Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kaloriforbruk/-inntak

Kaloriforbruk/-inntak #754520 16/06/2009 14:24
K
kongle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Finnes det noen formel som viser cirka hvor mange kalorier som burde fylles på i løpet av langturer/ritt.
Syklet nylig et grusritt på 3timer der jeg (i følge pulsklokka) brukte litt over 2000kcal. I følge næringsinnholdlisten på energibaren har jeg ikke fått i meg noe mer enn ca. 400kcal. Er dette for lite?

Re: Kaloriforbruk/-inntak [Re: kongle] #754812 16/06/2009 22:08
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Du vil aldri klarte å ta til deg nok kcal i forhold til forbuk på et ritt. Men det er ikke menignen heller.
Kroppen klarer faktisk ikke å ta til seg så mange kalorier pr time. Jeg husker ikke antall her nå, men det vet sikkert andre her inne.
Får du i deg for mye kalorier blir det mye tissing, og det er du ikke tjent med under ritt.

Re: Kaloriforbruk/-inntak [Re: eUnaas] #754870 17/06/2009 05:50
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan ingenting om kalorier, annet enn at det klokka viser i tapte kalorier får jeg i meg etter to pils og litt potetgull :-) Viktig å gå i null slik at man ikke blir skrinn.

Under ritt (de tre jeg har syklet)... Er det bolle, banan og sukkerholdig drikke. Det tror jeg hjelper. Merker ikke sult så godt når det står på, så det er greit å tvangsspise litt. Men alt med måte. Under birken ble det to tissepauser og litt for mye bolle :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kaloriforbruk/-inntak [Re: Knirkekne] #754884 17/06/2009 06:23
N
nordal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Jeg har ikke noen kalloritall til deg, men jeg kan ihvertfall si litt om egen erfaring. Når jeg syklet birken ifjor hadde jeg som regel å drikke hvert 15. minutt og spise hvert 30. Det ble 3-4 gode slurker med Powerade hvert kvarter, og en halv energibar hver halvtime. I tillegg tok jeg med meg drikke og mat fra hver matstasjon. Når det var matstasjoner brukte jeg disse istedet for vanlig rutine.

Dette fungerte ihvertfall tilsynelatende veldig bra for meg. Følte ikke at jeg hadde fått i meg for lite underveis, og hadde ingen tissepauser. Men tror ikke jeg klarte å gjennomføre siste runde med spising, da gikk det ikke å få svelget ting.

Enktelt å huske/gjennomføre. Men mulig det er "feil" da ;-)

Redigert av nordal; 17/06/2009 06:24.
Re: Kaloriforbruk/-inntak [Re: nordal] #754903 17/06/2009 06:50
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: nordal
Jeg har ikke noen kalloritall til deg, men jeg kan ihvertfall si litt om egen erfaring. Når jeg syklet birken ifjor hadde jeg som regel å drikke hvert 15. minutt og spise hvert 30. Det ble 3-4 gode slurker med Powerade hvert kvarter, og en halv energibar hver halvtime. I tillegg tok jeg med meg drikke og mat fra hver matstasjon. Når det var matstasjoner brukte jeg disse istedet for vanlig rutine.

Dette fungerte ihvertfall tilsynelatende veldig bra for meg. Følte ikke at jeg hadde fått i meg for lite underveis, og hadde ingen tissepauser. Men tror ikke jeg klarte å gjennomføre siste runde med spising, da gikk det ikke å få svelget ting.

Enktelt å huske/gjennomføre. Men mulig det er "feil" da ;-)

"Feil" kan det ikke være så lenge det funker for deg... ICON_SMILE

Planlagt spising og drikking tror jeg er utrolig smart. Jeg har en slik regel på drikke (1.5-2 dl per 20. minutt; mer hvis det er varmt), men sliter litt med å gjennomføre det samme på matfronten. I kampens hete glemmer jeg fort både mat og drikke, men jeg ser ofte på klokka (etter puls). Da er det veldig greit å vite at man skal foreta seg noe når klokka viser 20, 40, 60 osv minutter.

