Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nok en fersking!

Nok en fersking! #755553 17/06/2009 22:47
S
Shorty87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Da har nok en fersking innen sykkel ankommet det eminente forumet deres! Håper på litt hjelp her!
Har aldri trent sykkel tidligere, og generelt sett ikke trent de siste 5 årene. Holder til i Oslo, er 22år, 178cm og ca 60kg.. Så var det selvfølgelig noen spørsmål da!

1. Trenger kanskje en sykkel før jeg kan begynne å sykle.. Hmm.. Sett på Gary Fisher Wahoo og Trek 4300 Disc, begge på Spinn. Noen innspill? Evt bedre forslag uten å tippe 4500? Vil ikke putte inn for mye i en sykkel nå.. Greit å starte ett sted, også har jeg en følelse av at det ryker et par lapper på klær, hjelm, sko and so on..

2. Ser at medlemmer i BOC får 20% på Spinn.. Fordel å melde seg inn der før handlingen starter? (Vil ikke melde meg inn kun for å få rabatt, så det er sagt. Håper jeg kan finne meg noen treningskamerater også. BOC er den klubben i nærheten som appelerer klart mest til meg)

3. Ser for meg at jeg har lyst til å prøve meg på ett ritt eller fem neste år.. (Ikke noe i veien med ambisjonene:P) Hva er fine nybegynner ritt, spesielt med tanke på base i oslo? Ritt i Rogaland er også veldig interessant med tanke på en meget sykkelinterresert "svigerfar" i Sandnes!

4. Noen som er kjent med sykling i nærheten av Maridalen? Holder selv til i Nydalen og håper på noen fine sykkelsteder i nærheten:)

5. Noen andre tips til en nybegynner? Filosofien min i år er egentlig bare å få tak i en brukbar sykkel, og sykle mest mulig.. Bare nyte følelsen og ha det gøy:)

Håper noen har noen innspill til meg! Forøvrig super masse motiverende bidrag på dette forumet! Takk skal dere ha alle som bidrar:)

-Bjørnar

Blogger om noe jeg ikke har peiling på, nemlig sykkel!
Mer spesifikt profesjonell landeveissykling!
Re: Nok en fersking! [Re: Shorty87] #755712 18/06/2009 09:09
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hei!!

Velkommen til forumet!!!

Hvor mye penger har du tenkt å bruke på selve sykkelen? Du kan også få gode sykler som ikke er så veldig brukt, her på forumet. Og ja, det går litt penger på bekledning og hjelm, og sånt.

Er du medlem i en klubb, så får du rabatt i så og si alle sykkelforretninger i byen. Og alle tilbyr treningskamerater å sykle med, men husk at BOC holder vel til rundt Bærum, så det er vel en del av dem som bor i i det området. Rye er litt mer rundt der du bor, og så har du Frøy på østsiden.

Fine nybegynnerritt er Nissan Cup i og rundt hovedstaden. De kan være litt mer på sti enn det vi kan kalle "birkenritt".

Det er masse å velge rundt MAridalen, se etter fellesturer på utflukt-delen, alltid mange som sykler i området.

5:: Ha det gøy, det er viktigst. Prøv å utfordre deg litt for hver tur.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Nok en fersking! [Re: polkaDOT] #755722 18/06/2009 09:20
S
Shorty87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Tenker jeg vil bruke rundt 4000 på selve sykkelen. De to jeg har sett på koster 4500:)
Ellers tusen takk for raskt svar:P

Hvordan er nordsjørittet og garborgriket rundt da? For harde etter et år med sykling?

EDIT: Vet at BOC holder til i bærum, men det er ikke noe problem for min del:) Kan fint ta turen ut dit, i tillegg til at jeg vet om en del medlemmer der som bor i oslo:)

Redigert av Shorty87; 18/06/2009 09:22.

Re: Nok en fersking! [Re: Shorty87] #755850 18/06/2009 11:34
kula Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ett råd : Bruk mer enn rundt 4000 på selve sykkelen ! De to syklene du nevner er fine til trening på grus og skogsbilveier. Som terrengsykler per se er de derimot veldig basic. Shimano Alivio- og (særlig) Acera-utstyr er veldig rudimentært og vil fort oppleves som begrensende. På dette nivået teller hver hundrelapp ekstra du kan legge i.

I tillegg vil jeg hevde at dempegafler på sykler i denne prisklassen er greie til komfort, men for grep, retningsstabilitet og kontroll utenfor vei er en stiv gaffel bedre, og pengene kan i stedet brukes på bedre komponenter ellers.

Stå over et par-tre turer på byen (hvis du driver med slikt), eller forsak noe annet som kan forsakes, spar penger - du får det igjen med renter i økt sykkelglede, garantert !

