] #759022 23/06/2009 17:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er et par titandrev i XTR kassetten det stemmer. Men er titan brukt i denne sammenhengen mindre holdbart enn stål? Aluminium i XTR kassetten er så vidt jeg vet ikke å finne andre steder enn i sjøstjerna drevene er montert på og de gilde mellomringene mellom de mindre drevene.

Når det gjelder Kroks slitasje høres det mye ut om drevene er slitt etter 160-170 km. Det var ikke særlig dårlige forhold på Raumerrittet i alle fall.

LarsB

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: larsb] #759034 23/06/2009 18:09
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: larsb
Det var ikke særlig dårlige forhold på Raumerrittet i alle fall.

Ei heller rundt Farrisvannet.

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: larsb] #759089 23/06/2009 19:53
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Akk ja, jeg skrev et langt, sosifikert og velartikulert innlegg, og webleseren min krasja nettopp... Frack!!!

Det er et par titandrev i XTR kassetten det stemmer. Men er titan brukt i denne sammenhengen mindre holdbart enn stål?

hmm, og resten er stål? Enten bruker Shimano stål for at det skal bli billigere eller for at titan er så dyrt? Eller mener Shimanofolka at titan ikke er holdbart nok?

Mine kunnskaper er desverre begrenset i dette området, så titan ser ut til å være like hardt som stål, men stål er veldig fleksibelt i sin hardhet så det er umulig for meg å si her og nå om at et XTR frikrans er holder lengre enn XTfrikrans uten å vite stål/titan-matrialetypen - OG - teste dette selv. (jeg vil ha en brinelli-tester!)
[1] Brinell/Rockwell tester er en god pekepinn, men IKKE absolutt sannhet i seg selv.

"It is important to recognize that hardness is an empirical test and therefore hardness is not a material property."

iflg denne her har titan 330-389 HB, mens iflg [wikipedia, går stålet fra 120 HB og går helt opp til 1900HB.(1900HB er urealistiskt for sykkelbruk, da blir det for sprøtt og brekker lett, så 200HB (304 rustfritt stål, ikke herdet) er mer realistiskt for sykkelbruk) Stål som ruster er hardere enn rustfritt, men det blir ikke praktiskt nok for oss syklister!

Aluminium er på 15 HB. Kobber er på 30HB, men mye mykere (ductile) enn aluminium, så det er derfor det ikke finnes kobberfelger.

Noen som har sammenliknet levetiden hos XTR/XT-frikransen og funnet ut hvem som holder lengst?

Inntil videre stoler jeg på magefølelsen min og mener dette her: "Generellt sett er titan nesten like holdbart som stål!"
Dette er så presist som jeg kan svare på akkurat nå, og jeg kan endre standpunktet mitt når som helst. ICON_SMILE

Aluminium i XTR kassetten er så vidt jeg vet ikke å finne andre steder enn i sjøstjerna drevene er montert på og de gilde mellomringene mellom de mindre drevene.

(sorry, da tok jeg feil)
Rett materiale til rett bruk, og Shimano har skjønt det med sjøstjerna, den blir jo ikke utsatt for stor mekanisk slitasje der. Mine 32T Shimanodrev av stål holdt 2-3 ganger så så lenge som aluminiumsdrev. Desverre var Shimanodrevene middelmådige bearbeidet, og kvaliteten på stålet kunne hatt vært bedre så levetiden kunne hatt blitt lengre, men jeg er fornøyd nok med prisen - halvparten så billig dyrt!

[1]
Brinelli scaler / Rockwell scale tester hardheten hos materialer ved hjelp av en diamant-/stål-spiss:
"The depth of penetration for a given amount of force is measured and converted to a scale of relative hardness."

/got hard enoght?

Redigert av atlekristensen; 23/06/2009 20:46. Rediger grunn: mye mer sosifiskert. tungt redigert. failure of happiness.
Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: atlekristensen] #759155 23/06/2009 21:32
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tror ikke det er titan i de drevene utenom de to største. (?)

Men er det normalt at ser slik ut etter to finnværsritt? (Det er foresten 17/18 tenners ringene det er bildet av)

Må kanskje ikke tråkke så hardt heretter når finstasen skal på. hehehe ICON_LAUGH

Redigert av krok; 23/06/2009 21:39.
Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: krok] #759209 23/06/2009 23:17
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg syns dette ser ut som slitasjse fra giring under belastning, da slitajsen sitter øverst på tennene.

