|
Forskjell Vätternrundan vs Trondheim-Oslo
|
Forskjell Vätternrundan vs Trondheim-Oslo
18/06/2009 17:51
|
Sportine
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har syklet Vättern 3 ganger og lurer på å prøve meg på Trondheim-Oslo neste år. Noen som har syklet begge og kan si noe om forskjellen ?
Synes det verste med Vättern var at jeg ble lei på slutten og begynte å få vondt i kroppen - mest rygg. Dette blir jo enda verre på Trdh-Oslo. Blir vel også problem med trøtthet når man bruker en del timer mer. Skal ikke sykle med noe lag eller ha følgebil, men med en venninne og målet er å komme seg i mål. Klarer man å sykle i ett strekk - hvertfall uten søvn når man bruker opp mot et døgn ? Beste tid på Vättern er rett over 12 timer så det vil si en snittfart på rett under 25km/h på 300 km.Vet ikke helt hvordan den tiden kan overføres til Trdh-Oslo ? Er jo en del lengre og tøffere løypeprofil.
|
|
|
Re: Forskjell Vätternrundan vs Trondheim-Oslo
[Re: Sportine]
18/06/2009 18:38
|
pinsky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg får kanskje noen på nakken ved å spørre deg; vil du deg selv så vondt? Bra for helsen kan det heller ikke være. Vättern med sine 300 km er langt nok og som du sier så merker du det på kroppen. De 240 ekstra kilometerne blir neppe noen dans på roser =)
Skal du være med, burde du kanskje vurdere å få med deg flere, slik at dere er flere som kan veksle på å dra i front. Øker farten og minsker tiden.
Having no destination, I am never lost!
|
|
|
[Re: pinsky]
18/06/2009 18:52
|
Sportine
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg får kanskje noen på nakken ved å spørre deg; vil du deg selv så vondt? Bra for helsen kan det heller ikke være. Vättern med sine 300 km er langt nok og som du sier så merker du det på kroppen. De 240 ekstra kilometerne blir neppe noen dans på roser =)
Skal du være med, burde du kanskje vurdere å få med deg flere, slik at dere er flere som kan veksle på å dra i front. Øker farten og minsker tiden. Helt greit at du spør ! :-) Og ikke helt dumt spm. heller - hvorfor stille på noe som vil gjøre litt vondt ...... men det er jo for å ha noe å trene mot og jeg synes også det er gøy å utfordre meg selvlitt. Veldig deilig etterpå selv om man sliter litt underveis ! Jeg vil jo såfall prøve å forberede meg best mulig slik at jeg unngår å få for mye vondt. Men må vel også regne med å ta litt mer pauser underveis. Er vel også mer viktig å sørge for at sykkelen er justert riktig. Regner vel hvertfall med å henge på lag som kommer forbi - det har hvertfall fungert bra på Vättern.
|
|
|
[Re: pinsky]
18/06/2009 18:52
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Ingen sykler Trondheim-Oslo uten å få vondt i kroppen. Men tja, etter en 7-8timer ut i rittet kommer man over smerten. Og etter 20timer++ på sykkelen så er det vel heller ingen som kan si med hånden på hjertet at de ikke har vært drit lei sykkel. Men det skal også sies at opplevelsen av rittet er veldig væravhengig.
Det er ingen god idee å satse for å sove. Det vil da bli en lei og hard dag der på.
Men det er noe spessielt ved det hele.
|
|
|
[Re: eUnaas]
18/06/2009 20:48
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
Noe spesielt må det være med det ja... jeg får vondt i kroppen bare ved å tenke på det. Men må vel gjøre det et år jeg også - det er jo noe med det... hehe.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
[Re: Diablito]
19/06/2009 03:03
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har prøvd begge, Vättern seinest i år, T-O i 2006 og 2007.
Ingen tvil om at Vättern er et adskillig enklere ritt å gjennomføre. Du kan jo selv bare tenke deg hvor lite lyst du hadde til å ta en runde til da du kom i mål i Motala?
Vättern er tilnærmet helt flat, i T-O må du opp på 1.000 m. Høres kanskje ikke allverdens ut, men det tærer på kreftene å slite seg oppover mot Hjerkinn. Men det er selvsagt distansen som er den største og verste forskjellen. Å sykle 300 km på 10-15 t trur jeg nesten enhver som har sykla litt kan klare, kroppen funker greit og alt er egentlig bare bra. På den doble distansen skjer det mye rart som man ikke merker på Vättern.
Det er feks veldig annerledes å starte på morran, sykle seg god og sliten gjennom hele dagen, for så å gå en kald og mørk kveld i møte. Da skal jeg love deg at det blir kaldt! Og er det vått, ja så blir det innmari vått også!
Magan min fiksa ikke helt å sykle opp mot 20 t. Veit ikke hva som kan gjøres for å fikse det, men når magan ikke funker ønsker man intenst at den skal komme tilbake til sitt gamle jeg igjen veldig raskt.