Frem og tilbake er ikke langt. (Derrick Beach - A bird checker)
CC: Bike Harder
Re: Nok en fersking! [Re: kula] #755907 18/06/2009 12:32
S
Shorty87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ser den, men 4000-4500 er det meste jeg har råd til rett og slett.. Sånn er det bare.. Vil heller kjøpe den nå, kose meg med den i et år til økonomien er bedre, så bytte den ut enn å gå et år helt uten sykkel for å spare til en dyr modell.. Derfor starter jeg med en billig sykkel, kjøper ordentlig utstyr ved siden av, og bytter ut selve sykkelen når økonomien er bedre:)

Du kan gjerne si at det er en uøkonomisk måte å tenke på, men for mitt bruk og min økonomi er det det beste..

Re: Nok en fersking! [Re: Shorty87] #755925 18/06/2009 12:44
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med deg. Jeg kjøpte meg en billig Diamant for 4 år siden, og den bruker jeg fremdeles mye til "vanlig" trening og jobbsykling. Kjøp deg en god sykkel senere som kan brukes i ritt og noen ganger til.

Sitat: Shorty87
Ser den, men 4000-4500 er det meste jeg har råd til rett og slett.. Sånn er det bare.. Vil heller kjøpe den nå, kose meg med den i et år til økonomien er bedre, så bytte den ut enn å gå et år helt uten sykkel for å spare til en dyr modell.. Derfor starter jeg med en billig sykkel, kjøper ordentlig utstyr ved siden av, og bytter ut selve sykkelen når økonomien er bedre:)

Du kan gjerne si at det er en uøkonomisk måte å tenke på, men for mitt bruk og min økonomi er det det beste..

Re: Nok en fersking! [Re: Kjell T. Ringen] #756288 18/06/2009 20:30
S
Shorty87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Akkurat det som var planen.. starte med en av disse, og supplere med en bedre hardtail og en racer med tiden:)
Men jeg trenger fortsatt litt hjelp til hvilken jeg skal velge?

Dessuten størrelse?
Er 187 og syns det ser ut som om jeg faller litt midt mellom 18" og 20"?

Re: Nok en fersking! [Re: Shorty87] #756329 18/06/2009 21:03
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Dersom du er er 187 ville jeg gått for 20". 18 blir nok for lite. Og til den prisen du sier så tror jeg du får mest for sykkelen dersom du kjøper brukt her på forumet.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Nok en fersking! [Re: erijon] #756438 18/06/2009 22:57
S
Shorty87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
oi, bytte om litt på talla! Er 178, ikke 187:)

Er generelt sett litt skeptisk til å kjøpe brukt..
Men folk på forumet her er kanskje stort sett til å stole på?

Re: Nok en fersking! [Re: Shorty87] #756523 19/06/2009 07:27
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Folk flest her inne er nok til å stole på ja. Legg inn en annonse på ønskes kjøpt og så kan du jo alltids spørre i et annet innlegg om folk her inne mener det er gode tilbud du får.

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Nok en fersking! [Re: vegar] #756574 19/06/2009 08:27
zero-talent Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er rimelig fersk selv, interessen for terrengsykling ble vekket av en kompis i fjor sommer. Etter å ha prøvd litt forskjellige sykler i lavere prisklasser vil jeg absolutt anbefale å kjøpe noe ordentlig brukt, spesielt hvis du planlegger å sykle på grove stier med røtter og stein. Skal du sykle på grus er det ikke like nøye.

Min sykkelglede steg i alle fall mange hakk da jeg kjøpte en god sykkel og faktisk klarte å komme meg fram på en del av stedene jeg ikke trodde det var mulig å sykle da jeg hadde min gamle DBS.

Uansett viktigere å komme seg ut enn hva man er ute på. Skau + sykkel = gøy:)

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Nok en fersking! [Re: zero-talent] #756707 19/06/2009 10:53
S
Shorty87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg får kikke litt så fort lønninga kommer:)
Ser at det ihvertfall ikke er noe problem å bruke penger på sykling:P

Re: Nok en fersking! [Re: Shorty87] #756811 19/06/2009 13:03
eirik-lp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fra Maridalen er det uendelig med muligheter innover i marka. Enten du vil sykle sti eller grusvei. En fin tur å starte med er fra brekkekrysset-hammern-skjærsjøen-bjørnholdt. Det er ca 2,5 mil fra og tilbake, med mye oppoverbakker inn, men til gjenngjeld mye nedover tilbake ICON_WINK dersom du vil lengre kan du f.eks. sykle videre til kikkutstua, som er i underkant av 4 mil tilsammen. Du kan også ta brekkekrysset-hammern-tømte-movatn-brekkekrysset ca 4mil. Bare fantasien som kan begrense turene. ICON_SMILE

Mål 2011: Molde Challenge, Raumerrittet, Grensern under 3:00 og Briken under 3:30

"Du er herre over det ord som ikke er sagt. Det talte ord er herre over deg."

Moderator  support