Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sea King-helikopter fra Banak l

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: progres] #756591 19/06/2009 08:44
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Kakachka Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 510
Yo 'progres': Kanskje du burde tenkt litt videre før du undret deg over bytte av helikopter & mannskap? Stod det f.eks. noe om hvor lang tid de anslo at operasjonen skulle ta? Eller om hvordan den skulle utføres?

For eksempel: bruke sea-kingen til å fly inn alpin redningsgruppe og ev. heise ut de omkomne, kanskje også bistå redningsgruppa. Og, for alt du vet, kanskje redningsgruppa fikk trøbbel og måtte ha hjelp. Da hjelper det lite å tyne siste rest av et mannskap 'fordi de er der' om de er aldri så gode.

Har man en formening om hva man går og at det ikke er tidsnød, så er det sikkerheten til redningspersonellet som er viktigst. Og da skal alle mulig uforutsette hendelser også med i regnestykket.

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: progres] #756613 19/06/2009 09:07
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 90
DrBike Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 90
Jeg har jobbet i mange år ved 330 skv, også på Banak i et drøyt år.
Man kansellerer ikke oppdrag av denne typen uten grunn. Det som sannsynligvis har skjedd er at det har vært en travel periode i forkant med mange flytimer, og at man således har nærmet seg absolutt duetid ( obligatorisk ettersyn) på maskinen. Det er flere niåvåer av slik duetid, i verste fall kan det bety at gearboksen skal ut og byttes. Hadde denne tiden utløpt mens man var i Tromsø hadde man blitt stående på Langnes og måttet ta hele gearboksskifet der. Nå vet jeg ikke om det var så ille i dette tilfellet, men man kompromitterer aldri på slike ting. Det er da også noe av grunnen til at man ikke har havarert med tap av menneskeliv under oppdrag siden oppstarten i 73.
En operasjon med redningsgrupper kan generere mye flytid, og all den tid personene var forulykket hadde det således ingen hast. Sånn er det og sånn må det være.


Scientia vincit timorem!
Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: progres] #756705 19/06/2009 10:51
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
Sitat: progres
StigB: dersom media refererer havarikommisjonen så er det vel greit å forholde seg til det , eller ??


Media selv om de refererer fagkompetanse tar jeg det med en klype salt. Det viser seg ofte at de referer feil eller putter på litt ekstra.

Når det gjelder stressmestring har jeg erfaring fra fra dette på kurs jeg har vert med å kjøre på tidligere skolesenteret til luftfartsverket på Røyken. Der målet var å kjøre personell helt til det stoppa. Hensikten var at hver i sær skulle få kjenne følelsen når nok var nok.

Jeg har også hatt arbeidsplassen min innen brann og redningstjenesten på Fornebu fra 1980, Gardermoen og på OSL fra oppstart. På kursing vi har vært igjennom (norges brannskole) fikk vi som kjempe karakterer fordi vi tålte presset og klarte svært mange oppgaver samtidig som oppgavene ble utført riktig. En av grunnene til dette var at innen flybrann og ulykker er snakk om sekunder og mange baller som henger i luften må der og da må avklares, samtidig som en må tenke mange trekk fremover. Ja, så stresssituasjoner er jeg kjent med og jeg vet hva en sånn situasjon gjør med en i etterkant. En blir sliten ukonsentrert.

Uansett om en siler og får de rette folka på plass vil det være dager en ikke bør sitte i slike posisjoner, sitte bak spaken på et helikopter eller fly. Jeg har opplevd kollegaer reist seg og bare gå når det har kokt, kollegaer som der og da ikke takla det. Dette er helt naturlige reaksjoner men selvfølgelig det blir jo tøft for den som sitter igjen og ikke kan gå.

Men jeg er på sett og vis enig at det er spesielle som takler dette. Men det er dermed ikke sagt at silingen av piloter vil gi de beste i en redningssentral eller omvendt. Har du en dårlig dag vil resultatet av oppdraget lide under det. Kunsten er da å gi beskjed til sine kollegaer.

Lavtflyging skal en mestre, men det er en stresssituasjon som tærer på den som sitter og har ansvaret. Avhengig av lengde og intensitet vil det bli påkjenninger som kan gi uheldige utslag, det siste er høyst ukvalifisert synsing.




Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: StigB] #756801 19/06/2009 12:46
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 142
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 142
For de som ønsker litt mer innblikk i hverdagen til 330 skvadronen kan denne serien anbefales!

http://nrkbeta.no/2009/04/06/330-skvadronen-til-gratis-nedlasting-i-full-kvalitet/

-Kisp

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: Kisp] #756808 19/06/2009 13:00
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
SimonS Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 6,880
Nedlasting? Takk for den linken. (her skal båndbredden brukes!)
Har sett de fleste episodene før,anbefales!
Episoden med briten som ble med til ulykkesstedet og møtte sine redningsmenn,var en klar favoritt.


Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: Kisp] #756813 19/06/2009 13:04
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 732
L
lph Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
L
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 732
Kall meg naiv, men jeg stoler 100 % på at de vurderingene som gjøres av redningstjenesten er gode - ihvertfall bedre enn de jeg kan hoste opp her jeg sitter foran pc'en med svært begrenset innsikt i situasjonen.

Du går ikke inn i en sånn type jobb hvis du har holdningen at du skal slure gjennom arbeidsdagen og helst gå tidlig. Jeg tipper at de mye oftere blir konfrontert med sitt eget ønske om å holde på lenger for å fullføre et oppdrag, og HMS-krav om å avslutte når de begynner å bli slitne og litt mindre skjerpa.

