Hva bør man tenke på ved valg av pulsklokke til sykling? Jeg har primært tenkt å bruke den til intervalltrening så varsling av pulssoner og tid hadde jo vært fint. Og den må gjerne måle riktig puls. Er det andre ting jeg bør se etter og noen osm vil anbefale en klokke?
jeg har brukt en Polar S725X i flere år nå, den ble kjøpt på ebay til ca halv pris av hva den kostet i Norge på den tiden. Dette er en skikkelig sykkelcomputer i tillegg til å være en kapabel pulsklokke. jeg har nå satt den opp med speedsensor (som følger med i pakka) og kadenssensor slik at jeg får både hastighet og tråkkfrekvens. Den har i tillegg mulighet til å styre deg i intervalltreningen og forteller deg hva du skal gjøre når.
Denne modellen selges enda i dag, men det er kommet mange nye modeller fra Polar som retter seg mot sykkelbruk.
Jeg har akkurat kjøpt en Polar CS400 her på forumet, og håper den ligger i posten mandag eller tirsdag. Ser den har kommet bra ut i mange tester.. Får den for 1995 svenske på Cyclecomponents..
Jeg endte opp med en multisportklokke (axn500) som har høydemeter, turer, acent og decent irlink og kan linkes til protrainer 5 treningsdagbok (anbefales).
Du bør se etter Ownzone funksjonen (intervall). Men fitness har ikke protrainer/link.
jeg anbefaler cs600x, på pro trainer 5, kan du bestemme akkurat hvor lange intervaller du vil ha (i tid eller distanse) du kan også bestemme hvilken sone du skal ligge i. Under treningsøkten, blir du varslet og du kan lett se hvordan du ligger ann og hvor langt/lenge det er igjenn av draga
Mål 2011: Molde Challenge, Raumerrittet, Grensern under 3:00 og Briken under 3:30
"Du er herre over det ord som ikke er sagt. Det talte ord er herre over deg."
jeg anbefaler cs600x, på pro trainer 5, kan du bestemme akkurat hvor lange intervaller du vil ha (i tid eller distanse) du kan også bestemme hvilken sone du skal ligge i. Under treningsøkten, blir du varslet og du kan lett se hvordan du ligger ann og hvor langt/lenge det er igjenn av draga
Mål 2011: Molde Challenge, Raumerrittet, Grensern under 3:00 og Briken under 3:30
"Du er herre over det ord som ikke er sagt. Det talte ord er herre over deg."
Eg hadde ei fænsi multisportklokke frå Polar (625x eller noko i den duren). Bra funksjonar, men altfor stor og klumpete. I og med at eg bruker pulsklokke som vanleg klokke, bytta eg til F6 i staden. F6 ser meir normal ut og er dessutan ikkje så stor at ho kakkar sund handledda mine når eg syklar terreng. Dessverre manglar F6 intervall-/mellomtidsfunksjonen. Ut frå bruksområdet ditt ser det ut til å vera ein funksjon du bør ha. Kva med den nye RS300x?
Har prøvd mange varianter av pulsklokker. Har aller mest lyst på en Garmin Edge 705, men å kalle det en pulsklokke er kanskje drøyt. Endte opp med en forerunner 405 og er veldig godt fornøyd med den. Liten, lett med alle vesentlige funksjoner også for sykling. Syns det er greit å slippe å kjøpe ny klokke om jeg skulle få lyst til å ta en jogge/skitur. Liker også brukergrensesnittet bedre enn Polar sine versjoner, men det er vel smak og behag.
Jeg har Polar RS800cx og den er en kjempegod multisport klokke. Gå inn på www.pulsklokke.no, der ligger alle pulsklokkene til Polar. RS800cx har mulighet for løpesensor, GPS, speed sensor til sykkel og cadence sensor til sykkel
Hvorfor elsker alle Polar så høyt? Kjøpte en polar klokke, og den ble solgt fort på Finn... Endte i steden opp med Garmin Edge 305 siden jeg hater å løpe, og ELSKER den. Særlig funksjonen for å sykle omkamp med deg selv på ofte brukte løyper. Dette øker helt klart både morro-faktoren og innsatsviljen på treningene.
Polar sine implementasjoner av GPS er også helt latterlige sammenliknet med Garmin.
Forøvrig får man mye mer for penga med Garmin enn med Polar. Det virker som alle Polar produktene er sterkt overpriset fordi det er et velkjent merke.
Eneste fordelen med Polar er vel at mange av de faktisk er fine nok til å kunne brukes som armbåndsur.
doc]Hvorfor elsker alle Polar så høyt? Kjøpte en polar klokke, og den ble solgt fort på Finn... Endte i steden opp med Garmin Edge 305 siden jeg hater å løpe, og ELSKER den.
Mitt inntrykk er at Polarklokkene er pulstreningsverktøy, mens Edge og andre fra Garmin er GPS'er (for å overdrive litt) og at det derfor er litt forskjellige bruksområder. Jeg synes min Polar er et kjempegodt hjelpemiddel til kondisjonstrening.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Litt usikker på hva din Polar kan som ikke min Garmin kan? Begge har jo så mye funksjoner at de fleste sikkert ikke bruker halvparten en gang...
Uansett har du nok da et litt feil syn på Edge serien til Garmin, for det helt klart et treningsverktøy, men med GPS.
Men for min egen del så bryr jeg meg f.eks. ikke om soner, kalorier osv. Men derimot liker jeg fart, kadens, puls, stoppeklokke, avstand, % stigning, gj.snitt. fart, m.m. Og jeg vil ha ALT synlig på en gang, hvis jeg vil. Benytter den også stort sett med bakgrunnsbelysningen på om høsten og vintern, og da står lyset på hele tiden uten at det trekker noe vesentlig mer batteri.
