Og glem helt det med Armstrong og hans høye frekvens...
Ikke hvis det fungerer for en?
Vel, det var nok ikke det jeg mente. Ser du lenger oppe vil du se at jeg skriver at dette er individuelt. Det jeg synes blir litt fjernt er at man bruker Armstrong som argument for at man skal ha høy frekvens. Armstrong sykler nok med den frekvensen som fungerer best for ham, men selv om han er (var?) god betyr ikke at dette er en frekvens som fungerer for alle.
Litt mer:
Jeg tror som skrevet at den optimale frekvensen er svært individuell. I tillegg varierer den i forhold til intensitet, dagsform, terreng, etc. Mange (de fleste?) vil for eksempel oppleve at de har en lavere frekvens i bakker.
Sånt generelt er det nok også sånn at jo lavere intensitet desto lavere er den optimale frekvensen. Sitter man med høy frekvens uten noen særlig belastning vil mye av kreftene gå med til å "spinne".
Normalt har jeg en forholdsvis lav frekvens (85-90?), men jeg har et temporitt som jeg husker som svært spesielt. Da hadde jeg sikkert 120 i frekvens og følte jeg kunne trå på uten noen som helst begrensninger. Dette var nok en dag da kroppen fungerte 100%. I motsatt ende står nok helgens Nibberitt. Etter 16 km kom vi til det bratteste partiet, som i tillegg er grus. På dette tidspunktet begynte det å bli surt i beina, men etter litt prøving med forskjellige frekvenser endte jeg opp med den mange nok vil karakterisere som styrketråkkfrekvens. Etter en liten stund med dette begynte faktisk beina å fungere bedre, og føltes mye lettere, samtidig som jeg nå tok igjen folk som hadde passert meg tidligere.
I terrengritt vil det nok ofte også være en fordel med litt lavere frekvens enn på landevei og grus, rett og slett fordi man da sikrer at man har nok trykk på pedalene hele tiden, selv om motstanden fra terrenget varierer fra meter til meter.
Min egen erfaring er også at frekvens ikke er særlig "trenbart". Selv etter en hel vinter på spinningsykkel, med 110-120 i frekvens på alle harde økter (mye enklere på soinningsykkelen enn ute) falt jeg tilbake til min "normalfrekvens" straks jeg kom ut igjen. Ikke dermed sagt at ikke andre kan trene seg opp, men for min del var høy frekvens fremdeles unaturlig.