Ser av profilen din at du oppgir Rørfjell som favorittsti. Enig! Det er mange flotte runder i området Rørfjell - Strømnesåsen (mot Karlshus). Videre nordover derfra har du mange flotte stier i området rundt Vansjø.
Ikke veldig teknisk komplisert, men nok til at du får glede av terrengsykkelen din. Lykke til!!
Liker å poengtere til nye treningskompiser viktigheten av å skille på hard og rolig trening. De fleste kjører alle turer halv hardt, såkalt lapskaustrening !! Anbefaler å ta det litt rolig på de fleste turene og ''kose'' seg litt. Og bestemme seg for å kjøre noen økter skikkelig hardt, etter hvert som man er kommet i gang og moden for det.
Da står nok kanskje jeg i fare for å ligge i den kategorien, selv om jeg nok ikke er oppe i den store formen foreløpig slik at det er blodsmak stort sett hver gang man skal ut å det er en relativt hard lang bakke.. Men har lest inne på forumet her å har tenkt til å prøve å roe ned tempoet på turen nå i kveld å bare sykle tur. Har av en eller annen grunn fått for meg at snitt hastigheten må ligge over 20km/t.. Å da blir det nesten at man tråkker til det man har..
AU!! Jada jeg kommer..
Re: Opp av sofaen, hvordan starter jeg?
[Re: Glenn_M]
#76552206/07/200915:28
Ser av profilen din at du oppgir Rørfjell som favorittsti. Enig! Det er mange flotte runder i området Rørfjell - Strømnesåsen (mot Karlshus). Videre nordover derfra har du mange flotte stier i området rundt Vansjø.
Ikke veldig teknisk komplisert, men nok til at du får glede av terrengsykkelen din. Lykke til!!
Jo flott her ute selv om det godt kan være at jeg er litt innhabil siden jeg bor ved roten av rørfjell.. Holder på å gjøre meg kjent i terrenget. Har bodd her i snart 5år Men først nå begynt å sykle ellers bar gått turer i marka..
AU!! Jada jeg kommer..
[Re: F.B.K]
#76587007/07/200907:44
Drit i hastighet, det er puls som teller. På rolige turer, som er de fleste turene utenom interval øktene, mener mange at du skal være bortimot like opplagt når du er ferdig som før du startet. Tempoet skal ikke være høyere enn at du kan snakke. Husk svir du for mye krutt på de rolige turene klarer du ikke yte nok på interval øktene. Lykke til videre !
ja jeg skjønner. men da er jeg over på et annet spørsmål, hvordan foregår en slik typisk intervall økt? Hvor hardt hvor lenge osv? å kanskje det viktigste hvor lenge? har ennå ikke fått meg puls klokke å det er kanskje nødvendig?
AU!! Jada jeg kommer..
#76600807/07/200910:47
Den enkleste formen for intervalltrening på sykkel er å finne en egnet bakke, og kjøre denne opp og ned et antall ganger. Du sier du bor "ved roten av Rørfjell" - her har du flere alternativer rett i nærheten:
A) Storemyrveien. Fin grusvei med "Birkenstandard". Kjør fra svingen i bunnen av bakken og så langt opp du kommer på fire minutter (Sannsynligvis kommer du opp til svingen i området der det var skogbrann i fjor). Trill rolig ned igjen. Dette gjør du fire ganger.
B) Kihlveien innerst i Jerndalen. Traktorvei. Start ved bommen nederst og peis på oppover til toppen. Ca 5 minutter helt opp.
C) Bakken forbi Jegerhytta. Traktorvei. Litt vanskeligere å forklare, men denne følger i korte trekk skiløypa som kommer fra Saltnes, opp den lange bakken under høyspenten og helt opp til skogbrannområdet. Denne pusher puls!!
D) Steinbakken i Jerndalen. Teknisk sti. Etter å ha kjørt gjennom tunet på husmannsplassen i Jerndalen, følger du en traktorvei over jordet til høyre. Her går det en dårlig vei oppover, forholdsvis teknisk. Denne tar fire- fem minutter å kjøre opp.
