Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Restitusjon etter ritt ?

Restitusjon etter ritt ? #757070 19/06/2009 22:16
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Syklet Farrisrunden forrige helg, som det første rittet i år.

Har tidligere vært redd for å åpne ritt for hardt, da jeg har hørt mange advarsler om nettopp dette. Men, siden Farrisrunden ble kjørt utelukkende for å få mer erfaring, tenkte jeg at det var like greit å høre på en sykkelkompis, som sa "at du må ikke stå på perrongen når toget går, sørg for å finne en god gruppe og hold ut i starten. Det roer seg etter hvert".

Som sagt så gjort, og undertegnede var i 91% av HFmax 2½ min etter masterbilen var borte. Vondt i starten var det selvsagt, særlig når andelen sone 4-trening har vært såpass lav hittil i år. Etter hvert fant jeg ut at det gikk overraskende bra å kjøre så hardt, så jeg og en til fant ut at vi skulle prøve å ta igjen gruppa 6-700 meter foran, og klemte til. Kikket ikke helt på avstand, og det vi svinger av asfalten med blodsmak i munn, starter Skolapperåsen. Ikke så heldig.

Uansett, var ikke super fornøyd med tiden, men innsatsen var 100% og jeg lærte en hel masse.

Siden jeg skulle tilbake igjen til København, fikk jeg ikke restituert ordentlig dagen etter. Det ble bilkjøring i 7 timer, besøk av venner og rett i seng. Dagen etter var det 1½ time helt stille og rolig, og dagen etter hadde jeg terskeltrening på programmet.

I utgangspunktet skulle jeg kjøre 1x40min i området rundt terskel. Startet, og kjente fort at beina ikke var som de pleide. Kom meg greit opp i sone 3, men det gjorde mer vondt å holde seg der enn det pleier, derfor ble det heller 2x20min av motivasjonsmessige grunner.

Onsdagen var en rolig tur på et par timer, hvile torsdag og i dag har jeg vært ute i regnet et par timer. I morgen er det fartslek på programmet, og jeg har tenkt å kjøre Sjælsø Rundt, den korte ruten på 55km, sånn nogenlunde i rittfart.

Lysten er der, jeg gleder meg, men beina føles semitunge, noe jeg sikkert kan takke Farrisrunden for, som stod for min "idrettskarrieres" hardeste påkjenning noensinne. Men, etter såpass rolig trening denne uka, burde det ikke være noe problem med hard trening igjen i morgen ?

Re: Restitusjon etter ritt ? [Re: Clotho_NOR] #757128 20/06/2009 07:50
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå vet jeg ikke hvor godt trent du er og om du er fullt restituert etter rittet, men for min egen del:
Tunge bein behøver ikke å ha noe som helst med dårlig restitusjon å gjøre. Jeg har faktisk oftere tunge bein dagene etter lette økter enn dagene etter tunge økter. Derfor pleier jeg også ofte å ha ei økt med noen drag opp mot terskel dagen før ritt.

Laaang oppvarming og en forsiktig økning i intensiteten på dragene er en god oppskrift om beina føles tunge og fulle av syre.

Re: Restitusjon etter ritt ? [Re: EgilS] #758476 22/06/2009 20:24
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg syklet Montebellorittet som årets første og deltok også på Farrisrunden. Montebello var et lite sjokk og et helvete - sprakk med 15 minutter i forhold til planen. Dagen etter straffet kammeraten min meg på en "rolig" langtur i Nordmarka. Beina var som tømmerstokker dyppet i sirup. Det tok meg over to uker før jeg følte at fikk de gode gamle beina mine tilbake.

Farrisrunden, avsluttet jeg 7 minutter raskere enn målet. Jeg følte egentlig at jeg "safet" litt gjennom hele rittet og hadde krefter til overs når jeg kom inn til mål. Beina har vært gode som gull i etterkant av rittet.

Det jeg prøver å komme fram til, er at hvis man tar seg helt ut og gjerne litt til, vil restitusjonen nødvendigvis ta en uke eller to, avhengig av hvor trent man er.

Jeg er veldig enig med EgilS' oppskrift på restitusjonstrening og den følger man til rittet er ute av beina.

Having no destination, I am never lost!
Re: Restitusjon etter ritt ? [Re: pinsky] #758489 22/06/2009 20:44
T
Trond Kr Offline
Fersking
Fersking
T
Hvis du har kjørt et lengre løp og gått helt i kjelleren, kanskje enda lengre ned også. Da bruker i hvertfall jeg flere dager på å være restituert for kvaltitestrening igjen. Så om du ikke er meget godt trent, vil jeg si intervaller to dager etter dette er alt for tidlig. Spesielt i tilfele av samtidlig dårlig restitusjon.
Som Egil S meget klokt skriver, man har ofte tunge bein som nødvendigvis ikke trenger skyldes mangel på overskudd, og de trenger å dras i gang. Ofte vanskelig å vite når man er sliten og når man bare er sløv.
Personlig dropper jeg alltid drag om jeg ikke får opp pulsen.

Re: Restitusjon etter ritt ? [Re: EgilS] #758744 23/06/2009 09:48
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: EgilS
Tunge bein behøver ikke å ha noe som helst med dårlig restitusjon å gjøre. Jeg har faktisk oftere tunge bein dagene etter lette økter enn dagene etter tunge økter.

Sitat: EgilS
Laaang oppvarming og en forsiktig økning i intensiteten på dragene er en god oppskrift om beina føles tunge og fulle av syre.

En liten oppdatering.

Jeg fulgte rådet om å varme godt og grundig opp, og kjørte meg forsiktig opp i ønsket intensitet. Fungerte helt utmerket, og kjørte ned tiden min fra forrige gang relativt betraktelig, og følte meg sterk stort sett hele veien.

Takk for gode råd ICON_SMILE

Moderator  support