Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan demontere støtte på gammel DBS?

Hvordan demontere støtte på gammel DBS? #757949 22/06/2009 01:00
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Jeg har slaktet en gammel, rusten DBS Kilimanjaro for å bruke noen av delene. Det eneste som er igjen på ramma nå er lagerbanene på styrerøret og støtten. Nå tenker jeg å bruke ramma som rettestativ, og da kommer støtten i veien. Dessuten kunne jeg tenke meg å berge støtten for bruk som reservedel for en annen gammel DBS, så jeg vil ikke bare sage den av.

Støtten er av den typen som står i et rør som er sveiset fast på skrått på undersiden av kjedestagene like bak krankboksen, jfr. bildet. Meg bekjent brukte DBS denne metoden i flere tiår.

Har byttet en slik en gang på 80-tallet, men nå har jeg glemt hvordan det gjøres. Regner med at tappen innenfor den røde ringen på bildet skal presses nedover eller til siden, men tror det var noe mer. Noen som husker hvordan den demonteres?

Jeg tenkte også å ta av lagerbanene på styrerøret, igjen for bruk som reservedeler. Er det bare å banke disse ut, på samme måte som lagerbanene i en Fauber-krank, eller er de gjenget?

Re: Hvordan demontere støtte på gammel DBS? [Re: Lazy Sod] #758013 22/06/2009 07:32
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Støtta vet jeg ikke hvordan du demonterer, men jeg venter spent på svar fra noen som har peiling ICON_SMILE

Lagerskålene i styrerøret kan bankes rett ut. Husk å ta vare på lagerbanen nederst på kronerøret. Den må du ha for å bruke lageret på nytt.

Re: Hvordan demontere støtte på gammel DBS? [Re: Vanilla Ninja] #758034 22/06/2009 08:10
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Park Tool har egnet verktøy til jobben:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=135

I was just riding along...
Re: Hvordan demontere støtte på gammel DBS? [Re: Vanilla Ninja] #758036 22/06/2009 08:12
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Vanilla Ninja
Lagerskålene i styrerøret kan bankes rett ut. Husk å ta vare på lagerbanen nederst på kronerøret. Den må du ha for å bruke lageret på nytt.

Takk for svaret!

Lagerbanen på kronrøret lar jeg foreløpig være. Den andre DBS-en har et slitent trommelbremsnav foran, så jeg vurderer å bruke forhjul og gaffel med Cantilever-brems fra Kilimanjaroen. Lengden på kronerøret ser ut til å være tilnærmet lik.

Den andre DBS-en har riktignok 28" hjul, men siden Kilimanjaro-gaffelen er litt høyere, jeg går over til fetere dekk og jeg bytter ut de opprinnelige krankarmene på 175mm med 170mm fra Kilimanjaroen, har jeg funnet ut at det ikke blir noen vesentlig dårligere bakkeklaring for pedalene. Dette skal bli en billig bysykkel som ingen gidder å stjele, så det er OK at det ser litt sært ut.

Re: Hvordan demontere støtte på gammel DBS? [Re: JB.] #758054 22/06/2009 08:42
L
Lazy Sod Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: JB.
Park Tool har egnet verktøy til jobben:
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=135

Takk for linken!

Et spesialverktøy er ulønnsomt for min bruk, men bildene i linken gir noe info, og den gir bra søkekriterier. Ved å søke på "(Sprague OR Schwinn) kickstand removal" fant jeg bl.a. frem til disse:
Bunch "O" Bikes - Repair Shop
Schwinn kickstand removal? - The Classic and Antique Bicycle Exchange
How do you remove a kickstand? - Schwinn Forums

Moderator  support