Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

På utkikk etter fulldempet sykkel

På utkikk etter fulldempet sykkel #755273 17/06/2009 17:03
H
Henrik_Hol Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Jeg har tenkt å begynne med litt "hobbyterrengsykling" og er på utkikk etter en ikke altfor dyr fulldempet stisykkel som jeg også kan bruke litt i DH-løyper. Jeg ønsker meg noe som fungerer bra, tåler endel, er holdbart og helst ikke så mye dyrere enn 11-12k, gjerne endel rimeligere og.

Jeg har sett litt på denne som er "nesten litt for rimelig" fra fullrulle.com: Head Hide 09
Jeg lurer på om dette er en god og holdbar sykkel. Noen som har noen erfaringer med Head fulldempet sykler?

Specs på Head Hide 09 er:
Ramme: 6061 aluminium
Dempegaffel: RockShox Dart 3
Bakdemper: RockShox Ario 2.2
Girhendler: Shimano SLX
Frontgir: Shimano LX
Bakgir: Shimano XT
Krank: Shimano Deore HG-50
Kassett: Shimano Deore HG-50
Bremser: Avid Juicy Five
Hjul: Alex Rims DP17
Dekk: Maxxim Lighter 2.1
Pedaler: Ritchey V4
Vekt: ca 13 kg

Ellers tips til andre gode aktuelle sykler i den prisklassen?

Takk for svar!

Redigert av Henrik_Hol; 17/06/2009 17:04.
Re: På utkikk etter fulldempet sykkel [Re: Henrik_Hol] #755276 17/06/2009 17:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Velkommen til forumet!

Den sykkelen vil nok lide av dempere. Den er nok utfra specs ok til ikke altfor hard stikjøring, men DH-løyper tror jeg nok ikke du vil få like stor morrofaktor i grunnet XC-orientert oppsett og geometri.

Til den prisen tror jeg nok du vil bli mest fornøyd med en hardtail med en litt bedre fordemper. Eller finne en god brukt fulldemper.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: På utkikk etter fulldempet sykkel [Re: baronKanon] #755295 17/06/2009 17:48
heinrich Offline
Besatt
Besatt
kjøp en 5.5 tommers sykkel brukt på forumet. Finner du en som er pent brukt får du veldig mye sykkel for pengene på den måten. Headen funker sikkert helt ok, ikke mer og kanskje mindre, og er egentlig bortsett fra.. nei, den er egentlig ikke allverdens billig heller syns jeg.

presiser mer hva du vil ha. Vil du ha en stisykkel du kan bruke i anlegg eller en lett minidh sykkel du kan bruke med hell begge steder, men med en vektstraff. Om førstnevnte, kjøp en 5.5 tommers stisykkel - som en commencal meta 5.5 eller en cannondale prophet, for sistnevnte med ditt budsjett vil tilbudssyklene på blant annet sykkelbutikken i bergen funke for deg som den som er linket under. Den vinner ingen premier for det mest effektive hjulopphenget eller den letteste vekten, men vil fungere fint for særlig grov sti til heis. Som stisykkel ville jeg egentlig kjøpt en cannondale prophet 1 som du nok får for rundt 14k fra sykkelsenteret i bergen, eller en prophet 2 som du nok får for rundt 10k. De vil være enormt mye bedre enn headen du linker til til ditt bruk og er mye sykkel for pengene syns jeg. Syklet selv på en slik før og den er meget god til veldig mye og er enormt leken. Hiver du på en 160mm gaffel med høydejustering i stedenfor 140mm som står på vil den fungere til det aller mest. Slakke vinkler til nedover og brattere til sti. Den har litt lav krankhushøyde i fr settingen noe en 160mm gaffel vil bøte på.

propheten:
http://sykkelsenteret.no/shop/searchresults.aspx?Search=prophet&x=0&y=0

konaen:
http://www.sykkelbutikken.no/Sykkel/FreerideDHAMDirt/Kona2007/?article_ID=1331 (denne mener jeg du bør kunne prute mer på - gaffelen er noe shitty vil jeg tro - eller ihvertfall ikke supergod)
eller om de har denne inne:
http://www.sykkelbutikken.no/Sykkel/FreerideDHAMDirt/Kona2007/?article_ID=1331

av disse ville nok jeg gått for propheten, særlig 1 om du har råd, med plan om 160mm gaffel på sikt.

Re: På utkikk etter fulldempet sykkel [Re: heinrich] #755350 17/06/2009 19:01
H
Henrik_Hol Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk for kjappe svar! Skjønner at det er mange bedre kjøp der ute enn Head. For å presisere litt er det hovedsaklig en stisykkel som det også går å bruke i annlegg jeg er på utkikk etter. Skal undersøke litt rundt prophet syklene ICON_SMILE Kom gjerne med flere forslag!

Re: På utkikk etter fulldempet sykkel [Re: Henrik_Hol] #755365 17/06/2009 19:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis det er primært sti, tror jeg nok du bør se på en prophet heller enn Head. Den headen er mer XC-orientert såvidt jeg kan se.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: På utkikk etter fulldempet sykkel [Re: baronKanon] #755384 17/06/2009 19:29
heinrich Offline
Besatt
Besatt
for andre budsjett sykler som gir mye for pengene kan du sjekke ut gt og mongoose sine 5.5 tommere og, eventuelt tyske canyon. Canyon har veldig gode priser med meget bra spec (deler) for prisen, men du kan bli ventende på den en stund. Propheten er nok dog lett den mest allsidige av disse syklene pga den justerbare styrerørsvinkelen. 67.5 funker som en drøm nedover på en sykkel med så mye vandring, mens 69 fungerer finfint på sti.

jeg har prøvd en head og den imponerte meg lite. For en som er vant til langt dyrere sykler enn denne som var 5000kr modellen deres ville jeg dog ikke lagt for mye vekt på det utsagnet ICON_WINK En prophet vil dog være i en annen klasse. ICON_SMILE Headen vil som alle andre sykler kunne sykles i et anlegg, men hvor gøy det er sammenlignet med propheten vil jeg ikke spekulere allverden i. Ikke særlig tror jeg ICON_WINK

følg og med på salgsdelen av forumet. Det er stadig vekk finfine sykler til salgs der inne

Re: På utkikk etter fulldempet sykkel [Re: heinrich] #755398 17/06/2009 19:43
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke kjop.Finn en brukt i stede.

Børge

Moderator  support