I was just riding along...
Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: JB.] #759340 24/06/2009 09:38
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Girer ytterst sjelden så det knaker og smeller i giret. De andre tannhjulene har ikke slike merker.

Vel vel.. får vel bare finne frem fila og rette opp dette selv og heller bite i meg at dyrt utstyr må skiftes ofte thinking

Redigert av krok; 24/06/2009 09:39.
Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: krok] #759524 24/06/2009 14:07
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du nytt kjede? Det er kjedet som lager slitasjen på kassetten. Er det gammelt og strukket slites kassetten fort ned.

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: erling] #759537 24/06/2009 14:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
<klipp>.....(Ja, nytt kjede også)........<klipp>

Ser ikke ut som slitasje for meg, ser mer ut som deformering av godset.

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: Tange] #759608 24/06/2009 18:15
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
(flotte bilder, takk skal du ha for grundig dokumentasjon!)

Enig. Det ser ut at titan er for mykt, eller at han ble for stressa akkurat da ei lekker rødtopp i en blomstrete sommerkjole som flagret i vinden og smilte blygt til ham? ICON_TONGUE

(det kan bli bedre å bruke en kniv for å glatte ned, en fil kan bli for "brutalt" og ta vekk for mye. PS: knivbladet kan bli ødelagt))

/misunnelig...

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: atlekristensen] #759781 24/06/2009 22:34
K
krank Offline
Fersking
Fersking
K
Bakgrunnen for uttalelsen om at XTR girer bedre enn enklere varianter var at kassetten er stivere enn "enklere" varianter. Helt på linje med Dura-Ace vs. Ultegra.
Når ingeniørene lager en optimal konkuranse kassett er det ikke slitestyrke som tenkes på, det er kun funksjon og vekt,,og når det gjelder funksjon oppdager vi vel aldri forskjellen fordi vi ikke har trøkk nok i pedalene.
Dette blir vel som sportsbiler,,du får aldri utnyttet dem men det er kjekt å ha....

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: krank] #759998 25/06/2009 10:03
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: krank
Bakgrunnen for uttalelsen om at XTR girer bedre enn enklere varianter var at kassetten er stivere enn "enklere" varianter. Helt på linje med Dura-Ace vs. Ultegra.

Joda, men er det ikke en illusjon av bakovervendt logikk,
ettersom det er så dyrt at folk føler at de må forsvare innkjøpet med "stivhet"?

OK, jeg er noe inkompetent her, men har Shimano faktiskt sagt noe om forskjellen i stivheten hos XT og XTR?
Er den stivheten så viktig for giropplevelsen?

Jeg har aldri hatt et kassett som sitter godt nok fast, den er "litt skranglete" pga taggene i frikransen, kassetten blir ikke skrudd på som med SS/fixie-drev - noe som gir et godt binding mellom gjengene hos navet og drevet - som var vanlig i gamle dager (=5-6-7gir). Ulempen er at det er et helvete å få tatt av tannhjulet, og det er derfor det ble utviklet kassetter - et teknologiskt fremskritt for å forenkle vedlikeholdet. (var Sun Tour eller Shimano den første?)

Hvis stivheten i kassetten er et problem burde Shimano begynne på den andre enden og se på hele grensesittet mellom kjede -> kassett -> frihjulet -> navkroppen.

Jeg vet ikke om bakgiret har noen betyding, men totalt
sett er disse "verdiene" av et minimalt betyding for optimal giring.

Hardere/sterkere fjær gir bedre og et mer presist giring,
og jeg husker godt for flere år siden at jeg ble lei av LX-bakgiret som var så sløv. ICON_SMILE

[beklager for mine mange spørsmåler uten noen svar...]
[jeg håper at jeg skrev tydelig nok her, er litt trøtt...]

Re: XTR-kassett holdbarhet (?) [Re: atlekristensen] #760375 25/06/2009 21:59
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Noen av sykkelingenørgutta skyter da vitterlig av mønstret og pinnene på siden av drevene / klingene også, og det skal visstnok være der noe av 'magien' ligger, så at det kan være forskjell, er vanskelig å utelukke, hvis ikke noen har førstehåndserfaring med begge?

Moderator  support