Og tar jeg den med meg til f.eks. Mallorca som nå i ferien trenger jeg bare å stripse den fast på styret, og er "good to go" uten noen ekstra sensorer på sykkelen jeg benytter der.
Jeg har også benyttet meg av muligheten til å søke på Motion Based/Garmin Connect og lagt inn ruter som andre har syklet der jeg har vært på ferie. En flott bonus spør du meg, at den kan fortelle meg hvor jeg skal sykle mens jeg sykler en ny ukjent løype.
En annen ting jeg vet en del brukere liker er muligheten til å laste inn andres (eller egne) spor fra et ritt og ha løypeprofilen fremme.
doc]Litt usikker på hva din Polar kan som ikke min Garmin kan?
Bæres på armen, kanskje?
Litt spøk, men litt alvor også. Jeg synes det er veldig greit å ha klokka på armen til enhver tid, så er det bare å trykke på start og sette i gang. En av grunnene til at jeg ikke vil ha en Edge er at den er såpass stor at den bør festes på styret eller puttes i sekken. En annen grunn er at den har noe begrenset batterikapasitet.
Jeg klarer ikke helt å se at Garmin er mindre overpriset enn Polar, forresten. Men uansett er begge merkene bra. Hva man velger er vel rett og slett smak og behag?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Skal du ha den på armen så gå for en Garmin Forerunner modell da. Så kan du velge om du vil ha den på armen eller på styret. (Nå har de jo like små modeller som Polar også.)
Batterikapasiteten er jo kun et problem om du skal på enkeltturer lenger enn 10-12 timer. Er ikke vanskeligere å lade den enn mobilen din. (Min holder ca. en uke når jeg sykler til og fra jobben hver dag, ca. 50 min hver vei.)
Ang. pris så får du Forerunner 305 for 1500,- på nettet. Får ikke mye til kjekk Polar klokke for den prisen.
Men smaken er som baken! Synes bare aaalt for mange sverger ukritisk til Polar. Mulig det er fordi man får de i nær sagt alle sportsbutikker.
har brukt polar sin 725x nå i 1 1/2 år og er stårlende fornøyd, er en typisk "multisport" bruker og klokka passer til alt. Har de funksjonene du trenger, fart, høyde, kadens, puls, soner, snitt etc. Og argumentet med at klokka tar knekken på håndleddet ditt elimineres med at det følger holder for å montere på styret i pakken, full oversikt uten å slippe styre. Kan velge visning på displayet. Linkes til data med ir. Finfin treningsdagbok til data følger og med. Synes heller ikke den er for stor til å bruke i kvardagen.
tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
Siden Garmin først diskuteres: - Hvor mye koster et Norgeskart (Oslokart?), om jeg skulle kjøpe en 705 i utlandet? Har i tillegg hørt at kartet som følger med på kortet ikke kan lastes over på dataen uansett, er dette riktig?
Eg hadde ei fænsi multisportklokke frå Polar (625x eller noko i den duren). Bra funksjonar, men altfor stor og klumpete. I og med at eg bruker pulsklokke som vanleg klokke, bytta eg til F6 i staden. F6 ser meir normal ut og er dessutan ikkje så stor at ho kakkar sund handledda mine når eg syklar terreng. Dessverre manglar F6 intervall-/mellomtidsfunksjonen. Ut frå bruksområdet ditt ser det ut til å vera ein funksjon du bør ha. Kva med den nye RS300x?
Hei!
Hva legger du i at den "kakkar sund handledda mine" ?.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har sliti med en betennelse i håndleddet (senebetennelse) på klokkearmen som jeg har hatt i 10mnd og prøver fremdeles å finne ut av det. Har en S725X, denne har vel samme formen som 625.
Uten å synse for mye så tror jeg ikke klokken er skyld i betennelsen.
Senebetennelse er ofte et signal på overbelastning, så du bør kanskje se om du holder for hardt i styre eller har mye vekt på armene under tur. Kan også komme av for tunge løft eller langvarig belastning etc. Anbefaler deg å tenke over ting som kan belaste underarmsmusklene tungt eller over lengre tid, og iallefall snakk med en fysioterapaut/lege. Senebetennelser som sitter lenge er ofte vonde å bli kvitt hvis du ikke stopper det som har skapt senebetennelse eller ikke starter behandling. Synes og huske at senebetennelse ikke er en betennelse, men mer nerver som binder seg sammen med annet vev og dette er grunnen til at mange feilbehandler senebetennelse i underarmer. En fysioterapaut vil gi det et treningsprogram som består av noen underarmsøvelser som har visst seg å være effektive.
Personlig må jeg slakke klokkeremmen 1-2hakk når jeg sykler med min S725 så den ikke skal føles stram når leddet bøyes eller underarmsmusklene blir strammet. Veldig mange proffsyklister sykler med sin Polar på armen, så jeg tror ikke det kan være så skadelig.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Polar AXN 500 Kjøpt en eller annen gang i 2004. I daglig bruk siden den gang, og da i yrker hvor klokker ikke pleier og holde så lenge. Jeg har aldri hatt noe tull med klokka, men kjøpte meg nettopp RS800cx pga WIND overføring (Mye signal forstyrrelser med den gamle typen) og muligheten for å kunne koble opp speed & cadensmålere til 3 sykler. Hvis RS800 holder like lenge, så er det et godt kjøp. Sender med et bilde for å gjøre litt ære på den:) Burde vert en egen post på forumet for å hedre utstyr som gir så mye:))
Stumpjumper S-Works eBay build Scott Spark Custom Comfort Isak Impulse