Hvor mye du skal spise må du bare prøve deg frem til. Noen spiser mye, fordi de får det til, jeg spiser veldig lite, fordi jeg ikke greier å få ned så mye mat når pulsen er høy. Under Birken 2008 gikk det med 2 liter sportsdrikke, en snickers og to bananer.

Re: Kaloriforbruk/-inntak [Re: Øyvind V] #754917 17/06/2009 07:15
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ikke syklet mange ritt, men tror nok jeg får i meg for lite i forhold til "det anbefalte"..
Spise på ritt funker ikke for meg, det meste bare vokser i kjeften. Prøver og drikke mye før start så blir det vel 1,5- 2 liter i løpet av rittet.
Noe plan for drikkinga er derimot ikke på plass, drikker der det måtte passe. Og det er ikke sikkert det måtte passe per. 15. minutt.

Skulle jeg fulgt med pulsen (den ser jeg kun på etter rittet), drikke hvert kvarter og spise hver halvtime tror jeg nesten ikke jeg hadde fått tid til og sykle! ICON_SMILE

Poenget er at dette er veldig individuelt, du må gjøre det som funker for deg!

Redigert av Kriss; 17/06/2009 07:18.
Re: Kaloriforbruk: Spis det du klarer [Re: Øyvind V] #754929 17/06/2009 07:27
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Moralen er vel spis så mye du klarer, men fokuser på syklinga, det er om å gjøre å sykle fortest, ikke å "spise riktigst".

I et terrengritt er det få steder det er mulig å få i seg næring, så da er det greit å drikke/spise der det er mulig, men du dør ikke om du ikke får puttet i deg mer enn et par bananer og ei bolle på et 3-4t ritt.

Hvor bra næringsomsetning en har avhenger av treningsmengde og intensitet, en godt trent utøver trenger ikke ha like stort behov som en mosjonist.
Kjører du mye hardere/lengre på ritt enn du er vant til fra trening risikerer du å "gå tom", og det kan bøtes med å fylle på med karbohydrater underveis.

Neste uke rittmat: Tony`s sportskaker (tar 10 min å lage, lett å spise)

6-8 eggehvitter (går sikkert bra med hele egg òg) piskes sammen(mixmaster) med ~200gr sukker og 3-4spk honning(mikrovarmet). Ha i 1-3dl melk, 100gr margarin/olje og 1 ts bakepulver. Fyll oppi 1-2l müsli, helkorn, og sjokolade/rosiner/peanøtter/mandler/eple&kanel/aprikoser e.l. avhengig av smak. Spe på med litt kveitemjøl til ønsket tykkelse på røra. Tyntflytende gir seige kaker, mer mel gir litt fastere. Legg bakepapir i stekeformen og hell oppi, stekes på 180gr i 15-20min. Skjør opp med pizzakutter og pakk inn porsjonspakker i folie/papir

Den/de du deler livet med blir garantert glad når du bruker tid på kjøkkenet, selvom det er til deg selv
Husk at disse kaloribombene kun er til rittbruk, ingen snokspising!

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kaloriforbruk: Spis det du klarer [Re: Ynot] #754998 17/06/2009 08:55
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Apropos kaloribomber... Her er enda en fin en som egner seg bra på lange turer/ritt. Og som Ynot sier: Dette er tur/ritt-mat, ikke noe man spiser til Dagsrevyen.

Ett helt glass peanøttsmør smeltes sammen med to feite spiseskjeer sirup, en god dæsj sukker og bittelitt vaniljesukker om du vil. Ved siden av blander man en liter Kellogs Spesial K med et par-fire spiseskjeer kokosmasse. Når guffen i kaserollen er smeltet, tømmer man den over de tørre varene, og blander godt sammen. Denne massen smøres ut i en liten form dekket av bakepapir. For å toppe det hele smelter man tre hele kokesjokolader og smører dette ut over toppen av kaka. Sett den i kjøleskapet over natta, så er den klar til å deles opp i passende biter.

Moderator  support