Glenn
If it's not broken, fix it until it is
#76624707/07/200916:10
Akkurat.. Skal prøve meg på detta her. Storemyrveien er hjem til meg så den vet jeg hvor er men resten av dem finner jeg fort ut.
Takker for tips.
Har brukt en vei inn til venstre rett før skytterbanen når man kommer fra tomb. et stykke inn går det traktorvei gjennom et beite å opp i skogen men har ikke klart å sykle opp der ennå.. kjenner du til denne? Ikke noe for meg men.
Ser du er fra Råde på profilen din. Hvor bruker du å sykle når du drar ut på langtur? Tok en runde jeg trodde tok et par timer i går,men den tok bare en og en halv.
Runden gikk hjemmefra til tomb videre mot rygge til man kan svinge til høyre mot Karlshus, så opp til sentrum mot rygge igjen til rundkjøringa så hjem igjen, til avkjøring og inn mot skytterbanen opp stien og hjem. Men som sagt bare 1,5 t i rolig tempo..3,3mil.
Hadde i grunn tenkt på et par timer.
Freddy
Redigert av F.B.K; 07/07/200916:19.
AU!! Jada jeg kommer..
#76625507/07/200916:27
Har brukt en vei inn til venstre rett før skytterbanen når man kommer fra tomb. et stykke inn går det traktorvei gjennom et beite å opp i skogen men har ikke klart å sykle opp der ennå.. kjenner du til denne? Ikke noe for meg men.
Dette er det jeg kaller "Steinbakken i Jerndalen", ref. punkt D over. Ja, den kan være litt tricky, men det er viktig å finne rett linje fra starten av. Og holde god fart. Når du føler at denne bakken er under kontroll, kan du svinge av til venstre fra denne når du er 3/4 oppe, opp bekkefaret, og opp stien som går til tårnet på Rørfjell. Derfra kan du trille pent ned til Storemyr igjen.
Jeg har tegnet inn de forskjellige alternativene på kartet under.
Det er stor mulighet for at du også møter andre fra dette forumet i området. Både undertegnede, keo, IvarRRR, newman, Tyrihans, Geir og Javirtual bor eller har hytter i området. Dessuten har Moss Cykleklub av og til teknisk trening her.
Ndg. lengre turer langs veien så kan jeg anbefale rv116 mot Rygge. Rett før jernbaneundergangen svinger du til venstre på Molvikveien til Kure og Rygge kirke. Derfra sykler du på anleggsveien langs jernbanen forbi Rygge stasjon og videre til Haug i Råde. Herfra sykler du til Råde stasjon og over den lange sletta mot Tomb. Har du lyst/ork, kan du jo sykle over Strømnesåsen sydover.
Redigert av Glenn_M; 07/07/200916:56. Rediger grunn: kart
If it's not broken, fix it until it is
#76627107/07/200916:57
Akkurat.. Da falt ting litt mer på plass.. Har jo gått masse ute i terrenget der men kan jo ikke navna. (har jo bare bodd her snart 5 år) Har sett mange karer ja rundt i teigen når jeg sitter på verandaen.
Det hørtes ut som en litt lenger tur det ja den må prøves..
Moro at det er så mange lokale på sidene her da..:)
AU!! Jada jeg kommer..
#76627207/07/200917:01
Det Glenn_M kaller Steinsbakken, er det flere i Saltnes omerådet som bruker som intervell/testbakke. Kjør helt opp til det høyeste punktet hvor du "bikker" over mot Stormyrveien. Det går en rot over høyre hjulspor. Pleier å være lett å få øye på, siden fokus sjelden er mer enn et par meter foran forhjulet når man kommer dit.
