Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fox Talas RLC oljelekkasje

Fox Talas RLC oljelekkasje #753662 15/06/2009 15:27
S
Scottybob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har litt oljelekkasje på min Fox Talas. Etter at jeg har brukt den litt kommer det olje opp på innerbeina, ikke så mye men nok til at det etterhvert renner litt nedover ytterbeina. Den er vel nesten to år gammel uten å ha vært på sevice.
Hvor dumt er dette å sykle med? Bør det fikses med en gang, eller kan jeg ta det iløpet av sommeren en gang? Passer litt dårlig å sende fra meg demperen ei uke akkurat nå..
Hva kan bli ødelagt? Tar gjerne litt generell info om dempegaffel hvis noen vil opplyse meg ICON_SMILE Kan jeg for eksempel veie opp for litt lite olje med å pumpe inn mer luft?

Re: Fox Talas RLC oljelekkasje [Re: Scottybob] #753700 15/06/2009 16:41
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Scottybob
Den er vel nesten to år gammel uten å ha vært på sevice.

Med vanlig bruk anbefales det service 1 gang i året. Hvis du bor i nærheten av et godt sykkelverksted så er det å anbefale å få de til å se på det. Cyklon er vel det beste stedet å sende gaffelen, men etter hva jeg har hørt fra kompiser så har Cyklon mye å gjøre om dagen og ting kan fort ta litt tid.

Gaffelen kan sikkert fungere halveis, men ved å utsette servicen øker selvfølgelig risikoen for at en eventuell skade i gaffelen blir større.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Fox Talas RLC oljelekkasje [Re: Scottybob] #753829 15/06/2009 19:17
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Scottybob
Kan jeg for eksempel veie opp for litt lite olje med å pumpe inn mer luft?

Luft og olje er plassert i forskjellige kammer, så dette vil ha særdeles liten hensikt.

Ellers er det jo en gyllen mulighet til å lære seg å serve gaffelen selv, en enkel oljeskift- og støvpakningsbytteservice på din gaffel er ikke alt for komplisert og gjort på ett par timer. Dette skal gjøres minimum en gang i året og vil i det lange løp spare deg for en del kroner om du kan gjøre det selv... Du trenger:
- en demperpumpe
- Fox Talas IFP Charging tool (kjøpes fra Cyklon om du ikke kjenner noen du kan låne av)
- Fox 32mm støvpakningssett (kjøpes fra Cyklon, din lokale fox-pusher eller CC)
- Fox 7wt demperolje
- Fox Float Fluid (3 stk 5cc-pakker om du ikke har kanne)
- Momentnøkkel (må dekke området 5-18Nm)
- 10mm, 26mm og 7/16" pipenøkkel
- 1.5 og 2mm unbraconøkkel
- plasthammer
- ca 50 cm langt og 1/2" tykt plastrør
og så er det bare å følge instruksjonene her.

mvh Helge

Moderator  support