Men lykken ved å fullføre er stor! MYE større i T-O, Vättern er nærmest bare småtteri i forhold.
Må forte meg og dra på ferie, rekker ikke mer. Har du konkrete spm skal jeg prøve å svare deg i helga.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
19/06/2009 05:43
|
Sportine
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da spør jeg videre ! :-)
Var ikke spesielt klar for en ny runde nei ..... men vet man på forhånd at man skal sykle lenger så er man jo innstilt på det.
Har du noen tips om når det lønner seg å starte ? Tenkte kanskje å starte på kvelden jeg og få natta på en gang. Så er jeg forh. framme utpå kvelden en gang. Mat er jo også viktig - på Vättern synes jeg blåbærsuppen er fin. Den gir næring og er bra for magen. Pastamåltidene har jeg aldri prøvd meg på.
Hva slags mat spiste du ?
På Vättern syntes jeg det var greit med små og korte pauser - det samme er vel greit ? Da får man jo litt avveksling fra å sitte på setet - samtidig som man ikke blir sittende for lenge.
Hvordan var tiden kontra Vättern ?
|
|
|
21/06/2009 10:46
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Bare en liten saksopplysning til "den flate Vätternrundan": det er ca 1420 høydemeter på de 300km, kontra ca 3415 på 545 km Trondheim-Oslo. Med forbehold selvfølgelig, men henhold til min Polar S625X som var med meg på begge turene forrige og denne helgen ;-)
Effektiv sykkeltid Vatternrundan; 9:00 (ekslusiv pauser og punktering i laget) Totaltid 9:40
Effektiv sykkeltid Styrkeprøven: 15:50 (ekslusiv pauser) Totaltid 16:09:54
|
|
|
21/06/2009 20:11
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Har du noen tips om når det lønner seg å starte ? Tenkte kanskje å starte på kvelden jeg og få natta på en gang. Så er jeg forh. framme utpå kvelden en gang.
Jeg personlig syns det er MYE bedre å starte på kvelden/natta. Da får man unnagjort natta med en gang, og slipper å gå den i møte hele tida. Første gangen jeg starta var vel ca kl 0800. Da er man god og sliten og kanskje tilogmed trøtt 12 timer etterpå, men har likevel veldig langt til mål. Når det i tillegg blir mørkt, kaldt og kanskje regner litt, er man ikke veldig lysten på å sykle 15-20 mil til... Men dette er bare min personlige mening, veit ikke hva som gjelder for andre. Mat er jo også viktig - på Vättern synes jeg blåbærsuppen er fin. Den gir næring og er bra for magen. Pastamåltidene har jeg aldri prøvd meg på.
Hva slags mat spiste du ?
På Vättern spiste jeg mange pølser og potetmos i Jønkøping, en porsjon lasagne i Hjo og to kopper blåbærsoppa 40 km før mål. I tillegg drakk jeg 3-5 l sportsdrikk i løpet av de 300 km. Og så gikk det vel med ca 2 brødblingser med leverpostei, som jeg har finni ut funker bra for magan min På Vättern syntes jeg det var greit med små og korte pauser - det samme er vel greit ? Da får man jo litt avveksling fra å sitte på setet - samtidig som man ikke blir sittende for lenge.
Hvordan var tiden kontra Vättern ?
Vi kjørte Vättern på 9:44 totalt, inkl 48 min stopp. Jeg er veldig irritert på at vi brukte så mange minutter på å spise og fylle flasker, men kjører man 30 stk sammen er det ikke så lett... Med omtrent den samme gjengen kjørte vi T-O på 19:45 i 2006.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: over the top]
21/06/2009 20:13
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Bare en liten saksopplysning til "den flate Vätternrundan": det er ca 1420 høydemeter på de 300km, kontra ca 3415 på 545 km Trondheim-Oslo. Med forbehold selvfølgelig, men henhold til min Polar S625X som var med meg på begge turene forrige og denne helgen ;-) Du har sikkert rett, men Vättern føles veldig mye flatere enn T-O. Jeg kan nesten ikke skjønne at forskjellen er så liten?
Re Sykkelklubb
|
|
|
22/06/2009 10:04
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
"liten"? Er jo faktisk godt over dobbelt så mye høydemeter på litt mindre enn dobbel lengde. Er ikke en uvesentlig forskjell, spør du meg 
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/06/2009 11:51
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Beklager, litt klønete formulert. Men på T-O er man tross alt oppe på over 1000 m med start fra havnivå, i Vättern er det bare noen "småbakker" innimellom. Men, som sagt, jeg kjørte ikke med høydemåler. Uansett står jeg på at det føles adskillig tyngre å kjøre oppover i mil eter mil oppover Drivdalen kontra å "surfe" rundt Vättern i noen tmer.