Mange sverger til fireminutters intervaller. 4 x 4 minutter. Dette fordi fire minutter er en distanse der de fleste klarer å holde høy nok intensitet. Man kan gjerne kjøre feks 2x8, men da kan det være en utfordring å holde pulen høy nok, derfor anbefales 4 minuttere, gjerne med 3 minutter pause. Man skal klare intervallene så hardt som mulig på et jevnt tempo uten at man får syre akumulering. I pausen er det en fordel å holde litt trøkk i pedalene og ikke bare rulle. Dette fordi du er kjappere i gang igjen om du ikke slipper deg helt ned. Hold ca 85%(av max puls) under intervallene og 70 % under pausene. Dette er et prinsipp som idrettsforskerne ved NTNU i trondheim har forsket på, har publisert interesante studier. Og vi vet at mange topp idretsutøvere sverger til dette. Kjører du to økter i uka slik, med 20 min oppvarming og 20 mi nedkjøring etterpå skal det gi deg en bra frang. MEN dette krever disiplinert og rolig trening ellers !! Ellers går det til H !!
#76692408/07/200918:02
Puls klokke er selvsagt en fordel, den viser deg hvor du skal ligge. Men i starten tror jeg ikke det er noe must. Hvis du kjører bevist kjenner du ca hva du tåler. Greia er at du skal ligge på et jevnt tempo, hele draget, så hardt som mulig uten at du surner.
Om du surner kan det jo skyldes flere årsaker. Når du kjører slike drag er det lett og vippe over den såkalte terkelgrensen(grensen mellom der musklene klarer å få fjernet like mye avfalsstoffer som de produserer, og der de ikke klarer det, du får opphopning, og surner) og få syra. Det er her ei pulsklokke er uvurderlig når du først har funnet dine grenser, for da vet du hvilken puls du ikke må overstige. Det kan jo også skyldes at du mangler overskudd, pga av du trener for hardt de andre dagene. det kan skyldes at sykkelen er feil innstilt, sitter du lavt surner du lettere. Når du er ny, må ru nok regne med å feile noen ganger før du finner helt ut av ting. Men ikke gi opp. Husk overskuddet, regel nummer en. En vis mann sa en gang: Trening er nedbrytende, det er hvilen som er oppbyggende og gir frammgang !!
Mulig at jeg kjører for hardt de andre dagene ja.. Er så moro at det er vanskelig å la være.. Men skal prøve å ta det litt mer med ro å hvile litt mer. Prøver å hvile et par dager i uka så får vi se om beina blir friskere kanskje..
Har nok også ligget litt lavt på intaks siden. Så prøver å få i meg litt mer mat.. Begynte jo med dette for å miste en del kg men synes at jeg får litt lite energi av den mengden jeg spiser nå..
Så kombinert med bedre kost og roligere økter er jeg kanskje klar for intervall snart.
AU!! Jada jeg kommer..
#76717909/07/200907:08
Misunner deg den yrende gleden du nok har som ny entusiast. Den må du ta vare på. Det viktigste av alt er å ha det artig. Jeg må også droppe noen intervalløkter fordi vi har vært ute og blitt for ivrig på ei økt dagen før som skulle vært rolig. Men som sagt viktig å ha det gøy. Du MÅ kjenne på den totale belastningen. er du ikke frisk nok i beina til å kjøre intervaller, så er det bedre å utsette det til neste dag. Restitusjon og Koshold er avgjørende, ikke bli for kjip på kostholdet.
Fort gjort å gå på en liten smell i førsten her ja. Men denne formen for trening forbrenner jo utrolig bra så tror ikke det gjør så mye å gå opp litt på maten.. Restitusjon er det verre med men må ta seg litt i nakken der.. har jo i grunn lyst til å komme i form slik at jeg kan være med på noen ritt kanskje.
Veldig fint her inne å få så mye gode tips å litt pekepinn på hva som er smart. Takker så mye igjen for god veiledning å oppdaterer her så ofte som mulig..
Det å ha det gøy er i allefall ikke noe problem har ikke hatt det så gøy med trening siden jeg var 20 tror jeg å det begynner jo å bli en stund siden..
AU!! Jada jeg kommer..
#76852511/07/200918:10
Ja ja var ute å toke en langtur i deg som skulle være rolig som skjæra på tunet å tenkte at jeg skulle ta den samme ruta som jeg tok sist, på ca 1,5 timer. Dette fordi jeg hadde litt dårlig tid.. Joda som tenkt startet jeg med den samme ruta helt til jeg kom til krysset hvor jeg skulle til høyre, men der ville sykkelen bare ikke den skulle rett frem å prøve ruta som Glenn var så venlig å foreslå.. det resulterte jo i litt dårligere tid og økt tempo.. Huff synd det er så moro. Den nye sykkelen bare flyr jo avgårde.. Ja ja ble i allefall 40 km i litt for høyt tempo i dag.. Beina må vel svi for det i morra. Da tror jeg det blir is sykling med minstemann i henger bak..
AU!! Jada jeg kommer..
#76883812/07/200914:55
SKjoenner ikke hvorfor folk anbefaler intervaller osv
De absolutt faerreste trenger intervalltrening med mindre de virkelig vil hevde seg i sykkelritt.
Selv har jeg syklet aktivt i to aar og kan telle paa en haand hvor mange ganger jeg har proevd aa kjoere systematiske intervaller.
Jeg liker veldig godt konkurranser, og det er lite jeg synes er mer morro enn aa vinne. Likevel trives jeg saapass godt med sykling at jeg trener akkurat hvordan jeg foeler for hver dag, og resultatene blir ofte ikke saa gale likevel.
Jeg anbefaler deg aa ikke ta trening for serioest, men aa heller konsentrere deg om aa ha det goey og utforske omeraader i naerheten av der du bor
Takker for innspill Lim3. Med all respekt å melde så er det jo det samme som deg de fleste anbefaler. Ha det gøy å sykle der det passer meg å i det tempoet som passer meg.. skal teste ut hva jeg selv synes om intervall tenkte jeg. Foreløpig er det lettere synes jeg å tenke at jeg skal ut på tur enn å pese opp og ned den bakken jeg sliter mest med når jeg sykler på jobb.. Men forstår argumentene for. Å forsøker å høre på de som har holdt på lenger enn 1 mnd som jeg har..
AU!! Jada jeg kommer..
#77932731/07/200916:46
Jadda.. Ferie er fint.. Var i ørje på hyttetur en uke å sykkelen var selvsagt med å sykkelvogn til guttungen.. Blei ikke så lange turer men Ørje skogene har mange fine utfordringer og bakker som sa syyyyyre.. Men du verden så morro.. Kjennes ut som formen er så vidt på gli..
AU!! Jada jeg kommer..
#80731307/09/200921:15
HOJ!! Her var det lenge siden det har skjedd noe gitt.. Har vært ute å sykla så ikke skevet noe.. Har blitt over 100 mil hittil i sommer å fortsatt holder vi på.. Har drevet å pusset opp gamke sykkelen også.. Var jo tross alt den som fikk det hele i gang.. Nå blir det mest kose sykling til over vinteren tror jeg å så skal jeg prøve å komme frem til et treningsopplegg frem til sommeren som jeg håper kan gi meg tid i farrisrunden,grenserittet og et par lokale ritt her i østfold..
Det "treningstipset" som jeg tror er noe av det som hjelper mest, er å melde seg inn i klubb! finn en klubb i nærheten, meld deg inn og bli med på treningene. I en klubb blir det et fellesskap, man får motivasjon(det er kjedelig å trene alene hele tiden) og man kan pushe hverandre og man kommer inn i et miljø. I tillegg lærer du deg å kjøre i felt og litt mer om hva som skal til i f eks ritt. Du får også GARANTERT treningstips og utstyrstps hvis du spør, eller evt mekke/justeringstips.
