Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skifte bakgir

Skifte bakgir #757765 21/06/2009 18:56
J
Jekkis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Fekk meg ei flotte grein inn i bakgiret og vridde alt skikkeligt, ikkje bra. Eg ska kjøpe meg nytt bakgir i morgen, og lure i den anledning på om dette e vanskelig, evt noen gode tips? Har mekka eindel på sykkel, men aldri skifta bakgir...

Takk for tips!

TJ

Re: Skifte bakgir [Re: Jekkis] #757784 21/06/2009 19:14
Sigols Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis kjedet ikke er ødelagt kan du skru løs trinsehjulene fra girarmen slik at du slipper å kappe kjede for å sette på det nye giret.
Hvis det er et "vanlig gir", dvs. at det trekker seg mot det tyngste giret når det er montert på sykkelen, klikker du bare girsjalteren til tyngste giret og drar til vaieren så godt du kan og justere med vaierstrammeren som sitter på giret og sjalteren hvis det er Shimano og kun på sjalteren hvis det er Sram. Hvis det har problemer med å gire opp strammer du og motsatt.

Sigmund

Trykk for å se...
Grusveier er til transport...

Heftig nedoversti i Østmarka!

Re: Skifte bakgir [Re: Jekkis] #757919 21/06/2009 21:31
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Hvis det gikk galt med giret kan det godt hende girøret (del mellom gir og ramme hvis du har alu- eller karbonramme) er bøyd. Se på giret bakfra, armen skal peke i loddlinja når sykkelen står rett. Dersom dette er bøyd må det rettes eller byttes, ellers vil du få problemer med å justere girene godt over hele linja.

Moderator  support