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: lph] #756829 19/06/2009 13:26
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220

Helt klart militært eller sivilt de tøyer nok helt inn til grensen av det umulige. Vi skal være svært ydmyke når de velger å avbryte, det er nok svært gode grunner når det skjer.

Her om dagen et par hundre meter unna oss mellom blokkene.









Bare sånn at ingen skal få hikke, bildene er tatt uten gjenkjennbare personer, det var flaff flaffen som var interessant.

Jeg er imponert, disse gutta drar strikken langt, men når de sier stopp tror jeg ikke en eneste en som kjenner tjenesten ville være uenig.



Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: StigB] #756872 19/06/2009 15:00
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 732
L
lph Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
L
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 732
iiik. :-o

Den flaff-flaffen kom ned lovlig trangt mellom trær og lysmaster og blokker!

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: lph] #756877 19/06/2009 15:07
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 1,151
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Offline
Ex Trippelbirker
C
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 1,151
Synes det var en landing med gode marginer, ofte er det betydelig trangere...

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: Christen] #756886 19/06/2009 15:30
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220

God avstand til huset og ca. 1.5m til et tre på andre siden.



Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: StigB] #756896 19/06/2009 15:58
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 1,221
R
Rolf Offline
Veteran
Offline
Veteran
R
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 1,221
Sitat: StigB

God avstand til huset og ca. 1.5m til et tre på andre siden.


De som jobber i 330 og Luftambulansen er ekte helter, og fortjener all den ros, ære og støtte de kan få.

Har vært medlem av Luftambulansen i mange år nå, og jeg vil oppfordre alle andre til å melde inn seg og familien sin.

Har heldigvis aldri hatt bruk for hjelp fra dem, men en tidligere kollega takker dem for at han fremdeles har sønnen sin.

Rolf
PS! Ikke til forkleinelse for de andre nød og redningsetatene. Det er nok av helter der også.




Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: Rolf] #756913 19/06/2009 16:48
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 1,151
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Offline
Ex Trippelbirker
C
Registrert: Dec 2004
Innlegg: 1,151
Tror det er få i tjenesten som ser på seg som helter. Det er stort sett vanlige folk med kjerring og unger, som har en jobb å gjøre.

Det som er viktig er å se på hele rednings-/ambulansetjenesten som et stort lag, hvor vi spiller forskjellige roller. Noen er kanskje mer spydspiss enn andre, men vi er likevel avhengig av alle leddene.

Et ledd som man kanskje lett glemmer er publikum. Uten publikum med førstehjelpskunnskaper kommer vi ikke langt. Det er derfor viktig at man holder seg oppdatert med jevne mellomrom.

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: progres] #757062 19/06/2009 21:59
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 443
C
crux Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 443
har jobbet 6 år på 330skv. Overskredet flytid kan bety mere en arb tid. Sea King har et vedlikholds skjema som må/ skal overholdes. Feks etter x antall timer skal en del skiftes, etterstrammes etc. Dessuten går dette på antall timer fløyet siste døgn ifohold til hvile.
Har selv ca 2000 flytimer på sea king


**********
Joakim
"kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: Christen] #757183 20/06/2009 10:14
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 1,221
R
Rolf Offline
Veteran
Offline
Veteran
R
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 1,221
Sitat: Christen
Tror det er få i tjenesten som ser på seg som helter. Det er stort sett vanlige folk med kjerring og unger, som har en jobb å gjøre.


Helter som ser på seg selv som helter, er dårlige helter ICON_SMILE
Vi andre derimot, vi kan se på dem som helter.

Quote:
Et ledd som man kanskje lett glemmer er publikum. Uten publikum med førstehjelpskunnskaper kommer vi ikke langt. Det er derfor viktig at man holder seg oppdatert med jevne mellomrom.


Luftambulansen tilbyr gratis kurs til medlemmer mener jeg. Var på det for noen år siden. Er vel i grunnen på tide med oppfrisking ja.

Rolf



Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: Christen] #757248 20/06/2009 13:02
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
Sitat: Christen

Et ledd som man kanskje lett glemmer er publikum. Uten publikum med førstehjelpskunnskaper kommer vi ikke langt. Det er derfor viktig at man holder seg oppdatert med jevne mellomrom.


Dette er er viktig, det hjelper ikke med all verdens kompetanse og utstyr om ikke det er satt i gang basal livreddende førstehjelp.

Enig her, oppdatering av kunnskaper er bra. Man skal huske at de profesjonelle også oppdaterer seg, driller og øver mot årlige sertifiseringer.





Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: progres] #757354 20/06/2009 17:55
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
Sitat: Da går vi tilbake til start og repeterer problemstillinga

kan noen forklare meg hva som foregår? er dette en redningsoperasjon eller er det en studie i arbeidstidsbestemmelser? eller er det en dårlig formulering fra avisa ?

Konklusjonen blir altså at det var en dårlig formulering fra avisa. Og en lettfyrt progres. Ingen uvanlig kombinasjon mao.
Dessførruten så er jeg lei hele diskusjonen og alle små og store piloter som har deltatt takkes men er samtidig herved GROUNDED. ICON_SMILE

Re: Sea King-helikopter fra Banak l [Re: progres] #757446 20/06/2009 21:34
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
Sitat: progres

Og en lettfyrt progres. Ingen uvanlig kombinasjon mao.


He he, der har vi vært, ihvertfall jeg, så du skal ikke føle deg alene. Det er nyttig med sånne ordskifter, vi lærer alle av sånt.




I morgen skal jeg prøve å lære bort noen knep vedr. stisykling det blir stas, grasrota lever.



Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå