Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkspørsmål (igjen)

Dekkspørsmål (igjen) #756520 19/06/2009 07:15
vegar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg gikk i fjor over til hardtail etter noen år på fulldemper og har ennå ikke funnet et bakdekk jeg er fornøyd med og trenger derfor råd og tips til valg av dekk/løsning. Har sjekket div. tråder, men er fortsatt usikker. Jeg har dette hjulsettet.

* Jeg sykler sti i Øsfold (ofte tørt, svaberg og røtter), og liker utforkjøringer best (men vil helst unngå å drasse på utfor-dekk)
* Jeg veier i overkant av 90 kg med utstyr
* Jeg har prøvd ADvantage 2.4, men det subber i framgiret
* Jeg punkterer for ofte med smale dekk

Noen tips? Er slangeløst løsningen? Vanlige dekk med guffe? UST-dekk? Utfor/DH-dekk? Utfor-slange?

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: vegar] #756576 19/06/2009 08:29
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Slangeløst med skikkelige UST-dekk, så slipper du punkteringer.

Kanskje Ardent 2.4 passer (mindre sideknaster)? Fat albert 2.4?

Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: Mmar] #756601 19/06/2009 08:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
UST-dekk med en dasj guffe. Prøv Maxxis Crossmark i 2,25 LUST-versjon. Ganske så bombesikkert oppsett som tok meg gjennom TransAlp i fjor uten punktering.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: vegar] #756840 19/06/2009 13:44
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Jeg har prøvd ADvantage 2.4, men det subber i framgiret

Hvis du har plass til det i det ramma kan du dishe om bakhjulet slik at du får klaring til giret.

Mvh Kristian

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: cayman] #756919 19/06/2009 16:58
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Ærlig talt; å ha begge hjulene i senter så de sporer skikkelig er viktigere en å kunne gå opp fra 2.3" til 2.4" bakdekk.

Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: Stein] #756943 19/06/2009 17:56
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Flytt heller kranken litt ut, hvis det er problemer med girklaring. Eller tren litt, så du slipper minsteklinga. skull

Ole.

Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: Ole] #756946 19/06/2009 18:02
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
...Eller kjør rett og slett Advantage 2.25 bak og 2,4 foran.

Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: Stein] #757146 20/06/2009 08:45
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
Ærlig talt; å ha begge hjulene i senter så de sporer skikkelig er viktigere en å kunne gå opp fra 2.3" til 2.4" bakdekk.

Har du prøvd dette selv slik at du vet hvilke konsekvenser det får for sporingsfølelsen? Jeg går neppe for langt ved å anta at svaret ditt er nei, hadde du prøvd det ville du vel ikke skrevet det jeg har sitert over? Jeg minner om at det er terrengsykling vi snakker om her.

Hadde du i tillegg hatt kjennskap til ADvantage dekkene hadde du visst at det mer er snakk om 2.5 enn 2.4 og da er forskjellen til 2.3 betydelig, spesielt på en hardtail.

Jeg foreslo å dishe om bakhjulet fordi det er et enkelt grep, koster ingenting og gjør at du kan kombinere store dekk med framgir og kjedelinje på ca 50mm. Man kan selvsagt også flytte på kranken ved å shimme om eller bytte kranklager (avhengig av type krank). En annen mulighet er å bytte gir eller modifisere det eksisterende slik at det blir klaring til dekket.

Kan jo benytte anledningen til å opplyse om at teori og praksis kan være minst to forskjellige ting ICON_SMILE Kanskje er det noen der ute som kunne ha godt av å prøve noe nytt?

Mvh Kristian

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: cayman] #757169 20/06/2009 09:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Enig i at dårlig sporing er mindre merkbart i terrenget med svære knastedekk, men jeg mener fremdeles at det er viktig nok. Mulig at jeg bare har et snev av OCD, og ikke orker å tenke på at hjulene ikke står på linje også. ICON_WINK

Hver enkelt vurdere om det er viktigst med bittelitt mer demping/grep i et større dekk, eller hjul som roterer i det samme planet.

Nei, jeg har ikke hatt Advantage selv, men det er ikke poenget. Det kan godt være at det er stor forskjell på Advantge 2.4 og Advantage (eller noe annet) i 2.25/2.3". JEG mener at korrekt sporing er viktigere enn bittelitt mer volum i bakdekket. Også på en hardtail. (Forøvrig HAR jeg erfaring med Fat Albert og Ardent i 2.4") bak på en hardtail med trippelkrank, og det funket bra. Hvis du TRENGER akkurat det ekstra volumet den siste 0,1 tommen gir deg, er det ikke noe jeg kan si på det, men jeg synes det høres litt søkt ut.

Forøvrig er jeg pokker så lei argumenter under belstestedet om at siden jeg sikkert ikke har prøvd selv eller syklet nok, er dette sikkert bare noe jeg har laget en teori om på egen hånd, og derfor tar feil.

Prøve noe nytt? Så jeg skal prøve å dra bakhjulet mitt 3mm ut av senter og se om jeg merker det?

Jeg kan opplyse om at jeg har erfaring med flere defekte og feilaktig sammensatte sykler enn jeg strengt tatt trenger. ...og nei: I skogen merker du det nok ikke, men på veien, og særlig med mer asfalt-tilpassede dekk, er det mer enn merkbart. JEG ville ikke hatt det slik, og DET var alt jeg sa. Jeg vil ikke ha en sykkel der jeg har inngått kompromisser med de mekaniske løsningene. Da velger JEG heller deler som faktisk passer sammen. Du velger selv om du vil legge vekt på min anbefaling eller ikke, selvsagt.

Re: Dekkspørsmål (igjen) [Re: Stein] #758066 22/06/2009 08:58
vegar Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg tror nok jeg ser nærmere på UST m/guffe varianten fremfor å "dishe om bakhjulet". Tror uansett det ikke er nok plass på motsatt side likevel. Iallefall ikke til Advantage.

Men Advantage 2.25 er en mulighet... Har prøvd Continental Mountain King 2.4 to turer nå og har punktert to ganger. Og det glipper i tillegg, så det går nok rett i søpla.

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)

Moderator  support