|
Jotunheimen rundt, tips ?
|
Jotunheimen rundt, tips ?
15/06/2009 09:15
|
wheel69
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Gjorde unna DSSP i fjor og går for Jotuheimen rundt om et par uker. I den anledning lurer jeg på om noen har noen basic gode råd i så måte. Tenker i første omgang på temperatur/bekledning underveis (er en frossen-pinn), og slikt som erfaring med matstasjoner etc. Det er jo i utgangspunktet ikke lov med følgebil, men det er vel ikke verre enn at man kan ha noen i bil 'der ute' som kan supplere ved strategiske stopp? På forhånd takk 
It's not you, it's my bike.
|
|
|
Re: Jotunheimen rundt, tips ?
[Re: wheel69]
15/06/2009 15:15
|
Dr.No
Dr. Who?
|
Dr. Who?
Jeg syklet Jotunheimen i fjor. Et fantastisk ritt som absolutt er å anbefale.
I fjor var det særdeles varmt og jeg brukte bare en tynn jakke over Valdresflya, men man kan vel ikke håpe på en reprise av det. Det kan jo bli ca. rundt 0 grader over både Filefjell, Valdresflya og Sognefjellet. Ta derfor med deg godt med klær(vinterutstyr i reserve). Klær kan sendes i forkant til matstasjonene om du ikke har medhjelpere.
Det er ikke tillatt med følgebil, men trafikken langs veiene sperres ikke. Det er tillatt å motta mat/drikke/klær fra medhjelpere langs veien, men du må stoppe sykkelen og være på utsiden av veien. Eliten, som regel bestående av noen Rye-syklister, har alltid med følgebil.
Det pleier å være obligatorisk 3 minutter stopp på Fagernes for den raskeste pulja. Ellers er det ikke noen obligatoriske stopp, men det kan skje samordning i gruppa om å stoppe ved Lemonsjøen og Sognefjellet om det ikke er med medhjelpere. Dette fører selvsagt til at om man tar sikte på å kjempe om seieren, må man nesten ha følgebil i tilfelle det ikke stoppes på noen matsatsjoner etter Fagernes. Arrangøren burde innført obligatoriske stopp også ved lemonsjøen og Sognefjellet for å gjort følgebiler overflødige. Men det er en annen sak. Jeg vet ikke hvordan dette praktiseres av gruppene som kommer bak, men går utifra at disse stopper på hver matstasjon.
Ellers: Nå vet jeg ikke noe om nivået ditt, men er du i bra form er det som regel ikke noe problem å henge med teten i pulje 1 frem til iallefall Fagernes/Beitostølen. Filefjell, som er det første fjellet, pleier å bli kjørt forholdsvis rolig. Stor fordel å henge seg fast over Filefjell for å være billig med i det lette partiet frem til Fagernes. Feltet pleier å være stort ennå på Fagernes. Rykket fra de beste pleier å gå mellom Beitostølen og toppen av Valdresflya en plass. I fjor gikk det ved Bygdin som er 5-6 km før toppen av Vadresflya. Satser du på å kjempe i teten, så vær nøye med å ligge godt fremme i feltet, da veiene er smale og forsering kan være vanskelig.
|
|
|
[Re: Dr.No]
15/06/2009 19:53
|
wheel69
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker for utførlig 'reisebrev' og tips!! Nå gleder jeg meg enda mer kjenner jeg  Har vel ambisjoner 16-18t, men kjekt å vite at man kan få mye 'gratis' ved å henge på de antatt raskeste fra start. Har venner i Lærdal, så det er en liten åpning for litt bistand underveis. Vil det være mest aktuelt med supplering av klær på beito, mht tid på døgnet/temp? (om det skulle være en kjølig værtype)
|
|
|
15/06/2009 20:12
|
Dr.No
Dr. Who?
|
Dr. Who?
Har vel ambisjoner 16-18t, men kjekt å vite at man kan få mye 'gratis' ved å henge på de antatt raskeste fra start. Da vil jeg tro at du kan bli med feltet iallefall til Fagernes, men vær klar for litt jobbing opp mot Filefjell. Har venner i Lærdal, så det er en liten åpning for litt bistand underveis. Vil det være mest aktuelt med supplering av klær på beito, mht tid på døgnet/temp? (om det skulle være en kjølig værtype) Ja Beito kan være et fint sted, da vi er et stykke ute i natten ved passering der. Ved varmere vær anbefales toppen av Valdresflya. Fint at du gleder deg! Turens høydepunkt er nystekte vafler på toppen av Sognefjellet :-) Et fint avbrudd for en mage fylt opp av Maxims mindre herlige produkter.
|
|
|
[Re: Dr.No]
06/07/2009 08:01
|
wheel69
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da var runden gjennomført i rekord(fint)vær, og jeg kan trygt si at dette var min desidert beste sykkel/ritt-opplevelse på landeveien. Fantastisk natur, herlige motbakker og svært lite kjedelige 'transport-strekk' til tross for den relativt lange trasèen (430km). Anbefales på det varmeste selv om jeg ser potensialet for en ekstra krevende tur over fjellene om det er kaldt vær og nedbør/sludd... Hvis du synes Trondheim-Oslo('Styrkeprøven') er litt ensartet eller ikke hardt nok er det bare å melde seg på Jotunheimen Rundt som vel kunne hatt merkelappen 'Klatrestyrkeprøven' med sine 4600 klatremeter. Til info rullet gruppa vår inn på 16.33, en tid som gir motivasjon for forbedring  Igjen takk for tips. Følgebiler gjorde turen enklere mht mat og klær, og vil nok være ekstra godt å ha om det blir 0-føre over fjellene...
|
|
|
06/07/2009 08:35
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Igjen takk for tips. Følgebiler gjorde turen enklere mht mat og klær, og vil nok være ekstra godt å ha om det blir 0-føre over fjellene...
Sitat fra rittreglementet; FølgjebilarFølgjebilar er ikkje tillete. Det er ikkje lov å motta langing (mat, drikke, etc.) frå bil i fart. Tryggleiken for deltakarane og andre trafikkantar vert prioritert høgt. Langing ser vi på som trafikkfarleg. Det er aukande interesse for rittet, og sterkt ynskje frå deltakarane om å handheve dette. Har selv blitt sendt på en smertefull og dyr tur ut i periferien med god hjelp av en syklistkjæreste følgebil, og jeg er nok ikke alene om å ønske (urutinerte) følgebilsjåfører pokkerivold vekk fra turrittene....
|
|
|
[Re: Oystein L]
06/07/2009 09:10
|
wheel69
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
til info: burde skrevet "følgebil" da vi (selvsagt, tiden vi brukte tatt i betraktning) ikke mottok langing fra bilen, men supplerte på rasteplasser ved siden av veien. Noen av veiene deroppe er helt klart alt for smale og uoversiktlige til at langing er trygt.
|
|
|
|
|