|
Sending av pakker fra utlandet med personnummer
|
Sending av pakker fra utlandet med personnummer
17/06/2009 21:14
|
tandep
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Situasjonen er som følger:
Jeg har bestilt et par ski fra en engelsk nettbutikk, som skal sendes til meg i Norge. Men, jeg er nå blitt opplyst om at de trenger mitt personnummer etter forespørsel fra kurereren pga. tollklarering. Dette høres ut som totalt humbug i mine ører, ettersom jeg aldri har blitt spurt om dette ved kjøp av varer i utlandet før.
Jeg har ringt tollvesenet for å høre hvordan denne praksisen foregikk, men der var det mest ekspertise innenfor tull.
Min skepsis til dette ligger rett og slett i at man ikke leverer fra seg personnummer i hytt og pine til hvem som helst, selv om butikken er aldri så legitim.
Jeg lurer på om det er noen som har vært borti noe lignende før. Hva burde jeg gjøre?
Hater ord delings feil
|
|
|
Re: Sending av pakker fra utlandet med personnummer
[Re: tandep]
17/06/2009 21:23
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sjekk denne siden og vurder etterpå(jeg ville aldri gjort det).. http://www.idtyveri.info/
|
|
|
17/06/2009 22:10
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Man bruker ofte personnummer eller organisasjonsnummer for fortolling.
Personnummeret er uansett offentlig informasjon som man kan få tak i ved å ringe folkeregisteret, så det er tilgjengelig i hytt og pine for hvem som helst. Man kan også få tak i det på CDROM (selv om det visstnok ikke var helt meningen), og man kan lete opp og generere, selv om det kanskje er litt mer jobb nå som man ikke får fødselsdag fra telefonkatalogen lenger. Å gi det til en nettbutikk i England virker ikke spesielt farlig spør du meg.
|
|
|
[Re: bhrsrk]
17/06/2009 22:43
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Er det i heile tatt mogleg å gjera nokon ugagn om ein veit personnummeret mitt? Det trengs vel meir informasjon enn det?
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Laxeluz]
18/06/2009 13:17
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Det er litt uheldig at man bruker personnummeret som innlogging i bl.a. nettbank, og av og til kombinert med f.eks postnummer eller andre lett tilgjengelige data for å få tilgang til ulike tjenester. Vanligvis må man ha mer informasjon eller tilgang til datasystem eller postkasse før det begynner å bli skummelt.
|
|
|
[Re: Laxeluz]
18/06/2009 16:31
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja det trengs mer,men med personnummer åpner den del ting seg.. Heldigvis har flere systemer blitt skjerpet.
Jeg liker dårlig at personnummer skal brukes som id-pålogging etc. Dette er bare tull,skal være fullt mulig for en bank å bruke noe annet enn personnummer som pålogging. Mine første bank-id brikker kom i posten,passord kom kanskje også postkassen før?(eller kanskje man ordnet det selv ved første gangs bruk?). Hentet nytt før jul og da måtte jeg vise pass. Det finnes vel nok av historier der folk har blitt frastjålet pengebok og kort,med påfølgende id tyveri.
|
|
|
[Re: SimonS]
18/06/2009 18:00
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Enig. Personnummer er bare tull. Det hadde holdt med et passord+noen tilfeldige nummer som brukernavn. Kanskje det er noe med at bankene vil være sikre på at de har med å gjøre med en unik og levende menneske, og ikke med et generert digital kode?
Dvs de bruker personnummer for sin egen sikkerhet, ikke for kundene. Slik tankegang er veldig vanlig for bedrifter, de gjør alt de kan for å ivareta sine egne rettigheter.
"personnummer = organisasjonsnummer" Jeg liker ikke den tankegangen, for en privatperson kan IKKE bytte personnummer, mens en bedrift kan bytte organisasjonsnummer. (=konkurs/oppkjøp/bytte av eiendom/verdier) organisasjonsnummer er også mer offentlig enn personnummer. Sikkerhet basert på begrensing av datatilgang er ikke et så veldig smart tiltak.
(Enig, personnummer burde ikke hatt vært i førerkort eller pass, den kunne heller hatt blitt brukt som autensisering FØRSTE gang (pluss en "hashet key"?). Jeg mener at fødselnummer holder i 90% av tilfellene)
|
|
|
[Re: atlekristensen]
18/06/2009 22:05
|
tandep
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Idag ringte jeg DPD (kurereren) angående problemstillingen, og fikk bekreftet at dette var vanlig praksis, men at de også aksepterte organisasjonsnummer. Da løser heldigvis problemstillingen seg, ettersom jeg mener det er sikrere å benytte et organisasjonsnummer enn et personnummer.
Skulle det uansett være noe humbug, så er alltid et organisasjonsnummer lettere å endre enn et personnummer.
Kortdetaljer har jeg jo allerede tastet inn i nettbutikkens betalingssystem, så det er kombinasjonen personnummer + kortdetaljer jeg ikke liker. Selve betalingen skal ha foregått via en tredjepart, men selv liker jeg å være på den sikre siden.
Hater ord delings feil
|
|
|
19/06/2009 00:21
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Du kan lese om hvorfor man må oppgi fødselsnummer hos tollvesenet. At du er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter deg! 
|
|
|
21/06/2009 10:18
|
tandep
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takker for linken. Det jeg ikke skjønner, er hvorfor denne nettbutikken innstendig ber om mitt personnummer, mens for eksempel chainreactioncycles ikke behøver mitt personnummer. Den logikken får jeg tak i.
Hater ord delings feil
|
|
|
21/06/2009 10:32
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du kan lese om hvorfor man må oppgi fødselsnummer hos tollvesenet. At du er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter deg! Du må som regel oppgi det til posten når DE skal fortolle for deg (ÉN GANG), eller kanskje til tollvesenet når du vil fortolle selv, men det er slett ikke vanlig å oppgi det til butikken du handler hos.
|
|
|
|
|