Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefaling for en med vondt kne!

Anbefaling for en med vondt kne! #754567 16/06/2009 16:09
M
mortymtb Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Hei igjen alle sammen. Siden jeg alltid får bra svar så er det igjen tid for et spørsmål.

Begynte å sykle i fjor til fredagsbirken og fikk vel 100 mil på min mtb.

I år er listen lagt høyere og har hittil 140mil, og tatt i bruk racer for første gang på 17 år.

Har fått veldig mye vondt/krampe rundt i kneet. Dette etter ca 1 times sykling. Og dette merket jeg ikke noe til i fjor eller før jeg tok raceren i bruk. Vinkel/plassering på skoene er like som på mtb. Dette kom først ved bruk av raceren, men kommer litt med mtb nå også(aldri før jeg begynte med raceren).

Det som er forskjellen på raceren og mtb er skoene og selvfølgelig sykkelen. Hva kan dere anbefale meg å gjøre? Har vært hos fysoterapeut og konstantert at høyre bein som er vondt er veldig anspent og stivt. Men ikke noe fare å sykle med. Og jeg sitter dessuten perfekt på begge syklene ifølge eksperter.

Er det andre bra sko å anbefale(hørt noe om Specialized BG?)? Annen såle eller pedaler uten float, de jeg har har en del float.

Carbon and nothing else!
Re: Anbefaling for en med vondt kne! [Re: mortymtb] #754597 16/06/2009 17:12
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Såle er relativt viktig, hvis du leser en tidligere post om dårlig kne er det diskutert der.

Personlig så fikk jeg dårlig kne av for tungt tråkk over lang tid. Ble anbefalt å heller ha høyere kadens og lettere gir, noe som fungerer veldig bra. Tråkktekning, sittestilling, cleatsposisjon og såler er viktig å tenke på.

Hovedregelen er vel at så lenge det ikke gir deg smerter så gjør du noe riktig.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Anbefaling for en med vondt kne! [Re: mortymtb] #754623 16/06/2009 18:39
E
EMM Offline
Fersking
Fersking
E
Noe lignende har jeg hatt selv - fikk tatt MR av kneet og konstatert senebetennelse, med beskjed om å sykle enda (om mulig) roligere - fint igjen etter en stund.

Re: Anbefaling for en med vondt kne! [Re: EMM] #754628 16/06/2009 18:50
M
mortymtb Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Bruker jo mere styrke i hvert tråkk på raceren, og det blir mere statisk enn på mtben. Får kjøre mer mtb nå, på lette gir så får vi se om dette går over. Kan kanskje ligne på en senebetennelse, selv om jeg aldri har hatt det.

Prøver litt rolig fremover, så kan jeg poste utviklingen her etterhvert.

Takker for svar, gjerne flere innspill.

Carbon and nothing else!
Re: Anbefaling for en med vondt kne! [Re: mortymtb] #754631 16/06/2009 18:55
M
mortymtb Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Det skal også sies at jeg har hatt et opphold i mange år, frem til i fjor sommer fra seriøs trening. Og jeg syklet hvertfall i begynnelsen og litt nå på ren vilje og ikke på noe treningsgrunnlag.

Så mulig jeg bare må la beina få gå litt roligere, for jeg er egentlig veldig overasket over hvor bra jeg holder følge med andre, både i ritt og trening for å ha trent så lite.

Carbon and nothing else!
Re: Anbefaling for en med vondt kne! [Re: mortymtb] #754744 16/06/2009 20:52
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: mortymtb
Annen såle eller pedaler uten float, de jeg har har en del float.

Er ikke mye float ansett som gunstig i forhold til kneproblemer?

mvh Helge

Moderator  support