Meld deg inn i en klubb, her får du alle de trenngs/justerings/utstyrtipsene du måtte ønske. Meld deg inn, bli med på treningene og stå på. Obs, hvis du ikke har kjørt ritt før bør du forberede deg på litt smerte, ikke for å skremme deg, men det er en grunn til at sykling er rangert som topp 3 av verdens hardeste idretter, men sykling er jo også den morsomste! =)
Meld deg inn i en klubb, her får du alle de trenngs/justerings/utstyrtipsene du måtte ønske. Meld deg inn, bli med på treningene og stå på. Obs, hvis du ikke har kjørt ritt før bør du forberede deg på litt smerte, ikke for å skremme deg, men det er en grunn til at sykling er rangert som topp 3 av verdens hardeste idretter, men sykling er jo også den morsomste! =)
Hei hei Hans Kristian. Takker for innspill.. Har blitt lite skriving her inne, selv om det har vært aktivitet her i leiren. Morsomt at du nevner dette med klubb.. Hadde en opplevelse med en slik.. Den foregikk slik:
Søndag morgen og hadde fått tips om at en sykkelgruppe skulle ut på langtur (av min sønns barnehagetante)jeg fikk beskjed om at det var bare å møte opp og bli med, så i vei bar det og møtte opp til angitt tid. Jeg må si at synet som ventet meg gjorde meg litt bekymret for å si det forsiktig, der sto 10 racer sykkeler og ivret etter tur. Skrekk og gru tenkte jeg, hva har jeg gjort. Men gutta virket trivelige og sa at det var tid for rolig langtur i dag så det var bare å henge med. ja ja tenkte jeg å med kun litt egentrening (ca 120mil) så tenkte jeg at det var verdt et forsøk. DET var en tabbe,det dro avgårde i ganske greit tempo, ikke verre enn at det gikk, problemet var at etter hvert viket det som de hadde glemt alt med rolig langtur og den biten slik at både tempo og puls gikk kraftig opp. Etter en lang og seig mote sier en av karene som en trøstens ord at dette var ikke normalt søndagstempo for dem heller og at noen av de i front muligens hadde litt mye på lager.. Etter 2 mil måtte jeg kaste inn håndkleet og innse at dette var håpløst. Etter en liten sjokolade og store mengder vann tok jeg en god runde for meg selv i stedet å fikk en litt større forståelse for hvorfor det er så mange MTBer som sykler aleine..
Fra det ene til det andre, er forberedt på endel smerte ved evt ritt ja men sånn er det jo bare. Nå har jeg gått til annskaffelse av en slik innendørstråkkemaskin for å svette på den en 2-3 ganger i uka pluss kose sykling frem til våren. Å vintersykkelen har fått nytt styre, kassett,kjede, gir, nye wirer, ny fremfelg og ny krank og er vesentlig deiligere å bruke en tidligere. synes den ble kul å.
AU!! Jada jeg kommer..
#82327501/10/200907:20
Høres ut som du har vært med på en tur med start på Jeløya? Tror de stort sett går rolig, men det er mye lettere å holde farta på racer.
Dersom du ser etter klubb så vil jeg anbefale www.mossck.com. Du bodde vel i Jerndalen/Tomb? Det er mange som sykler i Saltnes, men det er ikke noe organisert.
keo
[Re: keo]
#82458203/10/200907:08
Høres ut som du har vært med på en tur med start på Jeløya? Tror de stort sett går rolig, men det er mye lettere å holde farta på racer.
Dersom du ser etter klubb så vil jeg anbefale www.mossck.com. Du bodde vel i Jerndalen/Tomb? Det er mange som sykler i Saltnes, men det er ikke noe organisert.
Nei det var ck øst jeg var med. men skjønner forsåvidt at de ikke hadde tålmodighet til å ta det så rolig.
Stemmer at jeg bor i jerndalen=tomb området. skal gå inn pålinken å snuse litt på klubben men kan kanskje være en ide å holde ut litt aleine en stund til om det ikke er noen klubb som har nybegynner gruppe for middelaldrene som forbereder 40 års krisa.. He he
AU!! Jada jeg kommer..
#83725625/10/200905:13
Å sånn går no dagan.. Har blitt litt trening her i grden men ikke på langt nær det det burde.
Sitter å lurer litt på å trene litt styrke i tilleg til å trå på innendørssvettingsykkelen. Er det noen som har gode tips på et godt program for vinteren? Ser for meg 2 ganger i uka med innendørssvettingpåenergometersykkel
2 økter i uka med vekter
1 tur ute i uka med lav intensitet (lørdag/søndag)
Høres dette helt bananas ut?
Ambisjonen er å sykle grenserittet under 4 timer og vil holde litt i gang igjennom vinteren for så å øke utetrening til våren igjen.