Det ser ut til at hvis du skrur ut skruen så forskyves de to taggete ringene slik at avstanden mellom dem øker. Hva det skal være bra for er et annet spørsmål.
Re: Tankeløs del mellom styrelager og stem?
[Re: Dan]
#75516617/06/200912:44
Kan det være en merkelig form for styrelagerjustering? [...]
Det samme tenkte jeg da jeg så bildet. Har lest om noe slikt en gang, og tror at hensikten kan ha vært å få mulighet til å justere stemmet opp og ned uten å bytte avstandsskiver, evt. å unngå en diger stabel med avstandsskiver hvis stemmet står høyt. Muligens kan det også være for å få enklere justering av styrelageret.
Diamant har hatt dette på den letteste raceren sin, og jeg har montert noen slike og prøvesykla i butikk. Det ser ut til å funke bra. Det er ikke mye å justere på, så styrelageret må være ganske stramt før du starter, evnt. ta det i flere omganger.
-A.
[Re: Boas]
#75666119/06/200910:03
Easton Beartrap. Kom med Easton karbongafler. Veier ca halvparten av ekspander oppsett og er snillere mot karbonstyrerør. Dobbel funksjon ved at den også eliminerer to styrelager ringer og dermed sparer ytterligere vekt. Ved å skru skruen mot klokka ekspanderer ringene mellom styrelager og stem, og lageret strammes. Funker bra, også på MTB.
Canyon har også en slik patent (produsert av Acros) på sine racermodeller. Argumentet er vekt (kvitter seg med ekspanderen), men selv synes jeg det praktiske i å enkelt kunne justere lageret er den beste egenskapen.
[Re: StEirik]
#75670319/06/200910:50
Dobbel funksjon ved at den også eliminerer to styrelager ringer og dermed sparer ytterligere vekt.
Nåja, det er vel å ta i. P.g.a. skruen og forsterkning i gjengepartiet så blir nok denne litt tyngre enn de letteste ringene.
Beartrap'en tyngre enn f.eks karbonringer, men poenget er at den i seg selv sparer ca 15g i forhold til selve ekspanderen. I tillegg kommer det faktum at man eliminerer to ringer. Null ringer veier ofte mindre enn to ringer.
Er det et poeng at man sparer 15 g?! 15 g er jo omtrent ikke mer enn nøyaktigheta på ei normal kjøkkenvekt Har vi mista synet av skogen pga alle trærne...?
15g på en komplett sykkel betyr ingen ting. 15g på hver komponent på sykkelen betyr ca 1kg på sykkelen. 15g er ofte vektforskjellen mellom et dyrt karbonstyre og et alu styre som nesten ikke koster noenting.
Canyon har også en slik patent (produsert av Acros) på sine racermodeller. Argumentet er vekt (kvitter seg med ekspanderen), men selv synes jeg det praktiske i å enkelt kunne justere lageret er den beste egenskapen.
Den verste egenskapen er at det ser jævlig ut.
[Re: Stein]
#75692919/06/200917:31
...Og hvor vanskelig er det egentlig å justere lageret med vanlig toppbolt og stjernemutter eller ekspander? Det gjøres ikke SÅ ofte heller, for den saks skyld.
[Re: Espen W]
#75697319/06/200918:39
Beartrap'en tyngre enn f.eks karbonringer, men poenget er at den i seg selv sparer ca 15g i forhold til selve ekspanderen. I tillegg kommer det faktum at man eliminerer to ringer. Null ringer veier ofte mindre enn to ringer.
Jepp, skjønte hva du mente etter at jeg skrev. Gikk litt fort i svingene der.
[Re: Espen W]
#75697919/06/200918:44
Easton Beartrap. Kom med Easton karbongafler. Veier ca halvparten av ekspander oppsett og er snillere mot karbonstyrerør. Dobbel funksjon ved at den også eliminerer to styrelager ringer og dermed sparer ytterligere vekt. Ved å skru skruen mot klokka ekspanderer ringene mellom styrelager og stem, og lageret strammes. Funker bra, også på MTB.
Easton Beartrap har ett litt frynsete rykte i CX miljøet har jeg lest. Er vist noen som har kræsjet stygt etter at disse har løsnet i høy fart. Ble spekulert i om det var vibrasjonen fra gaffelen som ristet den løs.
Victor
[Re: Victrg]
#75698619/06/200919:07
Easton bruker dem ikke lenger, men grunnen var at folk dro av bolten fordi de strammet skruen feil vei (skal strammes mot klokken). Vibrasjoner kan nok løsne dem, men det bør være litt Loctite på skruen. Jeg bruker den på MTB med stiv gaffel uten problemer. Men: det verste som kan skje hvis de løsner er at det blir slark i styrelageret. Man skal være småsløv hvis man får så mye slark at gaffelrøret knekker.
Det er USE sin "Ring-Go-Star". The pun is in the 'aaarggh' of the beholder, indeed. De pushes også i løsvekt, og i et svakt øyeblikk (hadde amputert en halv fingertupp ved overivrig installasjon av stjerne-nøtt) trodde jeg dette var det største siden prefabrikerte kylling-brøst. Nå vet jeg bedre.