Re Sykkelklubb
|
|
|
22/06/2009 15:59
|
Sportine
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mente å spørre om hva man spiser på Trondheim-Oslo ? Får man blåbærsuppe der feks !!?? :-)
|
|
|
22/06/2009 16:04
|
Sportine
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Effektiv sykkeltid Vatternrundan; 9:00 (ekslusiv pauser og punktering i laget) Totaltid 9:40
Effektiv sykkeltid Styrkeprøven: 15:50 (ekslusiv pauser) Totaltid 16:09:54
Vi kjørte Vättern på 9:44 totalt, inkl 48 min stopp. Jeg er veldig irritert på at vi brukte så mange minutter på å spise og fylle flasker, men kjører man 30 stk sammen er det ikke så lett... Med omtrent den samme gjengen kjørte vi T-O på 19:45 i 2006.
Hmmm - dere kjører likt på Vättern men ganske stor forskjell på styrkeprøven - hva kan det komme av ? Hva slags tid kan jeg forvente med 12:17 på Vättern ? Venter kvailifiserte gjetninger her :-)
|
|
|
22/06/2009 16:54
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er i betydelig bedre form nå enn da jeg fullførte T-O i 2006, derfor forskjellen antar jeg. Ville gjetta på en tid omtrent som over the top i år.
Har aldri stoppa på arrangørens stopp på T-O, veit ikke hva de serverer der. Vi har hatt følgebil med eget utstyr og mat.
12:17 på Vättern, gjetter på omtrent det dobbelte på T-O(?) Har egentlig ikke peiling, men regn med lang tid. Det er betydelig lengre å sykle 540 kontra 300 km, kroppen reagerer sannsynligvis på en annen måte enn du hadde antatt, det gjorde i hvertfall min...
Re Sykkelklubb
|
|
|
23/06/2009 12:31
|
gepe
Entusiast
|
Entusiast
12:17 på 300 km gir snitthastighet på 24,4 km/t. Hvis du klarer tilsvarende snitt på 24 km/t i T-O så bør du bruke under 23 timer. Klarer du å komme med i en gruppe som samarbeider så kan det gå en del raskere, kanskje ned mot 20 timer. Du bør i så fall vurdere å starte i en av puljene som begynner om morgenen lørdag. Da kan du sannsynligvis komme deg igjennom uten å sove. Har ikke inntrykk av at de som starter om kvelden fredag samarbeider noe særlig, og de blir nødt til å sove et eller annet sted underveis.
Vedr. bakkene i T-O så har jeg aldri syntes at høydemeterne opp til fjellet er spesielt tunge. Det går stort sett jevnt, slakt og kontrollert oppover. Småkneikene etter Lillehammer og inn mot Oslo føles normalt som verre, bl.a. fordi du da begynner å bli alvorlig sliten. Personlig synes jeg forøvrig at strekningen oppe på fjellet er tung, fordi det nesten alltid er ganske kaldt og blåser mye der oppe. Veien er lagt slik at vinden ofte kommer inn fra siden.
Vedr. mat så går det vel i bananer og brødmat på matstasjonene, men det vet jeg ikke så mye om siden jeg stort sett har syklet med lag som har følgebiler og langing av mat/drikke. Hva som fungerer for deg ift. mat vet du helt sikkert best selv, men på et så langt ritt er tipset å ta med et brett Ibux for å kurere vonde skuldre/nakke og drikke litt kaffe mot slutten for å få opp energinivået. Litago bidrar til å stabilisere magen hvis du har fått i deg mye gel / sportsdrikke.
|
|
|
23/06/2009 13:21
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Kjørte i en gruppe på 7 stk rundt Vättern, og var der en av de to sterkeste (og jobbet da mest :-).Vi brukte arrangørens matstasjoner og avtalte ikke hvor mye tid vi skulle bruke.
På T-0 var vi en annen gjeng på opprinnelig 29 (mistet 2) og i den gruppen var jeg midt på treet styrkemessig. Her hadde vi egen matbil og var veldig disiplinert med max 4 min pr stopp inkl flaskeskift/fylling av lommer med matpakker og energi/ tissepause.
|
|
|
23/06/2009 13:22
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Mente å spørre om hva man spiser på Trondheim-Oslo ? Får man blåbærsuppe der feks !!?? :-) Blåbærsuppe og salt sylteagurk er en svensk greie....
|
|
|
[Re: over the top]
23/06/2009 14:00
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Blåbærsuppe og salt sylteagurk er en svensk greie....
Matstasjonene er endel enklere på TdO, men rabarbratoddyen på Eidsvoll slår all blåbærsuppe i verden!
|
|
|
[Re: Raindog]
24/06/2009 19:59
|
Sportine
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for mange fine svar ! Begynner å bli mer og mer gira på å sykle nå .... :-)
|
|
|
24/06/2009 20:43
|
ubermensch
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan er forskjellen mellom Trondheim - Oslo og Jotunheimen rundt?
Kristian
|
|
|
|
|